Ervaring doubleren

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by sabagirl, Feb 11, 2022.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

Oct 15, 2015
    3,446
    1,129
    113
    Heeft jouw kind gedoubleerd en wat leverde het op?

School wil dat zoon groep 4 overdoet. Hij heeft vooral moeite met taal en spelling. Sterke vermoedens van dyslexie maar net niet laag genoeg gescoord voor een vergoed onderzoek.

2. Kolibrie2

Kolibrie2 Fanatiek lid

Nov 9, 2018
    1,332
    1,135
    113
    Female
    Ik las toevallig vandaag dat wetenschappelijk is aangetoond dat doubleren op de lange termijn niets oplevert. Het jaar waarin wordt gedomineerd doen ze beter, maar daarna verwaterd het al snel.

suus1983 and sabagirl like this.
  3. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

May 18, 2013
    13,102
    12,084
    113
    Mijn zoon zit ook in groep 4. Ik zou het wat vroeg in het schooljaar vinden om dat besluit te nemen, wel goed natuurlijk om te signaleren. Hoe ging het in groep 3? Kunnen ze geen extra ondersteuning bieden?

4. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

Oct 15, 2015
    3,446
    1,129
    113
    Dat is inderdaad de zorg die wij als ouders hebben. Maar ja.. school zie het anders.

5. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

Oct 15, 2015
    3,446
    1,129
    113
    In groep 3 ging het in de winter ook minder. Daarna met thuis onderwijs weer goed bijgetrokken. En zonder twijfel over gegaan. Spelling bleef zwak maar was geen reden tot laten zitten. Dus hopelijk nu ook een betere 2e helft van het jaar.

6. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,141
    8,872
    113
    Krijgt hij al extra begeleiding ivm eventuele dyslexie? Dat zou ik eerst ‘eisen’ of zelf zoeken. En dan kijken hoe het gaat. Met als voordeel dat er tzt eventuele alsnog onderzoek gedaan kan worden.

Zonnestralen likes this.
  7. maria80

maria80 Fanatiek lid

Aug 18, 2009
    1,974
    136
    63
    Het is nog vroeg, maar niet ongebruikelijk om het er nu alvast over te hebben.
    Wanneer is je zoon jarig? Geeft hij zelf aan het lastig op school te vinden? Hoe gaat t rekenen? Heeft hij veel aansluiting in de klas?

Kinderen worden niet 'slimmer' van een jaartje extra, maar staan daarna wel wat steviger in de schoenen.

8. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

Oct 15, 2015
    3,446
    1,129
    113
    Op papier loopt er individuele begeleiding voor spelling. In de praktijk heeft het al maanden niet plaats gevonden. Hier zouden ze weer naar gaan kijken.

9. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

Oct 15, 2015
    3,446
    1,129
    113
    Hij heeft veel aansluiting in de klas. Zit nu in een 3/4 combi. Hij geeft zelf aan te willen wisselen van school als hij moet blijven zitten omdat hij de groep 3 kindjes niet als vriendjes ziet. Rekenen gaat redelijk. Nog wat problemen met het rekenen van tientallen maar gok dat dat er over een paar maanden wel inzit.
    Hij vindt school wisselend. Hij leest op groep 4 niveau maar vakken als taal en spelling blijven heel moeilijk. Hij is van oktober dus vroege leerling.

10. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,068
    3,862
    113
    In dat geval zou ik het risico niet nemen, want dat blijft dan altijd een zwak punt en in geval van een leerstoornis, wat dyslexie is, is doubleren zinloos.

Daarnaast kunnen ze pas testen na 18 maanden leesonderwijs, waarvan de telling ingaat met de start van groep 3. Daarvan moet je kind ook een half jaar extra begeleiding hebben gehad om getest te worden, vergoed of onvergoed.
    Mocht je het zelf kunnen betalen (let op, er zitten enorme prijsverschillen tussen testbureaus), dan zou ik nu inzetten op extra begeleiding, gevolgd door onderzoek.

suus1983 and NiekeKris like this.
  11. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,141
    8,872
    113
    Via logopedie kan een kind ook bij spellingsproblemen begeleiding krijgen en als de achterstand groot genoeg is (minder groot dan de eis voor vergoed dyslexie onderzoek), dan wordt dat vergoed. En dan is als er tzt toch dyslexie onderzoek moet worden gedaan, tenminste ook voldaan aan die ‘begeleidingseis’.

12. ikkie97

ikkie97 VIP lid

May 7, 2011
    10,934
    3,945
    113
    Dat klopt, alleen heeft je kind nu te maken met de korte termijn waarop het het wellicht naar verwachting heel moeilijk gaat krijgen in groep 5. En dan is het fijn om wat meer tijd te hebben de basis er beter in te krijgen. Dat is de afweging die je moet maken.
    Je kind moet op lange termijn gelukkig worden, maar op korte termijn moet het ook gelukkig zijn en zich goed voelen toch?

sabagirl likes this.
  13. Lynx

Lynx VIP lid

Jul 19, 2008
    8,696
    2,511
    113
    Ik ben voor. Mijn dochter heeft dyslexie en heeft een jaar gedoubleerd. Groep 5 heeft ze over gedaan, in dat tweede jaar ook de dyslexieverklaring gekregen. Ze is daarna heel erg omhoog gegaan (en hoog gebleven) voor rekenen. Taal en spelling zijn ook verbeterd na de dyslexietraining. De jongste altijd over met laag gemiddelde cijfers en niet gedoubleerd. Nu nog steeds laag gemiddeld, omdat haar basis niet stabiel is. Op een gammele fundering kan je ook geen stevig huis bouwen. Ik had graag gezien dat ze groep 4 over had gedaan, maar school vond dat niet. Nog spijt dat ik niet doorgeduwd heb.

sabagirl likes this.
  14. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,252
    36,073
    113
    Zou niet mijn voorkeur hebben, dikke kans dat het 1 jaar goed gaat en je dan vervolgens tegen hetzelfde probleem aanloopt.
    Mocht het toch zover komen, zou ik een goed plan van aanpak willen zien, mag niet zo zijn dat het dan weer op dezelfde manier gaat (wat bij mijn zoon het geval was, dan vind ik het echt een weggegooid jaar).

15. Mop81

Mop81 Fanatiek lid

Nov 9, 2013
    4,130
    2,517
    113
    Female
    Amsterdam
    Ik werk zelf in het onderwijs en vind dus echt dat als een kind moeite heeft met bijv taal/spelling dan moet daar gewoon extra aandacht voor zijn. Of het kind nou bewezen dyslexie heeft of niet. Ieder kind dat extra tijd of grotere letters oid nodig heeft die moet dat kunnen krijgen.
    Ik zou wel nog eens vragen wat nu hun plan is want hij heeft blijkbaar moeite met taal en spelling.

Zonnestralen and Youtan like this.
  16. owly

owly VIP lid

Aug 19, 2013
    22,344
    10,308
    113
    Wat gaan ze dan doen met de andere vakken? Bijvoorbeeld rekenen, is dat ook laag of wat gaan ze doen als dat verder op niveau is? is er tijd voor extra aanbod?

Wat hebben ze er nu aan gedaan?
    Als het alleen taal en spelling is wat gaan ze doen dat het nu wel blijft plakken? Bouwen ze extra tijd in? Heeft hij nu begeleiding van de ib'er?

17. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

Oct 15, 2015
    3,446
    1,129
    113

Rekenen is op niveau. Dus gok dat ie dan de 3 ster mag gaan doen. Vast zelfstandig als het een combi groep 3/4 blijft. Volgens mij hopen ze dat taal en spelling blijft plakken als ie het nog eens doet. Ik heb mijn twijfels want logopedie zag ook 0,0 vooruitgang.
    De iber is in beeld maar doet niks. Er zou individuele begeleiding voor spelling lopen bij een onderwijs assistent maar door drukte ligt dat stil.
    Sinds een week bespreekt de juf zijn werk wel met hem door als er teveel fouten in zitten. Dus dat hebben we bereikt. (Al zou dat mijn inziens standaard moeten zijn)

18. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

Oct 15, 2015
    3,446
    1,129
    113
    Helemaal met je eens. Ze beweren een hoop te kunnen doen maar in de praktijk laten ze hem aanmodderen. Zeer frustrerend.

19. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

Oct 15, 2015
    3,446
    1,129
    113
    Je beschrijft mijn angst. Ik denk dat ze het wel lekker makkelijk vinden. Pure herhaling, zal vast een stuk beter gaan dan dit jaar en ondertussen vindt hij het saai en bloeit dood. En dan in groep 5 moet ie ineens aan de bak en gaat het weer mis. En in een combi klas is er weinig aandacht om hem wat uit te dagen dus dat zal die dan zelfstandig moeten doen... tja dan kiest zoon voor spelen. En ik geef hem geen ongelijk.

20. owly

owly VIP lid

Aug 19, 2013
    22,344
    10,308
    113
    Hmm bijzonder. Ze verwachten dan dat hij dit weer uit zich zelf gaat doen of denken ze dat er nu wel echte begeleiding is. Ja ik snap dat het druk is maar dat is nog geen reden om hem niet extra te begeleiden. Al ligt dat wel iets anders in een combi klas want dan heb je van 2 klassen laag, midden en hoog niveau en dan nog kinderen die daar onder of daar weer boven vallen.

Hij heeft nu nog een vest aantal maanden voor zich en ik snap dat ze hun zorgen delen maar ik hoop dat ze hem nu juist extra begeleiden.
    Er zijn vast dingen die ze kunnen proberen mocht hij wel dislectisch zijn. Ooit gelezen dat op geel papier beter leest, grotere letters. Meer tijd voor de opdrachten.
    Dat zijn toch dingen die ze kunnen testen zonder veel poespas.

Ben wel benieuwd wat ze de komende maanden gaan doen. Wat is hun plan zodat hun begeleiding is zoals ze hebben afgesproken.

Met die begeleiding van nu klinkt het als of het nu niet uit maakt uit als hij toch nog een jaar doet. o_O

Wat een ander ook schrijft het kan dan dat jaar prima gaan door de herhaling maar als ze in Gr 5 geen goede begeleiding hebben is het inderdaad een verloren jaar.

Share This Page