Tussen nummer 1 en 2 zit 2,5 jaar, tussen de 2e, 3e en 4e steeds bijna 3 jaar. Voor ons prima te doen. Super gezellig zo
Ik heb er 4, jongen, meisje, meisje, jongen. Er zit tussen nr1 en nr2 1,5 jaar, tussen nr2 en nr3 3 jaar (duurde een jaar voor ik zwanger was) en tussen nr3 en nr4 2,5 jaar (ongeplande zwangerschap). Tussen 1 en 4 zit bijna 7 jaar, was op de 7e verjaardag uitgerekend maar nr4 kwam 12 dagen eerder Tja, wat zal ik erover zeggen... nr3 had ik eerst graag jaar eerder gehad vanwege het idee dat ze de laatste zou zijn en dan vond ik het verschil best wel groot. Maar nu er nog een broertje is ben ik er wel blij mee. 1 en 2 trekken heel veel met elkaar op, ondanks dat her jongen en meid is. Wat ik bij de 3e wel fijn vond was dat ik nog geen schooltijden had (thuisonderwijs ivm varen) en ik daardoor haar ritme kon volgen. Maar bij de 4e vond ik het wel fijn dat we juist door school ritme kregen en ik overdag iets meer rust had. Baby 1, 2 en 3 heb ik ook veel meer samen met man kunnen doen, baby 4 stond ik 5 dagen alleen voor. De thuissituatie was heel anders dus niet echt te vergelijken.
Hier zit 16 maand tussen 1 en 2 en er zit 17 maand tussen nr 2 en 3. Wij willen wel graag een 4e, maar dan als de oudste 2 naar school gaan. Waarschijnlijk gaat volgend jaar na de vakantie mijn spiraaltje eruit en dan gaan we proberen of ik zwanger mag raken van een 4e. De reden dat ik nu kies voor iets meer leeftijdsverschil is dat ik het in het begin best pittig vond om 3 kinderen onder de 3 te hebben. Nu vind ik het heel erg meevallen. En mijn 2e en 3e zwangerschap waren best wel zwaar, doordat mijn dames allebei niet heel vroeg waren met lopen. De oudste liep nog niet toen haar zusje geboren werd en de middelste liep net 2 weken toen de jongste geboren werd. Ik moest dus veel tillen en had al vrij vroeg last van mijn rug/bekken. De 2 oudsten kunnen heel leuk samen spelen, maar de oudste kan ook ontzettend gemeen doen naar de middelste. Qua karakter zijn ze ook heel verschillend. Ze zijn allebei gek met hun jongere zusje.
Wij hebben er 5 dicht op elkaar De oudste is net 6 geworden en de jongste is ruim 2 weken. Het is druk, maar wel erg gezellig! Het voordeel vind ik dat ze heerlijk met elkaar kunnen spelen in alle combinaties (de allerjongste uiteraard niet meegerekend). Het mixt erg goed en ze zitten nog dicht bij elkaar qua interesses. Dat is erg fijn met het kiezen van uitjes, tv programma's etc. Zelf zou ik het absoluut niet anders willen, voor zover er iets te kiezen valt uiteraard
@toch3 ja kan me dat goed voorstellen dat het dan weer lekker is qua tijd ruimte rust voor de baby met schoolgaande kinderen. Wel pittig hoor met een man die vaart zo alleen!! @Elsa86 leuk om je reactie te lezen, en zo 3 op elkaar lijkt me idd ook op sommige momenten pittig, dat je net even handen tekort komt @Miss M nouuuu grutjes zeg jij slaat alles, wat een drukte maar ook een heel rijk gevoel kan ik me zo indenken!! M'n moeder had zelf ook 'n hele bups achter elkaar en noemt het haar tropen jaren dt zal jjij ook best zo eens ervaren!
Vier in 3 jaar en een paar weken. Vind niemands gezin mooier, leuker en dynamischer als dat van ons. Zie het ook niet als zwaar, ik ben lekker bezig . Financieel hebben wij een heel fijne uitgangspositie. Geeft geen garanties maar wel fijn voor het nu.
De oudste 4 zitten ook dicht op elkaar. De oudste was net 5 geworden toen de vierde geboren werd. Druk? Ja dat zal vast, maar we waren jong en het ging prima. Het is inmiddels 13 jaar geleden en heel eerlijk weet ik het niet meer zo goed. als ik het als zwaar had ervaren had ik het denk ik nog wel geweten Inmiddels hebben we er 7. De jongste bijna 3 en de oudste is 18. Ik heb bij de laatste twee de zwangerschap en de babytijd als veel zwaarder ervaren dan de drukke jaren met veel kleintjes. Als je alleen kleintjes hebt ligt alles lekker vroeg op bed en heb je nog avond over voor jezelf. Hier gaat de oudste regelmatig later naar bed dan wijzelf.
Niet helemaal zo als jij net schetst, maar mijn oudste twee schelen 2 jaar, daarna kregen we een pleegdochter toen haar zussen ongeveer 6 en 8 waren, dus daargingen wel wat jaartjes overheen en nog wat jaartjes later kwam onze zoon. Het leeftijdsverschil tussen de oudste en de jongste is ruim 12 jaar en ik vind het fantastisch. De oudste meiden zijn al heel zelfstandig en kunnen goed helpen in huis. En de oudste past ook op, ideaal
Wij hebben er 5 in 6,5 jaar. De oudste 3 binnen 2,5 jaar toen ruim 3 jaar niets en de jongste 2 schelen 14 maanden. De jongste is vandaag een maand. Het is gigantisch druk. Ik ren me rot van school, naar fysio, naar zwemles, naar voetbal etc maar vooral wat is het genieten. De kids hebben zo veel aan elkaar, gaan allemaal leuk met elkaar om. Hebben nog redelijk dezelfde interesses. Het is echt een genot zo'n groot gezin en ze zo dicht op elkaar. Al ben ik wel blijer de pauze van 3 jaar in ons gezin.
Ik ben in verwachting van nr 4 en straks 4 kindjes in 3.5 jaar. Geen idee hoe het gaat lopen. Dit kindje is een welkome verrassing. Hierna is het echt genoeg. Tis nu pittig en dat zal het nog wel blijven en misschien nog wel pittiger. We sparen nu alvast voor de zwemlessen die komen gaan, sportlessen, eventuele studies later etc. We hebben een goed inkomen en wonen niet groot. Ook leven we niet luxe waardoor we dus kunnen sparen. Vind ook wel dat we die verantwoordelijkheid moeten nemen met een relatief groot gezin straks.
Hey hoiiiii, wij hebben er 5! vraag maar raak! leeftijd : 12, 10 , 6, 2 (24mnd) en 10 mnd. De twee jongste zijn het pittigste, ze zitten dicht op elkaar en de jongen van 24 maanden begrijpt het allemaal niet zo goed, zon baby in huis die nog net niks kan, dit uit zich weer in frustratie, enorm pittig soms. De oudere kinderen bekommeren zich om de kleinere, wel allemaal passend bij hun leeftijd, het is lief en mooi om te zien, maar oppassen of mee helpen in de opvoeden mogen ze van ons thuis niet, zij zijn net zo goed kind! wij zijn de ouders. Hoewel het soms heel druk kan zijn merken wij thuis dat de kinderen het wel erg leuk vinden, er is altijd iemand thuis, daarentegen is er ook altijd iemand thuis dus weinig rust... wij wonen ruim dus alle kids hebben een eigen slaapkamer waar ze ook kunnen spelen. Super fijn natuurlijk. ik ben volledig huismama, anders red ik het niet met het heen en weer reizen met de kids, school, speelafspraakjes en sport... Het is een vak apart en heb geen sportschool nodig om mijn conditie bij te houden, maar soms is relaxen ook wel even fijn hoor! Ik haal zelf veel energie uit de 1 op 1 momenten die mijn man en ik met de kinderen pakken, met die van 24 maanden ga ik geregeld even naar een dierenpark, met de wat oudere naar een pretpark en met de aller oudste ga ik ook wel eens uit eten, even tijd voor elkaar, dit is zo fijn! elk kind is anders en dat merk je dan zo goed! en daar haal ik energie uit want je ziet dan zoveel positieve dingen van een kind Mijn man en ik doen ook best nog wel vaak iets samen, even samen uit eten, een concertje of weekendje weg, dit vinden wij belangrijk, want als wij als basis niet staan, dan valt het hele huishouden om! dat wil niemand mee maken! Zoals ik al zei, vraag maar raak, ik ben een open boek
Zo dat is idd ook vlot! K heb nu met 2 al wel eens dagen dat ik denk helpppp rennen!!! Haha en op andere dagen geniet ik zo dat ik denk, leuk derde er gezellig vlot achteraan, maarja zoveel voor en nadelen aan kort op elkaar en minder kort op elkaar! Zijn er nog niet uit!
@mamiek ah wat gaaf, zal wel een gezellige drukte bij jullie zijn. Mijn man en ik komen beide uit groot gezin en hebben dit als zo heerlijk ervaren dat we dat zelf ook zouden willen mocht het gegeven zijn. Hebben jullie bewust bij nr 3 en 4 paar jaar ertussen? En welke periode vond je als moeder het pittigst? Vraag me af of je bij nr 4 of 5 weer zoiets hebt van ah heerlijk er komt een klein baby tje if dat je denkt pfff weer die intensieve baby periode straks.. Je doet 't natuurlijk wel makkelijker maar toch een baby eerste paar weken vind ik hard werken, ook genieten uiteraard maar combi van beide
Wij hadden er vier onder de vier. Inmiddels wordt de oudste bijna 5. Tussen de jongste twee zit slechts 9 maanden. Hebben bewust gekozen voor een klein leeftijdsverschil tussen de meisjes. Binnenkort willen wij voor een vijfde gaan en dan is het echt klaar. Qua financiën, wij sparen bewust nu heel veel voor in de toekomst.
@Tuttebelleke zo he dat is aanpoten wel denk ik? Werk je er ook nog bij? Dat vind ik dus zelf 't lastige, ik ben van ziekenhuis naar thuiszorg gegaan zodat ik met m'n 0 uren contract alleen na 19 u 's avonds werk in kan plannen en geen opvang nodig heb gezien ik dat zo vervelend vind, ben nogal 'n mamma die ze niet zo makkelijk weg kan brengen, maar met 4 kids nog energie over om te werken miss is 't dan wel heerlijk ff eruit hoor kan dat nu niet zeggen
@Tuttebella en 9 maanden ertussen bizar joh, twee in 1 jaar dus? Dan had je wel heel rap weer een eisprong na de geboorte
Ja ik werk wisselend drie of vier dagen per week. Vind het heerlijk, maar ik zou ook nooit fulltime moeder kunnen zijn. Vind thuis zitten verschrikkelijk Wij hebben oppas aan huis, de kinderen zijn dol op haar dus dat maakt het wel makkelijker. M is wel wat te vroeg geboren hoor
@Tuttebella nou ik ben dus nu soort thuis moeder op 2 avonden per week na en vind het wel behoorlijk intensief, benieuwd hoe lang ik 't volhoud. Als je af en toe dagje voor jezelf heb kan je meer erna genieten weer ervan voor m'n idee, soms kn je na paar dagen kids 24/7 't wel even kakken wat moet dat fijn zijn aan huis oppas, geen gezeul met alles, eigen bedjes, heerlijk!! Oh aha vandaar, nou alsnog zal 't wel intensief jaar geweest zijn
@Mempie Heftig jaar was het zeker en raad het niemand aan, zó snel op elkaar. Heb wat rondjes door het huis gelopen met twee jankende baby’s in m’n armen . Haha nou werken is geen dagje voor jezelf he Wordt gewoon verwacht dat ik hard werk en presteer op mijn werkdagen. Nou vind ik tijd voor mijzelf wel heel belangrijk en plan ik heel vaak een dagje in die ik helemaal voor mijzelf houd. Word ik een veel leukere moeder van! Oppas aan huis is echt ideaal inderdaad! En heel goedkoop als je het vergelijkt met een kdv.
Nouuuu allemensen zie 't al voor me! Heel druk!! Knap van je zeg! Ja stabiele oppas aan huis is alleen wel echt heel schaars!!