Mijn zoontje van acht maanden is afgelopen zondag met spoed opgenomen in het ziekenhuis. Daar ligt hij nog altijd, aan de zuurstof en een infuus. Voorlopig heeft hij de kracht nog niet om te drinken uit de borst. Ik kolf af zodat mijn productie op pijl blijft en de borstvoeding (afhankelijk van zijn wisselende conditie) in de koelkast komt te staan, gegeven kan worden in de sonde of in kleine beetjes via de fles. Nu de meest kritieke situatie achter de rug lijkt te zijn, durf ik weer vooruit te kijken. Hopelijk sterkt hij de komende dagen genoeg aan om weer live te kunnen drinken. Maar dan heeft hij mogelijk een week niet aan de borst gelegen. Ik ben benieuwd of andere moeders hier ervaring mee hebben. Ging het opnieuw aan de borst eenvoudig? Of zijn er bepaalde tips die handig zijn, voor wanneer het toch moeizaam gaat?
Mijn dochter was een heel stuk jonger ( 2 weken) maar ik kon toen ook een week niet live voeden (baarmoederontsteking, dus moest m'n afgekolfde melk ook nog eens weggooien). Ik heb haar op dag 8 weer aangelegd en ze hapte direct aan zonder problemen. Dit was geluk hebben dus. Nu is de situatie iets anders dan bij jou, ze was jonger en zelf niet ziek, maar ik denk doordat je kindje zo gewend is van de borst te krijgen, wel weer zal willen drinken bij je. Misschien kan je vanaf dat hij sterk genoeg is, hem weer aanleggen en in het begin kan het weer even zoeken zijn, maar ik denk dat het wel moet lukken. Veel beterschap voor je kleintje en ik hoop dat het lukt!
Allereerst beterschap met je zoontje! Zelf geen ervaring mee maar ik weet dat mijn zus haar dochter (toen 6 of 7 maanden) 1.5 week niet kon voeden omdat ze in het ziekenhuis lag. Na de opname direct weer aangelegd en haar dochter dronk gelijk weer... Jouw zoontje heeft al 8 maanden ervaring dus ik denk dat je niet veel problemen zult hebben. Als hij toch weigert gewoon vaker proberen. Zou zonde zijn als je nu moet stoppen met bv!
Oudste was zelf 5 dagen gestopt met 1 jaar en pakte het daarna gelukkig weer op. Mijn jongste laatst 6 dagen, maar die is natuurlijk een stuk ouder. Die wilde toch nog niet stoppen.
Tot nu toe positieve ervaringen dus. Dat is fijn om te lezen. Ik hoop ook dat hij snel opknapt, maar ben al zo opgelucht dat zijn zorgelijke toestand over is en hij nu redelijk stabiel is. Ik kijk er wel naar uit hem weer aan de borst te kunnen leggen, want ik wilde nog even doorgaan met borstvoeding. Vandaag heeft hij wel goed een klein beetje melk uit de fles gedronken. Dat kostte hem veel kracht, maar het lukte wel. Vanavond mag hij nog een beetje gekolfde melk, dus de stijgende lijn is aanwezig.
Ik bedenk me nu dat er ook een lactatiekundige verbonden is aan het ziekenhuis. Mocht het tegenvallen straks, dan kan ik haar misschien ook vragen om advies Ik hoop dat hij binnen een dag of 2 weer kan drinken, dan zitten we op een volle week. Maar helaas kunnen de artsen er op dit moment nog niks van zeggen omdat zijn conditie nog te veel schommelt.
Wat naar allemaal, ik kan me voorstellen dat je heel bezorgd bent over je manneke. Sterkte en hopelijk snel de stijgende lijn!
Sterkte en hopelijk gaat het steeds beter! Hier ook nog een positieve ervaring: na een week weg dronk mijn dochter (toen ongeveer 16 maanden oud) weer gewoon verder.
Na een week niet hebben gedronken, heb ik mijn ventje vandaag weer aan de borst kunnen leggen. Het ging meteen goed. Wat een opluchting. De eerste keer heb ik eerst gekolfd tot mijn toeschietreflex op gang kwam. Zo werd hij meteen beloond voor het drinken en zou het hem ook niet te veel uitputten. Dat is in zijn huidige conditie erg bepalend voor zijn herstel. maar hij dronk meteen zo eenvoudig dat de tweede keer zonder vooraf te kolven ging. Wel is het nog niet helemaal als vanouds, maar dat komt omdat hij nog flink ziek is. Hij heeft nog een longontsteking, en slijm in de longen, waardoor hij zich sneller verslikt en moet hoesten. Dat kost hem wel nog veel energie, dus hij drinkt minder melk dan normaal. De rest kolf ik naderhand af. Ik ben zo blij dat het weer gaat. Steeds een beetje meer terug naar normaal.
Super! Ben blij voor je dat hij het direct weer deed. Is inderdaad normaal dat z'n drinken nog niet optimaal is. Mijn dochtertje drinkt pas sinds gisteren weer goed en is toch al ff uit het ziekenhuis (zie mn reactie in je topic over rsv). Het is toch al een stap in de goede richting hé
Ondanks hij de eerste keer meteen goed aanhapte, gaat het drinken nu met wisselend succes. Ik heb het sterke vermoeden dat we spruw hebben. Ik herken de klachten van een eerdere keer. Vandaag kan ik een recept ophalen bij de huisarts. Hopelijk gaat dat ons helpen en drinkt hij snel weer als vanouds. Het is ook wel vervelend. Eerst een week te ziek om te drinken en meteen daarna spruw.