Het is in het ziekenhuis waar ik ga bevallen (en ook bij mijn gynaecoloog) de gewoonte om een klysma aan te bieden als je je aanmeldt in het ziekenhuis. Het gaat dan om een heel licht 'lavement', zoals ze het hier noemen. Ik moet zeggen dat ik het idee helemaal niet zie zitten. Ik heb er geen ervaring mee en wil niet op de wc zitten weeën wegpuffen en tegelijkertijd moeten ontlasten. Het is iets anders als je lichaam het zelf doet, lijkt me. Ik heb de vorige twee keer een beetje stoelgang gehad tijdens het persen, maar dit was niet veel. De dokter zei ook dat ik me daar absoluut niet druk om moest maken en dat het zelfs na zo'n klysma nog niet helemaal 'leeg' kan zijn. Wat is dan het nut van die polonaise? Bij mijn tweede bevalling zat ik al zo vol in de weeën dat ze het niet eens hebben aangeboden. Hopelijk is dat nu weer zo. Hebben jullie ervaring met een klysma? Positief of negatief?
Goh, nooit geweten dat ze dat doen. Ik heb er in NL nog nooit iemand over gehoord. Voor zover ik weet is het vrij normaal dat er wat ontlasting meekomt (had ik ook een beetje) en het kon me op dat moment ook vrij weinig schelen eigenlijk. Wat mij betreft zou het dus niet hoeven maar als je je er prettig bij voelt kun je het doen. Zo niet, dan dus niet hoor!
Ik zou hem wel willen. Gewoon omdat de meeste ontlasting dan weg is. Lijkt me niet prettig om te poepen tijdens persen en evt ontlasting in wondjes/scheurtjes te krijgen.
Mee eens. Bij de tweede had ik het ook een beetje. Ik was mij er 2 seconden van bewust en toen ging ik weer in trance. De baby eruit krijgen is je doel en de rest is collaterol damage. En met al dat vruchtwater en bloed valt de rest van de ontlasting wel mee qua slagveld haha Mijn volk zei dat ze juist blij werd (haha gek mens) als vrouwen gingen poepen. Was voor haar een teken dat de bevalling goed ging en dat er goed werd geperst. Die maakte zich er totaal niet druk om. Bij de eerste trouwens niet gehad, maar die ochtend voor de inleiding nog naar de wc geweest. Puur toeval.
Bij mijn eerste bevalling lag ik in bad en kwamen er een paar keutels mee (sorry voor de details), die de vroedvrouw meteen uit het water schepte met een soort netje. De gynaecoloog grapte nog tegen haar: 'wat een geweldige job heb jij', en 'dit is het meest gebruikte instrument op de verloskamer'. Bij mijn eerste bevalling lag ik op bed maar ik lag zo tegen het uiteinde aan (speciaal bevalbed) dat ik wel voelde dat ik poepte, maar dat ik die poep nergens heb gezien. Het komt dus niet 'in contact' met de rest van je onderkant, om het zo maar te zeggen.
Het is inderdaad heel normaal, de dokter zei ook dat ik me daar absoluut niet mee moest bezighouden. Gewoon het idee staat me tegen, zeker als deze bevalling net zo snel gaat als de tweede...
Persoonlijk vond ik het idee van moeten poepen tijdens de bevalling echt vreselijk. Op aanraden van m'n vk heb ik een glycerine zetpil gebruikt toen de bevalling begonnen was. Ik kan het iedereen aanraden haha! Werkt super goed en snel. Klysma is wel gelijk iets heftigs, het haalt namelijk ook de goede darmbacterien weg. Dat zou ik dan weer niet doen
Wellicht is het hetzelfde, ze noemen het hier een 'mild lavement'. Ik heb het woord klysma gebruikt zodat het duidelijk was voor iedereen.
Een klysma haalt geen darmbacterien weg hoor. De stofjes in een klysma zetten alleen de endeldarm maar aan tot samentrekken en het uitwerpen van ontlasting. TS ik denk dat de milde varaint een microlax is.
Nee is totaal niet hetzelfde! klysma is een soort darmspoeling met water, ik had het over een glycerine zetpil
Ik heb even w Ik heb wat op een Belgisch forum rondgekeken en de vrouwen daar hadden het ook over pillen die ze moesten opsteken. Dat moet je dan zo lang mogelijk ophouden en als je het niet meer houdt, naar het toilet gaan. Zou al binnen 10 minuten werken. De vorige keer hebben ze het zelfs niet aangeboden omdat ik al weeën had om de minuut. Hopelijk nu weer zo, anders laat ik wel weten dat het voor mij niet hoeft.
Ik heb de ziekte van crohn en daardoor zou het bij mij wel eens veel pijn kunnen doen als er nog ontlasting in de endeldarm zit tijdens de weeen. Daarom heb ik het wel besproken met mijn verloskundige en als ik er behoefte aan had dan mocht ik dus wel een klysma. Bij mijn eerste bevalling gelukkig helemaal niet nodig geweest maar ik vond het wel een fijn idee dat het mogelijk was. Een klysma is overigens ook een fluitje van een cent. Je krijgt het ingespoten, moet een kwartiertje wachten en poept alles er weer uit. Het is niet zo dat het dan uren door blijft werken ofzo. Ook is het niet waar dat je daarmee ook goede darmbacterieen wegspoelt.
Ontlasting tijdens de bevalling is heel normaal, denk dat zeker de helft van de vrouwen dat heeft. Ondanks dat ik dat weet en dat ik wel honderden keren heb gezegd dat het heel normaal is (toen ik zelf nog bevallingen deed) wilde ik het zelf toch liever niet In belgie bieden ze idd een klysma aan, in NL niet. Toen ik dacht dat de weeen door gingen zetten heb ik thuis bij mezelf een half microlaxje gezet, binnen 5 min naar de wc geweest en tijdens mijn bevalling niets meer verloren Overigens denk ik niet dat ik tijdens de bevalling zelf er iets om gegeven zou hebben als het wel was gebeurd, was daar helemaal niet mee bezig uiteindelijk.
Volgens mij zijn er verschillende soorten klysma's; de spoeling dus maar microlax bv is een gel die je inbrengt (zoals ik het ken) en dat heet toch echt ook een klysma.
Ik zou het niet doen, zou meer bang zijn dat je aan de diarree raakt en dat verliest terwijl je aan het persen bent. Ik had hier ook een beetje ontlasting tijdens het persen en op dat moment boeit het je toch niet. De verloskundige vertelde zelfs dat het juist goed is omdat je dan precies naar de goede richting perst.
Hier hadden ze microlax; dat is gewoon een beetje gel (ik schat 5ml?) die je in spuit, zeker geen hele darmspoeling met water etc.
Bij mijn oudste zat ik gruwelijk verstopt, dat kon juist de bevalling in de weg zitten. Met microlax kwam dat al snel los, dat gaf echt verlichting! Tijdens de bevalling kwam er ook nog wat ontlasting, maar de vk haalt dan gewoon dat matje weg en weg is het ook. Bij mijn tweede werd ik ingeleid en de ballonkatheter werkte kennelijk op mijn darmen, 's nachts een paar keer ontlasting gehad en tijdens de bevalling niks. Dat vond ik echt fijn, om echt leeg te zijn voor de bevalling. Mochten ze me bij een eventueel volgende bevalling weer een klysma (microlax) aanbieden, dan zeg ik ja