Bij mijn verloskundige gaan ze binnenkort beginnen met centering pregnancy. Omdat ik nog maar kort zwanger ben val ik precies in de goede tijd voor de eerste groep en kreeg ik de vraag of ik hieraan mee wilde doen. Ik twijfel eigenlijk een beetje. Het is mijn tweede kindje, dus heel veel nieuws zal ik er misschien niet leren. Bij de eerste heb ik alle informatie die ik maar kon vinden verslonden, maar nu weet ik al het belangrijke wel zo'n beetje. Het duurt ook iedere keer 2 uur, vind ik best een tijdsinvestering. Dan moet ik ook nog elke keer oppas voor mijn zoontje regelen. Man kan ook niet meer zo vaak mee, dat is ook wel jammer. Aan de andere kant lijkt het me wel leuk om te kunnen kletsen met andere vrouwen die ongeveer net zo ver zijn. Je zal vast ook meer oppikken dan tijdens een individueel consult. Zijn er hier mensen die al ervaring hebben? Wat vind/vond je ervan en zou je het aanraden? Ik ben heel benieuwd!
Hoi! Wat leuk dat ze binnenkort bij je verloskundige gaan starten met centering pregnancy! Ik moet zeggen dat ik in het begin er ook wat sceptisch tegenover stond, maar wilde het toch gaan proberen. En ik moet zeggen dat ik er erg enthousiast over ben! Voor mij is het dan wel mijn eerste kindje, dus kan mij voorstellen dat je daarom nog wel twijfelt. Punten waarom ik erg enthousiast ben, zijn dat je de bijeenkomsten juist 2 uur duren (is vaak nog veel te kort!) en we hierdoor heel veel verschillende zaken kunnen bespreken. De andere vrouwen komen ook vaak met vragen of punten waar ik zelf niet zo snel over had nagedacht. Daarnaast vind ik het erg leuk om andere zwangere vrouwen (die ook echt gelijk lopen) in mijn omgeving te leren kennen. Ga nu elke week ook met een aantal zwangerschapszwemmen en straks op zwangerschapsyoga. Erg gezellig! In mijn groep zitten ook een aantal vrouwen die van hun 2e kindje zwanger zijn, zij kunnen hun ervaringen van hun eerste weer delen en ook zij leren nog steeds nieuwe dingen. Mijn vriend kan trouwens ook niet altijd bij de controles zijn, maar dat is helaas niet anders. Lang verhaal haha, maar conclusie, ik zou het gewoon proberen en vind je het na 1 of 2 keer niets, kan je ook zo weer stoppen. Het is erg fijn (zeker als je al een kleintje hebt denk ik), om even 2 uur non stop met jezelf en je zwangerschap bezig te zijn!
Mijn verloskundige doet het ook. Echter voor mij op zulke rot tijden dat het geen doen is voor mij en alleen maar spanning en stress mee brengt of ik het wel ga redden. Ben zwanger van de eerste maar heb niet het idee iets te missen
Hier ook centering pregnancy gevolgd. Wel m'n eerste kindje. Ik vond het heel waardevol. Niet zozeer vanwege de informatie, want dat kan je ook allemaal wel in een boekje lezen, maar vooral vanwege de contacten met andere zwangere vrouwen. Wij hebben nu nog heel veel contact en ook al m'n onzekerheden over de baby nu hij geboren is kan ik met hen bespreken en zijn vaak herkenbaar. Voor hun hetzelfde. Wij hebben wel allemaal een eerste kindje gekregen, dus ik weet niet hoe het zal zijn met een tweede. Ik denk dat ik dan misschien niet mee zou doen juist omdat het zoveel tijd kost, maar misschien ook weer wel vanwege de contacten! En je kan inderdaad een keer proberen en als het niks voor je is gewoon stoppen en normale controles krijgen.
Dankjewel voor jullie ervaringen! 87meisje, daar heb je wel gelijk in, dat het wel fijn zal zijn om 2 uur met de zwangerschap bezig te kunnen zijn. Dat schiet er nu nogal bij in, haha. De gezelligheid en andere zwangere vrouwen die net zo ver zijn leren kennen lijkt me ook wel een pluspunt. Ik heb wel vriendinnen en kennissen met kleine kinderen, maar niemand die echt in de buurt woont. Misschien toch maar een keer proberen, dan kan ik inderdaad altijd weer stoppen als het toch niks is.