Mijn man en ik zijn in (prille) verwachting van ons eerste kindje en ik vroeg mij af wat jullie in de volgende situatie zouden doen.. Wij zijn nu al vijf jaar samen, en ik heb hiervoor 3 partners gehad waarmee ik intiem ben geweest. Met 1 daarvan heb ik het een paar keer zonder condoom gedaan, rond mijn 17/18e. We zijn inmiddels dus ruim 7 jaar verder en ik heb nooit klachten of vermoedens gehad van evt. soa's. Hierom heb ik mij ook nooit laten testen, al weet ik vanuit de theorie dat soa's niet altijd gepaard gaan met klachten of symptomen. Ik heb pas sinds ik de info folders van de verloskundige heb gelezen de zorg of ik mij niet tóch moet laten testen op alle soa's, om het uit te sluiten. Een (onopgemerkte) soa kan namelijk problemen opleveren voor je kindje en ook na de bevalling bijv. een longontsteking veroorzaken bij de baby. Mijn man zegt dat ik niet moet overdrijven en dat heel zwanger Nederland dan om deze redenen zich zou moeten laten testen (en ook niemand of bijna niemand dat doet). Bij de bloedtest wordt er gekeken naar evt. aanwezigheid van enkele (geslachts)ziektes, maar het is geen algehele soa-test. Moet ik mij zorgen maken, of het laten voor wat het is? Alvast bedankt!
De meest belangrijke worden volgens mij al getest door je vk/gyn. Als jij je echt zorgen maakt om welke reden dan ook, dan ga je toch even langs je huisarts? Is niks raars aan hoor en als t daarmee goed is voor je gevoel moet je dat gewoon doen meis.
Hier werd HIV alleszins standaard getest via een bloedafname om HCG en dergelijke te bepalen. Verder weet ik het niet meer zo goed. Ook vroeg ik bij de gyn naar een uitstrijkje maar dat wou ze niet doen tijdens de zwangerschap en heb ik laten doen tijdens de nacontrole van de bevalling.
HIV werd bij mij apart gevraagd of ik dat wel wilde testen toen ze bloed afnamen voor de standaard testen. Het is geen algehele SOA test maar de meest voorkomende worden (geloof ik) wel getest als je tenminste toestemming geeft voor HIV.
Na 7 jaar zou je denk ik wel symptomen hebben hoor! Ik heb ook een soatest gedaan ( doe ik altijd als ik een nieuwe partner kreeg) Op korte termijn vaak geen klachten maar op langere termijn zou je wel echt zeker na 7 jaar last krijgen van bepalen dingen xxx Mijn vriendin die wilde ook een soatest doen maar er was geen aanleiding voor. Doktoren wilde het niet geven ze heeft Door gezeurd en maar goed ook ze bleek chlamydia te hebben. Gelukkig waar ze er snel bij want je kan er verklevingen van krijgen .
Ik heb idd geen symptomen, maar lees overal dat dit vooral bij vrouwen ook niet zo hoeft te zijn, ook niet na jaren.. Voel me iets meer gerustgesteld na jullie reacties, de bloedtest onderzoekt idd al een paar belangrijke dingen. Maar voor de zekerheid de HA gebeld en ik ga haar deze vraag stellen.. heb gelukkig wel een fijne huisarts die altijd goed meedenkt. Ik ben benieuwd!
Van chlamydia hebben vooral vrouwen geen symptomen van... Is een sluimerende ziekte en kan onvruchtbaarheid veroorzaken. Jij bent al zwanger dus onvruchtbaarheid moet geen probleem zijn 😏 Ik werd bij VK op HIV en syfilis getest volgens mij .... chlamydia was ook uitgesloten want in de maand voordat ik zwanger werd was dat getest (zwanger worden duurde al een jaar, was een standaard test voordat je de mmm ingaat wat gelukkig niet nodig was) Vraag je VK of het nodig is, die weet er meer van dan wij hier.
Ik zou het nu niet meer laten doen als ik jou was. Je had het van tevoren moeten laten doen. Jouw partner heeft hiermee ook risico's gelopen. Gewoon allebei een soa-test laten doen voordat je het zonder bescherming gaat doen.
Ik ken iemand die in 2013 zwanger was, al ruim 7 jaar getrouwd, en had toch chlamydia! Dus ik zeg altijd laten testen.
Fee89 wanneer was je nacontrole dan? Want ik kreeg echt pas een uitstrijkjena minimaal een half jaarna de bevalling vanwege nog evt.aanwezige hormonen
Volgens mij worden alleen HIV en syfillis standaard gecontroleerd hoor (en wat leverfuncties ivm hepatitis). Chlamydia wordt niet via een bloedtest opgespoord maar middels een uitstrijkje. Dus ik weet niet of iedereen dat dan standaard gekregen heeft bij de vk???? Ik niet iig! Hieronder quote RIVM: Bent u zwanger? Dan zal de verloskundige of gynaecoloog bij uw eerste bezoek wat bloed bij u laten afnemen. Het laboratorium onderzoekt uw bloed op drie infectieziekten: hepatitis B, syfilis en hiv. Het laboratorium bepaalt ook de bloedgroepen ABO, Rhesus D, Rhesus c en onderzoekt of u antistoffen tegen bloedgroepen heeft. Geen standaard SOA-test dus