Owja, dochter lag ook nog met het hoofd naar achteren geklapt, dus het was dubbel zeg maar. VK dacht dat als ze 'gewoon' sterrenkijker was geweest dat het wel zonder vacuüm had gekund...
Heftig Bevalling duurde 21 uur, gelijk pittige rugweeën die snel achter elkaar kwamen en best lang duurden. Toen na 4 uur de VK kwam was ik dan ook vol goede hoop, maar helaas: krap aan een centimeter ontsluiting. De ontsluiting bleef heel langzaam gaan en ik kreeg zelfs nog persweeën. Uiteindelijk naar het ziekenhuis gegaan voor een ruggeprik en weeopwekkers, daar kwamen ze met een echo er achter dat dochter een sterrenkijker was. Ondanks dat duurde het persen maar 45 minuten en heb ik behalve +/- 85kg gynaecoloog op mijn buik en een knip geen hulp gehad.
Ik zou eerst de definitie van sterrekijker maar eens helder hebben. Het is mij in de afgelopen jaren dat vk's en gyns daar heel verschillend over denken....
Hier ook bevallen van een sterrenkijkertje. Volgens de gyn. daar ook mijn fijne hechtingen aan te danken, maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal dus kan je niet vertellen of 't echt "zwaarder" is.
Ik had ook een sterrenkijker, maar wist dat niet tijdens de bevalling (is me expres niet verteld). Was inderdaad zwaarder, het is lastig om hem 'de bocht te laten maken', zal ik maar zeggen. Ik hoorde van de verloskundige ook dat daardoor relatief veel eerste kindjes die een sterrenkijker zijn, uiteindelijk via een keizersnede geboren worden. Bij mij was het uiteindelijk de vacuumpomp. (Al denk ik dat dat ook te maken had met het feit dat de navelstreng om zijn nekje zat, waardoor meneertje veel last had van de persweeën, en daardoor snel moest komen omdat ie het anders niet meer volhield.)
Ik ben toevallig afgelopen vrijdag bevallen van een sterrenkijkertje.. Nou.. geen probleem.. (zal misschien uitzondering zijn.. ) We gingen afgelopen donderdag avond om 23.00 naar bed.. ik zeg tegen mijn man dat ik me niet zo lekker voel.. hij zegt nog ga dan slapen.. nou ok.. Toen rond 00.00 kreeg ik een harde buik.. dacht nog.. oh, dan zal ze misschien deze week wel komen. Lacherig mn man gewekt, wil je weten hoe een wee voelt? voel maar.. Half uurtje later kon ik niet meer liggen en ben beneden gaan wandelen, mijn man was ondertussen al aan het timen en heeft voor de zekerheid de verloskundige gebeld.. Ik was nog niet aan het wegpuffen maar hij wilde graag weten of dit het echte werk was.. verloskundige kwam om 01.00 voelde.. 4cm Vanaf dat ze dat zei leek de weeenstorm te komen.. ze ging niet meer weg.. weeen waren afwisselend te doen en niet te doen.. En om 04.20 lag ons mooie meisje op mn buik.. Ze was een sterrenkijkertje en had haar handje naast haar hoofd.. ze kwam zich zwaaiend melden.. Ik heb ook maar 3 hechtingen.. zat diezelfde middag even lekker buiten.. Ik had een goede verloskundige die me duidelijk uitlegde dat ik MOEST doen wat ze zei.. (ben eigenwijs) dan zou zij zorgen dat ik niet zou uitscheuren.. Heb flink geluisterd en ben dolblij met het resultaat! Ik wist trouwens niet dat het een sterrenkijkertje was..
Ik ben 8 weken geleden bevallen van een sterrenkijkertje. Mijn andere kinderen zijn 'normaal' (ik ben bij alle drie ingeleid) geboren en bij onze jongste wist ik van te voren niet dat hij een sterrenkijker was. Maandagmorgen heb ik de eerste tabletjes gekregen, maar tot woensdagmiddag deed zich niks. Om 17:30 kreeg ik nog een ctg waarop geen weeen te zien waren volgens de Hebamme. De ctg duurde ongeveer 45 min en de laatste 15 min voelde ik dat ik weeen had, wat de hebamme echter niet geloofde omdat het op de ctg niet te zien zou zijn. Nu was dit mijn derde kind en ik weet echt wel hoe weeen aanvoelen. Ik heb nog tegen de hebamme gezegt dat het ruggenweeen waren maar ik stelde mij volgens haar aan. Mijn man kwam vlak daarna in het ziekenhuis aan en ik heb hem nog gezegt dat ik deze hebamme absoluut niet bij mijn bevalling wou hebben. Intussen kwamen de ween aan een stuk het was echt een weeenstorm (heb ik bij de tweede ook gehad). Tegen 19:30 hield ik het niet meer uit en ben terug gegaan naar de Kreißsaal gegaan en daar tegen een van de andere hebammes gezegt dat ik niet wou zeuren maar dat ik het echt niet meer uithield van de pijn. De hebamme die bij mijn ctg was geweest vond het nog nodig om te zeggen dat het echt niet zo snel zou gaan... Gelukkig stond de andere hebamme erop om toch maar even te kijken en tja ik had al 7 cm ontsluiting, de laatste 3 cm duurden nog 15 min. De arts kwam de kamer binnen en vroeg hoe het ging en of zij nog genoeg tijd had om te kijken hoever het bij een andere bevalling was. Ik dacht dat het nog even duurde en vroeg of ik nog naar de wc mocht omdat ik zo nodig moest plassen, de arts vond dat prima maar de hebamme vertrouwde het niet helemaal, en zij wilde eerst nog eens kijken. Ze onderzocht mij, de vruchtblaas platste en 2 weeen later was mijn zoon geboren. Hij is er letterlijk uitgeschoten en de hebamme kon hem nog maar net opvangen De arts kwam binnen en was totaal verbaast dat de baby er al was en de hebamme die mij niet wou geloven dat ik ween had, keek ook erg ongelovig. De hele bevalling duurde ongeveer 2,5 uur maar anders dan bij de eerste beide kinderen had ik nu aardig wat hechtingen nodig, volgens mijn man duurde het hechten langer dan de bevalling De arts zei later tegen ons dat een sterrenkijker bijna altijd moeilijk op de wereld komen en vaak ook meer schade bij de moeder veroorzaken. Persoonlijk vond ik dit mijn makkelijkste bevalling maar het was tegelijkertijd ook de enige bevalling waarbij ik totaal uitgescheurd ben.
De eerste was ook een sterrenkijkertje, maar daar kwamen we ook pas na de bevalling achter.... Na een bevalling van 32 met ruggenprik, weeopwekkers, 2 uur persen was onze oudste geboren. Zonder knip, vacuüm of wat dan ook. Resultaat: totaalruptuur die door de verloskundige gehecht werd, die voor het gemak ook de kringspier maar niet mee hechtte. 1,5 uur is ze bezig geweest met hechten. Achteraf nog een berg narigheid gehad qua herstel (2 jaar, 3 operaties) en is gebleken dat zoonlief nooit zo geboren had mogen worden..... Dochterlief is met een keizersnede geboren.