Hoi allemaal. Ik heb een heerlijke dochter van 1,5 met prachtige haartjes. Alleen....Als ze in bed ligt gaat ze altijd met haar haartjes spelen. Ze vind haren altijd al interessant en haal met regelmaat haren uit haar luier. Ook trekt ze soms haren bij mikan of mijn oudste dochter uit het hoofd. Om vervolgens zo lang mongelijk met dat haartje te gaan spelen. Nu ontdekte ik afgelopen weekend dat ze een flinke kalender plek heeft op haar hoofd. Ik vermoed dat ze dat zelf doet in bed. Iemand dit ook wel eens gehad met een kleintje? En hoe stop ik dit bij haar. Als ik haar haartjes in een staart doe zie je gewoon echt een flinke kale plek. Zo jammer...
Ik heb er laatst een topic over geopend. Maar er waren niet zoveel reacties. Mijn dochter is pas 2 geworden en trekt ook haar haren uit. Sterker nog, ze eet ook haren op. Aan de zijkant bij haar voorhoofd had ze ook een hele kale plek, inmiddels groeit het weer een beetje aan maar je ziet het wel. Ik weet ook niet waarom ze dat doet en wat je ertegen kan doen.
Weet niet of het al lang is? Misschien klein dun elastiekje in doen. Staartje boven op zodat ze er minder makkelijk bij kan?
Je kunt het kort scheren. Wil je dat niet dat zou je kunnen overwegen om haar iets anders te geven waar ze aan kan plukken. Een pop met haren, een gerafelde doek. Ik ken een meisje wat ermee op hield toen ze de binnenkant van een pluche diertje had (dat stof spul wat ook in kussens e.d. gaat). Daar ging ze dan aan trekken bij het in slaap vallen en heeft toen geen haren meer getrokken. Het zal, waarschijnlijk, vanzelf over gaan maar ze zal voor nu iets anders om handen moeten hebben bij het slapen zodat ze zichzelf op iets anders kan richten.
Kinderen doen dit vaak als een vorm van regulatie; ze worden er rustig van en het geeft hen een ontspannen gevoel. Je zou kunnen proberen om haar iets anders aan te bieden om datzelfde gevoel te bereiken, misschien een speen (als je dat beter zou vinden) of een knuffel. Het is best lastig om dit af te leren, net als duimen, maar het geeft je kindje waarschijnlijk dus hetzelfde effect. Je zult dus even moeten zoeken naar alternatieven voor je kindje en hopen dat ze iets vindt wat ze minstens net zo graag doet zodat ze niet meer haar haren uit wil trekken.
Nouja dit dus exact bij ons dochtertje ook. En daarnaast bijt ze ook al nagels...Heb in tijden geen nagels geknipt bij haar.
Ze doet dit inderdaad om te ontspannen. Speentje heb ik ook al aan gedacht maar denken niet dat het verschil maakt. Ze is ook geen speen gewend... Word inderdaad een speurtocht naariets vervangends..
Mijn dochter plukt aan haar knuffelbeer als ze moe is, of een drukke dag heeft gehad. Of aan mijn arm (haar) of aan een kussen op de bank waar wat pluisjes uitsteken zeg maar.. Ik zou dus een knuffel proberen!
Ik heb haar zojuist met een barbiepop in bed gelegd. En daar begon ze lekker aan de haartjes van te plukken. Straks ff naar de winkel om een aantal poppen te scoren met haartjes