Ervaring extreem druk kind

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door 1981Mama, 27 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Mijn kind is echt ontzettend druk. Niet een fase of een sprongetje maar gewoon altijd. Geen tijd of behoefte om te knuffelen, want hij is altijd bezig met klauteren, klimmen, dingen onbedoeld kapot maken. Als hij op je klimt op d bank dan klimt ie meteen door, of wil er af etc. Blijft niet zitten in winkelwagentjes (hij staat al 7x op voordat ik een handscanner uit het rek gepakt heb) en gillen als hij stil moet zitten in de wandelwagen (als je blijft bewegen nog net te doen).

Ik schrijf dit niet omdat kinderen normaal ook druk zijn, maar echt extreem. Ik heb meerdere kinderen van dichtbij meegemaakt maar mijn kind is met grote lengte voorsprong de allerdrukste. Ook mijn beste vriendin (zelf 2 drukke kinderen) verbaasde zich er weer over vandaag. Op de crèche zeggen ze dat het wel eens voorkomt dat er één in een klasje zit. En in dit geval is dat die van mij.

Ook eten moet snel gebeuren want anders is hij er klaar mee.

Ik kan het niet altijd bijbenen, dat wat hij van mij vraagt qua energie. Ik heb er wel wat manieren voor hoor, en hulp uit de omgeving gelukkig. Hoe gaan andere ouders van extreem drukke kleine kinderen hiermee om? En blijft hij altijd zo druk of kan het nog omslaan/bijtrekken?

Ik zie het niet persé als iets negatiefs, ik hou van hem zoals hij is :)

2. Madelein84

Madelein84 Fanatiek lid

5 jun 2013
    1.042
    80
    48
    hier 2 drukke kinderen, niet zo druk als die van jou, maar wat hier werkt is veel ruimte geven qua spelen (dus de hele kamer wordt gebruikt, maar weer niet teveel speelgoed dat ze geen overzicht meer hebben), veel naar buiten en naar het bos en weinig suiker.

Met deze combi houden we het wel vol :)

3. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ja hij krijgt ook alle ruimte, en als het even kan mag hij ook de tuin in. Maar loslopen en luisteren doet hij nog niet.
    Heb alles uit de weg geruimd zodat hij niets kan pakken wat niet mag iig, en speelkleden in div hoekjes van de huiskamer.

Suiker krijgt hij ook nooit (misschien 1x per week) dus dat uitbannen kan niet.

Maar ik word er wel gek van af en toe....

4. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.269
    25.736
    113
    Ik heb een dochter met adhd en dat was al op hele jonge leeftijd duidelijk.
    Daar wil ik overigens niet mee zeggen dat jouw kindje adhd heeft hoor. Maar mijn dochter heeft iig alle kenmerken van adhd. Aandachtstekort, hyperactief en zeer impulsief. Dus ja, ze is behoorlijk druk, of positiever gezien: ze zit boordevol energie :D

Hier werkt het om ervoor te zorgen dat ze haar energie kwijt kan. Dus veel naar buiten, ze zit inmiddels op karate en dans (misschien een idee om met je kindje te gaan zwemmen ofzo) en verder toch grenzen leren, want sommige activiteiten zijn gewoon gevaarlijk. (Mijn dochter maakt nu om de haverklap radslagen... En in huis is het daar echt te krap voor :D) Je zoontje zal het misschien nog niet allemaal snappen, en je moet alles een miljoen keer herhalen, maar uitendelijk heb je daar wel profijt van.

Verder is het echt een fabel dat suiker kinderen druk maakt hoor. Is wetenschappelijk bewezen dat dat onzin is.
    Mijn dochter krijgt echt wel eens wat met suiker en daar wordt ze echt niet drukker van. Niet dat je hem nu opeens suiker moet gaan geven hoor, maar als juf zag ik altijd kinderen die nooooit iets met suiker kregen, omdat ze daar druk van zouden worden. Vond ik altijd erg zielig, met bv traktaties ofzo. En met bv het kerstdiner gingen die kinderen altijd helemaal los tot misselijkheid toe. Omdat ze geen grenzen met snoepen hadden geleerd.

5. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.269
    25.736
    113
    Oh en ik word er soms ook stapeldol van, vooral 's morgens vroeg als ik nog op gang moet komen en zij al allerlei wilde plannen heeft haha

6. wwrr

wwrr Fanatiek lid

14 mei 2013
    1.280
    448
    83
    Het zal best dat het wetenschappelijk bewezen is dat het onzin is (ze kunnen overigens alleen uitwijzen dat het niet per se verschil maakt en niet dat het absoluut niet kan dat suiker invloed heeft he, en dat dan alleen onder de mensen waar het daadwerkelijk is onderzocht, ben nogal sceptisch wbt wetenschappelijk onderzoek haha maar dat even terzijde). De ervaring leert hier wel degelijk dat snoep ed die uitwerking heeft, onze dochter krijgt het nooit maar als ze het dan ergens anders wel krijgt wordt ze er toch echt hyper van. Dat is toch ook wel een beetje wetenschap. Veel ouders ervaren dat dus dat zegt wel iets.

7. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.269
    25.736
    113
    Één kind dat er zogenaamd wel druk van wordt, is geen wetenschap hoor. Wetenschappelijk onderzoek betekent juist dat het onder een grote groep wordt onderzocht en dat er bv ook een placebogroep is. En dat andere zaken die van invloed kunnen zijn worden uitgesloten.
    Zo is er bij een onderzoek aan kinderen een suikervrij drankje gegeven en aan de ouders verteld dat er wel suiker in zat. En je raadt het al, de kinderen werden als drukker bestempeld.
    Een andere groep kreeg wel suiker, en de ouders werd verteld dat ze geen suiker hadden gekregen. En hier werden de kinderen niet drukker. Zit dus allemaal in het hoofd van ouders ;)
    En zo zijn er nog vele onderzoeken. Als jouw kind bij iemand anders op bezoek is geweest en toevallig ook suiker heeft gehad, hoe weet jij dan dat het drukkere gedrag niet gewoon komt van opwinding, adrenaline omdat het leuk was.
    Mijn dochter (en vele andere kinderen) zijn veel drukker in de december maand. Dat komt niet door suiker, maar door de spanning omtrent Sint.

Wil overigens niet zeggen dat ik suiker gezond vind hoor. Maar kinderen nooit suiker geven en ze dus niet leren met mate daarmee om te gaan vind ik gewoon niet zo handig.

8. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    De discussie over suiker vind ik ook niet zo interessant (Sorry). Ik heb zelf diabetes (type1) dus weet er wel veel van af. Ik ben niet suikerschuw en hij krijgt ook gewoon een hapje cake etc als hij dat wil. Maar hij vindt sowieso soepstengel lekkerder dan koek. Alleen toetje is wel met suiker meestal.
    Hij eet vaak gezond etc maar mag later best een traktatie op school (op de crèche krijgt hij met uitdelen ook wel eens koek ofzo).

Ik ben blij dat we de tuin hebben laten doen (was een jungle), zodat hij lekker buiten kan stappen met z'n karretje. We hebben ook een loopfietsje, autootje etc zodat hij buiten wat te doen heeft. En de woonkamer is ook best ruim voor een rijtjeshuis. Maar het liefst klimt hij op meubels en de trap.

Gelukkig is m'n man weer thuis dus kunnen we hem samen vermaken

9. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Hier ook een druktemaker en ontdekker.

Wij gaan veel naar buiten. Nu hij los kan lopen ga ik vaak ook een wandelingetje door de straat maken. Zo kan hij even uitrazen en we kunnen leren dat hij bij me blijft en niet wegloopt. We wonen wel in een autoluwe straat, dat is wel belangrijk hierin natuurlijk want hij rent zo de weg op.

In een winkelwagentje zet ik hem vast met een riem want anders is het geen doen. Dat ding zit nu standaard in de boodschappentas anders gaat hij idd 10x in 5 minuten staan en dat is gewoon gevaarlijk. Als mijn man en ik samen zijn dan gebruiken we de riem trouwens niet omdat 1 van ons hem dan continu in de gaten kan houden en zonodig kan corrigeren. Zo kan hij het leren om ook zonder riem te blijven zitten en dat gaat steeds beter.

Verder ook vaak nieuwe dingen aanbieden. Niet per se steeds nieuw speelgoed maar een (dicht) flesje water, bakje rauwe macaroni, knijpermand etc zijn ook heel interessant en dan kan hij ff 5 minuten spelen met iets nieuws en zich dus vermaken.

Verder vooral idd toch continu grenzen aangeven, is vermoeiend maar uiteindelijk zullen ze het vast begrijpen.

Ik herken wel alles in je verhaal verder ook van overal opklimmen (via een speelgoedmand, op de stoel, op de tafel, of de trap opklimmen etc). Maar ook boevenstreken zoals met spullen gooien, de oven ontregelen etc gebeuren hier vaak. Al 100000x gezegd dat het niet mag, afgeleid etc. Maar hij is niet zo een snelle leerling geloof ik hihi. Mijn dochter luisterde wat dat betreft veel beter. Als ze iets deed wat niet mocht hoefde ik maar 1x nee te zeggen en ze deed het vervolgens ook nooit meer.
    Niet per se negatief. Wel handen vol met deze kleine man.

10. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Ik heb tot voor kort best vaak mijn zoontje omschreven als heel druk (hij is 4 maanden ouder dan die van jou), maar ik merk dat het de laatste tijd minder is geworden. Ik kan nu echt onderscheid maken tussen druk in zijn lijf (beweeglijk, veel energie, niet lopen maar rennen) en druk in zijn hoofd (geen focus, snel afgeleid, gefrustreerd). Voorheen had hij last van allebei, maar nu merk ik dat het echt lichamelijk is. Wat precies de reden van deze verandering is kan ik niet exact pinpointen. Er is best veel gebeurd, zoals ineens heel graag willen lopen (rennen), zichtbaar chaos aan het ordenen door groepjes en rijtjes van dingen te maken, zichzelf boekjes voorlezen en de cijfers en letters aanwijzen en niet alleen de plaatjes, veel kletsen en geluiden. Volgens mij is er in zijn koppie gewoon het een en ander op zijn plaats gevallen en helpt het dat hij zijn energie wat beter kwijt kan door lekker veel te rennen.

Bij ons was het dus ook geen fase (of een heeeele lange ;)), maar is het toch anders geworden. Ik wil niet zeggen dat dat voor iedereen zo geldt, maar wie weet zit je kindje te wachten op die ene ontwikkelingssprong om beter zijn ei kwijt te kunnen.

11. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Onze zoon is 2 en half en ook extreem druk. Altijd geweest. Als baby van 3 dagen hield hij zijn hoofd omhoog omdat hij niks wilde missen. Op schoot voortdurend omhoog kruipen, wurmen en kreunen, en zo is hij nog: rondracen, overal op, in en onder, praat letterlijk 5 kwartier in een uur en alles vliegt in het rond. Ik heb vorige week een filmpje gemaakt in een pannenkoekenhuis. Hij heeft 25 min zonder pauze door het restaurant gerend. Als hem iets niet zint dan is het huis te klein.

Maar...daar tegenover staat dat hij razendsnel is qua ontwikkeling. Los zitten met 6mnd, staan met 8mnd en los lopen met 12mnd precies. Praten heeft hij ook een flinke voorsprong. Heeft niet te maken met intelligentie denk ik, maar juist doordat hij zo snel verveeld is en nieuwe dingen wil doen/ proberen. Hij wil altijd net wat meer dan hij kan. Eten en zindelijk worden gaat minder snel, hij geeft zichzelf niet de tijd daarvoor.
    Levert ook vaak een boze peuter op. Wij zijn heel consequent, bewaken ook onze eigen grenzen ( uit enthousiasme kan hij je behoorlijk pijn doen als hij zich bovenop je gezicht stort) en we laten hem dagelijks uitrazen in het bos bij ons achter. Dan gaat de autodeur open en zoeffffff :D We wonen heel verkeersarm, heerlijk ;). Ons huis is peuterproof, er staat en hek in de voortuin omdat hij al ooit de straat opvloog vlak voor een auto. Laptops en cd's staan buiten bereik. Laatst ging mijn pasgevouwen wasmand van de glijbaan af.
    De glijbaan heb ik nu, in de winter, gewoon in de woonkamer gezet. Kan hij daar ook lekker op spelen.

Ik heb zelf adhd, ook mn hyperactief geweest altijd. Ik krijg regelmatig de vraag of hij ook al is getest. Nou...nee, hij is 2 verdorie...maar daaruit maak ik op dat mensen hem dus afwijkend vinden. Voor mij is hij gewoon een jongen die van ravotten houdt en de wereld ontdekt.

12. Annemeis

Annemeis Fanatiek lid

11 sep 2011
    2.185
    823
    113
    Hier ook 2 druktemakers (oudste 4,5 en jongste net 1) altijd bewegen, ravotten, spelen, vervelen zich nooit. Maar ze hebben wel allebei een goede concentratie, ze kunnen zich ook helemaal verliezen in een boek dat voorgelezen wordt en de oudste maakt geduldig een plankje strijkkralen of een kleurplaat af.
    Dus wel heel actief maar niet snel afgeleid. Daarnaast ook allebei een ontwikkelingsvoorsprong, de oudste leest al en zit net in groep 1.

Toch is er vaak een verband tussen voedselovergevoeligheid en ADHD. Onze oudste heeft KMA gehad en wordt nog steeds erg druk als ze veel zuivel binnenkrijgt.

De jongste heeft KMA, orale allergie voor appel en soja en waarschijnlijk coeliakie. Als hij iets binnenkrijgt waar hij allergisch is wordt hij (naast een allergische reactie) ook hyperactief (en heel dreinerig, drammerig)

Mijn neefje van 11 is van zijn Ritalin af toen ze er door een eliminatiedieet achter kwamen dat hij lactose intolerantie heeft. Hij is veel rustiger en heeft geen medicijnen meer nodig. Dat kan dus de oorzaak zijn in sommige gevallen...

http://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(10)62227-1/abstract

13. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Bij mij zelf was er geen relatie met voedsel. Ik was wel een extreme huilbaby vroeger (ook dysmatuur geboren) en ik ben daardoor wel eens in het zhs opgenomen geweest.
    Onze zoon heeft nooit veel gehuild. 's Nachts al helemaal niet.

Ik gebruikte ook Ritalin, hielp goed. Toen moest ik ermee stoppen tijdens mijn zwangerschap, en daarna werkte het opeens helemaal niet meer goed. Alleen maar rare bijwerkingen, werd er niet goed van. Sindsdien doe ik zonder.

Deel Deze Pagina