Baby in stuitligging keuze stuitbevalling of geplande sectio

Discussion in 'De bevalling' started by ZoWelkom84, Jun 27, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. ZoWelkom84

ZoWelkom84 Fanatiek lid

Apr 1, 2015
    2,820
    636
    113
    Hoi dames,

Vanmiddag hebben ze geprobeerd de kleine te draaien. Helaas lag meneer al te ver ingedaald en is het dus echt niet gelukt. Ze wilde proberen hem uit mijn bekken te wippen maar hij lag al echt te diep (nog niet vast overigens). Mocht het ooit weer gebeuren zou ik het wel weer proberen want het is de moeite waard (naar mijn idee) maar och voelde het wel..

Maargoed, nu staan wij voor een keus. Geplande sectio of een vaginale bevalling. We waren hier al bang voor dus ik had al nodige gelezen. Dit zijn wel voornamelijk verhalen van jaren geleden dus ik zou ondanks dat toch wat recentere verhalen willen lezen (wellicht dat protocollen gewijzigd zijn).
    Volgende week gesprek met mijn gynaecoloog. Ik heb een zoontje al thuis van april 2016 (net een jaar). Ook dit zit in mijn achterhoofd natuurlijk.

Mijn man en ik hebben het er uiteraard over en hij staat volledig achter mijn keus wat ik ook beslis. Hij geeft ook zijn ding aan.
    Vandaag ook gesprek gehad met de arts en zij gaf bijv aan (wat voor ons ook meespeelt) of er nog een kinderwens is. Als wij voor ks kiezen heb je daar voor je volgend kindje ook een risico aan. Endometriose. Herstel duurt langer..
    Vaginaal ziet er voor nu 'goed' uit en zou het kunnen (tweede zw dus er kan een kindje doorheen, snelle bevalling bij eerste, hoofdje loopt wat achter dus wat kleiner, billen al goed ingedaald..) maar het is en blijft onze keus..

Nu zag ik net op youtube een ks bevalling en tranen liepen over mijn wangen.. Gevoel van: ik wilde dat de kleine gewoon goed lag en ik normaal kan bevallen en nu sta ik voor een keus waar ik eigenlijk misschien beiden wel bang voor ben. Ks bijv falen?? het niet geprobeerd hebben (lees veel verhalen van vrouwen die toch geestelijk het wat lastiger vonden om via ks te bevallen), maar stuit, lijkt mij nog meer pijn doen en angst of het hoofd er wel doorheen gaat (kindje is nu groter dan mijn eerste zoontje prematuur 32+6) dan gewone hoofdligging. Pijn doet het in elk geval, maar toch... Kan overigens geen vaginale stuitbevalling vinden via youtube.. Het lijkt mij ook niet 'leuk' om te weten wanneer je gaat bevallen... Lijkt mij zo raar om op die manier naar het zh te gaan..

Graag lees ik ervaringsverhalen en waarom jullie de keus gemaakt hebben voor een ks of toch vaginaal proberen. Ik loop hier al 3 weken mee en mijn man en ik komen er echt niet uit..

2. madelein

madelein VIP lid

Feb 28, 2011
    6,758
    623
    113
    Ik zou persoonlijk nooit voor een stuit bevalling gaan. Dat is de reden dat wij destijds gekozen hebben voor een geplande sectio. Uiteindelijk kwam ze een week eerder en werd het alsnog een spoed sectio s nachts, maar goed ;).

Risico van endometriose heb ik nog nooit van gehoord bij een ks, tenzij je dat nu al hebt?
    Er is wel wat meer risico voor de moeder; infecties, risico op raken van de blaas, en er is bij volgende zwangerschappen wat meer risico. Maar voor het kind is het de meest veilige manier van bevallen ( wat voor ons de doorslag gaf)

Het risico bij een stuitbevalling zit hem met name in het eerste deel volgens mij. Wat ik van vrouwen hoor die dit meegemaakt hebben is het niet perse pijnlijker.
    Wat voor ons de doorslag gaf is toch het risico dat de bevalling niet vlot en er uiteindelijk een spoed sectio plaats zou moeten vinden, omdat het niet goed gaat met het kindje. De kans op complicaties bij het kind is toch echt een stuk groter bij een stuitbevalling. Heb het destijds opgezocht maar ben de percentages even kwijt.

Wij kregen uiteindelijk dus alsnog een sectio midden in de nacht. Maar ons meisje was niet ingedaald, dus er bestond risico dat de navelstreng klem zou komen te zitten. Volgens mij kan je normaal wel wachten zodat de sectio plaats vind met wat meer rust.
    De sectio zelf is me wat tegen gevallen. Ik was na een paar uur wel weer mobiel en was in staat om zelf voor mijn dochter te zorgen. Alleen ik ben toen wat hard van stapel gelopen vrees ik, en heb mede daardoor tot een week of 7-8 na de sectio wel flink last gehad van het litteken.
    Maar dat was ook wel prima te doen op zich. Zo prima dat ik deze bevalling weer voor een sectio kies.

Nou heel verhaal, hoop dat je er wat aan hebt! Sterkte met het maken van een keus.

3. aicirtap

aicirtap VIP lid

May 25, 2014
    9,148
    3,392
    113
    Female
    Bij youtube even zoeken op breech birth. De engelse term ;)
    Call the midwife heeft zo nog zo voordelen en leer je termen.

Is bij jullie ziekenhuis ook een gentle sectio mogelijk? Lastige keuze.
    Nadeel van keizersnede is ook dat je enige tijd niet mag autorijden en mag tillen. En je hebt nog een peutertje rond lopen ...

4. zeilbootje

zeilbootje Fanatiek lid

Jan 15, 2014
    2,771
    1,363
    113
    Onze tweede lag heel lang in stuit en heb ook enorm getwijfeld. Uiteindelijk besloten voor een stuitbevalling te gaan. Ook omdat de eerste er met 4,5 uur was en zowel de vk als de gyn er achter stonden. En ik enorm op zag tegen het herstel van een KS (dochter was 15 mnd toen ik zou bevallen). En ik er eigenlijk wel vertrouwen in had dat ik het zou kunnen.

Maar hij is op het laatste moment zelf nog gedraaid dus uiteindelijk niet nodig geweest. Weet wel dat als ik nu weer de keuze zou krijgen ik hetzelfde zou kiezen. Helemaal omdat de tweede er met net geen 2 uur was, ondanks zijn 4,5kg. Als zo'n groot hoofd past, kan een klein kontje er vast ook wel door.

5. rijo

rijo VIP lid

Mar 5, 2014
    5,272
    2,034
    113
    Mijn zoon lag in stuit en wij wilden het risico voor onze zoon zo klein mogelijk houden, de keuze voor een gentle sectio was dan ook snel gemaakt. Het idee dat het hoofdje als laatste zou komen, met alle gevolgen van dien, vond ik erg eng... Een stuitbevalling moet heel voorspoedig verlopen, het moet qua ontsluiting en persen een bevalling volgens het boekje zijn, zei de gynaecoloog destijds. Ze hanteren een lage drempel als het om ingrijpen gaat (spoed sectio). Je krijgt standaard een knip bij een stuitbevalling. Verder ben ik van mening dat een stuitbevalling pas succesvol zal zijn als je er zelf voor 200% achter staat. Als je ook maar enige twijfel hebt zal je lichaam op de rem trappen, denk ik.

6. jessy77

jessy77 VIP lid

Aug 9, 2007
    8,640
    5,947
    113
    Mijn dochter lag in stuit en ik heb voor een ks gekozen. Op de eoa manier voelde een stuitbevalling niet goed.
    Uiteindelijk werd het even spannend want de bevalling begon een week eerder dan gepland en aangezien er geen beschikbare anesthesisten waren op dat moment en de andere geen dienst hadden wilden ze me vaginaal proberen te laten bevallen als het niet anders kon. Daar ging ik niet mee akkoord en heb ze vriendelijk maar heel dringend verzocht om er dan maar een wakker te bellen en met alsnog te laten bevallen zoals afgesproken was want naar mijn idee was er haast bij, het voelde niet goed. Daarnaast was het mij tenslotte een maand eerder beloofd toen ik nadrukkelijk aangaf niet een stuitbevalling te willen. Na 20 min getreuzel vanaf hun kant
    was ik er wel klaar mee en ben ik uit mijn slof geschoten en heb ze praktisch opgedragen om heel goed naar mij te luisteren want dat zou de laatste keer zijn dat ik het zou zeggen; het voelde niet ok, er was haast bij en dus zou ik niet vaginaal bevallen en dus moesten ze maar iemand laten komen en rap ook, einde discussie! Hebben ze uiteindelijk gedaan.
    Ik ben blij dat ik bij mijn standpunt bleef want mijn dochter bleek in het vruchtwater gepoept te hebben en de navelstreng meerdere malen om haar nekje te hebben zitten. Volgens de gynaecoloog zou dit bij een stuitbevalling heel erg verkeerd af hebben kunnen lopen.
    Het gevoel dat ik gefaald heb heb ik nooit gehad en het herstel ging bij mij heel vlot.

7. Roos12

Roos12 Fanatiek lid

Jan 4, 2015
    1,725
    809
    113
    Ik heb geen baby in stuitligging gehad, wel 3 keer een ks, waarvan de laatste een gentle sectio.
    Ik heb het geen moment als falen ervaren, er was gewoon een duidelijke oorzaak waardoor het niet ging. Vooral de gentle sectio vond ik heel bijzonder.
    Ik weet zeker dat ik nooit voor een stuitbevalling zou gaan, ik zou het mijzelf nooit vergeven als het mis zou gaan, wetende dat ik dat had kunnen voorkomen...
    Mijn tweede heeft een tijd in stuit gelegen en ik twijfelde toen al over de versie, maar uiteindelijk draaide hij op tijd uit zichzelf.
    Je mag twee weken niet rijden, nou dat vind ik te overzien.
    De andere leefregels mbt tillen enzo: Daar vindt je echt vanzelf handigheidjes in.
    Het herstel is mij zeker de tweede en derde keer erg meegevallen.

8. H0pe

H0pe Bekend lid

Nov 29, 2016
    617
    10
    18
    Bij mijn zoontje hebben we ook moeten kiezen omdat hij met 38 weken nog in stuit lag. Uiteindelijk Is het gelukt hem op het laatst nog te draaien.
    Anders waren we voor een stuit bevalling gegaan. Ze houden het goed in de gaten en mochten ze het niet vertrouwen of het gaat toch niet volgens plan dan krijg je alsnog de keizersnee wel. Ze nemen echt geen risico's. Voor mij was de keizersnee echt de laatste optie. Ook ivm herstel en nog een kind thuis en ook een keizersnee is niet zonder risico's..

9. Mythique

Mythique Fanatiek lid

Apr 3, 2015
    4,778
    3,907
    113
    Er is iemand die als onderschrift heeft staan geboren met de billetjes eerst....

@Bloem2310 meen ik... misschien dat zij daadwerkelijk haar ervaring kan delen.

10. zeilbootje

zeilbootje Fanatiek lid

Jan 15, 2014
    2,771
    1,363
    113
    Toen ik van de oudste zwanger was was er in dat topic ook iemand die een natuurlijke stuitbevalling heeft gedaan (eerste kindje meen ik). @Noralie87 als ik het goed heb!

11. madelein

madelein VIP lid

Feb 28, 2011
    6,758
    623
    113
  12. SMJD

SMJD Fanatiek lid

Oct 17, 2016
    1,890
    444
    83
    Ik persoonlijk krijg bij het idee van een stuit bevalling de kriebels. Horrorscenario's van niet vorderende ontsluiting of kindje wat het moeilijk krijgt en uiteindelijk een spoedks...
    Hierom zelf voor een keizersnede gekozen, gentle sectio, heel goed bevallen en mooie herinneringen aan.
    Een stuitbevalling geeft wat meer risico voor de baby en een ks voor moeder... dan geef mij dat risico maar.

Heb hier trouwens wel eens gelezen dat iemand 3 of meer keizersnedes heeft gehad...

Ts, lees je goed in en maak de keuze waar jullie je goed bij voelen.

13. Nana Mouskouri

Nana Mouskouri Actief lid

May 9, 2017
    122
    30
    28
    Female
    Ik zou persoonlijk ook gaan voor een keizersnede gaan. Maar goed het moet natuurlijk een keus zijn waar jullie zelf achterstaan.

Even offtopic: Ben je verplicht om toe te laten dat ze de kleine willen draaien? Want heb het toen bij mijn zus gezien en het was niet echt een heel erg prettig gezicht..

14. Love M

Love M Actief lid

Feb 11, 2013
    305
    11
    18
    Female
    student
    Mijn broertje en ik zijn met een stuitbevalling ter wereld gekomen. Mijn moeder verteld dat het geen pretje was, en vooral omdat ik na de bevalling paar seconden niet ademde en ze dacht dat ik dood was ;)
    Ik zou zelf ook voor een keizersnede gaan.
    In iedere geval veel succes met je keuze :)

15. Noralie87

Noralie87 VIP lid

Jun 11, 2013
    7,110
    4,702
    113
    Female
    verzorgende-IG
    Zuid-Holland
    Klopt! @zeilbootje Ik ben 2,5 jaar geleden in stuit bevallen van mijn dochter. Ze kwam met haar voetjes eerst. Ze lag al vanaf 26 weken in stuit en hebben haar ook nog geprobeerd te draaien. Wat is mislukt omdat ze met week 33 al was ingedaald. De bevalling liep heel vlot heb er 4,5 u over gedaan vanaf de eerste wee. Alles ging heel goed. Heb maar 11 min hoeven te persen. Het belangrijkste was dat ik heel goed luisterde naar de gyn die haar ging omdraaien tijdens het persen moest persen als ze dat zei en zuchten wanneer ze dat zei. De gyn was ook een grote voorstander van natuurlijk bevallen. Mocht ik ooit nog een keer een kindje in stuit hebben liggen zou ik weer voor een natuurlijke stuitbevalling kiezen.

Bootcamp babe, Poolvos and Flipske like this.
  16. ettol

ettol Actief lid

Aug 21, 2013
    233
    56
    28
    hoi,

Ook ik heb een stuitbevalling gedaan, maar dan van een ukkie van 33.3 wk. Ze had echter haar voet al uit de baarmoedermond geschopt en het was dus even hopen dat de billen ook op tijd zouden indalen.
    Wat mij bijstaat is dat er absoluut paniek was aan mijn bed toen haar hoofd er door moest en dat vast bleef zitten. En daardoor duurde het ook een paar tellen voordat ze ging huilen, maar een Apgar score van 9 (1 punt aftrek vanwege blauw beentje dat klem had gezeten) en natuurlijk ziekenhuisopname vanwege vroeggeboorte.

Ze zeiden me wel dat het met een voldragen kindje nooit zou zijn gelukt.

Maar als je kindje goed is ingedaald al met de billen en het is geen mega baby dan zou het zeker te doen moeten zijn. Heb vertrouwen in de verloskundigen/gynaecologen. Luister goed naar hen.

Het belangrijkste is dat jij het zelf wil en aandurft. Een spoedsectio kan altijd nog. Dat is iets minder fraai, maar uiteindelijk gaat het er natuurlijk om dat jij en je baby gezond blijven.

17. mmmrolmops

mmmrolmops Actief lid

Mar 17, 2012
    195
    26
    18
    Ik ben heb ook een stuitbevalling gehad. Eerst de billen, zijn benen lagen in zijn nek. Alles ging zo snel, alleen toen ik persweeën had en hij er al half uit was, bleef hij hangen omdat ik geen persweeën meer kreeg. Hij bleef op de helft hangen, dus buik met benen gedeelte. Na een dikke knip was hij er uit, hij had fikse blauwe billen. Hij was wel 34 weken en 2850 gram. Ik weet niet wat ik nu zou kiezen als ik 40 weken zou zijn en een groter kindje zou hebben.. Toen bewust gekozen voor een vaginale bevalling, niets stond dat ook in de weg zover bekend toen.

18. Emma86

Emma86 VIP lid

Jun 25, 2012
    5,281
    2,231
    113
    Female
    Nederland
    Mijn eerste lag lang in een stuit en is gelukkig wel op tijd gedraaid. Ik was zeker weten voor een natuurlijke bevalling gegaan, mits het natuurlijk verantwoord was. Als jouw artsen zeggen dat het kan (en daar kunnen wij niet over oordelen) waarom zou je het er dan niet op wagen als je graag natuurlijk wil bevallen? Je bevalt sowieso in het ziekenhuis onder streng toezicht, je bent zo op de ok, mocht het nodig zijn. Wie weet heb je wel een voorspoedige bevalling. Keizersnede is ook een hele flinke operatie.
    Succes met je beslissing, wat het ook mag worden.

19. gemini020

gemini020 Actief lid

Sep 28, 2014
    444
    57
    28
    Ik heb er zelf geen ervaring mee maar hoor vaak dat je 6 weken niet mag rijden. En als je wel rijdt in die periode en je krijgt een ongeluk ben je blijkbaar (nogmaals, zelf geen ervaring) niet verzekert. Overigens zou dat geen reden zijn voor mij om het niet te doen maar wel goed om te weten.

20. Roos12

Roos12 Fanatiek lid

Jan 4, 2015
    1,725
    809
    113
    Even gegoogled:
    https://www.allsecur.nl/autoverzekeringen/medisch/autorijden-na-keizersnede.html

Ik ben alle keren na 2 weken weer gaan rijden, zo stond het ook in de leefregels van het ziekenhuis.

Share This Page