hartruis

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door wenrichtwan, 27 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wenrichtwan

wenrichtwan Bekend lid

5 feb 2011
    775
    1
    18
    Vrouw
    Activiteiten begeleidster
    Stadskanaal, Provincie Groningen
    De kinderarts hoorde een ruisje in zijn hart vandaag.
    Hij zei dat het niet erg was.
    Dat hij er overheen kan groeien.
    Maak me toch wat zorgen, terrecht of niet?

Wie van jullie kindjes heeft het ook? Of had het?

2. peekaboo

peekaboo Niet meer actief

mijn man zijn broer had dit ook en hij had een gatje in zijn hart en is op 6 jaar moeten geopereerd worden misschien is het niet erg misschien wel wil je niet bang maken hoor misschien second opinion vragen aan een andere kinderarts ?
    groetjes

3. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    Mijn zoontje had het ook. Geen idee of hij er inmiddels overheen gegroeid is. Laatste keer bij KA was toen hij 1 jaar was en toen was het nog aanwezig.
    Het was een onschuldig hartruisje. Hij heeft een echo en ctg gehad. Wellicht dat je daarom kan vragen, om je gerust te stellen?
    Het komt wel vaker voor dat kindjes een onschuldig ruisje hebben.

4. MiSe

MiSe Niet meer actief

Mijn dochter had/heeft het ook. In het ZH na de geboorte gehoord en daarna bij verschillende kinderartsen/CB dan weer niet en dan weer overduidelijk. Daarbij groeit ze niet geweldig dus werd het goed in de gaten gehouden. De laatste keer op het CB was er weer niks te horen.

Ik heb me er ook druk over gemaakt, maar instinctief wist ik dat ze er niet al teveel last van kon hebben omdat ik zag dat haar ontwikkeling gewoon gelijk goed was. En daarbij groeide ze toch redelijk met haar curve mee.

Dus zou me er niet druk over maken, tenzij je echt dingen begint te merken zoals blauwe lippen, overmatig zweten tijdens te fles (had mijn dochter wel een beetje), erg slechte groei etc.

Heeeeeeeeeel veel kindjes hebben het schijnbaar, een melodieuze hartslag noemen ze het hier op het CB, hihi..

5. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Mijn zoontje heeft ook een hartruis. Tijdens de 20-weken echo meende men dat hij wellicht een ernstige hartafwijking zou hebben. Hij heeft alleen maar een klein gaatje bij zijn hart en een licht verwijde aorta, waar hij helemaal geen last van heeft.

Als je kindje het verder goed doet, hoef je je helemaal geen zorgen te maken. Veel kindjes hebben een hartruis. Een kinderarts kan vaak door te luisteren al horen waar het ruisje vandaan komt en of het wat is of niet.

6. Duda

Duda Actief lid

13 nov 2009
    408
    8
    18
    utrecht
    Bij alledrie mijn kleintjes is ooit wel een hartruis te horen geweest tijdens hun ziekenhuisopname. De KA heeft gezegd dat bij de meeste kinderen het tijdens hun eerste jaar een keer een hartruis te horen is. Ze worden in de gaten gehouden. Mocht het bij hun eerste verjaardag nog steeds te horen zijn, dan gaan ze vervolgonderzoek doen. Dan nog hoeft er niets aan de hand te zijn. Mijn KA vertelde dat als je willekeurig een aantal volwassen personen van straat pluk, je altijd een aantal mensen heb die een hartruis hebben, maar waar er niets bijzonders bij is.

Soms is er wel iets, open ductus Bottalli, gaatje in de wand tussen de kamers of een gaatje tussen de boezems. Al deze afwijking zijn goed te behandelen.

7. wenrichtwan

wenrichtwan Bekend lid

5 feb 2011
    775
    1
    18
    Vrouw
    Fijn om dit allemaal te lezen.
    Stelt me wel gerust!!
    Over 3maand moet ik weer komen.
    Ben benieuwd hoe het dan gaat!

8. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Mijn dochter had een hartruis. Ze heeft een echo gehad van het ruisje naar aanleiding daarvan.
    Met 1 jaar kreeg ze een controle en toen was hij bijna weg.

Haar halfbroer heeft ook een hartruis en die heeft hem nog steeds en is inmiddels 11. Maar je kan er gewoon alles mee hoor.

9. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    mijn zoontje had ook een hartruis, daar zijn ze op het CB achter gekomen toen hij 2weken oud was. Mijn vriend ging met Tycho naar het ziekenhuis een week later (ik moest een curretage op die dag ivm placentaresten) en in het ziekenhuis bleek dat hij een vernauwing had op beide longslagaders (dat kan duiden op een bepaald syndroom). Maar we hoefden ons geen zorgen te maken omdat hij geen uiterlijek kenmerken vertoonde van dat syndroom, de kans was groot dat hij eroverheen zou groeien. De arts zei dat we terug moesten komen als Tycho een half jaar zou zijn, dan gingen ze nogmaals een hartfilmpje maken en een echo. Normaal zouden ze alleen luisteren, maar omdat het een vernauwing van beide slagaderen was, moest er uitgebreid naar gekeken worden.
    ook al zei de arts dat we ons geen zorgen hoefde te maken, toch schrik je en blijft het in je achterhoofd spoken. Begin januari van dit jaar zijn we terug gegaan naar het ziekenhuis en gelukkig was er geen ruis meer te horen en er zat geen vernauwing meer in de slagaderen.

Dus probeer je geen zorgen te maken ook al valt dat niet mee. Er zijn heel veel babies die een ruis hebben en die later gewoon weg is!

Sterkte en probeer te genieten van je kleintje! Liefs

10. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Hoi, Ben heeft ook een hartruisje. De kinderarts denkt een vernauwing te horen. We moeten eind mei naar de kindercardioloog in het wkz in Utrecht voor een echo en hartfilmpje....

Ben zo druk met twee kinderen dat ik niet te veel tijd heb om er over na te denken...ga er maar van uit dat het onschuldig is. Ben groeit verder heel goed en wordt niet blauw of zo...

Groetjes Charlie

11. rijswijkse

rijswijkse Fanatiek lid

26 nov 2008
    2.012
    191
    63
    ik heb zelf een hartruis gehad.
    Niks aan de hand met mij bleef alleen toen onder controlle.
    nu al lang niet meer.

12. wenrichtwan

wenrichtwan Bekend lid

5 feb 2011
    775
    1
    18
    Vrouw
    Nee twan wordt ook niet blauw of versuft.
    Hij doet het heel erg goed juist.
    Hij moet ook bij de kinderarts ter controle blijven.

13. wenrichtwan

wenrichtwan Bekend lid

5 feb 2011
    775
    1
    18
    Vrouw
    Net weer terug van de cb!
    Hartruisje is haast niet meer te horen!!!!!
    Zo blij!!

14. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Wat fijn! Hier was het hetzelfde, met een maand of 5 hoorden ze ineens een hartruisje en met 6 maand was hij weer weg.

15. marjon 2

marjon 2 VIP lid

23 jul 2008
    13.211
    0
    36
    in mijn vel
    Ik heb zelf ook een hartruisje gehad ben er overheen gegroeid ..

Mijn dochtertje Tara heeft het ook , is nu bijna 5 en is er nog niet overheen gegroeid ..Als kindjes 2 zijn ( das hier op het cb dan ) en ruis is er nog , wordt er voor de zekerheid door een kindercardioloog naar gekeken ....Tara heeft allerlei onderzoeken gehad ( hartfoto, hartfilmpje , echo ) en blijkt een gezonde ruis te hebben .....

Marit mijn jongste dochtertje heeft ook een ruisje en is nu 1 jaar en is nog ff afwachten of zij er wel overheen groeit ..

16. Saona

Saona Fanatiek lid

24 jun 2006
    4.529
    640
    113
    Mijn zoon heeft ook een hartruis. Ik ben via de huisarts bij de kinderarts terechtgekomen omdat mijn zoon heel kortademig is en qua conditie slecht mee kon komen met andere kindjes van zijn leeftijd. Na maandenlang aanmodderen bij de HA ben ik naar de kinderarts gestuurd en daar hoorden ze meteen een hartruis, een hele harde klepperende volgens de 2 cardiologen die er meteen bijgekomen zijn. Ze waren verbaasd dat het CB dat nooit gehoord had. Hij heeft een echo en een hartfilmpje gehad en komt nu nog 1x per jaar voor controle, verder vind ik dat het inmiddels met zijn gezondheid en conditie een stuk beter gaat dan toen hij kleiner was. Hij is nu 4.

17. joycje

joycje Fanatiek lid

21 aug 2009
    1.079
    0
    0
    Hoi,

Hier ook een hartruis. Mike doet het verder prima. Hij moest terug na 1 week. Daarna na 3 maanden bij de kindercardioloog die toen een echo gemaakt heeft.

En toen mochten we terug komen toen hij een jaar was. En toen was er een andere cardioloog en die noemde het een muziekaal geruis en hoefde geen echo te maken. Zij vertelde dat het gaatje dicht zat...

OOk ik ben wel erg geschrokken toen ik het net hoorde (was een paar uur na de geboorte) maar omdat hij het zo goed deed en ontwikkelde maakte ik me al gauw geen zorgen meer!.

Wil je nog wel meegeven dat wij toen als waarschuwing kregen dat hij vanwege zijn hartruis absoluut geen koorts mocht hebben omdat zijn hartje daar te hard voor moest werken om dat weer weg te krijgen. We moesten dus vanaf 38 graden paracetamol geven..

Als je je zorgen maakt moet je meteen de arts bellen ze nemen dat echt wel serieus.. En dat voelt wel fijn.

Succes!!

Deel Deze Pagina