Ik heb te horen gekregen dat ik een sterrenkijkertje heb. Op zich geen probleem want de kleine kan zich tijdens de bevalling nog draaien. Ik vroeg me nu alleen af of er mensen zijn bij wie de kleine zich niet meer draaide en dus bevallen zijn van een sterrenkijker. Hoe hebben jullie dit ervaren? xxx
Aangezien ik beide meiden als sterrekijker had ken ik niet echt het verschil vertellen... Maar het si net iets zwaarder dan een normale bevalling. Ik had al vrij vroeg extreme druk en persweeën. Uiteindelijk is de oudste met vacuum gehaald en de jongste is zonder gekek dingen geboren. Dus het kan zwaarder zijn. Ik weet dat ik bij de oudste perse op mijn zij moest liggen ...dit was de hel! Bij de jongste wilde ik dat absoluut niet en ben op mijn knieen en armen gaan zitten....dat heeft ervoor gezorgd dat het te verdragen was. Dus als ik je een tip moag geven...ga op je knieën an armen vooroverleunend zitten
Ik ben ook natuurlijk bevallen van een sterrenkijker, het blijkt idd moeilijker te zijn, maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal Ik ben gewoon liggend bevallen, zonder vacuum, tangen of ander gek spul. De gynae heeft me pas achteraf verteld dat ze een sterrenkijker was, dus tja ... ik herinner me absoluut de persweëen nog en het feit dat het persen op zich 1.5u heeft geduurd ...
Eeeeuh,wil je het echt weten? Hier lag ze goed maar tijdens de weeen gedraaid. Kreeg al vroeg flinke weeen dicht op elkaar maar het schoot niet op. Na 4 uur nog steeds maar krap 1cm. Schijnt vrij nomaal te zijn bij sterrekijkers. Vroeg heftige weeen en weinig vooruitgang omdat ze verkeerd liggen dus niet de goede druk geven voor het ontsluiten. Moest dus aan de weeenopwekkers. En kreeg een ruggenprik omdat het nog lang kon duren en ik dit vol zou houden. Kreeg om 17.00 uur al vroeg persdrang. Zie je ook vaak bij sterrekijkers. 1,5 uur persen en toen dmv knip en 3x trekken met vacuumpomp eruit gesleurd. Ze zat vast. Compleet uit gescheurd. Verzakking aan alles over gehouden. Nee, zou ik niet graag nog een keer over doen 2 weken terug bevallen en oh, wat was ik bang. Gelukkig totaal anders. Thuis, in 2 uur tijd totaal.
Persfase duurt vaak langer. En ee aanloop tot de persweeen vaak. In mijn geval totaal 18 uur. Bij collega met sterrekijker totaal 22 uur en ook meer dan 1,5 uur persen. Net geen ingreep dmv KS.
Ja dat persen wel .... Maar wist niet dat een bevalling zoveeeeel langer duurde over het algemeen dan. Je die 2 uur extra dan misschien. Hier trouwens bijna 2,5 uur geperst...was ook op het randje
hoi, Hier nog een verhaal. Ik wist niet dat het een sterrenkijker was. Wilde thuis bevallen, maar na 1,5 uur persen naar het ziekenhuis gegaan. Daar uiteindelijk na weeënopwekkers en mbv pomp gehaald. Wist helemaal niet dat dit kon...en dat een sterrenkijker voor extra lange bevalling zou duren.
Hier 2 x bevallen van een sterrenkijker, de eerste 2. Het ontsluiten ging bij mij bij beide best snel, ik was steeds snel bij de 8 cm maar dan kreeg ik al persweeen en die laatste cm. kwamen bij beide heel moeizaam. Ook heb ik inderdaad langer moeten persen. Ik wist overigens nooit van tevoren al dat het sterrenkijkers waren. Bij de eerste ben ik uiteindelijk met volledige ontsluiting naar het zkh gegaan omdat het persen thuis dus te lang duurde, hij is toen met vacuum gehaald. Bij de 2e ben ik ook naar het zkh gebracht met volledige ontsluiting omdat ze niet zakte en ik merkte dat het precies zo verliep als mijn eerste bevalling. Bleek toen idd ook een sterrenkijker maar met een knip toch uiteindelijk zelf eruit gekregen De 3e was er in 3 uur, toen de vk kwam na 2 uur weeen, had ik al 9 cm en "geluk" dat hij nog een eind moest zakken, toen heeft het nog een uur geduurd uiteindelijk voor hij er was. Het grote verschil voor mij was dat ik bij de laatste niet bij 8 cm al persweeen kreeg en dat hij er was met 3 persweeen ipv uren persen. Dus dat was een stukje makkelijker Succes!
Hier ook bevallen van een sterrenkijker. 1e bevalling. Totaal 25 uur geduurd. Ook al snel persweeen zonder volledige ontsluiting. Ook 1,5u moeten persen. Uiteindelijk flink ingeknipt en gelukkig zonder ks bevallen. Vond het best pittig maar was het daarna snel vergeten. De 2e ging veeeel makkelijker. Binnen 2u bevallen waarvan 8 min persen!
Hier bij de 2e bevalling een sterrekijker. Kwamen ze pas aan het eind van de bevalling achter. Bij mij was de deze bevalling wel sneller als de eerste, maar eerste was inleiding deze spontaan. Het eerste gedeelte van de bevalling was normaal maar bij 8 cm ontsluiting kreeg ik al persweeën. Dit vond ik echt verschrikkelijk. Ruggeprik was het toen al te laat voor. Toen ze de vliezen braken ging ik zelfs nog een paar cm terug. Het echte persen heeft overingens niet langer als een half uur geduurd. Wel heb ik tijdens deze bevalling een totaal ruptuur opgelopen.
Hier ging de ontsluiting vrij snel, in 4 uur, maar kwamen ze tijdens het persen erachter dat hij in de knel zat, en met een echo dat hij een sterrenkijker was. Dus moesten we naar het ziekenhuis (1 verdieping met de lift, haha) waar ze hem met pomp en tang gehaald hebben. Dit duurde anderhalf uur, en ik had zat persweeen Maar op zich vond ik de bevalling goed te doen hoor!
Mijn dochter was ook een sterrenkijkertje, de ontsluiting wilde daardoor niet vorderen en na 2 dagen en nachten weeen heb ik uiteindelijk een spoedkeizersnede gehad Maar bleek ook pas achteraf dat ze een sterrenkijkertje was en daarbij lag ze ook een beetje scheef voor de uitgang, waardoor het gewoon niet lukte.
Hier was het een grote ramp. Kort samengevat: 40u rug-en buikweeen, niet vorderende ontsluiting, foetale nood, weeenopwekkers die niet hielpen, grote kans op een spoedkeizersnede tijdens het persen, maar het is toch gelukt met de vacuümpomp en een grote knip.
Mijn zoontje is uiteindelijk na heel veel uren gehaald met een spoedkeizersnede omdat mijn ontsluiting niet vormde. Achteraf bleek dat dit kwam doordat hij erg groot was én een sterrenkijker.
Hier ook sterrenkijker. Bevalling duurde 23uur, na 12uur ruggeprik gekregen heerlijk! Toen flinke knip en met vacuum eruitgehaald. Heb bijna een uur moeten persen, vond het de hel
Bij mij heeft het ook erg lang geduurd, na 20 uur weeën (ook weeën opwekkers via infuus, kreeg een weeën storm, echt verschrikkelijk) pas 4 cm ontsluiting. Uiteindelijk een ks gehad. Hoorde pas achteraf dat ze een sterrenkijker was.
Hier ook sterrenkijker bleek tijdens persen. Gebroken vliezen, daarna 6u weeen, toen had ik volledige ontsluiting. Vervolgens 1,5 uur persen (ze lag klem in geboortekanaal) en toen bleek dus dat ze n sterrenkijker was. Gelukkig was de hartslag goed, dus knip, vacuum en daar was ze. Wel was de knip nog wat gescheurd, dus een aantal hechtingen gehad.
Hier bevallen van een sterrenkijker, 1,5 uur moeten persen, gehaald met wat knippen en de vacuümpomp. Het is goed gekomen, maar was geen succes. Echter was de gehele bevalling wel binnen 5 uurtjes gedaan
Ik wist niet van te voren dat onze dochter een sterrenkijker was... In elk geval na 5 uur om de 5 min. weeën. Naar het ziekenhuis gegaan omdat de ontsluiting op 4cm bleef hangen. Daar weeënopwekkers en pethidineprik gehad. Ook ik moest op mijn zij liggen om de ontsluiting te doen vorderen. Ook vanaf 8cm persweeën. Moet wel zeggen dat ik alles daarvoor erg goed te doen vond. Vanaf 8cm werd het echt heftig, maar gelukkig heeft dit maar 20min geduurd, daarna mocht ik persen. Dochter is met vacuüm en knip geboren met 55min persen. Totale bevalling duurde 8uur en 20min. Ik vond het meevallen, heb wat dat betreft een super bevalling gehad! Moet wel zeggen dat ik ook super relax was!