Baby drinkt te veel dus spuugt alles uit

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door FreeRose, 7 aug 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. FreeRose

    FreeRose Bekend lid

    12 feb 2022
    663
    625
    93
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Momenteel geef ik borstvoeding aan mijn baby van 11 dagen oud, mijn dochter is 27 juli jl. geboren. De borstvoeding gaat goed, ik heb genoeg productie en ze hapt goed aan. Maar de kleine is af en toe zo gulzig (meestal richting het einde van de middag, begin avond) dat ze niet veel later alles weer uit spuugt (lees: mij onder spuugt zodat het van m’n rug af loopt zo m’n broek in :roflmao:). Dit is nu de tweede dag dat dit gebeurd is. Het is mijn eerste kindje dus ik weet niet waar ik goed aan doe.

    Heeft iemand ervaring hiermee? Goeie tips?
    Zijn dit dat de zogenoemde regeldagen?
    Wat kan ik doen? Als ik merk dat ze te veel/lang door blijft drinken haar stoppen en proberen een boertje te laten?

    Help!
     
  2. soovi

    soovi Fanatiek lid

    1 nov 2007
    2.455
    569
    113
    Mijn dochtertje had dat ook. Ik had heel veel voeding en vooral een hele harde toeschietreflex.
    Je zou kunnen kijken of je eerst was af kan kolven voordat je haar aanlegt. Maar als het vaker blijft voorkomen zou ik een lactatiekundige inschakelen. Zij kijkt dan mee en kan je echt advies geven.
     
    FreeRose vindt dit leuk.
  3. Boordevol

    Boordevol VIP lid

    26 jun 2009
    6.068
    4.178
    113
    Regeldagen zijn juist dagen waarop ze onverzadigd lijken omdat vraag en aanbod niet op elkaar zijn afgestemd. Dan willen ze constant aan de borst om op die manier je productie op te krikken. Wat het wel is durf ik niet te zeggen.
     
    FreeRose vindt dit leuk.
  4. FreeRose

    FreeRose Bekend lid

    12 feb 2022
    663
    625
    93
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Dat ga ik even proberen dan. Hoe lang kolfde jij dan ong vooraf?
     
  5. soovi

    soovi Fanatiek lid

    1 nov 2007
    2.455
    569
    113
    Tot het iets minder hard liep.
     
  6. Kimmetjuh90

    Kimmetjuh90 VIP lid

    14 dec 2017
    16.976
    9.921
    113
    Vrouw
    Postbezorgster
    Mijn zoontje drinkt ook gulzig, de toestroom gaat hier ook te hard, na 5 minuten of een paar slokken, haal ik m van mn borst, hydrofiel ertegenaan anders spuit t er nog uit, en hou m even 5 minuten rechtop, en leg m dan weer voor 5 minuten aan.
    En dan weer 5 minuten rechtop, en wissel van borst en dan doe ik t zelfde, 5 minuten drinken, en 5 minuten rechtop en weer 5 minuten drinke en weer rechtop.

    Wat je ook kan doen is eerst 5 minuten kolven, en dan aanleggen.
     
    FreeRose vindt dit leuk.
  7. Wien046

    Wien046 Bekend lid

    1 jul 2013
    894
    404
    63
    Het komt doordat het klepje van de maag bij baby’s nog niet goed sluit, daardoor kan voeding gemakkelijk terug stromen. Meestal hebben baby’s er zelf niet zo’n last van. Het wordt vanzelf beter, maar kan best een tijdje duren.
    Dat je met 11 dagen nog wat veel melk hebt is heel normaal. Het duurt een week of 6 voordat dit goed op elkaar afgestemd is.
    Voor elke voeding gaan afkolven is dan niet zo verstandig, dan ga je alleen maar meer melk produceren.
    Bij een harde toeschietreflex is het fijn om achteroverleunend te voeden, zodat de melk wat tegen de zwaartekracht in moet.
     
    Wensje88, nizzie86, FreeRose en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. Kimmetjuh90

    Kimmetjuh90 VIP lid

    14 dec 2017
    16.976
    9.921
    113
    Vrouw
    Postbezorgster
    Ik geef al 7 weken bv, en nog is t veel te veel en gaat het te hard voor hem:rolleyes:
    Idd beetje achterover hangend/leunend helpt wel iets, maar dan laat ie weer vreselijk vaak los in mijn geval, dus onhandig :(

    Die tip was ik in mijn post er vergeten bij te zetten ja :)
     
    FreeRose vindt dit leuk.
  9. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.076
    283
    83
    Emmeloord
    Als je steeds beetjes afkolft ga je meer maken. Heb je ook teveel melk? Zo ja, Heb je al eens de borsten gereset, helemaal leeg kolven?
    Zo nee; Is er naar tongriem en lipbandje gekeken? Stroomt de melk dan snel alleen in het begin? Dan kun je het toeschietreflex opwekken ( met hand of door je kindje en dan even los koppelen) en dit in een bakje/ beker opvangen tot het niet meer stroomt. En dan aanleggen om verder te voeden.
    Ook kun je na een paar minuten je kindje los koppelen en laten boeren, en dan verder drinken. Het is even wat gedoe soms. Maar het word beter als je kindje groter word. Hou altijd een doek in de buurt.
     
    FreeRose vindt dit leuk.
  10. Jorianne

    Jorianne Nieuw lid

    16 aug 2022
    3
    2
    3
    Vrouw
    Ik heb toen ook wat moeten afkolven totdat het minder liep en toen pas aanleggen. Had wel het idee dat het hielp. Was op aanraden van Lactatiekundige
     
    FreeRose vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina