Apart wiegje of meteen ledikantje?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Mrs Blossom, 26 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mrs Blossom

Mrs Blossom Bekend lid

12 jun 2013
    974
    1
    0
    NULL
    NULL
    Wij zijn wat bezig met pril denken over de babykamer. Alles is de revue al gepasseerd: aanschuifbedjes, mozesmandjes, direct een ledikantje, etc etc.

Nu vraag ik mij af of we ook direct een ledikantje kunnen kopen (van zeg maar 60 x 120, met zo'n bodem die je hoog en laag kunt doen) of dat je voor de eerste maanden echt een wiegje nodig hebt.

Qua ruimte maakt het niet uit. Een aanschuifbedje maakt me claustrofobisch, maar er is verder prima ruimte in onze slaapkamer voor zowel een wiegje als een ledikantje. Dat de baby de eerste weken dan niet bij ons zou kunnen slapen geldt voor ons niet. Na een bepaalde periode kan het ledikantje dan gewoon naar de babykamer verhuizen.

Ik vind wiegjes er schattig uitzien, maar het wel zonde van het geld en de moeite als ze eigenlijk onnodig zijn.

Dus. Kan meteen een ledikantje? Of krijg je dan zeurende kraamzorg en/of meer risico op wiegendood en weet ik wat?

2. tetta

tetta Fanatiek lid

19 apr 2011
    3.430
    0
    0
    NULL
    NULL
    Een wiegje is geen must hoor. Heb em hier wel gebruikt maar dit was een famiiewieg dus ik had hem al. Verder vond ik het ook fijn ivm borstvoeding geven. Ik hoefde haar maar uit bedje te pakken. Ze heeft er ook het eerste half jaar ingelegen. Ik vond het zelf een prettig idee maar je kraamhulp zal er echt niks over zeggen als je er geen hebt.

3. Mrs Blossom

Mrs Blossom Bekend lid

12 jun 2013
    974
    1
    0
    NULL
    NULL
    Aha. Dus het is meer dat de meeste mensen simpelweg geen ruimte hebben voor een ledikantje op hun slaapkamer (logisch) en daarom voor een wiegje kiezen. Onze slaapkamer is een balzaal (grootste kamer van het huis), dus direct een ledikantje maar dan dus wel bij ons op de slaapkamer is een goed plan?

Ik heb ook nog een babybed over. Deze gebruik ik nu als bankje. Deze kunnen we weer omtoveren tot babybed en dan beneden zetten de eerste zoveel maanden.

4. Thauma

Thauma Fanatiek lid

14 sep 2011
    2.127
    1
    36
    NULL
    NULL
    Ik vind een wiegje veiliger en geborgener voor zo'n klein hummeltje, dan zo'n enorm ledikant. Zo'n ukkepuk neemt nog geen kwart van het bedje in beslag namelijk :)
    Maar in onze situatie kon het ledikantje ook niet op onze slaapkamer en daar wilde ik de kleine wel graag hebben. Een wieg was daarom dus wel een uitkomst.

5. tetta

tetta Fanatiek lid

19 apr 2011
    3.430
    0
    0
    NULL
    NULL
    Idd ik heb ook altijd het idee dat ze in een wiegje beter slapen omdat ze zich geborgener voelen.

6. Mrs Blossom

Mrs Blossom Bekend lid

12 jun 2013
    974
    1
    0
    NULL
    NULL
    Dat is op zich een heel goed argument. Dat ze zich dan geborgener voelen. Ik zet het ook op de lijst als vraag aan m'n VK tijdens de intake. Eens zien wat haar mening is.

7. Andastra

Andastra Actief lid

15 sep 2012
    454
    0
    0
    Wij hadden geen wiegje voorzien voor ons dochter, ledikantje kon ook zonder problemen op onze kamer. Maar ze lag zo verloren in dat grote bed, dus heb haar dan in de bak van de kinderwagen naast mij gezet de eerste weken.

Dit keer wel een wiegje gekocht :)

8. GreyhoundLover

GreyhoundLover Actief lid

22 nov 2012
    199
    0
    0
    Gelderland
    Wij hebben voor de eerste tijd een wiegje maar dat is omdat dat het wiegje is waar mijn broer, ikzelf, de twee kids van mijn broer en de dochter van mijn vriendin in hebben gelegen! En nu mag onze kleine daar ook weer in. Geen must dus maar wel erg leuk :)

9. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Ik vindt het zonde om een wiegje te kopen als je gewoon plek hebt voor een ledikantje. Wij hebben beide keren een ledikantje gebruikt op onze kamer en dat gaat prima. Zo wennen ze ook gelijk aan het ledikantje ...

10. MamaVanAnne

MamaVanAnne Fanatiek lid

21 jul 2013
    1.164
    0
    36
    NULL
    NULL
    Wij waren niet van plan haar bij ons op de kamer te nemen, maar dat hebben we wel gedaan. De eerste weken toen ik nog veel in bed lag vanwege bi lag ze dag en nacht in haar ledikantje bij ons. Daarna ledikant terug naar eigen kamertje en sliep ze daar overdag en s nachts bij ons in campingbed. Nu slaapt ze van 23 tot 5 nog bij ons en gaat dan haar ledikant in. Zo elke keer stapje verder haar eigen kamertje op. Ze slaapt heerlijk, overdag en s nachts. Maar vond wel prettig met de bv de eerste weken, dan hoor je dr voordat ze echt wakker is. Nu zit er meer een ritme in

11. Bernou

Bernou Bekend lid

12 jun 2012
    548
    0
    16
    Ik was niet van plan om een wiegje te komen, gelijk ledikantje op haar eigen kamer. Maar toen mijn schoonzus beviel en deze toch de eerste paar weken in de kinderwagen in hun kamer heeft geslapen, zat ik steeds meer te denken aan een wiegje..
    Ik vond het ook zonde van mijn geld, maar ik heb op marktplaats een superschatiig mandje met standaard gekocht voor 30 euro! Daar wild eik het niet voor laten liggen.

En inderdaad, zo'n klein hummeltje dadelijk in zo'n groot ledikant..dat lijkt mij ook nog niet heel relaxed. We kunnen zelfs dat mandje in het ledikant zetten als ze toch op haar eigen kamer gaat slapen.

Ik zou het zeker overwegen!

12. Siertje2981

Siertje2981 Fanatiek lid

8 apr 2013
    3.456
    3
    0
    Werkzaam in een kledingwinkel als assistentbedrijf
    Leidschendam
    Wij hebben helaas geen ruimte voor een wiegje. Hebben dus gelijk een ledikant gekocht. Sluit niet uit dat de kleine de eerste week (of langer) bij ons ligt in de wagenbak :) Kan me voorstellen dat het er minder gezellig uitziet, zo een klein hummeltje in zo een groot bed. Denk alleen dat die kleine er zelf geen last van zal hebben qua geborgenheid en het is zeker niet onveilig.

Maar, als ik de keuze had gehad en de ruimte had voor een wiegje, had ik dat zeker gedaan!

13. 2debaby

2debaby Actief lid

25 feb 2013
    409
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ons zoontje heeft de eerste maanden ook lekker bij ons op de slaapkamer geslapen in de wieg.
    Ledikant zou wel passen, maar wilde die gewoon in de slaapkamer laten staan.
    Het wiegje was ook makkelijk te verschuiven. Overdag lekker naast m'n bed (ik was eerste week ziek, longontsteking) en ''s nachts tegen de muur.
    Maar de kindjes van m'n zusje moesten er niets van hebben. Die sliepen erg slecht in de wieg, leken zich juist beklemd te voelen en het niet prettig te vinden in de slaapkamer van de ouders (was nl ook geprobeerd met een campingbedje) en sliepen daarom al heel snel in hun eigen kamer in het ledikantje.
    Ze heeft 2 soorten wiegen geprobeerd (bij 1e kindje ren kleinere van m'n andere zus en bij 2e kindje onze wieg) maar haar kindjes wilde het echt niet..

14. Shandy

Shandy Fanatiek lid

14 jan 2012
    2.603
    18
    38
    Helemaal zelf weten...
    Het is fijn om je humpie in t begin dicht bij je te hebben,dat kan in de wieg op je slaapkamer.
    Een ledikant kan ook, je kleintje lijkt wel heel klein in zo'n groot bed.
    Wat ook kan, en kennis van mij deed dit, de kleine sliep 's nachts in de kinderwagen op de slaapkamer.....

15. Maderieke

Maderieke Actief lid

23 jan 2012
    141
    0
    0
    Ik denk dat het belangrijkste/fijnste is, dat de baby de eerste tijd op jullie slaapkamer is. Wiegje of ledikantje is allebei prima en volgens mij even veilig.

Wij hadden een wiegje kunnen lenen (van beste vriendin), dat was natuurlijk erg makkelijk. Onze dochter heeft er een half jaar in gelegen, naast ons bed. Toen groeide ze er zo'n beetje uit ;)

16. Poohbear82

Poohbear82 Fanatiek lid

12 feb 2013
    2.415
    0
    36
    Vrouw
    Secret agent
    Ergens in het midden
    Hier moet de kleine nog geboren worden, maar heb al wel een wiegje gehaald. In eerste instantie zouden we dat niet doen, in ons huidige huis is er weinig ruimte voor de kleine op onze slaapkamer. Maar aangezien we in ons nieuwe huis een veel,grotere slaapkamer hebben wouden we toch graag de baby op de kamer de eerste maanden. Na wat orientatie wou ik het liefst een schommelwiegje en niet het ledikant op de slaapkamer. Dus hebben we via marktplaats een wiegje aangeschaft. Ben benieuwd hoe het bevalt.

17. Mammamuis

Mammamuis Fanatiek lid

8 feb 2013
    1.031
    339
    83
    NULL
    NULL
    Ik heb de wieg gekregen waar ik zelf als baby in gelegen heb. Die komt bij ons op de slaapkamer te staan als Babymuis geboren is. Tegen de tijd dat hij/zij eruit gegroeid is (de wieg is nogal groot) kopen we een ledikantje. Eerder vind ik dat nog niet zo nodig.
    Volgens mij maakt het niet zoveel uit of je een wieg of een ledikantje hebt, maar ik heb wel het idee dat zo'n klein baby'tje zich wat geborgener voelt in een wiegje dan in zo'n groot ledikant. Voor mijn gevoel is zoveel ruimte wat beangstigend voor een kindje dat heel lang opgepropt in de baarmoeder heeft gezeten. Kan aan mij liggen hoor, ik heb nogal veel fantasie :)

18. Winddanser

Winddanser Fanatiek lid

2 mrt 2013
    3.295
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij hebben straks een wiegje op onze slaapkamer en een ledikantje in de babyslaapkamer. Is mede omdat er in beide families een wieg is en we die dus gewoon kunnen gebruiken!

19. Mrs Blossom

Mrs Blossom Bekend lid

12 jun 2013
    974
    1
    0
    NULL
    NULL
    Wat zijn er veel familiewiegjes! Ik ben bijna beledigd dat mijn wieg er niet meer is :D

20. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Ik heb voor de eerste maanden ook een wiegje. Vond ik wat geborger slapen dan zo'n groot ledikant. Voor daarna heb ik een co sleeper van ikea. Verstelbare bodem en 1 zijkant kan eraf. Haar gewone ledikant laat ik op haar kamertje staan. Daar slaapt ze overdag af en toe om te wennen.

Het hoeft niet duur te zijn. Ik heb een leuk mozeswiegje van marktplaats gehaald a 40 euro en de co sleeper was 15 euro.

Deel Deze Pagina