Wie is aansprakelijk?

Discussie in 'De lounge' gestart door dds, 17 dec 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Dag dames!

Even de situatie schetsen:
    Wij hebben ons huis 5 jaar geleden laten bouwen en 9 maanden laten de buitenkant laten schilderen door een erkend schilder.
    Hij is van de zomer nog even langs geweest omdat wij volgend voorjaar de buitenkant opnieuw willen laten schilderen.

Vandaag is een aannemer geweest voor een offerte uitbouw, hij liep een rondje rondom het huis en zag houtrot bij/in de boeien van de berging:eek::eek:

Het hout (geen idee welke soort) blijkt verkeerd bevestigd te zijn; verkeerd gezaagd waardoor de rand "open" ligt en al het water kan absorberen.

Wie is hiervoor aansprakelijk?
    Het bouwbedrijf hoort de boeien goed te monteren toch?
    Of had de schilder dit moeten zien en dit moeten melden/ dichtkitten?

We hebben een minimale rechtsbijstand (alleen consumenten)

2. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    Gewoon het bouw bedrijf bellen, niet meteen boos worden ;) hun hebben geplaatst

al zou ik wel een opmerking richting schilders bedrijf maken, dit hadden ze inderdaad moeten zien

3. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Wat vervelend dat je je boeien moet laten vervangen! Ik ben bang dat niemand aansprakelijk is. De schilder zeker niet. Het was netjes geweest als hij het had gemeld maar het hoeft niet als het niet in zijn opdracht staat. Ik weet niet hoe je je huis hebt laten bouwen vijf jaar geleden maar waarschijnlijk onder de AvA (algemene voorwaarden voor aanneming van werken) of de UAV 2012. Beide sluiten aansprakelijkheid na oplevering uit. Iets dat je 5 jaar na oplevering constateert is kansloos.

Ik zou doen wat @anica voorstelde: bel het bouwbedrijf op, leg vriendelijk uit wat geconstateerd is en vraag wat ze daar aan kunnen en willen doen. Het zal echter op coulance van hun kant uitdraaien.

Tot slot: heeft jullie aannemer wel gelijk? Is er wel houtrot (de schilder heeft het niet gezien) en zo ja, komt dat inderdaad door verkeerd werk van de oorspronkelijke aannemer? Dit is in 5 jaar niet gezien en nu is het ineens niet goed? Misschien ben ik cynisch maar het kan ook zijn dat je nieuwe aannemer extra werk wil aannemen.

Whoopy vindt dit leuk.
  4. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Dit, een fout maken is menselijk, pas boos worden als ze de fout niet netjes oplossen.

Als het verkeerd bewerkt en bevestigt is dan is het de verantwoording van het bouwbedrijf.

De schilder heeft dat ook geschilderd? Als goede schilder had hij dit wel moeten signaleren en daarna op juiste wijze af moeten werken. Maar hij is niet verantwoordelijk.

Het bouwbedrijf kan zeggen ja maar wij dachten dat de schilder het zou afwerken, dan kun je nog aangeven dat ze dat dan hadden moeten melden want jij als leek hebt er geen verstand van. Je kunt zelfs nog bij het bouwbedrijf zeggen dat jullie als leken zelf hebben geschilderd zodat deze niet de schuld op de schilder af kan schuiven.

5. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    @GossipGirlxoxo het bouwbedrijf heeft deze boeien 5 jaar geleden bevestigd en 9 maanden geleden heeft de schilder de houtrot niet geconstateerd. Zo lees ik het tenminste. Ik neem aan dat het in de tijd tussen bevestigen en de laatste keer schilderen al wel eens geschilderd is, anders snap ik die houtrot wel. Maar dan had de vorige schilder het ook al moeten constateren.

Na 5 jaar is er niemand meer aansprakelijk.

6. GossipGirlxoxo

Oh dat van die schilder 9 maanden geleden heb ik dan niet goed gelezen. Ik ging er vanuit dat meteen na het plaatsen en schilder aan de slag is geweest.
    Niemand meer aansprakelijk vind ik te makkelijk. Je hebt op dit soort werkzaamheden gewoon garantie. (als je een goed bedrijf inschakelt)

7. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Nee dat heb je niet, vertel eens waar je dat vandaan haalt? Na oplevering is er geen aansprakelijkheid meer voor de aannemer, tenzij de gebreken niet geconstateerd hadden kunnen worden. Zo werkt de UAV (of de AvA) en alle gerenommeerde aannemers, architecten een bouwbedrijven werken met die gestandaardiseerde voorwaarden. En zeker als iets 5 jaar geleden is opgeleverd is eregeen aansprakelijkheid meer.

Zelfs als je de AvA buiten beschouwing laat komt aansprakelijkheid voor uit een onrechtmatige daad en die is er niet want geen causaal verband meer na 5 jaar. Dan hou je alleen nog wanprestatie over als grond voor aansprakelijkheid maar succes om dat 5 jaar na het afronden van de contractuele verbintenis alsnog in te roepen.

Salentein en Jessi79 vinden dit leuk.
  8. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    Precies wat Juul75 zegt. Ben je lid van VEH? Dan zou je nog kunnen bellen voor advies?

9. GossipGirlxoxo

Uit eigen ervaring, wij geven op al het geleverde materiaal / werkzaamheden x aantal jaar garantie. Dak bijv. 10 jaar voor lekkage's en sommige dakmaterialen 30 jaar garantie. Schilderwerk 1 jaar, timmerwerk weet ik niet uit mijn hoofd. En dat is in de particuliere bouw absoluut niet ongebruikelijk.

10. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Maar ik neem aan dat een bouwbedrijf wel "goede" hout moet gebruiken (ik ga morgen de bouwbeschrijving lezen, het is een soort spaanplaat.....met opengezaagde kant naar buiten)
    In mijn ogen is het hun fout, alle andere onderdelen zijn wel goed. (bakgoten, windveren, raamkozijnen, deuren enz)

Dan heeft het schilderen 4 jaar geleden totaal geen zin gehad.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  11. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.813
    4.052
    113
    De schilder sowieso niet. Hij heeft de fout niet gemaakt. Het had wel goed geweest als hij het had opgemerkt en gemeld.

Wat betreft de bouwer verwijs ik je naar de volgende link https://www.eigenhuis.nl/huis-kopen/nieuwbouw/problemen-bouw/oplevering-nieuwbouw-gebreken#/

Heb je de oplevering zelf gedaan of heb je daar een bouwkundige bij gehad?
    Het gaat om een gebrek dat je, zoals ik het uit het verhaal begrijp, eerder had kunnen constateren en dus geen verborgen gebrek. Denk dat je dus afhankelijk bent van de goede wil van de bouwer.

Juul75 vindt dit leuk.
  12. GossipGirlxoxo

Ik heb de hele op niet goed gelezen zie ik nu, ging om een nieuwbouw project en geen verbouwproject. Daar heb ik geen ervaring mee.

13. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    Zijn de kopse kanten van de boeien wel goed gelijmd? Wij hebben jaren geleden de oude boeien vervangen door nieuw hardhout, en kregen toen bij de bouwmarkt het advies om de kopse kanten te dichten met houtlijm voor het schilderen. Anders kan het vocht er makkelijk inkomen.

14. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    De schilder gebeld, hij komt binnenkort kijken en denkt het te kunnen oplossen met houtrot vulling (???)
    We hebben vereniging Eigen Huis bij de oplevering gehad.

15. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.813
    4.052
    113
    Je zou evt ook VEH nog kunnen vragen hoe het kan dat zij dit niet hebben opgemerkt bij de oplevering. Je betaald ze voor hun deskundige bijstand op dat moment juist om dit soort dingen te constateren. Wellicht dat zij nog wat kunnen/willen betekenen wanneer een oplossing je nu geld kost omdat het niet bij de oplevering is gemeld.

Deel Deze Pagina