10 dagen oud: spugen maar blijven drinken

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Devero, 13 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Devero

Devero Actief lid

5 dec 2010
    250
    0
    0
    Zuid Holland
    Ons kindje geeft de laatste 3 dagen regelmatig wat melk terug. Althans...dat dachten we in eerste instantie. Vanochtend lag ze ineens in een grote plas 'melk' bestaand uit vocht en witte klontjes... Is dat nog het 'normale' melk terug geven? De laatste voedingen komt er eigenlijk iedere keer wat melk terug. Niet direct zorgwekkend, maar wel opvallend omdat ze hier de eerste dagen geen last van had. En het lijkt wel vaker/meer te worden (vanmiddag een behoorlijke golf over de schouder van mijn vriend) Ze drinkt de laatste dagen wel beter/meer. Misschien dat dit met elkaar samenhangt?

Gisteren leek ze wat zurig uit haar mond te ruiken, vandaag is dat verdwenen. Sinds gisteren weigert ze ineens de rechterborst, maar pakt links wel goed. Vanavond wil ze extreem lang drinken, ook rechts. Ze houdt nu al ruim een uur vol! Weliswaar met pauzes, maar toch...tegenover de 25 minuten die ze normaal gesproken drinkt? In tegenstelling tot andere voedingen valt ze vanavond niet in slaap, maar is en blijft klaarwakker. Zodra ze verzadigd lijkt, komt er binnen 5 minuten protest en zie ik haar zoeken en happen. Op een bepaald moment komt er tot twee keer toe een mega 'burp' uit haar keel, wat echt klinkt als een kotsgeluid maar kan net zo goed een boertje zijn (er komen maar twee druppeltjes melk terug). Bizarre is: ze blijft ook daarna weer zoeken en happen, lijkt niet verzadigbaar. Inmiddels zijn we dus ruim een uur verder en mevrouw is nog niet tevreden...huilen en huilen. Tenzij ik haar aan de borst leg.

Ik vind het lastig... Moet ik me zorgen maken omdat ze ineens spuugt? En als ze spuugt, is het dan wel goed om haar door te laten drinken? Voeden op verzoek, maar ook als dat verzoek 'extreem' lang aanhoudt? Ik kan toch niet een paar uur met haar aan de borst blijven zitten? Drinkt ze teveel of kan het geen kwaad?

Nou ja...veel vragen dus. Ik heb pas 10 dagen ervaring ;) Hoop dat iemand me iets meer kan vertellen!

2. Kruimel2010

Kruimel2010 Bekend lid

8 okt 2010
    825
    1
    0
    NULL
    NULL
    Lees op borstvoeding.com eens over clusteren: Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Melkproductie - Clusteren

Mijn dochtertje begon dat ook te doen, gewoon aan toegeven...
    Wat melk teruggeven is niet zo erg, maar als ze regelmatig golven blijft spugen zou ik toch even langs de huisarts gaan, mogelijk heeft ze reflux. Je zou haar bedje met het hoofdeind iets omhoog kunnen zetten (paar dikke boeken eronder) en haar na de voeding een half uurtje niet plat leggen, maar beetje rechtop houden, dat wil ook nog wel eens helpen (ook als ze reflux blijkt te hebben zijn dat de eerste dingen die ze aanraden).

3. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Die "Hüttekäse" die ze teruggeeft, is gewoon halfverteerde melk. Daarna kan ze best willen drinken, want dat maagzuur in haar mond/keel wordt verzacht door nieuwe melk. Je kan daarna dus best opnieuw aanleggen.
    Als ze (vaak/altijd) met een boog spuugt, moet je WEL een arts raadplegen, anders niet.
    Dat spugen wordt vanaf 3 maanden een heel stuk minder. Het klepje naar de maag is vaak nog wat losjes de eerste maanden. Na de voedign nog even 10 minuten rechtop houden helpt.

4. Devero

Devero Actief lid

5 dec 2010
    250
    0
    0
    Zuid Holland
    Hüttekäse inderdaad, zo ziet het er ongeveer uit :)

The story continues...

Vannacht heeft ze geweldig geslapen en lag steeds heel geduldig te wachten op voeding. Dacht ik... Achteraf denk ik dat ze gewoon misselijk is geweest ofzo en daarom wat stilletjes was. Vannacht twee keer gedronken: om 0.30 en 4.30 uur. Daarna weer om 7.30 en 10.30 uur.

Na die laatste voeding spuugde ze zichzelf helemaal onder, er kwam een hele golf uit haar mond. Rond 12.30 uur heeft ze nog een voeding gekregen en deze hield ze volledig binnen. Weer twee uur later gaf ze aan honger te hebben en heb ik haar gevoed. Na een half uur schrok ik me rot toen ze ineens geel slijm begon over te geven en meerdere malen bleef kokhalzen tot het voorbij was. Ik dacht even dat ze zou stikken ofzo. Nog geen 10 minuten daarna spuugde ze met een grote boog de hele kinderwagen onder; dit was minder slijmerig en leek meer op melk maar was ook gelig.

Ze heeft geen koorts en komt verder fit over, ziet hooguit wat bleek. We hebben de huisarts gebeld en die hoefde haar niet te zien, pas als ze koorts zou krijgen moeten we weer bellen. Tot die tijd moeten we haar minder voeden: 1 keer per 4 uur. Het vermoeden is dat ze teveel melk binnen krijgt voor wat haar kleine maagje aan kan.

Maar ik weet het nu even niet meer! Het is een enorme zoektocht geweest om qua voeding zover te komen als we nu zijn. Eindelijk drinkt ze goed en loopt het soepel in een ritme, nu krijgen we dit en moeten we weer minder gaan voeden. Terwijl haar gewicht niet heel erg hard stijgt. Daarnaast heb ik nu een gefrustreerde baby en dat vind ik zo zielig! Ik vind het zo weinig...eens per 4 uur voeden terwijl die kleine duidelijk eerder honger heeft!

5. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik zou gewoon op verzoek blijven voeden hoor. Ze heeft blijkbaar wat meer reflux dan normaal, maar heeft er geen last van, van het spugen hebben ze geen last als ze niet huilen. Je moet zelf alleen wat veel wassen ;). Lisa spuugde ook best veel, kwamen soms hele bogen uit, daarbij had ze ook verborgen reflux (daar had ze wel veel last van), maar ze groeide prima, terwijl ze al snel maar 4-5 voedingen kreeg (vanaf een week of 8).

6. Devero

Devero Actief lid

5 dec 2010
    250
    0
    0
    Zuid Holland
    Kan het spugen echt geen kwaad dan? Ook niet als het in een grote boog komt?

Ik vond het er zo eng uitzien vanmiddag...dat ik bijna niet anders durf dan het advies van de dokter opvolgen (of de lactatiekundige hier in het forum, daar heb ik eenzelfde bericht gepost). Ben zo bang dat er iets mis is met onze kleine meid!

(en ondertussen zit ik hier in tranen, omdat ik het ZO zielig vind dat ze zo moet huilen...ik voel me zo gemeen als ik haar vast hou,maar geen eten geef terwijl ze daar zo duidelijk om vraagt)

7. Seth

Seth Niet meer actief

uhhhh....
    mijn dochter spuugde in het begin ook niet met overdreven golven.... maar bleef idd ook maar eten eten eten...

op geven moment deed ze niet anders dan huilen (uuuuuuren) OF eten, eten, eten.......
    slapen deed ze alleen maar in haar wipstoel rechtop....

kinderarts geweest... (lul was dat)... begon over rust en regelmaat... huisarts had zantac voorgeschreven en dat hielp wat....

hier was het zo, dat door het zuur.. ze wilde drinken, daardoor weer ging spugen... daardoor weer last kreeg en wilde drinken.. en zo blijf je doorgaan....

hier kreeg ze dus zantac en moest ik de voeding verdikken met nutriton (begreep later dat je het ook op een lepeltje erbij kan geven...)

Hier stopte het huilen pas met 6 maanden... dacht dat ik gek werd...

waarom schrijf ik dit...?!!....
    kijk het niet te lang aan... volg je moedergevoel.... en welllicht help het ook voor jou kleine meid...!!!
    succes.. ik weet hoe het voelt...

xxx

8. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Oh, wat moet jij je rot voelen en je kleintje ook! :( :( :(
    Zielig!

Bel anders morgen het CB (ja, ja, hier zijn geen fans van het CB, ik weet het), want dat met een boog spugen zou ik niet vertrouwen! Ze hebben daar toch meer verstand van dat soort zaken (voor andere zaken heb ik weer liever de huisarts, hoor.) Ik bedoel, wat weet de gemiddelde huisarts nu van borstvoeding ?!
    Ik denk dat je wel wat soepeler mag zijn dan strikt om de 4 uur. Bijv. om de 3 uur... Of niet eerder dan 2 uur, maar verder op verzoek. Om de 4 uur en niet eerder vind ik lang voor een kleintje van 10 dagen!
    Heel veel sterkte daar!

9. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Als je kindje verder niet veel huilt kan het spugen geen kwaad, ook met bogen niet, al ziet het er vervelend uit. Lisa had dus 'gewone' reflux (is een ander woord voor) en verborgen reflux en dat laatste vond ik echt heel erg, daar had ze zo'n pijn van en ze huilde veel (krijste elke avond de hele avond alles bij elkaar). Maar het spugen, zag er vervelend uit en we moesten echt veel en vaak verschonen (zaten zelf ook regelmatig onder natuurlijk), maar het is verder niet schadelijk ofzo. In de kraamweek, de 3e dag ofzo, spuugde Lisa haar eerste boog voeding uit en we dachten toen dat ze gewoon wat teveel gedronken had. Achteraf gezien was dat een beetje een voorbode van wat ons te wachten stond... ik hoop bij jullie dat het alleen maar het spugen is en het verder goed blijft gaan.

10. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Het is wel zo dat mijn dochtertje ook eens zo'n grote slijmerige golf heeft gespuugd. Ze spuugde ook vrij veel. Ik vond het veel, maar maakte mee meestal geen zorgen. Dit klinkt wel erger. Verschoon je voor of na of tijdens de voeding? Bij spugen kun je het 't beste ervoor doen. Bij het verschonen gaan de billetjes omhoog en dan heb je meer kans op zo'n golf.

11. Devero

Devero Actief lid

5 dec 2010
    250
    0
    0
    Zuid Holland
    Dank jullie wel, fijn die reacties!

Het voelt inderdaad zó ontzettend rot...te zien dat je kleintje zich zo ellendig voelt, honger heeft, boos is, het gewoon niet snapt! Waarschijnlijk is een groot deel gewoon interpretatie op grond van mijn eigen emotie, maar feit is wel dat ze honger heeft.

Inmiddels heb ik ook bedacht dat het advies van de HA niet haalbaar is voor de langere termijn...dit non stop huilen (en uithongeren) houden we misschien 1 nacht vol, maar daarna ook niet meer. Gelukkig heeft de lactatiekundige ook al gereageerd en zij zegt iets vergelijkbaars als jullie: het spugen kan geen kwaad zolang de kleine er zelf maar geen last van heeft en zolang het niet na iedere voeding is. Daarnaast zegt zij: voeden op verzoek is altijd het beste. En...het advies van de HA is te kort door de bocht! Ook zij oppert het idee om vast contact te zoeken met het CB voor een vervroegd huisbezoek.

Zo fijn om te horen!
    Er zijn nu twee voedingen voorbij gegaan waarvan ze de eerste heeft binnen gehouden. Ik heb eerst wat afgekolfd, daarna 10 min gevoed en na 10 min rust weer 10 min gevoed. Dat ging goed. Na 3,5 uur heb ik haar de volgende voeding gegeven op dezelfde manier, maar dit was echt niet voldoende dus heb ik er een extra 10 min rust en 10 min voeding aan vast geplakt. Hierop werd ze rustig :) Zo fijn! Even rechtop gehouden en uiteindelijk in haar wiegje gelegd (waarvan ik het matrasje ook wat heb verhoogd aan het hoofdeinde)
    Tot nu toe houdt ze het binnen en momenteel slaapt ze even.

Ik ga gewoon max. 3 uur aanhouden 'op verzoek' en als ze niet komt, dan kan ik er altijd nog 4 uur van maken. Kleine beetjes tegelijk en dan weer even rust. Kijken hoe dat gaat. Morgen wel naar de HA (moet toch voor een ontstoken oogje) en even bespreken, maar daarna ga ik inderdaad het CB maar even contacten.

@ Aquilegia: verschonen doe ik vaak tussendoor. Omdat ons kleintje vaak in slaap valt aan de borst, pak ik het moment van verschonen om haar te activeren zodat ze daarna weer actief gaat drinken.

@ Snoopy1979: ze is tussen voedingen door juist heel rustig en tevreden. Huilen doet ze tot nu toe eigenlijk alleen als ze honger heeft of 's nachts klaarwakker is en niet in de wieg wil liggen. Op het spugen na merken we niks aan haar waaruit blijkt dat ze zich rot moet voelen...

12. Kruimel2010

Kruimel2010 Bekend lid

8 okt 2010
    825
    1
    0
    NULL
    NULL
    Wat doe je het goed!!

Fijn dat ze zo haar voeding wel binnen houdt, hoop voor je dat het zo goed blijft gaan! Lekker op verzoek blijven geven zou ik zeggen, ik zou het ook niet over mijn hart kunnen verkrijgen om kleintje met honger te laten huilen hoor... bovendien, om de vier uur vind ik persoonlijk wel heel erg lang, zeker voor zo'n heel kleintje (dochterlief is acht weken en krijgt om de 2,5 a 3 uur een voeding..).

13. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Ja, dat deed ik ook tot een week of 7! Heel prima om dit te doen. Behalve dat ze dan kan spugen, maar dat is dus niet altijd erg.

Fijn dat het beter gaat en dat je je eigen gevoel volgt, met adviezen van anderen! Heel veel succes en sterkte en ook genieten, hè!

14. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Fijn dat het beter gaat!

Wat je evt nog zou kunnen doen als ze toch weer veel gaat spugen, is kolven tot de melk toeschiet en daarna aanleggen. Dat is wat rustiger waardoor ze minder last van lucht krijgt, daardoor gaan ze toch sneller spugen. En je zou nutriton kunnen gaan geven, maar dat is best lastig met bv, dus als het niet hoeft, zou ik het niet doen.

Deel Deze Pagina