Hallo allemaal. Mijn ex-man en ik zijn nu bijna een jaar gescheiden. De scheiding moest er snel door omdat ik in de WSNP zat (eis van de bewindvoerder i.v.m. verdeling schulden). Destijds ging het contact met mijn ex-man goed en hebben we samen een ouderschapsplan kunnen opstellen en indienen. Zodoende hielden we allebei het ouderlijk gezag en was er een flexibele omgangsregeling voor de kinderen. Dit ook i.v.m. onregelmatige werktijden in ploegendienst van mijn ex-man. Dit is een tijdje goed gegaan en een tijdje wat minder goed. En nu sinds een maand of 2 is het echt waardeloos. Meneer komt zijn afspraken weer niet na, komt of te laat opdagen of helemaal niet, toont totaal geen interesse in de kinderen (lees: vraagt niet hoe het gaat, doet niet echt iets met ze). Daarom heb ik sinds een maand een nieuwe regeling opgezet: eens per week, op zondag, kan hij komen om de kinderen te zien. En als hij iets wil weten kan hij altijd bellen/appen/noem maar op. Daarbij kan ik voor een volledig beeld van de situatie het beste nog een beknopte uitleg geven van onze geschiedenis: ex-man is alcoholist met psychische problemen. Heeft dochtertje uit eerdere relatie die hij niet mag zien, hetgeen hem psychisch kapot maakt. Vertoont borderline kenmerken maar wil absoluut geen psychische hulp. Relatie ging goed tot er sprake was van huiselijk geweld; heb toen de politie ingeschakeld. Tijdje daarna (middelste was toen nog net geen jaar) zijn we apart gaan wonen. Paar maanden later nog geprobeerd of er iets van te maken viel (met als resultaat mijn jongste) maar helaas bleek dat hij niet veranderd was en ook nooit zal veranderen. Na huiselijk geweld is hulpverlening in huis gekomen en die hebben me iets gezegd wat ik nog altijd ter harte neem: "als je de veiligheid van de kinderen niet 100% kunt garanderen als ze bij je ex zijn, geef ze dan niet mee". Aangezien mijn ex nog steeds elke dag veel drinkt (sowieso 3 liter bier) en hij een kwade dronk heeft... Snappen jullie dus wel dat hij de kinderen bij mij thuis mag komen bezoeken. Daarbij woont hij in een gezamenlijke woonboerderij in een kamertje van 15m2 dus heeft hij niet eens plaats om ze te ontvangen. En zo zijn er nog tig factoren die de situatie maken zoals hij is. Brengt me bij de situatie van nu: gisteren was hij op bezoek om de kinderen te zien en werd me bij het weggaan verteld dat hij het er niet mee eens is dat hij de kinderen maar 1x per week mag zien en dat hij weer wil komen wanneer het hem uitkomt. Daarop heb ik hem gezegd dat het niet om hem draait maar om de kinderen en dat het in hun belang is dat er een vaste regeling is zodat ze rust en regelmaat in hun leven hebben. Waarop ik te horen kreeg: ik kan ook moeilijk gaan doen, he?? Waarop mijn antwoord was: prima, als dat is wat je wilt. Dan maken we er gewoon een rechtszaak van. En toen heb ik de deur dichtgegooid. En nu heb ik papieren verzameld om mee te nemen naar de advocaat, en zit ik me af te vragen of ik een kans zou hebben als ik het alleen het gezag wil hebben. Ik heb verschillende papieren waar op staat dat ze bij mij een stabiele en veilige thuissituatie hebben en dat hij niet stabiel is. Ook heb ik nog papieren van de reclassering van het huiselijk geweld destijds. En daarbij nog mensen die eventueel zouden kunnen getuigen over hoe meneer in elkaar zit en hoe zijn psychische toestand is. Zo, alles bij elkaar een heel verhaal... Maar wat denken jullie, zou ik een kans maken? Om in het belang van de kids het gezag bij hem te ontnemen? Tips zijn uiteraard altijd welkom
Ouder uit het ouderlijkgezag zetten is heel moeilijk. Maar zoals je zegt heb jij wel veel bewijzen dat het bij hem niet goed zit en hij mag ook niet voor niets zijn andere kindje niet zien. Zou het sowieso bij je advocaat voorleggen. Deze kan je goed adviseren hierin.
De vraag is wat je eigenlijk wilt. Wil je dat de omgangsregeling wordt vastgesteld zoals jij dat nu bedacht hebt, of wil jij alleen gezag? Dat zijn namelijk twee verschillende dingen. Om de omgangsregeling vast te stellen zoals jij die nu hebt bepaald, denk ik dat je wel een kans hebt. Zeker omdat hij zijn afspraken niet nagekomen is. Gezag is een ander verhaal, maar je kan je ook afvragen wat je belang daarbij is. Gezag gaat enkel over belangrijke beslissingen over de kinderen. Heb je er belang bij om hem hier helemaal buiten te houden? De rechter zal dit alleen toewijzen als blijkt dat het in zwaarwegend belang van de kinderen is dat hij geen beslissingen neemt over bv. school, doktersbezoek, dat soort dingen. Dat zal niet snel het geval zijn.
Bedankt voor jullie antwoorden dames Ik ga sowieso naar de advocaat deze week om de hele situatie te bespreken. Het is sowieso de bedoeling om de omgangsregeling opnieuw vast te laten leggen want het werkt zo echt niet meer. Hij zal zich er hopelijk beter aan houden als de rechter het aan hem oplegt (wishful thinking?). Maar omdat zijn psychische toestand zo slecht is en hij zoveel drinkt en zo ontzettend egocentrisch is denkt hij alleen in eigen belang en niet in het belang van de kinderen. Zo wil hij niet tekenen voor een onderzoek voor mijn middelste, die moet worden onderzocht bij GGZ omdat hij tekenen van ADHD en PDD-NOS vertoont. Maar meneer vindt "dat dat uit een boekje komt" en alles wat uit een boekje komt is onzin. En zo kan ik nog wel meer voorbeelden geven. En dat is de reden dat ik hem het gezag wil ontnemen. Over dat dochtertje dat hij niet mag zien; ik had graag geweten hoe dat toen allemaal is gelopen maar dat weet ik helaas niet. Kreeg van mijn ex-man verschillende versies van het verhaal en zijn familie vertelde weer wat anders. Dus heb vaak gedacht, zal ik gewoon eens naar die vrouw toe stappen en verhaal vragen? Ze woont hier ten slotte maar 7km vandaan... Maar god weet wat dat allemaal losmaakt.
Ik zou zeker alles bij elkaar sprokkelen wat je over je ex hebt! Kan je niet echt veel andere tips geven, maar wel dat je sterk in je schoenen moet staan en zeker doen wat het allerbeste is voor je kids voor nu en later. Ik heb in hoger beroep het gezag alleen gekregen. En daar ben ik heel erg blij mee! Geen gezeik meer over dat ik een handtekening van mijn ex nodig heb terwijl hij nergens te bekennen is. Mijn ex is pathologische leugenaar en heeft een groot gat in zijn hand. We zijn uit mekaar gegaan toen mijn zoon 8 maanden oud was vanwege grote stress en wantrouwen: geld van mij gestolen, zorgde niet voor onze zoon(in die 8 maanden maar 6 luierstjes verschoont en 4 flesjes gegeven), grote schulden waar ik niks van wist, gaf geld uit aan internetspelletjes en ging cybervreemd...en 24/7 LIEGEN niet alleen tegen mij maar iedereen. Eerste maandjes ging ok met de om het weekend regeling. Nadat hij erachter kwam dat ik een nieuwe huidige partner had ging het bergafwaarts. Hij kwam nooit op de afgesproken tijden halen of brengen en alimentatie werd ook niet betaalt. Wat ik ook begreep van zijn moeder is dat zij de meeste verzorging deed toen zoontje daar was. Het werd steeds erger en was er klaar mee, dus heb ik een advocaat ingeschakeld om dingen vast te zetten. Je raad het al alles wat er stond in de brieven van die kant af was een leugen en ik kon het bewijzen ook. Uiteindelijk eerste rechtszaak en meneer kwam niet opdagen en zijn advocaat ook niet die was er inmiddels ook achter gekomen dat het allemaal een leugen was, zo heeft me ex 3 verschillende advocaten versleten. Nou goed rechtszaak gaat gewoon door en de afspraak werd gezamenlijk gezag ( Dat doen ze standaard en meneer had er om gevraagd ) alimentatie (270,-) en omgangsregeling (1x 4 weken hij moest brengen en halen) werd vast gezet. Enfin ging 2 keertjes goed en daarna weer totaal fout. Meneer zat bij zijn vriendin ergens in amsterdam en ik mocht pas s'avond laat vanuit breda mijn zoon ophalen omdat hij mij pas laat een adress gaf. Hij hield gewoon mijn kind van mij weg! Na wat maandjes vervlogen had leek het alsof hij zijn leven had verbeterd, hij had weer een baan en leefde weer wat rustig leek het behalve dat hij zwaar achterliep met alimentatie. Na wat rustig gepraat te hebben mocht hij gio weer een weekendje zien, maar daarna weer mis. Meneer wou geen handtekening geven voor ID pas voor mijn zoon en kwam dus ook niet opdagen. Ik was er klaar mee! Hoger beroep gegaan en gevraagd voor 1 ouder gezag. en gelukkig heb ik die gekregen!!! Meneer was weer niet bij de rechtszaak aanwezig. Hij is ook spoorloos, nergens ingeschreven in Nederland, kan niet gevonden worden door deurwaardes terwijl ik weet dat hij toch ergens in Nederland verblijft. Hij staat met zeker alimentatie bijna 10.000,- schuld en heeft mijn zoon al sinds mei 2012 niet meer gezien of gesproken. Soms baal ik van de geen allimentatie omdat ik wel kosten heb met de spraakachterstand van mijn zoon maar aan de eene kant ook echt niet! Ik ben blij dat ik van die stress af ben, sinds de uitspraak dit jaar Februari leeft ik eindelijk rustig met mijn gezinnetje. Want geloof me uiteindelijk wordt de stress teveel voor jou en naderhand je kind. Het heeft heel veel tijd en energie gekost maar uiteindelijk was het het waard. Sorry voor mijn lang verhaal. Maar als ik het zo lees van jou en je hebt ook genoeg bewijs ect moet dat eigenlijk wel goedkomen. Zowiewo komt de raad van kinderbescherming ook bij de rechtszaak kijken en zullen ze samen een passend besluit maken. sterkste en succes!
heel eerlijk ik zou toch naar zijn ex gaan. Al is het maar om info te verzamelen. Ik zit middenin dit proces. Om alleen gezag te krijgen. Mijn ex heeft verschillende psychische stempels waaronder borderline en anti sociale persoonlijkheidsstoornis. verder is nog gesproken naar hem over Narcisme. Hij maakt mij het leven onmogelijk en probeert mijn kinderen voor hem te winnen. Instanties doen tot nu toe veel te weinig. Maar ik hoop dat de raad van kinderbescherming wel goed gaat kijken naar de dingen die er liggen aan mijn kant. Want als ik mijn kinderen zonder toezicht naar hem moet brengen dan weet ik een ding en dat is dat ik ze nooit meer terug zie. maar ja bewijs dat maar. de hulpverlening zoals ik het nu zie schiet heel erg tekort in dit soort dingen. Dus verzamel zoveel mogelijk bewijs!!! eind van het jaar kan ik pas zeggen of het me gelukt is om het gezag bij mijn ex weg te krijgen en de omgangsregeling op zijn gat.
Ik zou om te beginnen al es zijn andere ex haar telefoonnummer proberen te pakken te krijgen en haar bellen. Of ze openstaat voor een gesprek. Want ineens voor haar deur staan zonder aankondiging lijkt mij wel drastisch en kans dat ze zo hard schrikt dat ze niet opendoet of weigert te spreken. Voor de rest lijkt het me echt advocatenvoer. Als hij zich werkelijk zo gedraagt (alcohol, onregelmatig leven, alleen komen als 't hem aanstaat, geen plaats om zelf de kinderen op te vangen, tegenwerken bij onderzoeken die moeten gebeuren bij je kinderen, huiselijk geweld in 't verleden, ...) en jij bewijzen in handen hebt, dan wordt het maar een rechtszaak.
Jeetje dames, ik lees dat ik jammer genoeg niet de enige ben met zo'n vervelende ex... GIO2009, wat een verhaal zeg... Maar wat fijn dat jij het voor elkaar hebt gekregen, dat geeft vast een hoop rust. Bedankt voor je verhaal! Young Flower, sjonge jij hebt het ook niet getroffen... Ik hoop echt dat je succes gaat hebben! Dit is zo slecht voor jou en je kindjes... Kaboutermeis, je hebt gelijk. Ik ga jouw tip en die van Young Flower eens serieus overwegen. Kijken of dat nog iets oplevert. Bedankt voor jullie reacties!
Wat mij verteld is dat je moet zorgen dat het op papier staat dat je ex niet mee wil werken aan het onderzoek van je middelste. Je kunt dit als het in het belang van het kind is redelijk snel afdwingen via de rechtbank, zodra dit 2 of 3 keer gebeurd heb je grote kans om het alleen gezag te hebben. Je moet echter wel bewijs hebben dat hij niet wil meewerken. Het beste kun je dit via je advocaat laten regelen. Ik zit namelijk in dezelfde situatie. Ik heb de hoofdverblijfplaats bepaling, maar we hebben beide nog gezag. Mijn zoontje zegt dat papa hem slaat, ik wil dus dat mijn zoontje naar de kinderpsycholoog gaat om ook te leren omgaan met de vechtscheiding die we achter de rug hebben. Nu heeft mijn advocaat dit via zijn advocaat gevraagd en mijn ex gaat hiermee niet accoord. Is te bang voor wat daar uitgaat komen. Als ik nog 1 of 2 keer zoiets op papier heb, kan ik ook het alleen gezag aanvragen. Het is dan nog geen makkelijk proces maar wel te halen. Heel veel succes
Hoi Sjors75, wat naar dat jouw ex ook zo tegenstribbelt... Zo ontzettend stressvol. En dat je zoontje een vechtscheiding heeft moeten meemaken is ook een behoorlijk traumatische ervaring laat staan dat hij wordt geslagen... Triest dat je ex ook egoïstisch reageert en niet in het belang van jullie zoontje. Maar bedankt voor je verhaal, het helpt mij wel! Ik hoop echt voor je dat het je lukt om de behandeling voor je zoontje rond te krijgen en het gezag alleen te krijgen. Heel veel succes!
mocht je nog meer vragen hebben, stel ze maar via pb. Fijn dat je in ieder geval iets aan mijn verhaal hebt. Jij ook heel veel succes