Ervaring gevraagd van mama’s met 3 (of meer) kids!

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Clur, 27 okt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Clur

Clur Actief lid

6 dec 2018
    177
    96
    28
    Vrouw
    Hallo allemaal,

mijn titel geeft aan, ervaring gevraagd.. maar ergens wil ik gewoon even wat van me afschrijven.
    Sinds een aantal maanden merk ik sterk de gevoelens voor nog een kindje erbij (dat zou voor ons nr 3 zijn na 2 gezonde boys) nadat eigenlijk mijn man degene was die er daarvoor zelf steeds over begon.
    Echter nu heeft hij zich bedacht.. althans, volgens mij wil hij het ergens wel maar hij ziet enorm op tegen de (drukke) babytijd.
    Met name, het meesjouwen van spulletjes, weer meer vastgebonden zitten aan huis door slaapjes/voeding etc.

persoonlijk heb ik het gevoel dat je bij een 3e kindje wat ‘makkelijker’ de baby overal mee heen neemt.
    Onze jongste word bijna 4 dus de baby zal elke dag mee moeten de kids naar school brengen / halen etc.
    toen onze jongste geboren werd was onze oudste net 3.. dus het eerste jaar hadden we wat dat betreft niet echt dagelijkse verplichtingen waar we heen moesten.
    sport van de oudste is pas gekomen toen hij bijna 5 werd, jongste werd toen dus bijna 2.

mijn man geeft aan, hoe gaan we dat doen als de jongste bijv wil voetballen en op zaterdag vroeg weg moet.. ik werk namelijk ook weleens de weekenden.
    Hoe doen andere ouders dit, als 1 van de ouders dus aan het werk is? De hele bups mee of is er weleens oppas?
    Mijn man heeft wel echt een enorm drukke baan en merk ook dat hij er daarom nu anders in staat dan bij de eerste 2 kids (toen deed hij nog ander werk).

Ik wil hem niet dwingen dus heb het er niet supervaak over omdat ik wil dat het ook vanuit hem zelf komt. Moest gister ook een beetje huilen tijdens het gesprek omdat ik het ergens zo graag wil. Ik vind het lastig wat ik met dit gevoel moet!

sorry moest het ff kwijt !

2. 3musketierseneengirl

3musketierseneengirl Fanatiek lid

6 jan 2021
    2.369
    1.760
    113
    Vrouw
    Hier ben ik in verwachting van onze 5 de kindje.

de oudste twee zitten op voetbal de derde op dansen en Anouk en straks deze baby moeten gewoon mee. Mijn man werkt altijd op zaterdag.
    Ik merk eigelijk dat vanzelf loopt de kinderen weten niet beter dat ze meegaan.

3. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.570
    3.507
    113
    Ik ben ook in verwachting van de 5e en werk ook wel eens in het weekend. Ik werk nu alleen nog maar nachtdiensten en heb 1 heel weekend in de maand en 1x kom ik er op zaterdag uit.

Onze dochters zitten op handbal. De oudste heeft af en toe wel een wedstrijd. Mocht ik dan toevallig nachtdienst hebben en moeten rijden, dan probeer ik te ruilen. Op maandag heeft de 3e om 16.00 uur zwemles. Meestal gaan de andere 3 dan naar opa en oma, maar als die niet kunnen, dan gaan ze allemaal mee.
    Ik wil op den duur wel op zoek naar een baan waarmee ik geen weekenden meer hoef te werken, maar voor nu zijn de nachtdiensten ideaal.

4. Zus9

Zus9 Bekend lid

25 jul 2014
    967
    688
    93
    Vrouw
    Noord NL
    Wij hebben er 4: 3 jongens van 7, 5 en 2 jaar en een babymeisje van 5 maanden. Mijn ervaring is dat de kinderen er heel flexibel van worden. Zeker nr 3 en 4 weten niet beter dan dat ze overal mee naar toe gaan/moeten.
    Ik werk onregelmatig in allerlei diensten en werk ongeveer 2 weekenden per maand. We zitten niet met een sport die om wedstrijden in het weekend vraagt, maar wel scouting en zwemles. Wanneer ik moet werken en man alleen is met de kids hebben we oppas achter de hand van onze buurmeiden.
    Ik denk dat een baby vrij makkelijk mee gaat in jullie ritme, omdat je andere kinderen al ietsje ouder en dus zelfstandiger zijn. Tegen de tijd dat een eventuele nr 3 naar school gaat en je te maken krijgt met speelafspraakjes, zwemles etc dan zijn je andere twee al weer oud genoeg om zich daar zelf een heel eind mee te redden.
    Persoonlijk vond ik de overgang van 1 naar 2 kinderen het grootst. In vergelijking daarmee vond ik nr 3 en 4 echt peanuts om erbij te doen.

5. Clur

Clur Actief lid

6 dec 2018
    177
    96
    28
    Vrouw
    Fijn jullie reacties te horen.. en dat het dus helemaal prima kan gaan.
    Dat gevoel had ik ook wel een beetje, onze jongste nu moet ook vaak mee naar zwemles met de oudste en zit dan braaf aan de kant bij mij want dat is hij gewend.

Persoonlijk denk ik dat 1 van de oma’s bij ons best eens op wil passen op zaterdag als ik toevallig een vroege (dag)dienst zou hebben en er zou er een naar voetbal moeten, al denk ik idd dat een baby prima mee kan.
    Zoiezo de allereerste periode (dus als ze echt nog heel klein zijn) zal ik natuurlijk zelf thuis zijn ivm verlof.. en daarna wil ik tijdelijk ietsje minder werken.
    Hierdoor zal ik miss hooguit 1 weekend in de 4 weken werken, maar dat zou ook eens avonddienst kunnen zijn ipv overdag.. dan is dat ‘probleem’ er dus alweer niet dat m’n man alleen moet gaan met 3 kids.
    Snap hem ergens wel hoor, is moeilijk voor te stellen als je er nu 2 rond hebt lopen die al een stuk groter zijn.. maar pffff ik kan m’n gevoel niet loslaten voor een 3e.

6. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.020
    5.230
    113
    De vraag is natuurlijk hoe je dat gaat doen met 3 kinderen die sporten, speelafspraakjes en andere bezigheden hebben. Je kunt nu eenmaal niet overal tegelijk zijn. Zeker niet als 1 ouder aan het werk is. Kind zal dus zelfstandig naar training, wedstrijden of afspraken moeten. Of je moet een netwerk hebben zoals grootouders.

En helaas is niet iedere baby makkelijk mee te nemen. Ik sta regelmatig op school naast moeders die de jongste thuis in bed hebben gelaten omdat ze echt moesten slapen. En niet slapen in een autozitje of wandelwagen. Continue de baby meeslepen of uit zijn slaap halen accepteert niet ieder kind.

Ik zie ouders met grote gezinnen die vaak een stuk makkelijker zijn. Je kunt niet meer overal bij zijn of je kind altijd halen en brengen. Die kinderen gaan dus alleen op hun fiets of soms met een vriendje. Je moet dat meer uit handen geven. Je kunt nu eenmaal niet alles tegelijk.

7. Basisuil

Basisuil Fanatiek lid

25 apr 2022
    2.562
    2.662
    113
    Vrouw
    Hier zwanger van nr 3 en voorzie zelf eigenlijk geen problemen.
    Ze zal gewoon mee moeten, klaar.
    Heb ik met de oudste 2 ook altijd gedaan.
    Het op en neer naar school is soms lastig met bedtijden, maar ik laat de baby dan ook gerust even alleen thuis en ga snel de kinderen ophalen.
    Klein dorpje, wat ikzelf wel enorm vind schelen.

En ik werk ook regelmatig op zaterdag en dan moet man de kinderen alleen doen.
    Van de zomer begint het zwemseizoen weer en gaat nr 2 op zaterdag zwemmen. Oudste en baby moeten dan mee.
    Het is denk ook een beetje hoe je er zelf in staat en ermee omgaat.
    Ik ben vrij nuchter en makkelijk en het gaat zoals het gaat en sleep m’n kinderen gewoon mee :)

8. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.654
    27.304
    113
    Vrouw
    Onze oudste was 4 toen de baby werd geboren en ja die ging mee. Baby sleepten we gewoon mee.

Nu is het lastiger.... die 2,5 jarige is druuuhuuuuuuk dus toen de oudste even kort op voetbal zat, kon ik wel janken. Hij rende om t veld heen, rende over het veld... was drama. Nu heeft de oudste een indoorsport en kan ik een deel van de gymzaal gewoon betreden en spelen met de jongste maar heb wel gezegd tegen de oudste: het kan zijn dat ik je gewoon afzet en later weer ophaal ipv kijken. Helemaal als ik de baby er ook bij heb straks.

Dus ja de bups gaat mee en t is hard werken :roflmao: baby gaat nog nergens heen dus dat vind ik geen probleem.maar zodra ze aan de wandel gaan is t minder:roflmao: hele workout

9. Baileyy

Baileyy VIP lid

12 feb 2012
    5.629
    1.443
    113
    Hier 3 kinderen. De jongste gaat gewoon mee. Ik pieker er niet over om hem alleen thuis te laten. Slaapjes doet hij in de auto in de bakfiets of toen hij kleiner was in de draagzak/doek. Niet altijd ideaal nee, maarja hij komt niks te kort. Nu zijn ze allemaal wat groter. De middelste rijdt soms met sporten met iemand mee als mijn man 's avonds moet werken of in het weekend.
    Het is altijd gezellig en druk. Ook wel geruzie tussen de kinderen onderling. Maar als er 1 logeren is dan missen ze elkaar wel. Wij als ouders denken dan, goh wat is het rustig met 1 minder haha.
    Met speelafspraakjes is het echt een hoop geregeld. De 1 wil spelen, de ander moet opgehaald worden. Maar je moet gewoon wat flexibeler denken ;)

10. Clur

Clur Actief lid

6 dec 2018
    177
    96
    28
    Vrouw

Van harte gefeliciteerd!
    Ik ben zelf ook vrij nuchter.. maar mijn man voorziet nu ‘problemen’ daarin.
    Het is met name vooral spannend, van hoe zal dat straks zijn…En hoe dat allemaal gaat.
    Hoop zo dat hij zijn mening bijdraait!

11. Clur

Clur Actief lid

6 dec 2018
    177
    96
    28
    Vrouw

Gefeliciteerd met je zwangerschap.
    Wat ontzettend leuk..
    En idd een baby is wat dat betreft zelfs makkelijker dan een peuter!
    Maar tegen die tijd dat ze peuter zijn, ben je al goed gewend als ouders van 3..

Ik hoop zo dat m’n wens van een 3e vervuld mag gaan worden..

12. Clur

Clur Actief lid

6 dec 2018
    177
    96
    28
    Vrouw
    Hihi heerlijk, houd ik van!
    En dat gevoel herken ik idd wel als er 1 niet is..(maar dan met 2 kids)

13. Havermout

Havermout Niet meer actief

Ja ik vind het dus wel lastiger dan ik van tevoren dacht. Kind van 8,5 en 1 en het is echt wel geregel en gedoe soms met sporten en speelafspraken en slaapjes en uitjes. En ik vind het dus echt niet fijn om met mijn dreumes om 815 op een regenachtige dag aan de zijlijn van de oudste te staan (true story) Als mijn man of ik er een dag in het weekend niet is, is het echt wel
    Lastig met 2 op voetbal en een baby.

School halen gaat prima, dat kien ik wel zo uit met slaapjes. En ik ben inderdaad makkelijker en de baby ook (al slaapt ze echt niet overal dus einde dag is het dan soms wel drama)

Deel Deze Pagina