Of anders nog eens fsh laten meten. Dat kan wisselen per cyclus. Is misschien net in een goede cyclus geprikt?
Hallo! Ik kom meekletsen. Eerst mijn verhaal dan lees ik de rest! Er zijn ooit actieve reeksen geweest, dat waren de POFfertjes reeksen. Maar daar schrijft niemand meer in. Ik ben denk ik ook een POI-er, al heb ik nooit die diagnose gehad. Ik stopte toen ik net 34 was met de pil. Het lukte niet en we kregen onderzoeken. Het zaad bleek wat traag, maar wel ruim voldoende voor IUI en ik kreeg op mijn 35ste te horen dat mijn amh 0.6 was. Mijn fsh was normaal, onder de 9. Niks aan de hand, paste bij mijn leeftijd, zeiden de artsen. Vervroegde overgang is denk ik sowieso niet de juiste term, dat is als je voor je 40ste al niet meer menstrueert (kort gezegd). Maar ik ben 39 en mijn cyclussen zijn er nog. Ze duren 30 dagen. Ik heb geen overgangsklachten of wat dan ook. Lang verhaal kort ik heb 5 icsi rondes gedaan in 1 jaar, voorafgegaan door 5 x IUI. De eerste punctie (ik was 36) leverde 9 eitjes op en cryo's. De laatste keer, inmiddels liepen we in Düsseldorf en was ik 37, leverde geen terugplaatsing op! Dramatisch gewoon. Met de hoogte dosis stims had ik maar 2 follikels. Ik kwam niet verder dan miskramen. Na 4 jaar was ik helemaal op en zijn we een eiceldonatietraject gestart in het buitenland. Ik werd direct zwanger en mijn kind is alweer 1. Ik wil nu heel graag een tweede. Mijn cyclussen zijn dus regelmatig met altijd een mooie LH-piek (of er echt een eisprong is weet je nooit echt zeker maar het is wel een aanwijzing). Deze maand zelfs een LH-piek van 2 dagen. Zo frustrerend dat wij het in bed sowieso niet gaan redden vanwege de kwaliteit van het zaad. Maar ecd is ontzettend duur en een enorme logistiek ingewikkelde operatie met een kleintje dus ik ben nu andere opties aan het overdenken. Misschien nog een keer IVF met eigen eitjes?? Of IUI.
Welkom Lucie78. Helaas dat jij je ook hier mag voegen. Wat een lange weg hebben jullie afgelegd voor het eerste kindje. Kan goed begrijpen dat dit logistiek en financieel nu moeilijker is. Zijn jullie in Nederland of het buitenland aan het oriënteren voor behandelingen? Wat betreft het nagaan of je een eisprong hebt gehad, kun je temperaturen.
@Kyra77, ik sluit me aan bij wat Jolein8 schrijft. Je AMH waarde past niet bij de rest? @jolein8, heb je de mogelijkheid van Femoston al eens onderzocht? Volgens mij kun je hiermee bij vrouwen die al richting de overgang zitten, weer een cyclus bezorgen.
Hier weer ongesteld geworden helaas. Nette cyclus, goede eisprong, juiste tijd gezellig gemaakt, gebruik dhea en toch lukt het niet. Zo frustrerend...
Welkom Lucie78. Het lijkt me inderdaad lastig om ecd te doen in het buitenland als je al een kindje hebt. Je hebt nu weer 3 kansen van de verzekering toch? Dan kun je wellicht ivf/icsi nog eens proberen. De ontwikkelingen zijn nu alweer wat verder, misschien kunnen ze iets anders bij jou proberen wat wel werkt. Of een escape iui als de stimulatie minimaal is. Ik heb 3 jaar geleden al het idee van vervroegde overgang bij huisarts, gynaecoloog en fertiliteitsarts geopperd. Ik had onregelmatige cyclussen. Kon soms geen lh piek vinden, soms geen eisprong zichtbaar in temperatuurschema, bij wel een verhoging en lh piek had ik een zeer korte lf van 6/7dgn. Bij echo's groeiden follikels tot 17.5mm en krompen dan weer, later groeide een nieuwe die uiteindelijk laat sprong, gemiddeld cd 28. Bms bleef altijd dun 5mm. Menstruaties waren heel licht en kort. Het was geen pcos, maar ook geen overgang volgens de artsen omdat mijn fsh 5.5. Amh mocht ik niet laten prikken. Zaaduitslag was ook niet denderend. Totaal 18milj zaadcellen, 10 % A(snelle) en 45%B(langzame). Was aan de trage kant, maar net goed genoeg om zo zwanger te worden volgens de arts. Ik kreeg clomid. Werkte niet, opgehoogd, leek niet goed te werken. Maar was wel zwanger ondanks veel bloedverlies. Dit hield aan tot ong 11 wkn. Ik had die ronde ook geen temperatuurverhoging na de eisprong. Was ook de enigste ronde dat mijn progesteron goed is geweest. Het voelt dus als een supergelukje dat ik toen zwanger ben geraakt. Nu dus 11x korte cyclus gehad van 22-27 dgn, met laatste 7x een zware lange menstruatie. Lf nog steeds te kort. Deze cyclus gevolgd en nu ineens weer een lange cyclus. Zit nu op cd 32. Verwacht morgen mijn menstruatie ivm lf van 7 dgn. Wat was bij jullie de zaaduitslag? Bij ons is alleen 3jr geleden gecontroleerd. Daarna niet meer.
Wat jammer tlc81. Zo frustrerend. Gebruik je op eigen initiatief dhea of op recept van de arts? Hoe lang is jullie lf eigenlijk? Omdat progesteron het eerste afneemt in de perimenopauze, is dit nadelig voor de lf. Vroeg me af of iedereen dan ook een korte lf heeft? En een lange lh piek is gunstig? Ik gebruik niet elke keer testen. Maar resultaten zijn wisselend. Soms geen positieve test, soms 2 dgn een positieve. Soms 1 bijba even donker, maar dag erna niet meer. Ik test maar 1x per dag. Hoe lang duurde de uitslag van het amh bij jullie? Ik moet min een maand wachten omdat het opgestuurd moet worden naar Amsterdam. Of zoiets. Hier in het streekzkh krijg ik het idee dat ze sowieso weinig kennis hebben. Ik woon helaas niet dichtbij een groter zkh. Dat is min 40min rijden, enkele reis. Bij de prikpoli hadden ze nog nooit gehoord van amh! Moest ik hen uitleggen wat het was. Toen moesten ze bellen naar gynaecologie en vervolgens naar een ander zkh welk buisje en nr ze moesten gebruiken. Stond niet in hun systeem
Tlc81. Heb erover gelezen. Dat wordt voorgeschreven bij vervroegde overgang om je hormonen aan te vullen toch? Ik moet eerst wachten op het amh en nogmaals fsh. Dan krijg ik een doorverwijziging naar een andere gynaecoloog en dan gaan ze hormoongebruik bespreken en ook botscan ivm verhoogde kans op botontkalking. Zal dus nog wel even duren.
jolein8: ja, we hebben weer 3 pogingen! Binnenkort hebben wij in take bij het MCK Vivaneo in Leiderdorp. Ik hoop zo dat we IVF mogen proberen. Want we kunnen dan we recht hebben op 3 vergoede pogingen, maar als de dokter ‘nee ‘ zegt dan houdt het op. Ik ben ervan overtuigd geraakt dat Düsseldorf of een ander buitenlandse kliniek geen meerwaarde heeft voor vrouwen zoals wij. Als die fratsen zoals scratching en hatching zijn leuk maar wij moeten gewoon dat ene gouden ei vinden en we zijn slecht te stimuleren dus of je nou de maximale dosis van 225 IE in NL spuit of 450 IE, zoals in het buitenland kan, dat maakt niet uit. En het zijn geen tovenaars daar in het buitenland dus als men in NL er nog brood in ziet gaan we het hier nog een keer proberen. Het zaad van je man is echt prima. A+B > 40% is helemaal ok. Wij hebben niet veel meer dan 25% A+B. De kwantiteit is wel goed. Ik heb altijd maar heel kort een LH-piek, en ik test 2 x per dag. Nu dus een dikke streep die wel 2 dagen duurde, heb het idee dat het dan een betere eisprong is, ik weet niet of dat klopt hoor. Over amh: wat raar dat er nog steeds veel onbekendheid is. Ik liep destijds bij Reinier de Graaf in Voorburg en daar prikten ze bij het OFO meteen het amh en daarna elke maand amh en fsh, bij elke IUI-poging!
tlc81: ik temp en heb altijd een flinke temperatuurstijging. Wel heb ik een korte lf, max. 11 dagen. Wat jammer dat het weer niet is gelukt. Ik neem ook dhea, 25 mg per dag, en ook q10 600 mg per dag. Dat laatste supplement daar ben ik echt heel hoopvol over. Dat zou echt de eicelkwaliteit verbeteren. Van dhea heb ik nooit veel resultaat gehad.
Ik slik ook q10. Maar er zit 50mg in een tablet. 600mg is veel meer. Ik zou dus eigenlijk een hogere dosis moeten? 55% a en b zaad is boven de eis van 50%. Maar in totaal 18 milj zaadcellen is beneden de eis van 20 milj. Dus de totale hoeveelheid is niet super. 55% beweeglijk van 18 milj is ong 9 milj beweeglijke zaadcellen. Niet veel, maar ben er zwanger mee geworden. Weet niet hoe het nu ervoor staat
Wat grappig tussen aanhalingstekens dat jullie hetzelfde denken. Zo een laag Amh en de rest gewoon goed. Dat klopt niet. Dat zegt mijn gevoel ook. Vooral omdat ik de afgelopen jaren wel zwanger ben geworden.
Ik heb geen verstand van zaadcellen. Vl mag volgende week z'n ding doen. @ ubiqunol: ik slik ook 50 mg. Ik heb gelezen over 30 mg, 50 mg en 100 mg. Maar 600 mg nog niet. Lijkt me ook heel erg veel. Waar komt dat advies vandaan als ik vragen mag? @ lucie78 helaas ook welkom hier. Wat een weg hebben jullie afgelegd voor een 1e kindje!
@lf deze was de afgelopen rondes 10-11 dagen. Daarvoor tussen de 12-14 dagen. @AMH was bij op maandag geprikt en donderdagochtend de uitslag.
Studies gaan uit van hele hoge dosis coq10, bijvoorbeeld deze. 50 mg is echt wel heel erg weinig! Het boek van Rebecca Fett, It starts with the egg, adviseert ook hoge doses. Zie ook dit overzicht, onder 5. Kyra77, ik denk ook meetfout. Een amh van 0.8 ng/ml past beter bij het beeld.
Welke Ubuquinol gebruiken jullie? Ik dacht dat er ook verschil zit in het slikken van puur Q10 en coQ10. Mijn Engels is niet zó goed dat ik dat bij vluchtig lezen van bovenstaand artikel gelijk eruit kan halen. Weten jullie dat? Ik gebruik nu dhea op eigen initiatief inderdaad. Maar gebruikte het voor mijn eerste zwangerschap op advies van Düsseldorf. Overigens denk ik wel dat het buitenland meer kan betekenen bij onze categorie vruchtbaarheidsproblemen. Er word naar de individu gekeken en een plan op maat gemaakt, terwijl in Nederland het protocol word gevolgd. Werkt Leiderdorp ook niet samen met Düsseldorf? Maar daar moet je vooral je eigen gevoel bij volgen, uiteraard.
Hoeveel dhea slik je tlc81. Ik had gelezen dat je dat alleen onder goedkeuring van de arts moet slikken. Een te hoge foute dosis kan slecht zijn. Daarom heb ik het nog niet gekocht. Durfde het niet aan. Ik slik geen ubiquinol maar ubiquinone (coq10). Ben ik achter gekomen. Ik slik een pil uit Duitsland. Er zitten ook hoge concentraties vit b, zink, vit e ed in. Toch maar op zoek naar ubiquinol dus en deze erbij slikken. Waar heb jij het gekocht? Ik zag dat ze bij kruidvat, hema, etos het ook hadden. Maar of dat goede is? Iemand een idee? Dit las ik vanmorgen hierover: http://www.orthokennis.nl/nutrienten/ubiquinol
Ik heb even geen bron bij de hand maar de allerlaatste bronnen vertellen mij dat het niet uitmaakt of je ubiquinol slikt of ubiquinone. Het schijnt allebei niet al te goed te worden opgenomen in je lichaam. Ik weet dat er een tijdlang werd gezegd dat ubiquinol beter is. Ik bestel bij iherb.eu. Oneindig veel goedkoper dan in Nederland. Voor 60 caps 600 mg betaal je nog geen 30 euro.
@ Q10: Ik slik nu de Ubiquinol ( Kaneka). Dat schijnt een goed opneembare vorm te zijn. Ik dacht gelezen te hebben dat 30 mg van deze vorm voldoende is, maar ik kan de documentatie niet meer vinden. Ik ga nu ophogen naar 100 mg/dag