Dames, Samen met mijn ex heb ik twee katten. Ze zijn 1,5 en 1 jaar.. Hij gaat op vakantie en wilde ze aan het lot overlaten.. als ze dood waren, dan was het pech hebben.. Dat vind ik gewoon zware dierenmishandeling, dus ondanks dat het bijna onmogelijk is hier (zeker omdat ik zondag word ingeleid) heb ik besloten de poezels te verzorgen. Maar, het zijn echte flat/binnen-katten geweest. Het zijn echter avonturiers en ik denk dat ze buiten ook heel fijn vinden. Maar... vanaf wanneer kan ik ze langzaam naar buiten doen? (eerst op dakterras laten wennen etc.) of kan dat niet meer bij 'oudere' katten? En moet ik ze denk ik eerst binnen laten wennen aan de nieuwe omgeving, lijkt mij. Ik wil natuurlijk niet dat ze teruglopen naar mijn ex (die overigens 45 km verderop woont haha) of ze iets overkomt ofzo. Nou bedankt voor het lezen en eventueel antwoorden.. want ik kon niet echt veel vinden op google!
ze moeten 10 weken binnen blijven als je ze naar je eigen huis haalt. Dan moeten de katten aan het neiuwe huis wennen. Binnenkatten kunnen prima wennen aan het buitenleven hoor. Maar eerst goed laten wennen aan het huis, daarna naar buiten laten en hopen dat ze terug komen. Bij mij zijn ze altijd terug gekomen.
wat een vreselijke vent zeg....walgelijk om zo met dieren om te gaan. Super dat ze bij jou mogen blijven. Volgens mij duurt het wel 6 weken hoor voordat ze naar buiten mogen. Succes met de diertjes en natuurlijk je bevalling
even rustig laten wennen de ene kat duurt het een maand de andere een week of 2 dagen, dan langzaamaan met ze buiten in de tuin lopen ze blijven wel achter je lopen en gaan zelf wel op verkenning uit. Als er iets is rennen ze altijd wel weer snel naar binnen omdat hun veilige haven is. Heb wel een als tip gehoort dat je ze in een tas kan doen en rondslingeren om teruglopen tegen te gaan, die vat ik niet helemaal en zou ik zelf ook nooit doen ben met deze katten al 2 keer verhuist en ze blijven altijd netjes hier.
Allereerst, je ex!!:x wat een gek zeg. Goed, dan nu ontopic Het kan zeker, maar je moet geduld hebben. Wij hebben twee asielkatten (allebei gehaald toen ze ongeveer 4 jaar oud waren), eerst vier jaar op een bovenwoning gewoond en nu in een huis met tuin. Wij hebben ze zes weken binnengehouden, zodat ze goed gewend waren in het nieuwe huis en dat echt zagen als hun eigen plek. Toen hebben we ze af en toe even naar buiten gelaten, een half uurtje ofzo en dan weer naar binnen (ik vond het doodeng ). De ene kat hebben we nog af en toe in een tuigje de tuin rondgewandeld, maar de ander kregen we daar echt niet in. Na een paar weken weer mochten ze gewoon in en uitlopen als wij thuis waren (er was al een kattenluikje, heel handig). Inmiddels vertrouw ik erop dat ze terugkomen en mogen ze ook in en uitlopen als wij niet thuis zijn, alleen 's nachts gaat het luikje dicht. Misschien had het allemaal wel wat sneller gekund hoor, maar ik wilde het heel rustig opbouwen en dat is goed gelukt.
Mijn ervaring is dat ze eerst een paar weken moeten wennen in huis zodat ze dat als thuis beschouwen en je ze daarna voorzichtig buiten kan laten wennen (al was bij ons een tuigje geen succes). Ik weet nog dat onze poes voor het eerst in haar 5 jarige leven naar buiten ging na jaren door het raam te hebben gekeken (bij haar eerste baasje ging ze niet naar buiten en ze heeft 3 jaar in het asiel gezeten), ze wilde graag maar wij hadden het idee dat ze het overweldigend vond. Zo ging ze elke keer voorzichtig steeds verder. Nu 3 jaar later is ze een echte buiten poes die graag jaagt. Ze blijft uit de buurt van auto´s en vertrekt het liefst het weiland in. Ik zou er geen binnenkat meer van kunnen maken.
Hoi Ik neem aan dat je ze niet meer terug stuurt naar je ex?!!! want die moet maar geen dieren meer nemen. Ik woonde eerst met mijn twee katten in een flat, dus hetzelfde. Ik heb ze 6 weken binnengehouden, tenminste dat wilde ik, maar het was toen ook zomer dus na 4 weken maar voorzichtig geprobeerd. rond etenstijd, dan blijven ze wel in de buurt ff een paar keer door het kattenluikje duwen en dan snappen ze dat ook wel. Ik heb een oudje en een jong katje. Ik denk dat het voor katten veeeel beter is dat ze zich lekker kunnen uitleven buiten.
Ja wat een gek hé.. Zo ga je niet met dieren om Maar oké, ik ga goed de situatie aan kijken.. eerst voorlopig binnen houden en laten wennen aan dit huis, mijn nieuwe vriend en natuurlijk de baby.. en dan langzaam naar buiten.. Ze gaan zeker nimmer nooit niet meer terug naar mijn ex.. Het zijn mijn katten..hij zou ze verzorgen omdat wij niet de ideale woonsituatie hebben.. maar verzorgen vind ik een groot woord. Voel me nog schuldig ook dat ik ze voorlopig bij hem heb gelaten..
Wij hebben onze katten na de verhuizing 3 weken binnen gehad. De ene maakte mij stapelgek. Continu jammeren en mekkeren dat ze eruit wou. Nu zijn jou katten gewend om binnen te zijn dus denk dat het wel meevalt met naar buiten willen. Maar zou ze idd 6 weken binnen houden en dan rustig aan laten wennen. Succes met je poezels en het laten wennen aan de nieuwe situatie. (Hopelijk snel met baby!)