Wie verbouwt er ook eigen groenten?

Discussion in 'De lounge' started by Gemma79, Mar 6, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Gemma79

Gemma79 Fanatiek lid

Feb 19, 2011
    1,105
    2
    0
    NULL
    NULL
    wij hebben een flinke tuin en verbouwen zelf onze groenten en hebben veel fruit in de tuin.
    Ook hebben we 5 kipjes die lekkere eitjes leggen.
    We doen het omdat we het een heerlijke ontspanning vinden en omdat alles veel gezonder is en lekkerder smaakt dan uit de supermarkt.
    Wie doet dit ook en wil evt. zaden ruilen en info uitwisselen?

2. kippiekip

kippiekip Niet meer actief

Ik ga het vanaf dit jaar doen, niet heel veel hoor maar we hebben nu zaden voor Tomaten, Andijvie, Watermeloen, Paprika, Aardbeien en nog wat maar weet ff niet zo snel wat.

3. Gemma79

Gemma79 Fanatiek lid

Feb 19, 2011
    1,105
    2
    0
    NULL
    NULL
    #3 Gemma79, Mar 6, 2012
    Last edited: Mar 6, 2012
    Leuk hoor, Kippiekip!
    watermeloen heb ik afgelopen jaar geprobeerd, was bij mij geen succes.
    Vandaar dit jaar een ander soort meloen.
    Wij verbouwen dit jaar;

Aadappel, Krop sla, Krul sla, Ijsberg sla, Eiekenblad sla, Rucola, Pastinaak, Wortel ,Winterpeen, Rode ui, Gele ui, Sjalot, Knoflook, Tomaat, Komkommer, Augurk, Courgette geel en groen, Paprika, Peper, Koolraap, Tuinboon, Woudboon, Snijboon, Sperzieboon, bruine boon, peultjes, capucijners, Boerenkool, Spruiten, Rode bieten, Suiker mais, Prei, Spinazie, Andijvie, Pompoenen, meloen.

Verder hebben we aardbei, bramen, gele framboos, rode framboos, stoofperen, pruimen, appels, rode bes en kruisbes.

In potten zaai ik; tijm, basilicum, paarse besilicum, dille, munt, peterselie, bieslook, chinese bieslook, laurier, rozemarijn en maggie.

Ook nog een "klein" experiment: pompoen atlantic giant!
    Ben benieuwd!

Een redelijk assortiment voor dit jaar.
    Verder heb ik veel planten/kruiden in mijn tuin voor medicinale doeleinden.

4. pcj

pcj Actief lid

Jan 22, 2009
    205
    0
    0
    hebben jullie ook last van katten? en wat doe je er tegen?

5. Gemma79

Gemma79 Fanatiek lid

Feb 19, 2011
    1,105
    2
    0
    NULL
    NULL
    Nee niet van katten.
    Wel van hazen, vooral bij jonge aanplant..
    Meestal zet ik er een plastic potje omheen zonder bodem.

6. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,550
    526
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Koffiedik strooien, hebben ze een kl*rehekel aan :p

7. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,550
    526
    113
    Female
    Duitsland
    Door een verhuizing staat de moestuin even op een lager pitje, maar wil wel graag weer beginnen, desnoods eerst maar "klein".
    Hebben wel een drietal fruitbomen staan, volgens mij appel, peer en perzik/abrikoos. maar het zou ook kers kunnen zijn :$ :( We hebben nl 1 of 2 boompjes laten staan ivm ziekte.
    Verder heb ik framboos, braam, zwarte bes, rode bes, kruisbes.
    Vlierbes groeit hier te kust en te keur.

Momenteel 2 kippies, maar er volgen er in de zomer nog een paar. Eerst buitenren bouwen die geschikt is voor meer dan 2 kipjes (Barnevelder kriel dubbelgezoomd) en ik geloof dat ik er Wyandottes bij ga krijgen, via vriendin met die rassen en een broedmachine :p

Oh ja en de aardbeitjes komen inmiddels ook weer op.

Wat wil ik gaan planten: sla, tomaat, boontjes, ruccola, komkommer, rabarber, worteltjes. Lijkt me eerst wel weer even genoeg bij een "klein beginnetje"

Deze week eerst de buurman maar even vragen of hij een deel van de tuin wil omspitten..... met zn mini-kraantje ;)

8. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,550
    526
    113
    Female
    Duitsland
    Ken je het moestuinforum trouwens ook??? Staat ook heulveul info op.

9. Gemma79

Gemma79 Fanatiek lid

Feb 19, 2011
    1,105
    2
    0
    NULL
    NULL
    Ja, dat forum ken ik!
    Kijk er regelmatig op.
    Hier komen de aardbeien ook weer goed terug.
    De rabarber staat alweer een stukje boven de grond.
    Ik was inderdaad de kruisbes en rodebes in mijn lijstje vergeten.
    Mijn kipjes zijn ook Wyandotte!
    Leuk ras hoor!
    Hoeveel kipjes wil je gaan houden uiteindelijk?

10. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,550
    526
    113
    Female
    Duitsland
    Stuk of vijf (totaal) denk ik. Denk dat dat eerst genoeg is. Vanwege onze honden moeten ze wel in een ren, kan ze niet los laten scharrelen... dan worden ze opgejaagd helaas :cool:

11. Gemma79

Gemma79 Fanatiek lid

Feb 19, 2011
    1,105
    2
    0
    NULL
    NULL
    Hier hebben de kipjes ( 5 ) een groot nachthok en ze kunnen vrijscharrelen op 800 m2.

12. cindy1981

cindy1981 Fanatiek lid

Apr 20, 2008
    2,093
    0
    0
    Als we verhuisd zijn naar een boerderij lijkt het me wel leuk ja.
    Heb nu wel 3 kippen rondlopen waarvan 1 tot nu toe legt (andere 2 kunnen elk moment leggen) dus wel lekkere verse eitjes. (iniminieitjes).

13. cindy1981

cindy1981 Fanatiek lid

Apr 20, 2008
    2,093
    0
    0
    Ik heb tegen mn buren gezegt als je last hebt van mn katten gewoon een bak water over hun heen gooien. Geen idee of het werkt want ze hebben nog geen last van ze gehad.

14. Gemma79

Gemma79 Fanatiek lid

Feb 19, 2011
    1,105
    2
    0
    NULL
    NULL
    Leuk Cindy!
    Wat voor kipjes heb je?

15. cindy1981

cindy1981 Fanatiek lid

Apr 20, 2008
    2,093
    0
    0
    Oh mijn kippetjes zijn Wyandotte (die aan de leg is) en 2 zijderhoenders. Zijn echt knuffelkippetjes

16. Triskele

Triskele Niet meer actief

Wij hebben voor de lol wel mini komkommers en cherry tomaatjes, aardbeien uuhmmm worteltjes, uien, prei gehad afgelopen jaar, voor de kindjes om te laten zien hoe zoiets nu groeit en ze vinden het plukken erg leuk..

Dit jaar ook wel weer wat doen, altijd leuk!

17. joyce1980

joyce1980 Fanatiek lid

Oct 21, 2006
    2,308
    0
    0
    hoi, ja hier proberen we sinds vorig jaar wel wat dingetjes, maar dan wel de makkelijke dingetjes.

we hebben een klein moestuintje zeg maar.
    vorig jaar heel veel uitgeprobeerd, maar ook veel mislukt, ik wist bv niet precies wanneer de peultjes geplukt konden worden en hoeveel je er moest zaaien.
    en nog meer van dat soort dingen.

maar goed we gaan het gewoon weer proberen.

momenteel staan er op de vensterbank al pompoenplantjes en minikomkommers.
    die zijn al 7 cm hoog, maar wel pas net ontkiemd, wachten nu dus op de eerste blaadjes en dan kunnen we over een aantal weken, de pompoenen zelfs wel langer denk ik, naar buiten.

morgen ga ik nog meer pompoenen voorzaaien binnen, de aardbeien zijn bij ons niet super teruggekomen, wel wat nieuwe uitlopers, maar de rest valt tegen.

maar goed dan halen we wel weer een paar nieuwe.

dan krijgen we ook nog pottomaatjes en uiteraard sla, verder zien we het wel, het lijkt me ook leuk om witlof zelf te kweken en aardappelen.
    aardappelen zijn ook niet zo moeilijk, maar voor witlof is het handig als je de wortels zo kan kopen en daarheb ik nog geen adresje voor gevonden, als iemand van jullie een idee heeft?

o de reden dat wij dit doen is puur dat we het leuk vinden en we het belangrijk vinden dat de kinderen weten waar eten vandaan komt.
    verder zijn we niet echt bezig met biologisch eten etc.

veel plezier!!

joyce

18. cindy1981

cindy1981 Fanatiek lid

Apr 20, 2008
    2,093
    0
    0
    Ow pompoen lijkt me ook wel erg leuk om te doen.

19. clauzoe

clauzoe Actief lid

Oct 10, 2011
    433
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik heb ook een tuintje ;)
    dit jaar zelfs 2 omdat we moeten verhuizen van de gemeente met het complex.
    dus dit jaar heb ik 2 x 240m2 tuin tot me beschikking :)
    dus me oude tuintje gaat vol met aardappelen verschillende soorten zodat ik daar niet te veel omkijk naar heb.
    en dan gaan we eind van de maand de kas verhuizen en van de zomer het boetje, en op het nieuwe complex ga ik dit jaar alleen maar groenten kweken.

20. clauzoe

clauzoe Actief lid

Oct 10, 2011
    433
    0
    0
    NULL
    NULL
    hmmm schiet me nu trouwens te binnen dat ik me man van het weekend ook nog ff aan het werk moet zetten op het oude complex.
    aangezien ik niet mag frezen of spitten van hem moet ie het dit jaar toch echt zelf gaan doen.
    hihihihi en dat voor iemand zonder groene vingers is leuk om naar te kijken dan hahahha

Share This Page