Ervaring gevraagd ruggenprik geplande keizersnee

Discussie in 'De bevalling' gestart door stess82, 5 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. stess82

stess82 Actief lid

9 jun 2013
    158
    0
    16
    NULL
    NULL
    Dag dames,

Ik krijg een geplande keizersnee en ben een beetje bang voor de ruggenprik. Graag zou ik willen weten:

- Deed het pijn?
    - Wie houdt je vast tijdens de prik of 'begeleidt' het zeg maar? Een vriendin van me haar gynaecoloog hield haar vast om gebogen te blijven zitten. Ik dacht dat de operatie assistent dit deed?

Graag hoor ik van jullie!

2. Eva2011

Eva2011 Niet meer actief

Je voelt er niks van maar moet wel heel stil blijven zitten.
    Bij mijn eerste bevalling kreeg ik tijdens een weeenstorm een ruggenprik, niet erg handig ;)
    Bij de tweede (sectio) was het veel relaxter dus... En ze verdoven het gebied van de prik eerst hoor...

Wie je vast houdt, ik zat gewoon voorover gebogen. Weet het eigenlijk niet meer zo goed!
    Het wijst zichzelf wel...

3. Nala1981

Nala1981 Lid

11 mei 2014
    29
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb het ook helemaal niet op spuiten, maar ze verdoven eerst en dat prikje voel je nauwelijks, de ruggenprik zelf heb ik 0,0 van gevoeld. Bij mij hield de ok assistent me vast en de gyn stond er naast om me gerust te stellen. Enige vervelende aan de ks vond ik het zetten van het infuus. Katheter hebben ze bij mij pas gezet toen de ruggenprik al zat, dus ook niets van gevoeld. Het herstel is wel echt vervelend, maat de ks zelf is me echt wel meegevallen.

4. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Ik kreeg een ruggenprik na m'n bevalling.
    Mocht nog even door naar OK om gehecht te worden ;)
    Maar ik vond de ruggenprik reuze meevallen hoor, zou echt niet eens meer weten of het zeer deed!
    Werd inderdaad ook eerst verdoofd en erna kwam de ruggenprik.
    Belangrijk is inderdaad dat je voorover gebogen zit en goed ontspant, ik mocht inderdaad tegen een operatieassistent of anesthesist aanhangen, weet echt niet meer wie/wat het was, maar dat vond ik er ook niet zo toe doen eigenlijk.
    Heel veel succes, probeer je er niet te druk over te maken, ik vond het echt meevallen!

5. Leo85

Leo85 Niet meer actief

Ik heb er niks van gevoeld qua pijn ofzo.. De verdoving werd eerst gezet, dat zijn kleine prikjes, maar ik zat middenin de weeën dus vond dat niet opwegen tegen elkaar..

De ruggenprik zelf heb ik niks van gemerkt. Het enige wat ik voelde en wat ik even raar vond is een soort koude rilling zoals je normaal over je rug kan hebben, maar dan aan de binnenkant.. Was de vloeistof die erin ging zeg maar..

Ik zou er een volgende keer in ieder geval niet tegenop zien mocht ik weer een ruggenprik nodig hebben!

Katheter heb ik na de bevalling pas gehad, maar dat zal bij een keizersnede misschien wel anders zijn..

6. stess82

stess82 Actief lid

9 jun 2013
    158
    0
    16
    NULL
    NULL
    Lieve dames,

Dankjewel voor jullie reacties! Heb ik veel aan :)

Ik vond het zelf een beetje vreemd dat de gyn haar vasthield, zou ik me zelf wat ongemakkelijk bij voelen...Dus ik vroeg me af of dit normaal was.
    Verder ben ik vooral bang voor het infuusprikje...brrr en de ruggenprik naald schijnt heel lang te zijn, maar ik kijk er verder niet naar ;)

7. taartje

taartje Bekend lid

6 mei 2012
    625
    0
    0
    Kapster en mama
    Overijssel
    Hoi,
    Ik heb ook een geplande keizersnee gehad, hier werd de plek niet eerst verdoofd, en desondanks deed het bijna geen pijn, ik vond het een beetje vergelijkbaar met bloedprikken,
    Bij mij hield de operatieassistente me vast tijdens de ruggeprik en vertelde me wat er gebeurde en stelde me gerust, het was eigenlijk zo gebeurt,
    Ik vond het inwerken van de ruggeprik een hele rare gewaarwording, mijn hele onderlichaam tintelde en werd heel erg warm, en op een gegeven moment dacht ik goh laat ik eens proberen om mijn voeten te bewegen, maar dat ging dus helemaal niet meer,dat vond ik een beetje een eng idee, oh ja, bij mij is de catheter ook ingebracht na de ruggeprik,dat vond ik prettig want ik zag erg tegen de catheter zetten op.
    Liefs taart.

8. taartje

taartje Bekend lid

6 mei 2012
    625
    0
    0
    Kapster en mama
    Overijssel
    Eerlijk.......ik vond het infuus prikken pijnlijker dan de ruggenprik....
    En de naald van de ruggenprik heb ik niet eens gezien hoor.. Dus dat scheelt dan alweer! Heel veel suc6

9. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Beide keren niets van gemerkt. Heb nog een diploma -als zoutzak zitten- van de mavo :p en die kwam heel goed van pas :D

De eerste keer bij mij was het ook de gyn die me hielp, maar dat was op een zondag en het was een spoed keizersnee dus ze waren alvast begonnen terwijl het personeel binnen drupte

De tweede keer was gepland en was het een assistente die bij mij stond.

10. DeniseG1986

DeniseG1986 Fanatiek lid

27 apr 2010
    3.070
    0
    36
    Ik heb er ook vrij weinig van gemerk. Ik heb een gentle sesectio gehad en mijn vriend mocht mee, ook tijdens het prikken. Hij heeft mij dus vast gehouden. Om mij heen was ook nog de verpleegkundige en nog een assistent om mij te ondersteunen en af te leiden.

11. Annedore

Annedore VIP lid

17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Ik kreeg een ongeplande sectio. De ruggenprik zat er na meer dan 10 x prikken pas in. En nee, het deed geen pijn. Serieus niet.
    Het was idd de operatieassistent die mij begeleidde. Maar ik heb weinig meegemaakt ervan, ik was echt in een trance. Het enige dat ik zag was het uur wegtikken op de klok tegenover me voordat de ruggenprik zat en het echte werk kon beginnen.

Ik krijg nu een geplande sectio en de ruggenprik is het gene waar ik het MINST tegenop zie.

12. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Ik kreeg een ruggenprik omdat ik zo verkrampt was door de pijn van de weeën dat de ontsluiting niet vorderde. Ik had al zoveel pijn dat ik alleen maar kon kreunen. De anesthesist was best streng, hij zei steeds "als je niet stil zit dan gaat het echt niet lukken, ontspan nou maar", lekker makkelijk midden in een weeënstorm ;) gelukkig kwam hij daarna nog wel even terug om te informeren hoe het ging.
    Mijn vriend moest in de verloskamer blijven, gelukkig was er wel een heel lieve verpleegkundige van de verlosafdeling bij tegen wie ik aan mocht leunen en die mijn hand vasthield. Terwijl haar dienst eigenlijk al voorbij was. Maar door de pijn trok ik in een reflex mijn rug hol waardoor hij toch een keer misprikte. Gelukkig ging het de tweede keer wel goed en de pijn was echt op slag weg. Wat een tovermiddel was dat :p een paar uur later was ik van 3 naar 10cm gegaan :D

13. Zonnetje80

Zonnetje80 Bekend lid

28 apr 2014
    630
    1
    16
    Belgie
    Och dankzij dit topic ben ik helemaal gerustgesteld en ga ik mij voor mijn ks volgende week hier geen zorgen om maken...

14. Typicalme

Typicalme Fanatiek lid

11 dec 2014
    1.158
    442
    83
    Vrouw
    Ik had een spoedkeizersnede maar heb niks van de ruggenprik gevoeld. Terwijl ik er best tegenop zag voor de bevalling. De hele keizersnede vond ik trouwens niet erg (maar dat komt misschien omdat ik 2,5 uur heb liggen persen zonder resultaat en de keizersnede dus echt als een verlossing kwam)

15. JackieSt

JackieSt Fanatiek lid

18 jan 2013
    2.124
    0
    36
    Drenthe
    Ik heb er ook niets van gevoeld. Het prikken van het infuus vond ik veel vervelender maar dat komt ook omdat ik sowieso heel lastig te prikken ben. Hier mocht mijn vriend niet mee met zetten van de ruggenprik omdat ze dat graag in een steriele omgeving doen. Schijnt niet overal zo te zijn. De gynaecoloog ondersteunde mij maar dit was totaal niet ongemakkelijk. Heel veel succes!

16. LaRambla

LaRambla Actief lid

15 jan 2015
    292
    4
    18
    West-Brabant
    Hier ook een geplande ks, rhesus negatief en een versiepoging gedaan dus in 9 maanden tijd helemaal lek geprikt! Mijn fobie voor naalden is dan ook over hahaha.

Ik kreeg de katheter bij de voorbereiding en hoewel deze niet zet deed vond ik dit het meest onprettige van de hele ks! Hangt er zon zak met plas naast je bed terwijl je daar in je nakie met een slang tussen je benen ligt Omg hahaha! Ruggeprik op de ok gedaan en niets van gevoeld, ook het infuus niet gevoeld. Wat ik wel heel pijnlijk vond waren de morfinespuiten, maar ik had zulke pijnlijke naweeën dat ook dat me niet kon schelen :p

Ik vind het net zoals met bloedprikken. Het hangt er echt vanaf wie het doet want het hoeft geen pijn te doen! Als ze goed prikken voel je vrijwel niets!

Succes trouwens met de ks. Ik heb er 3 weken geleden een gehad en stond na 1 dag weer naast m'n bed en liep 48 uur later alweer met m'n kind de trap op en af. Nergens last van gehad!

17. MamaNiRo

MamaNiRo Actief lid

9 aug 2013
    142
    1
    0
    Vrijwilliger in de dierentuin, werkzaam in het bed
    Ik heb ook een geplande keizersnee gehad en ik denk dat iedereen het toch anders ervaart. Infuus prikken vond ik erg vervelend en er werd mij toen verteld dat de ruggenprik net zo zou aan voelen, waar ik niet blij mee was. Mijn vriend mocht ook niet bij de ruggenprik zijn, dus een gyn in opleiding hielp mij voorover te zitten en te ontspannen. Ik schrok wel heel even van het prikje, maar pijn deed het eigenlijk helemaal niet. Verder was ik ook heel snel hersteld van de hele keizersnee. Trouwens, ook bij mij werd het niet eerst verdoofd.

18. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    Van de ruggenprik zelf heb ik niets gevoeld. Wel voelde ik meteen na de eerste prik een vreemd gevoel in mijn been, dit heb ik gemeld en toen is de ruggenprik opnieuw geplaatst. Mijn man mocht er niet bij zijn, alleen de anesthesist en een assistent waren er volgens mij. Ik had na een paar dagen trouwens wel een flinke blauwe (zwarte) plek met een doorsnee van toch zeker 10 cm op de plaats waar de prik was gezet :p

19. 1Hanneke

1Hanneke Fanatiek lid

4 apr 2014
    1.698
    423
    83
    Vrouw
    Capelle aan den IJssel
    Heb geen ruggenprik gehad voor KS, wel voor operatie aan mn been. Viel mij ontzettend mee, deed echt niet zeer. Infuus prikken deed veel zeerder inderdaad...
    Vond het wel ongemakkelijk gevoel half verlamd te zijn. Had het eerst niet door, ze hielden mijn been omhoog om te wassen en ik dacht dat ie gewoon plat lag, toen zag ik ineens mn been in de lucht, zo raar! Het duurde voor mijn gevoel wel heel lang voor de verdoving uit gewerkt was in de uitslaapkamer. Op een gegeven moment kun je je been wel bewegen maar is het gevoel er nog niet, heel raar...

20. frummelk

frummelk Fanatiek lid

2 okt 2012
    2.309
    0
    36
    in het midden...
    Ik was doodsbang voor de prik. Een assistent is bij me gebleven en heeft rustig tegen mr gepraat. Ik vond het ietwat pijnlijk maat goed te doen.

Helaas werkte de ruggenprik niet optimaal. Dacht dat ik doodging, zo'n pijn!

Deel Deze Pagina