Ervaring buikslapen gezocht!

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door klarinet, 3 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. klarinet

klarinet Fanatiek lid

23 apr 2007
    2.985
    132
    63
    Praktijkondersteuner somatiek
    Zuid limburg
    Ik wil graag ervaringen horen over buikslapen. Milan is 10 weken en vanaf dat hij 2 weken oud is het slapen overdag heel moeilijk.
    Twee weken geleden zat ik er echt doorheen en is de wijkverpleegkundige thuis geweest. Hij heeft hem op de buik gelegd en Milan sliep vervolgens 3 uur! Heerlijk.
    Sindsdien slaapt hij overdag altijd op zijn buik, maar wel in de box.
    Eigenlijk wil ik hem over een aantal weekjes toch weer boven in zijn bedje leggen. Ik heb er overnagedacht een nannycare en aerosleep aan te schaffen en ga dit zeer waarschijnlijk ook doen, maar toch blijf ik een beetje bang voor wiegendood.
    Momenteel legt hij zijn hoofdje nog wel eens in het matras, dus ik wil het swieso pas doen als ik daar wat meer vertrouwen in heb.
    Hoe is het bij andere mama's van buikslapertjes gegaan? Hebben jullie tips of advies??
    Mama van Milan

2. Lilith

Lilith Fanatiek lid

6 feb 2006
    1.848
    0
    36
    Stug volhouden op de rug te leggen... ik weet het, heel moeilijk, maar bijna alle baby's zijn buikslapers, en slapen dus veel beter op hun buik. Inbakeren kan ook helpen.

Ik ken mensen die hun kindje op de buik lieten slapen, maar zelf zou ik het risico niet nemen.

Ik liet mijn dochtertje wel overdag op haar buik slapen in de box of wagen maar dan was ik er zelf bij.

3. nanni1996

nanni1996 Fanatiek lid

23 jul 2008
    3.640
    322
    83
    Hier een buikslaper.. (inbakeren kon niet ivm eventuele heupafwijking)
    Ik heb een aerosleep, heb hem eerst overdag in zijn bedje op zijn buik gelegd, en later pas als hij s nachts echt niet meer wilde slapen op zijn rug..
    Djayson is zeer sterk in zijn nekje en kan dus heel goed zijn hoofdje draaien..

Ik heb eerst echt heel lang geprobeerd hem op zijn rug te leggen, maar het was echt een drama, en dan kan je wel stug volhouden, maar na 4 weken ging dat echt niet meer..

4. raspberry

raspberry Niet meer actief

Gewoon op de buik leggen. Wij hebben hier de aerosleep om die reden, (maar Thirza is wat wisselvallig: heeft een tijd op haar buik geslapen, toen weer op haar rug en momenteel wisselt ze letterlijk alle verschillende mogelijkheden af in bed ;)).
    Maar heb zelf die aerosleep uitgeprobeerd en ook als je er hardstikke hard indrukt met je gezicht, kun je gewoon door blijven ademen...
    Die nannycare vind ik zelf nogal onzin...

Overigens: wiegedood wordt niet veroorzaakt door buikslapen, maar door andere factoren, (zoals roken, warmtestuwing, enz) i.c.m. buikslapen.

5. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Ben het helemaal met Rozemarijke eens. Hier ook een buikslaper én een aerosleep. Ik vind een nannycare wat overdreven. Charlotte lag hier de eerste 3 maanden uitsluitend op haar buik te slapen, maar wel altijd als ik erbij was, de nachten waren op de rug nooit een probleem. Het is hier vanzelf overgegaan, nu ze ouder is (5 maanden nu) vindt ze er niks meer aan op haar buik. Ik ben zelf veel banger dat er nu iets kan gebeuren met die hitte, dat ze te warm krijgt, dan toen ze op haar buik lag! Wiegendood heeft vaak andere oorzaken, niet zozeer de buikligging... Blijf er gewoon bij en blijf ook proberen hem regelmatig op zijn rug te leggen zodat hij leert dat dat er ook bij hoort, succes!

6. Aslanck

Aslanck Actief lid

2 jul 2008
    321
    0
    0
    Amsterdam
    Hier ook een buikslaper. Al sinds hij 3/4 weken is. Ik heb ook een aerosleep. Maar Okan kon zijn hoofdje goed draaien. Heb hem altijd wel goed in de gaten gehouden. Maar in de nacht bleef hij ook altijd zo slapen andersom op zijn rug wilde hij echt niet! Tot nu toe is het altijd goed gegaan bij ons.

7. Yelice

Yelice Niet meer actief

mijn beide kinderen zijn buikslapers ik heb daar nooit moeilijk over gedaan.Je kan een baby nu eenmaal niet dwingen op zijn of haar rug te slapen als ze dit niet willen , dus stug volhouden om op de rug te leggen vind ik zielig omdat een baby ook zijn slaap nodig heeft.
    Hou je kindje goed in de gaten en idd een aorosleeper gebruiken maar blijven controleren.
    Mijn kinderen lagen tot 3/4 maanden in een wiegje en stonden naast mijn bed.
    Let er idd wel op dat je kindje zijn hoofdje zelf kan draaien en niet in de matras legt.

8. klarinet

klarinet Fanatiek lid

23 apr 2007
    2.985
    132
    63
    Praktijkondersteuner somatiek
    Zuid limburg
    Fijn jullie ervaringen te lezen. In de nacht ligt Milan wel op zijn rug, echter wel ingebakerd. Dan lukt wel, maar overdag was het echt een drama. Heb vanalles geprobeerd, nu is er eindelijk wat rust in huis voor ons beide. Alleen was ik toch wat onzeker, maar dan is het erg fijn jullie te kunnen raadplegen!

9. popje

popje VIP lid

20 jul 2006
    7.339
    269
    83
    NH
    Hier 2 buikslaapertjes...
    Dochter sliep vanaf 5 weken op haar buikje en Zoontje slaapt zo nu en dan op zijn buik, hij draait zelf om in zijn slaap.
    Ik heb er niet zo heel veel moeite mee, Als ze goed slapen vind ik het prima.
    Wij zelf zijn ook buikslapers...

10. loesjej

loesjej Actief lid

12 dec 2008
    416
    0
    0
    hier ook int begin een periode gehad dat beeb alleen op de buik sliep.
    Ik legde hem in de kinderwagenbak en zette die naast me neer. Ging ik foto's inplakken ofzo, gelijk een moment zitten en nietsdoen!
    Deze periode ging weer over, mede door inbakeren denk ik, totdat meneer niet meer ingebakerd lag en kon rollen. Sindsdien slaapt hij op zijn buik.
    Wij hebben de aerosleep en die bevalt me prima.

Todat je kleine zijn hoofd niet goed optilt en draait zou ik hem toch of in de buurt houden of op de rug.

En ik ben van mening dat je een kleine niet kunt dwingen op de rug te slapen.
    Zeker niet als ze groter worden en zelf kunnen draaien.

succes

11. amanda23

amanda23 Actief lid

22 feb 2008
    395
    0
    0
    activiteitenbegeleidster
    arnhem
    Hallo,

Hier ook een. Vanaf 7 weken. Ik heb de eerste keer de hele slaapcyclus naast het bedje gezeten, en hij kon goed draaien met zijn hoofd. Ik heb geen aerosleep, het gaat hartstikke goed zo. (hij is wel erg sterk met zijn nekje)

12. Beertje09

Beertje09 Fanatiek lid

21 okt 2008
    1.238
    1
    0
    Belgie/NL
    Waar kan ik een aerosleep aanschaffen, en klopt het dat ze vrij prijzig zijn?
    Is het een soort van sloop dat over het matras heen kan of is het een matras zelf?

13. EmyD

EmyD Niet meer actief

Hier ook een buikslaper. De eerste 4 weken heeft onze meid het erg zwaar gehad. Ze sliep (vrijwel) niet, dronk daardoor veel te weinig (rond de 400 cc per dag) en kwam daardoor bijna niks aan. Op een gegeven moment heb ik gemerkt dat ze op d'r buik wel uren achter elkaar sliep. Sindsdien slaapt ze overdag altijd op d'r buikje en sinds ze 8 weken is 's nachts ook. En nu slaapt ze met gemak 12 uur achter elkaar. Dat was op de rug nooit gelukt. Ik vind het ook erg zielig om een kindje verplicht op de rug te leggen als ze er overstuur van raken.
    Onze meid is wel altijd erg sterk in haar nekje geweest, ik heb haar nooit met haar gezichtje in het matras betrapt. Toch hebben we voor de zekerheid wel een aerosleep. Ook omdat ze dan haar warmte wat beter kwijt kan.
    Onze aerosleep is een heel dun opmatrasje (van nog geen centimeter denk ik). Die kostte iets van 40 euro. Er moeten wel speciale ademende hoeslakentjes overheen. Je hebt ook aerosleep matrassen en dikkere opmatrasjes geloof ik.

14. Lilith

Lilith Fanatiek lid

6 feb 2006
    1.848
    0
    36
    De reden dat ik zei 'stug volhouden op de rug te leggen' is dat ik mijn dochter dus wél een keer met haar gezicht in het matras heb gevonden, terwijl ze zelf haar hoofdje goed op kon tillen... daar ben ik zo van geschrokken dat ik haar daarna dus op haar rug ben gaan leggen. Maar ik weet het hoor... het is gewoon heel lastig als je een buikslaper hebt. Ze zeggen dat kindjes zich geborgener voelen als ze op hun buikje liggen.

15. mamajennifer

mamajennifer Actief lid

Ik leg mijn dochtertje alleen overdag voor kleine slaapjes op haar buikje, anders ben ik bang voor wiegendood..
    Overdag kan ik haar in de gaten houden.
    S'nachts dan leg ik haar gewoon op haar ruggetje in haar eigen bedje.

16. elmo28

elmo28 Fanatiek lid

11 apr 2009
    2.803
    0
    0
    Hoi,

Ik heb mijn twee meiden vanaf een week of twee op de buik gelegd. dag en nacht.
    Ze sliepen anders echt niet. en op hun buik sliepen ze heerlijk.
    nu nog slapen ze veel op hun buik.
    Ik slaap zelf ook altijd op mijn buik.
    Ik had wel een aerosleep.
    Mijn meiden waren wel heel sterk in de nek, keken op de dag van hun geboorte al op als ze op hun buik lagen.

17. mama Sylvie

5 jul 2009
    58
    0
    0
    NULL
    Friesland
    Mijn zoontje is een echte buikslaper. Eerst alleen overdag beneden, maar vanaf een week of 5 slaapt hij op 's nachts op zijn buik. Hij is een erg beweeglijk kindje als hij op zijn rug ligt en kan dan door zijn drukke gedoe niet in slaap komen.... Het mannetje is erg sterk in zijn nekje dus hij kan zijn hoofd makkelijk omdraaien. Ik heb geen speciaal matras ofzo aangeschaft.

18. Amfy

Amfy Niet meer actief

fynn was 8 weken ou toen we hem op zijn buik hebben gelegt.sinds dien niet anders meer gelegen sinds dat hij zelf kan draaien leg ik hem op zijn rug weg en als ik dat na 5 min ga kijken ligt hij op dat buik te slapen

Deel Deze Pagina