Wij hebben 2,5 jaar met ons zoontje in een appartement gewoond. Nooit problemen gehad. Als hij eenmaal slaapt, slaapt hij overal doorheen.. hebben menig feestje gegeven op de flat terwijl mijn zoontje gewoon de kamer ernaast lag te slapen. Nooit problemen gehad. Het is ook waar ze aan gewend raken denk ik.. Nu wonen we in een eengezinswoning en wordt hij helemaal nergens wakker van.. Het kan nog zo hard onweren ofzo.. Meneer slaapt lekker door.
Het hangt natuurlijk érg van de bouw af. Is het een appartement/bungalow met betonnen muren? Dan heb je relatief weinig last van geluidsoverlast. Woon je in een ouder gebouw met dunne muren, dan kan je letterlijk horen wat er in de kamer naast (of boven) je gebeurt. Dat is niet anders dan in een gewoon huis. Heb je een verdiepingsvloer met een houten vloer dan is het heel gehorig, met een betonnenvloer heb je dat probleem niet. Dan mijn ervaring: Ik vind het gelijksvloerswonen ideaal met kleine kinderen. Geen trap op en af, geen echte koude ruimtes. Mijn zoontje loopt zelf van de woonkamer naar zijn eigen kamertje. Verschonen gebeurt ook altijd in zijn eigen kamer op de commode, want dat is vlakbij. Heel prettig. Maar... ik heb wel een kindje dat héél licht slaapt. En nee, dat is niet een kwestie van wennen. Zijn slaapkamer grenst aan onze wc. Ik kan daardoor de wc niet doortrekken zonder dat hij wakker wordt. In de woonkamer hoeven we niet in het bijzonder extra stil te doen, maar in de gang wel. Dat zou bij een gewoon huis niet anders zijn, alleen heb je dan wellicht de mogelijkheid beneden naar de wc te gaan. Die optie hebben wij nu niet. Overigens gaan we nu verhuizen, niet vanwege de ruimte of de plattegrond, maar puur vanwege de tuin. Dat missen we nu te veel.
Inderdaad, mijn moeder woont in een appartement met houten systeemwanden. Je kan elk woord horen. Ons appartement heeft betonnen muren en het verschil met een eengezinswoning is dan niet zo groot denk ik.Qua geluid dan.