Hallo, Ik werk in de zorg. Ik werk nu 32 uur. Ik wil graag 24u gaan werken. Collega van mij die net bevallen is heeft meteen ouderschapsverlof aangevraagd. Zij werkt 24 uur en heeft 8u ouderschapsverlof. Na 2jr kan zij dus weer 32u gaan werken. Is dit handig om te doen? Of kan ik beter gewoon minder gaan werken ? De kans dat ik dan weer een keer meer kan gaan werken is klein. Ben benieuwd naar jullie mening of ervaring. Groetjes
Volgens mij ben je verplicht na je ouderschapsverlof dan weer je oorspronkelijke uren te werken. Je mag dan niet zomaar minder gaan of blijven werken (bijv dezelfde uren als toen je ouderschapsverlof opname). Geloof dat je dan voor een bepaalde tijd weer je oorpsronkelijke uren moet werken. Maar helemaal zeker weten doe ik het niet....
Je mag in overleg met je werk, 1 jr nadat je ouderschapsverlof op is minder uren aanhouden. Dit is mijn eerste kindje en wil eventueel wel een 2e. Kan dan nl 2x achter elkaar ouderschapsverlof opnemen. Wil daarna ws wel weer meer gaan werken. De kans om dan weer meer uur te gaan werken is erg klein. Minder uren gaan werken is altijd makkelijker dus kan altijd nog. Vandaar mijn twijfel
Je kunt doen wat jij wilt. Als je denkt ooit nog terug te willen naar die 32 uur is het handig om ouderschapsverlof op te nemen, want dan kun je daarna zonder moeite weer terug naar die 32 uur. Je ben na ouderschapsverlof NIET verplicht om weer naar je oude aantal uren terug te gaan, maar moet natuurlijk tegen de tijd dat je weer je oude uren zou gaan werken wel aangeven dat je een contractsvermindering wil. In veel zorg CAO's (moet je die van jou even op naslaan) kun je 25% van je opgenomen uren uitbetaald krijgen+ dat je werkgever je pensioen tot het aantal uren dat je normaal gewerkt zou hebben aanvult. Dan ben je vaak wel verplicht om minstens een half jaar nadat je ouderschapsverlof is afgelopen weer je oude aantal uren te werken. Je kunt dus wel gewoon je verlof opnemen en je werkgever niet dei 25% laten betalen, dan ben je niet verplicht daarna je oude aantal uren weer te werken.
heb even gebeld en ben idd niet verplicht dan weer 32 te gaan werken. ze willen wel graag dat je het meteen al aangeeft eventueel minder te willen werken na 2 jr, dan kunnen ze hier rekening mee houden. Verder wordt hier niks vergoed van je opgenomen uren. Vind het nog steeds wel lastig wat te doen......
Het ligt eraan of je betaald of onbetaald verlof opneemt. Als het betaald is moet je na die periode wel weer je oude aantal uren gaan werken, anders moet je het betaalde deel terug betalen.
Voor mij gaf de doorslag dat ik na mn ouderschapsverlof gewoon weer meer zou kunnen gaan werken, mocht ik dat willen. Dat denk ik nu niet, maar je weet het maar nooit. Andersom zijn ze niet verplicht je je oude uren terug te geven, als je nu besluit je contract te verandern in minder uren. Verder is het zo dat mocht jeweer zwanger raken, dat tijdens je verlof weer gewoon je oude uren betaald krijgt (ouderschapsverlof wordt dan tijdelijk onderbroken). Das toch mooi vier maanden lang extra geld....
inge, het verlof is bij ons onbetaald. Dus ben niet verplicht het aantal uren terug te gaan werken. Wel kan mn leidinggevende dit "weigeren" vanwege dan te weinig personeel. Maar goed zou ik op dit moment minder willen gaan werken is dat ook het geval en moet dit ook in goed overleg.
Ik heb nu bijna 2 jaar lang 1 dag in de week onbetaald verlof gehad en ga t in juni weer doen als ik weer moet gaan werken. Weet niet of ik na die 2 jaar nog 32 uur gaat werken, zie ik dan wel. Tip: onbetaald verlof kan je voor een deel terugkrijgen van belasting he, 4 euro per uur ongeveer. We hadden een lekker spaarcentje vorig jaar
Naad, is dat niet ouderschapsverlofkorting? merah, oooh das idd fijn dat er dan 4 mnd weer terug wordt gegaan naar je "oude" uren. zal eens vragen of dat bij ons zo is. maarja dat zie ik tegen die tijd wel weer. de reden dat jij het hebt aangevraagd hebt, is ook mijn reden
Bij mij telt ook mee dat ik wel nog mijn huidige 32 uren contract houd voor mijn pensioen en evt ww basis. Aan het einde van de 2 jaar kijk ik dan wel wat ik wil doen. Ik heb ook een eigen bedrijf, waarvan ik hoop dat ik dit de komende jaren ook nog kan uitbreiden, zodat ik niet meer hoef te gaan werken!
Is wettelijk geregeld, dus zal bij jou ook zo zijn. En idd de ouderschapsverlofkorting. Ook mooi mee genomen
wat voor mij meespeelt, is dat ouderschapsverlof nu nog bestaat. Wellicht dat het met de volgende bezuinigingsronde wordt wegbezuinigd, je wee tmaar nooit. Dus van profiteren nu het nog kan.
naad, heb er wel ff snel overgelezen maar hoe of wat dat weet ik nog niet precies. Morgen gesprek op werk vandaar. denk dat ik er wel van overtuigd ben meteen ouderschapsverlof op te nemen. daarna zal het balletje wel gaan rollen. enige nadeel. ga je ergens anders werken vervalt je verlof. Maarja ben de eerste paar jaar dan toch wel druk met mijn kindje(s). dat ergens anders werken of iets anders gaan doen er toch nog niet helemaal in zit.
Je mag je verlof twee keer onderbreken (dus in drie blokken opnemen), dus dat hoeft bij een volgende werkgever geen probleem te zijn. Wel heeft een nieuwe werkgever het recht je de eerste periode geen ouderschapsverlof te geven (weet even niet meer hoe lang je dan mini aal werkzaam moet zijn), maar na die periode kan ook hij niet weigeren. De meesten zullen je ouderschapsverlof echter gewoon toekennen.
Ouderschapsverlof op zich zal wel blijven bestaan. De korting via de belastingdienst kunnen ze wel wegbezuinigen. Voor mij is oa belangrijk dat mn pensioenpremie doorloopt over mn volledige contract en dat ik bij zwangerschapsverlof weer wordt betaald voor 36 uur. In de verlof periode mag je dan je ouderschapsverlof opschorten (dat is ook de enige reden om te mogen opschorten) Je kunt je OV opnemen in 6 periodes (in aantal CAO's is dit beperkt tot 3) Maar je moet dan wel duidelijk aangeven dat je het in blokken wilt opnemen. Plus dat je na afloop van je OV-periode turug kunt naar je oorspronkelijke contract wanneer je dat wilt. Je werkgever moet die uren voor je beschikbaar houden.
merah, je kunt het idd in blokken opnemen maar dit moet je van te voren aangeven wanneer je verlof wilt opnemen en dat weet je natuurlijk van te voren niet. omdat ik van 32 naar 24 uur wil gaan kan ik dus 2 jr verlof opnemen. over nieuwe werkgever heb ik idd gelezen maar dan moet je er een jaar werken. (volgens site rijksoverheid.nl)
Ik neem een half jaar betaald ouderschapsverlof op (onderwijs) en ga ipv fulltime dan een half jaar 50% werken. Direct als mijn zwangerschapsverlof eindigt. Daarna zijn mijn betaalde uren op en kan ik ook nog ongeveer 800 uur onbetaald verlof opnemen. Dit ga ik invullen als in minimaal een jaar lang 32 uur werken ipv 40. Daarna ga ik dan beslissen of ik gedeeltelijk ontslag neem en definitief naar 4 dagen werkdagen ga of dat ik terug naar 5 dagen ga. Want net wat je zegt, minder werken kan altijd, maar meer niet meer. Ik zou je verlof lekker opnemen, je hebt genoeg! Iets van 800 uur waar je in feite een jaar lang 50% voor kunt werken. Je bent dan niet verplicht om daarna meteen weer je maximale contracturen te werken. Kun je het komende jaar na je zwangerschapsverlof eens rustig bekijken wat je wilt en wat gaat.