Ik weet niet of dit nou bij schoolkinderen en pubers hoort, of bij corona... Mijn zoon van 10 hangt de hele dag op de bank. Hij wil alleen maar muziek luisteren met zijn koptelefoon op en gamen. Voor gamen hebben we vaste tijdssloten, die heb ik al wel iets verruimd. Maar de rest van de tijd is hij dus ook niet heel actief. Ik verzin wel allerlei dingen en zijn jongere broertje gaat heel enthousiast met me mee doen; kerststukjes maken, kaarten knutselen voor de hele straat, patronen voor star wars kerstballen met strijkkralen, spelletjes, you name it. Mijn jongste doet gezellig mee, maar de pre-puber blijft met een lang gezicht in de bank hangen. Hij wil niks, wil niet afspreken, niet naar buiten... ik word er tureluurs van. Herkenbaar voor mensen? Wat doet jullie tiener nu zoal?
Mijn jongste is 10 en ik herken het wel. Veel hangen en gamen. Ze gaat ook graag uitgebreid in bad met een muziekje en wat te eten. In het weekend met mij wandelen en dan pokemon vangen. En de laatste dagen is ze bezig met een aestic account op tiktok en maakt ze tekeningen en dingen met strijkralen en dat filmt ze dan, daar is ze ook wel lang zoet mee. Mijn oudste is bijna 13 en die zit veel op snapchat en appt veel met vriendinnen, gamen doet ze ook best veel (Roblox). En bordspelletjes doet ze graag maar dan wel met ons (en daar hebben we niet altijd tijd voor doordeweeks ivm werk). Met z'n tweeën een spelletje gebeurt niet zo snel, wel regelmatig stoeien op het bed van de oudste. En morgen gaan ze samen fidgets knutselen geloof ik en de oudste gaat de haren van haar zusje invlechten.
Hier een wat oudere puber (meisje, 14). Zij gamet op de switch, tekent op de tablet, kijkt netflix, videobelt uren met vriendinnen. Bij vlagen leest ze een boek. Verder is ze druk bezig met cosplayen en bijbehorende styling en make-up om daar foto's en tiktokfilmpjes van te maken, maar dat is voor jouw zoon misschien minder interessant Verder vindt ze koekjes bakken etc wel leuk, dat staat nog op de planning. Afspreken doet ze ook wel met haar 2 beste vriendinnen. Naar buiten gaan is nu ook wat minder in trek dan in het voorjaar moet ik zeggen, maar dat heb ik zelf ook. Ze heeft nog wel wat afspraken waar ze mooi zelf heen mag fietsen gelukkig. En wil een paar keer broodjes en worstjes bakken boven de vuurkorf.
After Puber....depressief zijn en dan ook nog jarig volgende week Ze is een kei braafje, ze houd zich echt aan de regels op hier en daar een mini slippertje na (demonstratie ) Het valt haar maar zwaar, alles on hold.
Oh grappig , mijn jongste wil ook filmpjes maken van zn strijkkralen, ik wist niet dat er meer waren die dat deden Misschien is pokemons vangen wel een ding om weer op te pakken, dan is hij in elk geval buiten. Ja appen kan hij ook de hele dag doen, en filmpjes van vloggers kijken... Maar in bet echt afspreken dat zit er dan weer niet in. Ik vind dit maar een moeilijke leeftijd geloof ik.
Ja dat vindt ze sinds een paar dagen echt leuk. En ik ben blij dat ze iets anders doet dan hangen en gamen Ja Pokemon is echt iets waarvoor ze wel graag naar buiten gaat. En dan een wafel halen bij het restaurant in het bos Afspreken doet ze heel soms wel maar ze is nu verkouden dus mag niet. Ze heeft helaas niet veel vriendinnen, is erg gevoelig en met vlagen snel overprikkeld en ergert zich vooral aan mensen, op een paar na. Ze is het liefst thuis.
Ja mijn zoon wil ook niet afspreken... online gamen met vrienden is wel leuk, maar om ze nou echt live in huis te hebben een hele middag dat vond hij te veel. Het lijkt ook wel alsof hij steeds minder prikkels kan hebben op deze manier. Ik maak me daar soms toch wel een beetje zorgen om.
Als het aan mijn zoon van 10 ligt, doet hij de hele dag niets anders dan gamen. Maar gelukkig weet hij dondersgoed dat dat niet mag. Dus hij speelt lekker veel buiten met zijn vrienden, gisteren waren ze in een natuurgebied hutten aan het bouwen en vandaag zijn ze Pokémons wezen vangen. Toen het ging regenen zijn ze bij een vriendje met kapla gaan spelen en hebben ze een bordspel gedaan (2 dingen die hij thuis per definitie weigert). Ook zijn ze verder gegaan met een soort animatie game die ze zelf aan het programeren zijn. Verder speelt hij ook regelmatig jachtseizoen met zijn vrienden, dat is een soort verstoppertje waar je om de zoveel tijd je coördinaten door moet geven. Maar voetballen of tictocs maken zijn ook helemaal in. Verder vindt hij het leuk om op zijn keyboard te spelen of te schaken. Komende week gaan we koekjes bakken en dat vindt hij ook nog super leuk gelukkig.
Gamen. Deels op de PlayStation met zijn vrienden. Deels op de computer (strategische spellen) Én gravi-trax banen bouwen Én heel veel lawaai maken met xijn kleine broertje (als in door huis rennen met zwaarden of geweren, gillen, kussengevechten, stoeien) Én op de bank hangen met zijn telefoon. Ik heb zijn game-tijden niet gelimiteerd voornamelijk vanwege de lawaai-acties
Die van mij is 12 en is heel veel buiten. Laatste keer dat hij gegamed heeft is ergens in juni geweest. Waar ik me toen nog druk maakte om het vele gamen is hij nu elke dag buiten fietsen op de skatebaan of voetballen. Worden elke dag voetbaltoernooien georganiseerd door de jeugdwerkers in het park voor kinderen van 6 tot 13 jaar, verdeeld in leeftijdsgroepen. Is normaal in de vakanties in de sporthal nu buiten. In de avond is hij of buiten of belt en facetimed hij de hele avond vanaf avond eten tot slapen met vrienden en vriendinnen via een app voor groepsgesprekken. Heb ook al een paar keer een groepje van 7 a 8 12 jarigen hier gehad in de avond om films te kijken. Edit. @ts mijn zoon heeft denk ik rond die leeftijd vooral in de winter ook 1 of 2 jaren gehad dat hij alleen maar wilde gamen als het rotweer was overdag en in de avond. Dat ik dacht dat komt nooit goed is/word echt een game verslaafde. Maar kwam altijd in de lente/zomer weer goed dan was hij toch weer liever buiten. En nu kijkt hij dus helemaal niet meer om naar zijn ps4, switch en pc. Als je dat 2 jaar geleden had gezegt had ik er niets van geloofd. Ben zelfs blij dat we toch geen ps5 voor kerst hebben gekocht (maar paar weken geleden een nieuwe/extra cross-stunt fiets) want ook naar die ps5 had hij vast niet naar omgekeken.
Game/telefoon tijd beperken. Kinderen hebben beperkingen nodig.dan komt hij vanzelf tot andere dingen. Verveling is gezond, uiteindelijk worden ze dan creatief. Hier Max 1 uur per dag. En het goede voorbeeld geven., lekker naar buiten! Klusjes in en rondom het huis geven
Bellen/skypen/ appen met vriendinnen. Films kijken en honger hebben. Dat beeldbellen.. werkelijk waar, ik heb eigenlijk de hele dag dus kinderen in huis. Het enige voordeel is dat ze de koelkast niet plunderen
Voetballen, tennissen, schoolwerk, met vrienden afspreken, lezen, tv kijken en ook gamen. Als ik wat meer tijd heb in de vakantie gaan wij ook samen koken en bakken. Meestal is hij de hele middag wel weg. Wat ts zegt over kerstkaarten en kerststukjes maken, zou hier nooit werken, het kind heeft een hekel aan elke vorm van knutselen. Hij is 11 jaar. Oh ja wat hij ook doet is you tube filmpjes opnemen samen met zijn vrienden.
Onze 10 jarige doet van alles. De ene dag hangt hij inderdaad alleen maar op de bank oid en is hij aan het gamen, de andere dag krijg ik hem met moeite naar binnen voor het donker. De klas heeft nu een groepsapp waar ze veel in appen/beeldbellen en ze spelen dan graag Among us met elkaar, en dan hoor je inderdaad de hele dag prepubers in je huis . Als hij thuis is en hij zit niet op zijn telefoon of computer dan doet hij graag experimenten. Zo hebben we van de week kristallen gemaakt en met kerst krijgt hij elektriciteit experiment dozen oa. Oh en hij heeft nog wat lego projecten waar hij mee bezig is. Soms wilt hij wel even met zijn broertje spelen. Hij heeft elke dag wat klusjes in huis, zoals het vuilnis wegbrengen, zijn kamer goed opruimen en gisteren moest hij even naar de winkel voor een kleine boodschap. Verder hebben we al meerdere keren vriendjes of vriendinnetjes over de vloer gehad (gisteren was een vriendinnetje hier en die was hier dan ook echt van 12 tot 19 uur en dan vermaken ze elkaar ook wel). Soms wilt hij nog wel een bordspelletje doen zoals Zeeslag en we zijn hem nu aan het leren schaken. Hij heeft ook nog wat biebboeken die hij kan lezen maar daar moet ik hem soms echt even toe zetten, net als zijn huiswerk .
Je hoeft ze toch niet in huis te hebben, hier zijn ze zo goed als altijd buiten. Vaak voetballen maar wat ze nu graag doen is among us (het spel) in real live spelen. Dus het spel zelf nabouwen met een eigen rollen verdeling. Als ze binnen zijn dan is het vaak kaarten of een gezelschapsspel.
Buitenspelen, creatief bezig zijn, lezen, koken/bakken, soms TV kijken (national geographic vooral). Ze is niet echt van het gamen gelukkig
Mijn bijna 11 jarige spreekt veel af met vrienden en verder gamen, spelletjes spelen en idd door het huis rennen met zn zusjes