Ervaring en tips primaire ovariele insufficientie

Discussie in 'MMM clubs' gestart door jolein8, 8 okt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. puppy28

puppy28 Fanatiek lid

20 jan 2014
    1.222
    604
    113
    Ahw wat lief, ja op zich.. Volgende week heb ik al de echo gelukkig, dus dan weten we iets meer misschien (is nog wel heel vroeg denk ik).

Ja, ik heb gistermiddag nog een test gedaan want zat mezelf weer een beetje gek te maken. Dus ik heb mijn man smiddags de cb digi laten halen en zie het resultaat hihi. Dus voor nu tot aan volgende week dinsdag (dag vóór de echo), ben ik weer even rustig haha.

Hoop ook zo dat dit wondertje bij ons mag blijven. Ik roep het ook elke dag hardop hihi.

Hoe gaat ie met jou nu?

Bijgevoegde bestanden:

DR87 vindt dit leuk.
  2. Lien4

Lien4 Actief lid

7 nov 2017
    411
    174
    43
    Vrouw
    Yesss!! Oh wauw! Dat het er ook echt met dikke vette letters staat geschreven, duidelijker kan niet!! Ohh hoe mooi! Ik ga ontzettend verder duimen.

Hier gaat het mwoa. Het gaat wel iets beter dan eerst denk ik, het wisselt nogal per dag. Voel nog veel boosheid en frustratie

puppy28 vindt dit leuk.
  3. Gitte34

Gitte34 Lid

9 okt 2017
    66
    7
    8
    Vrouw
    Wauw @puppy28. Wat een manier om het jaar goed te starten! Dikke proficiat!!

4. puppy28

puppy28 Fanatiek lid

20 jan 2014
    1.222
    604
    113
    Ja dat geloof ik, het is toch een soort van rouwverwerking wat elke dag een beetje meer moet slijten ofzo. Normaal zou je nog kunnen denken: ach volgende keer beter. Maar tis gewoon qua behandeling klaar, en das een bittere pil. Maar ik weet zeker dat jij dit een plekje gaat kunnen geven. Je bent zo sterk! Ik hoop dat je veel kracht uit je gezin kunt putten, lekker op jezelf en je gezin focussen de rest is niet belangrijk! Dikke knuf voor jou!

@Gitte34 dankjewel hihi, heel onverwacht maar super super super meer dan welkom!

5. puppy28

puppy28 Fanatiek lid

20 jan 2014
    1.222
    604
    113
    Toevoeging op mijn bovenstaande bericht ( want leest raar zie ik nu ineens): onverwacht in de zin van.. laag amh en nooit gedacht dat het spontaan toch nog zou lukken.
    Uiteraard niet “onverwacht-onverwacht” want we zijn er al vanaf 2014 mee bezig haha.

Lien4 en Gitte34 vinden dit leuk.
  6. BM1987

BM1987 Lid

2 aug 2018
    90
    97
    18
    Vrouw
    Hallo allemaal,

Ik weet niet of dit het juiste topic voor mij is.

We zijn al enkele jaren bezig zonder resultaat. Afgelopen mei kijkoperatie gehad en daar is lichte endometriose vastgesteld en verwijderd. Daarna gestart met iui. Totaal 7 zonder resultaat. 3x iui met fostimon 75 IE. 4x met Gonal F 75 IE. Elke keer 2 follikels. Toen de overstap gemaakt werd naar IVF naar 150 IE Gonal F leek het dus ook logisch dat ik hier goed op zou reageren. Helaas was de opbrengst maar 2 en is de punctie niet doorgegaan en is het een escape iui geworden.

Aan de hand hiervan is er bloed geprikt op mijn AMH waarde. Dit is dus 0.9 en volgens mijn arts passend bij iemand van rond de 38 (ben 31) en verklaard dus waarom ik zo slecht had gereageerd. Nu ga ik de volgende ronde 225 IE Gonal F spuiten kijken wat dat op gaat leveren.

Tot op heden was de onvruchtbaarheid 'onverklaarbaar' is dit dan DE reden dat het nog steeds niet is gelukt? Hoe zit dit, ik zie door de bomen het bos niet meer zo goed. Ik had voordat we aan de behandelingen gingen beginnen hele regelmatige cyclussen en dan dus ook eisprongen? Waarom zouden die dan niet bevrucht kunnen worden ook al is de voorraad minder?

Doen ze in dit geval ook wel eens 2 embryo's terug plaatsen? (Mochten er ooit 2 ontstaan) aangezien mijn AMH anders aangeeft dan mijn daadwerkelijke leeftijd.

Pas later kwamen er allerlei vragen in mij op. Ik heb ze opgeschreven en ga er morgen voor bellen. Iemand nog tips oid? Een heldere uitleg ofzo ;)

7. DR87

DR87 Fanatiek lid

2 mei 2016
    1.134
    434
    83
    Hee wat heftig voor je.. ik heb ook endometriose. Ik weet dat mijn amh lager is door de operatie. Ze hebben endometriosecystes bij de eierstokken weggehaald en dan is het onvermijdelijk dat er ook gezond eicelweefsel wordt weggenomen. Zijn ze bij jou ook bij je eierstokken geweest? Dat zou het dan mede kunnen verklaren.

8. BM1987

BM1987 Lid

2 aug 2018
    90
    97
    18
    Vrouw
    Nee het was mild en ze hebben de plekjes kunnen wegbranden. Het zat aan de onder en zijkant van mijn baarmoeder aan de buitenkant. Volgens de arts niet de reden

9. Shan84

Shan84 Actief lid

1 mrt 2018
    117
    37
    28
    Vrouw
    Welkom! Je amh waarde is idd laag voor je leeftijd en dat betekent dat je hoogstwaarschijnlijk net als alle vrouwen binnen deze topic vervroegd in de overgang zit. Je kunt op internet wel een schema vinden wat de waardes van amh zegt over je vruchtbaarheid. Ik meende dat 0,9 verminderd vruchtbaarheid is. Maar 0,9 is nog niet drastisch laag dat het niet mogelijk is. Ik ben 34 en mijn amh waarde is lager dan 0,1. Het zal wel meespelen dat het misschien niet goed lukt. Een lagere eicelvoorraad betekent ook vaak een lagere kwaliteit eicellen. En kwaliteit eicel speelt een belangrijke rol in de bevruchting en de ontwikkeling van een embryo (net zoals de kwaliteit van het zaad).

Overigens is de combinatie van fsh en amh key. Zolang je fsh nog binnen de normale waarden liggen is er geen reden tot paniek ;)

10. Shan84

Shan84 Actief lid

1 mrt 2018
    117
    37
    28
    Vrouw
    Ah fijn dat je de overstap nog hebt kunnen maken :) wat ik van andere vrouwen lees die ook intake hebben duurt het ongeveer 5-6 weken vanaf het moment dat je de gegevens opstuurt (de intake afspraak zelf dan he, niet het telefoontje om de afspraak te plannen).

11. BM1987

BM1987 Lid

2 aug 2018
    90
    97
    18
    Vrouw
    Dat van fsh heb ik vaker gehoord. Staat ook op mijn vragenlijstje want volgens mij is dat nog nooit geprikt bij mij.

De arts gaf aan dat hij niet denkt dat de kwaliteit hierdoor minder is. Of is dat om alleen maar gerust te stellen. Ik weet dat met 0.9 je nog niet buitenspel staat, en had inderdaad hier een aantal gelezen met nog lagere aantallen maar het is wel een flinke tegenvaller

12. Shan84

Shan84 Actief lid

1 mrt 2018
    117
    37
    28
    Vrouw
    Wellicht, artsen moeten natuurlijk ook afgaan op wat ze qua info nu hebben. Wij hebben ook 10 maanden onderzoek gehad waarbij we steeds hoorde dat alles goed zat en toen opeens met 1 simpele bloedtest was niks meer mogelijk en zat het helemaal fout.

Ik verwacht als je straks hogere eenheden gaat spuiten je wel meer aantallen krijgt. Uiteindelijk heb je maar 1 gouden ei nodig he ;)

13. Gitte34

Gitte34 Lid

9 okt 2017
    66
    7
    8
    Vrouw
    Aaargh... stress. Morgen mijn bloedanalyse zwanger of niet na tp 2e kerstdag... ik baal omdat ik eigenlijk min of meer al weet dat het negatief is (migraine, ms buikpijn, geen extra "vloed" die je hormonaal dient te krijgen bij zwangerschap) en dan duurt het echt nog lang tot morgen. Ergens stom dat ik niet positief kan kijken, maar ik vrees voor de zaak... en dan is er nog maar 1 poging (afgesproken met mijn vriend dat we het 2 keer gingen proberen de hele mallemolen. Hij is het nu al beu en moet enkel mee voor de punctie om zijn bijdrage te leveren )
    Sorry dames voor de onderbreking....het moest me even van het hart...

14. Shan84

Shan84 Actief lid

1 mrt 2018
    117
    37
    28
    Vrouw
    Oh wat spannend, maar kun je niet zelf een test doen ipv afwachten op bloeduitslag? Ik weet dat in Belgie het normaal is dat ze met bloeduitslagen doen, maar als er hcg in je bloed zit dan kun je dat nu al meten ;) Ik denk dat vele vrouwen hier niet positief kijken hoor, dat is altijd een beetje zelfbescherming dus no worries!

Frustrerend zeg dat je vriend het nu al beu is, sta jij er ook zo tegenover dat je het 'maar' 2x wil proberen?

Succes meid! Ik duim nog steeds voor je <3

Gitte34 vindt dit leuk.
  15. Gitte34

Gitte34 Lid

9 okt 2017
    66
    7
    8
    Vrouw
    Het is al namiddag en ik drink heel veel water. Dus denk niet dat het een accurate test wordt. Plus als ik het definitief weet ga ik mij niet opgeladen krijgen om morgen vroeger op te staan om naar het ziekenhuis te rijden... en we zijn verplicht (ook om tijdens je regels nog een bloedafname te laten doen).

Goh ja, neen. Liever meer pogingen. Maar het is een compris. De arts had min of meer laten doorschijnen dat we evenveel kans natuurlijk hebben als via icsi (weinig dus hehe). Dus dan was zijn rekening ook snel gemaakt :) het is ook gewoon heel lastig met zijn werk om dingen te verplaatsen en alles is altijd last minute, he. Die hormonen zijn onvoorspelbaar :)

16. Shan84

Shan84 Actief lid

1 mrt 2018
    117
    37
    28
    Vrouw
    Knap hoor, nou dan blijft het nog wel even spannend wat het morgen gaat worden.

Het is inderdaad ook een beslissing die je samen moet maken idd en ook een proces die je samen moet ondergaan, ook al doet de man naar mijn gevoel qua moeite niet zo heel veel :p

17. Gitte34

Gitte34 Lid

9 okt 2017
    66
    7
    8
    Vrouw
    Haha! Het verschilt denk ik veel. Ik zie in de wachtkamer veel koppels zitten voor de echo's en bloedafnames. Ik stoor er mij niet aan dat ik daar alleen zit, maar daar doet de man dan toch nog net iets meer :) Maar uiteindelijk is het ons lichaam dat vol hormonen wordt gepompt (hoewel ik er geen last van heb, heb dan ook de laagste dosis menopur en orgalutran).

Hoe gaat het hier eigenlijk met de rest van de dames? Hopelijk mogen we allemaal @puppy28 's voorbeeld volgen.

18. Jolandadjk

Jolandadjk Fanatiek lid

22 jun 2014
    1.679
    182
    63
    Ik ben stille meelezer van dit topic, maar je verhaal gaf mij aanleiding om te reageren, omdat het best wel wat lijkt om mijn eigen verhaal toen ik aan de start van IVF stond...
    Bij mij is tot op heden nog geen endometriose vastgesteld, omdat ik nooit een kijkoperatie heb gehad. Het is wel een aantal keer gesuggereerd aan de hand van mijn klachten en in februari ga ik naar het endometriosecentrum van het VUmc om hier toch verder naar te laten kijken. Wat ik inmiddels weet van endometriose is dat dit vaak gepaard gaat met een lagere eicelvoorraad en helaas ook met een lagere eicelkwaliteit. Dit wil niet zeggen dat dit voor iedereen geldt...
    Bij mij is er ook lange tijd gesproken over 'onverklaarbaar verminderd vruchtbaar'. Alles was goed: regelmatige cyclussen, doorgankelijke eileiders, etc. Bij de IUI's had ik ook meestal 2 (of meer) follikels op 75IE Puregon. Bij de eerste IVF had ik met 150IE Gonal-f 6 follikels en 6 eitjes (2x tp gehad). Bij de tweede IVF was de dosis verhoogd naar 200IE Gonal-f en bij de derde zelfs naar 225IE in de hoop dat dit meer zou opleveren. Helaas had dit een tegengesteld effect: bij IVF 2 had ik 5 eitjes uit 5 follikels (1 tp) en bij ICSI 3 had ik 2 eitjes uit 5 follikels (geen tp). Hierna heb ik de overstap gemaakt naar DD. Hier is mijn AMH gemeten en kwam uit op 1.16, wat aan de lage kant voor mijn leeftijd op dat moment (32 jaar), maar nog niet schrikbarend. Gekozen werd voor een stimulatie met 225IE Meriofert + 150IE Gonal-f. Toen had ik 12 follikels, maar helaas maar 2 eitjes (1 tp). De eitjes kwamen dus niet goed los van de wand. Onze laatste poging ICSI zijn we naar Gent gegaan, daar ben ik gestimuleerd met 300IE Menopur, is er tijdens de punctie flushing toegepast om alle eitjes mee te krijgen en had ik 12 eitjes uit 12 follikels, waarvan 9 rijp. Echter bleek toen pas hoe slecht de eicelkwaliteit was en hebben we geen terugplaatsing gehad.

Je vraagt je af waarom het zwanger worden nog niet gelukt is. Dit kan verschillende redenen hebben: zoals mijn verhaal al aangeeft, wil meerdere follikels niet zeggen dat er altijd ook daadwerkelijk een eisprong plaatsvindt en dat het eitje dan geschikt is om bevrucht te raken. Als er iets in de bevruchting niet goed gaat en er een 'slecht' embryo ontwikkeld, ontstaat er over het algemeen geen zwangerschap of dit gaat (vroeg) mis. Vaak wordt niet duidelijk wat er precies misgaat, maar is IVF/ICSI wel de oplossing.
    Wat ik met mijn verhaal wil aangeven, is dat het belangrijk is dat er goed gekeken wordt naar de hormonen: welk hormoon en welke hoeveelheid is passend bij jou.

2 embryo's terugplaatsen heeft echt te maken met je kalenderleeftijd.

Heel veel succes in het vervolg van jullie traject met hopelijk een positief resultaat!

19. Gitte34

Gitte34 Lid

9 okt 2017
    66
    7
    8
    Vrouw
    Hcg staat 7. Balen

20. Shan84

Shan84 Actief lid

1 mrt 2018
    117
    37
    28
    Vrouw
    :( maar blijkbaar heeft je lichaam wel hcg aangemaakt dus was wel met iets bezig. En nu dan?

Deel Deze Pagina