Dit was tot 1 januari wel zo. Met de wvggz is alles veranderd. En zelfs toen was het nog steeds zo dat jij als naaste de crisis meld. Oh, en, nu ik je bericht wat beter lees er klopt geen drol van joh. ik heb een afdeling (wat heet! Een heel deel psychiatrisch ziekenhuis!) vol mensen die suïcidaal zijn of anderzijds een gevaar voor zichzelf of hun omgeving zijn. Ze blijven slechts kort op een crisis plek, ja. Maar er zijn ontelbare gesloten verblijf-afdelingen. En daar krijg je ook gewoon behandeling. Lees je eens in, voor je antwoord geeft zeg. Alsof jij vanuit je stoeltje kan oordelen waar de persoon waar ts het over heeft, thuis hoort.
Klopt. Mega lang. Wat dat betreft kun je beter in crisis komen. En zelfs dat proberen ze zoveel mogelijk vanuit huis te rekken. Je kunt met de nieuwe wvggz zelfs gedwongen medicatie of voeding krijgen in je eigen huis. Echt, bizar. En je kan over iedereen een melding doen, ook over de vervelende ex of de buurvrouw met haar rothondjes. Dat moet dan zelfs ook nog verplicht onderzocht worden. In de praktijk loopt het zo'n vaart niet hoor, maar als je de wet letterlijk leest, is dit wel zoals het gaat met meldingen doen in je omgeving. Ik werk zelf met de wvggz, alleen hebben wij geen crisisopnames maar mensen die al langdurig opgenomen zijn. Dus hoe dat precies zit weet ik niet. Ik zou het wel voor je kunnen uitzoeken op mijn werk, maar ik werk zaterdag pas weer. Zelf werk ik in de forensische psychiatrie. Wij hebben naast tbs-maatregel ook mensen die opgenomen zijn volgens wvggz(voorheen rm/ibs).
Doe jij eens even een beetje respectvol tegen mij. Dit zuig ik niet uit mijn duim. De crisis opvang/gesloten afdeling is om de crisis op te lossen, niet om het onderliggende probleem op te lossen, dat komt later nadat er is gekeken waar de crisis vandaan komt om gerichte therapie te kunnen krijgen/geven op een plek die geschrikt is voor die persoon.
De site waar je de juiste informatie kunt vinden is al genoemd door Siepie85. Waaruit concludeer je dat er een groot risico op suïcide is? Maakt de betreffende persoon er uitspraken over of eerdere pogingen? Al geïnfomeerd of de persoon concrete plannen heeft etc? Hoe concreter iemand een plan heeft, hoe sneller actie noodzakelijk is en dat zou ik dan via de huisarts doen. Zij moeten dan een risico inschatting doen.