Weinig. Jongste zit nu in 4 havo, is introvert, heeft add. Afgelopen 3 jaar ging alles goed, niet dat ze veel vrienden maakte maar viel wel prettig in de klas en vorig jaar toch wat meer contact met 2 andere meiden. Door keuze vakken pakket zitten ze niet meer bij elkaar in de klas. Dus begin dit jaar begonnen in een nieuwe klas. En we zagen dochter veranderen, ze werd nog stillen en prikkelbaarder. En uiteindelijk vertelde ze dat ze compleet genegeerd werd in de klas. Niemand wil (vrijwillig) naast haar zitten en moet iemand dan nog dan gniffelt de hele klas. Dit gebeurd dus in alle theorie klassen en vaak bij gym (bij handvaardigheid speelt dit niet omdat ze in 4 havo niet meer in een vaste klas zitten) Tijdens het driehoeksgesprek dit aangekaart met haar mentor. Die vond het vervelend maar zo zijn pubers nu eenmaal en mijn dochter zou er te veel over nadenken en het vaak verkeerd interpreteren. Na dit gesprek moest mijn dochter een verslag erover schrijven met wat en besproken was en welke stappen er ondernomen werden. Situatie verbeterde niet en mentor vond het verslag erg negatief. Ondertussen wordt het erger. Als er kopieën uitgedeeld worden het precies zo doen dat zij net geen kopietje kan pakken. Bij een presentatie voor de klas gniffelt/zacht lachen de rest terwijl het bij anderen wel stil is. Tijdens basketbal een bal tegen het hoofd gegooid krijgen en dan allemaal hard lachen. Wordt ze bij een groep ingedeeld (want niemand 'kiest" haar om mee samen te werken) de sneer krijgen dat ze het toch weer over homo's wil doen (dochter is lesbisch) Dus voor de herfstvakantie aan de bel getrokken bij het "hoofd" van de havo. Die vond het zeer ernstig en zou meteen contact opnemen met haar mentor en vond het vreemd dat dochter niet naar mentor ging. Mentor heeft ons gebeld en oh wat erg dit had ze echt niet verwacht, of onze dochter altijd zo negatief was (nee dat is ze dit schooljaar geworden), maar ze moest deze week op werkweek, daarna herfstvakantie en dan zou ze een gesprek met ons gaan plannen. Ondertussen zou ze haar collega's waarschuwen zodat ze het in de klas in de gaten kunnen houden. Krijg ik gisteren een mail, ik denk mooi we gaan dat gesprek plannen. Nee het was een kennisgeving dat mijn dochter naar een andere mentor werd overgedragen, samen met nog 3 anderen uit haar mentor klas en dat deze keuze willekeurig was. Pffff volgende week maar eens bellen wat nu de bedoeling is en weer aangeven dat we een gesprek willen.
Wat verdrietig voor je dochter Ik hoop dan maar voor jullie dat de nieuwe mentor een stuk meelevender en doortastender is! Misschien wel even aan de bel trekken bij het afdelingshoofd dat dit niet te lang moet duren, weet uit ervaring dat in onderwijs de molens zeeeeeer traag kunnen werken en dan is het al bijna kerstvakantie, moet het daar overheen getild worden en ondertussen kwijnt je dochter weg in die klas. Ze moeten NU actie ondernemen! Zou op je strepen staan en volgende week een gesprek willen hebben op school.
Wat ontzettend naar! Zou na het weekend inderdaad direct contact opnemen met school (mail naar het ‘hoofd’, de oude én de nieuwe mentor) en een gesprek ‘eisen’.
Tjonge jonge wat een slechte mentor zeg. Wat ik dan zo erg vind is dat het min of meer bij je dochter in de schoenen wordt geschoven, ongelooflijk gewoon. Ik zou maandag direct gaan bellen. Is het geen optie dat je dochter naar een andere klas gaat of is er maar 1 klas met dit profiel? Ik weet dat mijn dochter tijdens de Havo zelfs amper bij klasgenoten van haar mentorklas zat met hetzelfde profiel. Wel dezelfde klas met de mentor maar verder was het een grote mengelmoes en dan vooral mbt wis/ ned/ eng Wat een rot situatie en zo rot voor je dochter.
Wat naar voor je dochter! Hopelijk pakt deze mentor het wel goed op. Dochter heeft ook een rot jaar gehad in 3 havo. Mentor zag het probleem ook niet/ wilde het niet zien. Tijdens de info avond beweerde hij dat het zo'n leuke klas was, toen heb ik al gezegd dat het niet zo was. Dochter is na 3 havo naar het mbo gegaan. Daar een geweldige mentor en een leuke klas. We zagen Dochter binnen een paar weken veranderen in haar oude ik. Ze heeft het weer naar haar zin en is weer vrolijk. Hoop dat het snel beter gaat, want het is zo rot om je kind te zien veranderen.
Het is hier ook een mengelmoes. Ze hebben een mentor klas, zijn kinderen met verschillende profielen die toevallig dezelfde mentor hebben. En daar hebben ze 1 uur per week een mentor uur bij (die tot nu toe bijna wekelijks uitviel) Dan hebben ze een basisklas met leerlingen die wel verschillende profielen hebben maar die samen in de verplichte vak lessen zitten (nederlands, engels, wiskunde, gym, maatschappijleer en ckv) En dan heb je de keuze lessen (die dus bij je profiel horen) in dochters geval geschiedenis, handvaardigheid, aardrijkskunde en frans. Handvaardigheid en Frans wordt weinig gekozen en dus is daar een combiklas van 4 en 5 havo. En die lessen ervaart ze dit gedrag bijna niet. Maar je merkt gewoon de impact, al heeft ze zelf wel het idee dat de leraren het wel weten en wat meer opletten. Vandaag vertelde ze dat ze voor een opdracht van maatschappijleer (zet je eigen politieke partij op) gevraagd was door 2 andere meisjes om met hun mee te doen (ze was als enige overgebleven bij het maken van groepjes, maar ipv dat de leraar haar ergens bij in moest delen vroegen deze meisjes dus.) Dan is ze in eerste instantie blij en dan wordt ze achterdochtig, waarom vragen ze mij, vast omdat ik bekend sta als harde werker, misschien denken ze wel dan hoeven wij minder te doen. Dat heeft ze nog nooit zo gehad, nog nooit over na gedacht waarom mensen je vragen. Maar goed maandag maar eens contact zoeken met de nieuwe mentor.
Pfft het lijkt wel alsof die mentor blij is dat ze van je dochter af is. Als ik jou was zou ik direct maandag met de nieuwe mentor bellen. Is deze mentor niet aanwezig, dan alles mailen en dat hoofd van de havo mee nemen in de cc. Sterkte voor je dochter, ik hoop dat er snel ingegrepen wordt!
Wat ontzettend rot voor je dochter. Ik denk alleen maar fijn dat ze een andere mentor krijgt, aan deze heb je niks. Zou de nieuwe wel direct inlichten over het verloop en aandringen op een gesprek op hele korte termijn. fijn dat je dochter jou in vertrouwen neemt en verteld hoe het gaat en wat er gebeurt, dat is heel waardevol.
Wat verdrietig voor je dochter Heel eerlijk ik zou hier dus bovenop zitten Niks afwachten maar gelijk een gesprek en actie en persoonlijk had ik die oude mentor ook nog even aangesproken
Mijn ervaring is helaas dat je er niet zoveel aan kunt doen. De middelbare is heftig qua groepsvorming en erbij horen of willen horen. Zelfs een geweldige mentor ziet de klas maar beperkt (tijdens mentoruren en het vak wat hij/zij geeft. En de samenstelling van de klas kan per vak en leerjaar verschillen na de brugklas. Zelfs een geweldige mentor kan niet voorkomen dat er zeer vervelende kinderen zijn (die ook hun eigenproblemen hebben). Ik zou zeker in gesprek gaan met de nieuwe mentor. Maar ook geen wonderen verwachten. In sommige gevallen is het ook een kwestie van 2 jaar uitzitten en je concentreren op sociale contacten buiten school (teamsport, hobby, bijbaan etc). Hier op school is ook een jongen die heel duidelijk heeft gemaakt dat hij alleen op school is om te leren. Hij heeft weinig tot geen belangstelling voor zijn klas (veel vervelende dominante types) en neemt niet deel aan sociale activiteiten (tenzij ze verplicht zijn en zelfs dan melden ouders hem vaak ziek). Die heeft hij meer dan voldoende buiten school. Hij heeft standaard zijn e book bij zich of zit op zijn mobiel in de pauze. Loopt een rondje buiten of kletst met leerlingen uit andere klassen waar hij wel aansluiting bij heeft. Er is door school wel een sociaal traject voorgesteld maar daar hebben hij en zijn ouders vanaf gezien. Dat is gericht op groepsvorming en sociaal gedrag. Maar iedereen weet wel dat het voor bepaalde leerlingen is. Hij heeft op school wel aansluiting bij een bepaalde club (wellicht ook een idee voor dochter). Denk aan ict, muziek of toneelclub, decoreren bij voorstellingen, organisatie van evenementen, schoolkrant etc. Ook voor introverte leerlingen zijn er wel leuke dingen te bedenken.
Ten eerste mega rot voor je dochter ! Die pesters moeten eens weten wat ze iemand aan doen echt verschrikkelijk! ik zou die pesters zelf aanspreken, want de mentor doet blijkbaar niks? Niet accepteren dat ze er niks aan gaan doen en ze door blijven gaan de ouders informeren
Dus je mooie jaren maar accepteren dat je gepest wordt omdat je er weinig aan kunt doen? dacht het niet! Zo stoppen pesters nooit! zou vreselijk zijn zeg dat een moeder niet voor haar kind op komt omdat het erbij hoort ?????? No way
Hopelijk is de nieuwe mentor wel een goede! Het kan wel echt hoor een zorgzame bemoei-mentor op de middelbare. Mijn zoon voelde zich tot in de tweede nogal eenzaam en onbegrepen en buitengesloten van de rest. In de brugklas had hij ook een mentor die halverwege het jaar wegging en daarna een beetje nietszeggende vervanger… maar de mentor in de tweede was eindelijk een goede! Ze heeft een paar andere kinderen gevonden die blijkbaar dat probleem ook hadden en die soort van geforceerd een groepje van gemaakt. Zo’n betrokken jonge leerkracht die zich echt inleeft in haar leerlingen, heel fijn! Zoon gaat nu weer met plezier naar school en zit alle uren en pauzes met zijn groepje.
Nou dat zelf aanspreken zou ik dus niet doen. Daarmee ga je zeker alles escaleren. En mijn puber zou alleen bij het idee dat ik een klasgenoot aan zou spreken hartkloppingen krijgen. Hier dient school zelf gesprekken in de les over te hebben, er is de afgelopen jaren genoeg lesmateriaal over ontwikkeld en dat zouden ze prima in kunnen zetten in een mentor uur. Dus niet alleen puur op dochter ts gericht maar als groep. Hoe kunnen we een fijne groep zijn en iedere individu accelereren. Mss is de mentor juist gewijzigd omdat deze niets deed voor dochter TS. Ik zou zelf dus wat anderen opperen een gesprek aanvragen (niet eisen) en goed uitleggen waar jullie tegenaan lopen. Niet altijd is alles op te lossen, wanneer iemand gigantisch introvert is is het ook lastig om goed contact te krijgen en dan ga je situaties krijgen waarin er ongemak ontstaat. Daarbij niet alle kinderen worden helaas vanuit thuis opgevoed met een positieve kijk op ieders geaardheid. En sommige “vervelende” pubers laten dan naar gedrag zien wat zeker niet oké is. dus op school valt nog wel wat extra begeleiding te behalen. @pluk er zijn hele mooie trainingen mbt weerbaarheid waarin mooie tips worden gegeven , heeft je dochter deze gevolgd? Mijn zoon heeft ook een training gevolgd en heeft hier heel erg veel uit kunnen halen en past dit nog steeds toe. Heeft zelf adhd met nog andere componenten. Complex maar oh zo mooi puzzeltje laten we zeggen.
Nou ik zou dus echt 100 procent aanspreken en de ouders van die kinderen ook! Want die weten vaak ook nergens van en blijkbaar helpt het allemaal niks No way dat ik stil zou blijven voor m’n eigen kind ik lees zo vaak hier dingen over pesten en dat scholen er weinig mee doen dan denk ik je moet veel harder optreden tegen zulke kinderen en ouders
Dat je stappen onderneemt snap ik best, maar de ouders aanspreken? Hoe dan? Ik weet echt niet waar de kinderen uit de klas van mijn kinderen wonen. Van die kinderen weet ik niets. Hoe wil je dan die ouders gaan benaderen? Dan zou ik mijn kind moeten gaan vragen of hij adressen weet. Ik weet dus niet eens of mijn zoons de adressen weten. De klassen lijsten die ze hier van school zijn staat geen adres meer op en er staat zelfs bij dat het mogelijk is dat er meer kinderen in de klas zitten, maar dat er lln zijn die niet op de klassenlijst willen staan. Zelfs niet met alleen hun naam. Ik zou bij pestgedrag op school zeker het gesprek aangaan op school. De eerste stap is de mentor. Krijg ik daar ij niet het idee dat er wat veranderd zou ik het hogerop gaan zoeken.
Ik zie dat jouw kinderen nog in de basisschool leeftijd zijn, dat maakt écht een wereld van verschil ...
Als jou kind constant gepest word en er word op school niks mee gedaan of je ziet geen verandering zou je dan niet op zoek gaan naar de ouders om het gesprek aan te gaan? want dan is de enige optie van school wisselen of het zo door laten gaan School heeft toch gegevens van de ouders dan zou ik die dus vragen om een gesprek met de ouders van beide kanten
Die ze niet mogen geven ivm privacy. Bij nr1 weet ik zeker dat hij 95% niet weet te wonen. Misschien net aan plaatsnaam. Nr2 weet er iets meer, is socialer + meer uit de buurt. Maar behalve de 3 meiden uit het dorp weet ik er daar ook geen van. Hooguit dat school de ouders kan berichten met "ouders X willen contact" maar betwijfel of dar gebeurt
Dat ze het adres niet mogen geven snap ik Maar als hun kind pest dan denk ik dat je wel kan vragen om een gesprek