Mijn zoontje van 13 maanden...een heel druk ventje...moet over 2 weken een EEG . Maar ik hoor verschillende verhalen. Verhalen van in de houdgreep houden tot een EEG als ze slapen. Wie heeft ervaring met zo'n klein kind? Zo'n beweeglijk kind? Ik kan hem echt niet langer dan 3 minuten op zijn rug laten liggen of op schoot. Hij wil altijd weg..bewegen..klauteren..ontdekken. Mag ik hem eventueel in een draagzak doen? Misschien is hij daar rustiger in. Zie er tegenop merk ik
Geen ervaring maar volgens mij mag jij als ouder wel je stem ;aten horen en vragen of het onder roesje of narcose mag, of je moet het te veel schadelijke stoffen vinden die er dan gegeven worden.
Ik hoorde dat een roesje weer een vertekend beeld kan geven op de uitslag ? Ben ook nog zoekende hoor, weet het allrmsal nog niet
Onze zeer actieve dochter heeft met 15 maanden een eeg gehad ivm vermoeden epilepsie, en had er van te voren ook echt een hard hoofd in. Maar ze hebben echt veel ervaring met kinderen (tenminste, wij waren in een kinderziekenhuis) en hebben veel speelgoed waarmee je ze kan afleiden. Ergens halverwege moeten ze ook kleine opdrachtjes uitvoeren. Bij mijn dochter waren ze met 20 minuutjes klaar.
Onze dochter had haar eerste EEG ivm epilepsie toen ze 11 maanden was. Gewoon op schoot bij papa. Hij hield wel haar handjes vast zodat ze niet aan de snoertjes ging trekken. Speentje in en beetje afleiden met telefoon dacht ik? Ik weet niet meer precies waarmee, maar een EEG is hier nooit een probleem geweest, ze mag gewoon normaal bewegen. Als jouw zoontje rustig wordt in een draagzak, ga ik ervan uit dat dat tijdens de EEG ook gewoon mag. Neem ook wat verschillende speeltjes mee, of een favoriet boekje, om het leuk voor hem te houden. Al bied je elke 2 minuten wat anders aan, als hij maar rustig zit
Het doen slagen van een eeg bij onwillige en beweeglijke kleintjes is het dagelijks werk van een knf laborant. En het plakken van een eeg is niet pijnlijk, alleen een hoop gek gefrummel aan je hoofd. Je mag er als ouder de hele tijd bij zijn, en afleiden mag zeker. Een roesje heeft geen zin. Je wil de normale hersenactiviteit zien en kijken of er afwijkingen zijn die passen bij epilepsie. De middelen van een roesje zorgen voor een vertraging van de hersenactiviteit (daarom word je er ook suf van ) en onderdrukken de epileptische activiteit. Een draagdoek heeft ook veel nadelen. De bewegingen, ademhaling en hartslag van de ouder kunnen verstoringen op het eeg geven. En voor de beoordeling van het onderzoek is ook de video heel belangrijk. Het kind moet dus zoveel mogelijk goed in beeld zijn, en vrij kunnen bewegen. Tijdens het onderzoek mag je kind rustig spelen en tv kijken, hij moet mogelijk wat opdrachtjes doen, voorzover een dreumes daartoe te bewegen is natuurlijk, en hij zal waarschijnlijk stroboscoop licht te zien krijgen (flitsen). Als je gevraagd bent om hem wakker te houden, zal het de bedoeling zijn dat hij tijdens de registratie gaat slapen. Dan gaat dus het licht uit, en veruit de meeste kindjes gaan voor de bijl.
O ja dat zou idd ook goed kunnen. Heb er gelukkig weinig verstand van maar kan zo goed voorstellen dat het voor ouders een grote zorg is.
Die van ons is 10 maanden en moest een ventolin verstuiver op 2x 10-20 minuten. Was heel even getetter maar ging gewoon rustig zitten daarna bij mij op schoot. Hield wel dr handjes vast overigens al lag ze bij de tweede sessie bijna te pitten in mn armen misschien met de eeg hetzelfde