Ervaring: fibromyalgie & hypotheek aanvragen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Lentes, 29 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lentes

Lentes Niet meer actief

#1 Lentes, 29 nov 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 nov 2013
    Wie heeft er ervaring met Fybromyalgie en het aanvragen van een hypotheek ?

Het zit zo, na een jaar onduidelijkheid, onderzoen en herstel ben ik weer gedeeltelijk aan het werk. Over 2 weken weer volledig (maar de bedrijfsarts wil me eerst 6weken 10 procent ziek houden om te testen of het lukt)

Nu hebben we een hoekwoning gezien, ruim binnen budget maar mijn salaris is wel nodig bij het afluiten van een hypotheek.

1. Kan dit, het ziektejaar of de diagnose voor problemen zorgen?
    2. Ben ik verplicht te melden dat ik fibronyalgie heb? Volgens sommige instanties ishet namelijk geen ziekte

2. sasjuh

sasjuh Fanatiek lid

8 jun 2010
    2.558
    1
    0
    operator
    In mijn vel
    Is geen probleem.
    Ik heb zelf fibro en een koopwoning.
    Je bent niet verplicht dit te melden bij de hypotheekverstrekker, hooguit bij de aanvraag van een levensverzekering maar ook daarbij is het geen punt. :)

3. annet1985

annet1985 Fanatiek lid

14 okt 2011
    4.136
    0
    36
    friesland
    Je betaald volgens mij alleen meer bij je overlijdingsrisico verzekering, mijn man heeft reuma en betaalde 6 euro meer ofzo

4. koala28

koala28 Niet meer actief

Staat er op je loonstrook dat je ziekte uren hebt? Wij (werk bij een hypotheekverstrekker) kijken daar namelijk wel naar. Als wij die ziekte uren zien op de loonstrook dan vragen wij ernaar wat de reden is en wanneer je weer volledig gaat werken.

5. sasjuh

sasjuh Fanatiek lid

8 jun 2010
    2.558
    1
    0
    operator
    In mijn vel

Neem aan dat er ook gekeken wordt naar de periode na ziekteperiode.
    In 2004 kreeg ik de diagnose en in 2006 heb ik het huis gekocht.
    Ben twee jaar ziek geweest en ze hebben er nooit problemen van gemaakt omdat ik een vast contract had en reintegreerde.

6. Lentes

Lentes Niet meer actief

Super!

Bedankt voor jullie reacties, had de hele nacht er wakker van gelegen..

7. koala28

koala28 Niet meer actief

Ja, als je niet meer ziek bent gemeld op het moment van hypotheek sluiten. Als je op dit moment ziek bent en het staat aangegeven op je loonstrook dat geldt de situatie op dit moment en niet in de toekomst.

Maar jij hebt het nog in een periode verkocht waarin hypotheek verstrekkingen 'simpeler' waren. Sinds 2012 wordt er van hypotheekverstrekkers veel meer inspanningsverplichting en zorgplicht verwacht.

8. sasjuh

sasjuh Fanatiek lid

8 jun 2010
    2.558
    1
    0
    operator
    In mijn vel

Dat kan ook bijna niet anders tegenwoordig, maar ik denk in het geval van ts dat het geen probleem is.

Deel Deze Pagina