Computers op school

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Baileyy, 5 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Baileyy

Baileyy VIP lid

12 feb 2012
    5.640
    1.444
    113
    Even een vraag over computeronderwijs op de basisscholen. Op de school van mijn zoontje gaan alle computers weg. Ze worden vervangen door een aantal ipads. Persoonlijk vind ik dit een slechte zaak. Ze leren zo niet meer hoe om te gaan met computers. Ze leren geen typen meer. De oog/hand coordinatie bij de kleintjes tussen muis en toetsenbord is motorisch gezien toch juist goed om te leren?

Met een ipad vervang je niet alles wat je met een computer wel kan leren. De programma’s zoals Word, Powerpoint o.i.d. leren ze niet via de Ipad-apps. En dan hebben we het helemaal nog niet over leren programmeren, dat was juist een tijd geleden in het nieuws dat het goed zou zijn om dit op de basisschool al te leren.

Hoe gaat dit bij jullie op de basisschool? En wat vinden jullie?

2. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Hier hebben ze per klas een 'ouderwetse' computerlokaal. Daarnaast werken ze in de klas zelf met een chroombook.

Net gestart met groep 5, ik ben ook venieuwd wanneer ze echt meer gaan werken met office programma's, leren programmeren enz.

Mijn zoon heeft vanaf groep 4 in zijn eigen leerlijn verschillende opdrachten gemaakt in Word en PP

3. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.969
    3.976
    113
    Programmeren leren ze tegenwoordig vaak met robots etc, niet zozeer met 'ouderwetse' computers.
    Ik denk dat het steeds meer richting tablets met touschscreens etc gaat dus hoe lang een pc met muis nog bestaat?
    Leren typen op een toetsen bord lijkt me wel weer een belangrijke vaardigheid. En ook het werken met Office programma's. Misschien kun je op school informeren wat het beleid hierop is en hoe ze daar tegenaan kijken?

4. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.280
    25.751
    113
    Oh dat vind ik ook wel een vreemde ontwikkeling...
    Bij mij dochter op school werken ze vanaf groep 4 met tablets. Maar er zijn ook nog computers op school. De tablets zijn ook puur voor het werken met de methodes. Dus opgaven en oefeningen maken, waarbij zowel de leerkracht als de kinderen zelf kunnen zien waar en wanneer ze fouten maken. Met de computers leren ze idd weer hele andere vaardigheden. Dus ik zou daar wel wat vragen over gaan stellen op school.

Syane vindt dit leuk.
  5. Baileyy

Baileyy VIP lid

12 feb 2012
    5.640
    1.444
    113
    Ja ik wil er ook vragen over stellen. Maar dacht check eerst hier even. Watandere ervaringen zijn. Misschien denk ik wel juist ouderwets? Haha Wil even met goede argumenten komen dan;)

6. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.280
    25.751
    113
    Ik vond je argumenten in je openingspost al heel goed hoor :D

Baileyy vindt dit leuk.
  7. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Mijn dochter heeft t/m groep 4 op computers (met muis/toetsenbord) gewerkt, begonnen in kleuterklas. Maar volgens mij niet met office, maar met reken/taalprogramma's en spelletjes die bij methode horen.

Nu zit ze in groep 5 en hebben ze allemaal een tablet met toetsenbord van school waar ze dingen mee doen.

Tegen de tijd dat ze MS office ook echt nodig hebben, zal daar vast wel aandacht aan worden besteed. De basis hebben die digitale kids volgens mij zo onder de knie :rolleyes:...

8. tuc

tuc Niet meer actief

Hier hebben ze wel een digi lokaal met gewone computers met een muis enz. Maar geen computer hoogstandjes hoor. Nu in groep 5 doen ze nog steeds enkel ambrasoft erop.

Wij brengen thuis al wel wat office programma's bij. Nu nog voornamelijk Word. En Excel moet papa maar doen want daar snap ik zelf de ballen van.
    Powerpoint wilde ik ook eens gaan proberen omdat ze dit jaar ook een spreekbeurt moet doen.

9. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.069
    3.862
    113
    Hier ook gewoon nog PC's op school. Mijn dochter heeft in groep 6 leren programeren. Verder leren ze Powerpoint, zoeken ze informatie op voor opdrachten, en verder doen ze soms wat met squla of ambrasoft.
    Middenbouw doet er iets minder mee, maar ook squla/ambrasoft of samen presentaties maken enzo.

10. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.827
    19.157
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik ben juf op een basisschool en toevallig ook één van de mensen die zeer betrokken is bij ICT-beleid. En in alle eerlijkheid: bij ons verdwijnen er ook steeds meer computers. Vorig schooljaar ben ik teruggegaan van 6 computers in de klas naar drie. (In de meeste andere lokalen nog wel 4-6 computers.)

He argumenten snijden zeker hout. Met een tablet kun je niet alles wat je met een pc / laptop wel kunt. Maar in alles eerlijkheid... aan echte lessen in Word, PowerPoint en Excel kom in al lang niet meer toe. Nu heb ik tegenwoordig groep 7, in vergelijking met groep bijvoorbeeld 5 en 6 hebben die twee extra vakken (Engels en studievaardigheden) die elke drie kwartier kosten. Daarbij komen extra verkeerslessen vanwege het verkeersexamen. Dat betekent dat ik wekelijks 1,5 - 2 uur besteed aan andere vakken en die tijd kan dan niet meer ergens anders in worden geïnvesteerd. Dus die computers werden vaak gebruikt voor methode software (extra oefenen met rekenen, taal en spelling). Sinds 2 jaar werken we voor o.a. die vakken op tablets en heb ik die computers daar eigenlijk niet meer voor nodig. Tel daarbij op een klaslokaal dat met 30 leerlingen uit zijn voegen puilt... Dan scheelt het toch weer om drie weinig gebruikte computers op te ruimen!

Wat ik wel doe: soms pak ik de laptops (die hebben we gelukkig wel) en dan maak ik een soort circuit waarbij steeds een ander deel van de klas bijvoorbeeld wat opdrachten krijgt om de fijne kneepjes te leren van Google Maps.
    Als ze een werkstuk of powerpoint moeten maken (thuis), dan laat ik ze vooraf op het digibord een aantal functies zien die ze nodig kunnen hebben. We gaan daarbij inderdaad niet echt de diepte in. Vaak leren kinderen dat ook wel weer van elkaar en ook thuis pikken ze een hoop op. En na schooltijd mogen ze altijd blijven hangen om op één van onze computers aan hun werkstuk te werken, dan kan ik indien nodig ook helpen. Maar de laatste jaren maakt niemand daar meer gebruik van.

Iets anders wat een rol speelt, is uiteraard geld. Als we nieuwe uitgaven doen voor ICT, moeten we keuzes maken. Nieuwe schoolborden, tablets, laptops, computers... De uitgaven nemen enorm toe. Bijvoorbeeld een digibord is duurder dan een krijtbord en gaat minder lang mee. Digitaal lesmateriaal op tablets in iets duurder dan de jaarlijkse aanschaf van werkboeken en schriften. We gaan meet met de ontwikkelingen en daarmee stijgen de kosten. Denk ook aan de extra kosten voor stroom. En dat er in alle lokalen een sensor voor het alarm moet komen. Helaas stijgt de financiëring vanuit de overheid nauwelijks mee. Keuzes maken dus.

11. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hier gaan dit jaar ook alle computers weg op de huidige locatie ivm een verbouwing van de bovenbouw. Daar staan ze nu op de hal.
    Dochter zou nu in groep 3 een uurtje per week moeten oefenen voor de taalmethode, maar dat kan tot mei ongeveer niet. Daarom krijgen ze dit jaar 'huiswerk' en moeten ze het thuis doen. Daarnaast hebben ze nu twee pc's in de klas gekregen.

Ik weet eigenlijk niet of de computers mee gaan naar noodlocatie en wat ze in groep 4 op de pc doen. Daar hebben nog niks over gehoord.

Ik begreep dat ze in groep 2 juist op de pc moesten om met een muis om te leren gaan, zeker omdat ze die thuis ook steeds minder gebruiken.

12. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Als ze van die kleine chromebooks hebben zitten daar ook toetsenbordjes bij. Wij hebben se leerlijn mediawijsheid al vanaf groep 1.

13. Noordeling

Noordeling Fanatiek lid

5 aug 2014
    1.268
    127
    63
    Bij ons in t vo beginnen de ICT lessen met word, Excel, PowerPoint etc. En het maken van een mappen structuur om dingen op te slaan.
    Het begin niveau van leerlingen ligt dan altijd enorm uit elkaar

Deel Deze Pagina