Ervaring gezocht: grensovergang Slovenië-Kroatie

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door Angel1980, 27 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Angel1980

Angel1980 Niet meer actief

Ik ben langzaamaan begonnen met informatie op te zoeken over de desbetreffende landen waar we doorheen gaan reizen en ik loop tegen één ding waar ik niet veel informatie over kan vinden.

Ik lees dat de grenscontroles tussen Slovenië en Kroatië verschrikkelijk lang kunnen duren.. Klopt dat nog steeds en wat kan ik verwachten?

Wij gaan de grens bij Istrië over en dat schijnt een heel druk punt te zijn. Alternatieven zijn er nauwelijks, maar tips zijn zeer welkom!

2. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.071
    3.863
    113
    Ja, wij vorig jaar. Heenweg 1,5 uur ofzo, terugweg amper, we zagen op het navigatiesysteem een alternatieve route. Geen idee waar we allemaal geweest zijn, we kwamen geen toeristen tegen, soort bergweggetjes/heuvels en dorpjes gezien. We moesten wel iets omrijden dus, maar al met al korter dan de standaard route.
    En vergeet Oostenrijk/Duitsland en Oostenrijk/Slovenië niet. Vooral die laatste was erg. Heen de Karawankentunnel genomen, vreselijk, terug een andere overgang, ook iets om maar zoveel fijner.
    Het scheelt al als je zelke routes doordeweeks neemt.

Angel1980 vindt dit leuk.
  3. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.500
    4.342
    113
    Vrouw
    Vorig jaar eind juli duurde het inderdaad zo’n 1,5 uur. En dan waren wij vroeg. Ze controleerde ook elk paspoort, mensen in de suto’s werden geteld.
    Terug waren we ook vroeg en reden we eigenlijk zo door, wel rustig rijden natuurlijk.

4. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.472
    3.929
    113
    Vrouw
    Het is idd druk (en de keren dat wij er reden was in juni). Geen tips/alternatieven voor je...

5. luca75

luca75 Fanatiek lid

14 aug 2013
    4.866
    3.501
    113
    Twee jaar geleden was het ook wel druk. Ze bekijken echt je paspoort en ze keken ook wie er op de achterbank zaten.

Gewoon incalculeren.

6. Angel1980

Dank voor de tip. We komen idd via Oostenrijk binnen, maar het scheelt misschien dat we op vrijdag de grens over gaan (hoop ik althans..) We overnachten net over de grens in Slovenië en zaterdag gaan we verder richting Kroatië. Ik wil wel vroeg vertrekken, maar we zijn afhankelijk van hotel wanneer het hotel het ontbijt aanbiedt.

7. Angel1980

Anderhalf uur is wel te doen. Ik las ook horrorverhalen over 5 uur stilstaan :eek:

8. Angel1980

Gaan we zeker doen. Weet je trouwens nog hoe lang je ongeveer hebt gewacht?

9. Angel1980

Dankjewel. Weet je ook hoe lang jullie ongeveer erover deden?

10. Mien30

Mien30 Fanatiek lid

6 jul 2015
    1.715
    468
    83
    Vrouw
    Wij rijden deze route al meerdere jaren (hoog- en laagseizoen) en hebben nooit langer dan een kwartier gewacht.
    Als ze een Nederlands kenteken zien kijken ze met een schuin oog naar je paspoort en kun je door.

11. Angel1980

Dat zou mooi zijn!

12. luca75

luca75 Fanatiek lid

14 aug 2013
    4.866
    3.501
    113
    Hoe lang weet ik niet meer. Maar zeker geen anderhalf uur want dat had ik zo belachelijk lang gevonden dat ik het wel onthouden had.

Terug vond ik vervelender. Overgang slovenie oostenrijk. Hadden ze van die fuiken gemaakt waardoor je langzaam moest rijden. Gebeirde verder niks. Niemand gezien. Dat vond ik wel irritant.

13. Angel1980

Dat klinkt ook positief! Kroatië is in principe onze 'eindhalte, dat scheelt enorm, maar ik zou het zuur vinden als we 8 uur onderweg zijn voor 300 km.

Grens Oostenrijk/Slovenië klinkt nu minder aantrekkelijk. We komen dan vanuit Praag en moeten ongeveer 586 km rijden. Een langere rit, dus dan wil je ook niet te lang worden opgehouden bij de grens :rolleyes:

14. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Wij zijn er twee keer geweest. 1x de overgang bij Rupa. Alleen even controle, geen files. Tweede keer de overgang bij Gornji Macelj, in de buurt van Zagreb. Wel even file, maar zeker geen 1,5 uur. Er waren ook wegwerkzaamheden, dus ik weet niet eens of die file nou precies door de grenscontrole kwam. Beide keren midden op de dag.

Terug nooit file gehad. De 1e keer via Rupa, de tweede keer zijn we net voor die grensovergang binnendoor naar Triest gereden, omdat we die kant op wilden.

De Karawankentunnel in Oostenrijk is inderdaad ook berucht, maar ook daar hebben wij nooit in de file gestaan. Wel eens een extra overnachting in Oostenrijk genomen, omdat het de dag dat wij eigenlijk wilden gaan wel heel erg druk was met urenlange files. De volgende ochtend was er niets meer aan de hand.

15. Angel1980

Dank voor je uitgebreide antwoordt! Het stelt me gerust dat jullie zulke goeie ervaringen hebben.

16. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.346
    36.205
    113
    Dan heb je geluk gehad. Wij zijn er vorig jaar geweest en onze paspoorten weren uitgebreid bekeken, maar dat duurt maar een paar minuten. We hebben een kleine 2 uur daar in de file gestaan. Op de terugweg ook en dat was midden op de dag. Ik vond dat echt het minste stuk van de hele reis.

17. Angel1980

Dus beiden kanten op begrijp ik? Vorig jaar schijnt ook een drama te zijn geweest.. Ik mag hopen dat ze dat dit jaar anders gaan aanpakken.

18. Pimpelmeesje

Pimpelmeesje Fanatiek lid

12 apr 2015
    2.769
    2.145
    113
    Vrouw
    Docent Na&Sk
    Wij gingen vroeger meerdere keren per jaar naar Italië, mijn ouders besloten toen altijd 's nachts te rijden ivm files in het algemeen. Weet niet of het voor jullie n optie is maar dan is het iig rustig :)

19. Angel1980

Helaas is het geen optie omdat we al een week ervoor door Oost Europa aan het reizen zijn ;)onze laatste stop voor Kroatië is in Slovenië, net over de grens bij Oostenrijk. Daarna is het nog 300 km rijden.

Wat ik wel ga uitzoeken, is vanaf hoe laat je mag ontbijten. Als we om 06.00 uur kunnen eten en om 07.00 uur weg kunnen rijden, zou dat heel mooi zijn.

20. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.346
    36.205
    113
    Ja beide kanten op. Juist op de terugweg viel dat zo tegen. Dan doe je al ruim 2 uur over de eerste 30km. Dikke tegenvaller.

Deel Deze Pagina