Ervaring gezocht; leerproblemen

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Lynx, 28 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    @Kache; Dank je. Het is inderdaad ook het gevoel dat je geen vinger achter de oorzaak krijgt . Ik heb altijd het gevoel gehad dat ze meer kon.
    De afspraak met de orthoptist is gemaakt, dus ik ben benieuwd.

2. Roanna

Roanna Bekend lid

24 aug 2015
    880
    395
    63
    Klopt, dyslexie is niet perse uitgesloten. Het kan ook zo zijn dat ze een spellingsdyslect is; dan heb je minder moeite met lezen maar wel met spelling.
    Maar je zult wel eerst helder moeten hebben of er geen andere problemen spelen, bijv. met haar ogen of ADD of iets dergelijks.

Het kan zijn dat een kind concentratieproblemen lijkt te hebben, maar dat dit juist weer komt door de moeite met lezen/spellen.... Dus het is wel ingewikkeld wat het is.

En inderdaad, als ze E5 gehaald heeft dan heeft ze geen heel ernstige vorm van dyslexie lijkt mij.

3. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Dyslexie hoeft inderdaad geen combinatie te zijn van slecht lezen én slecht spellen, het kan ook alleen slecht spellen zijn, dus zo’n Avi-niveau hoeft niet zoveel te zeggen. Ook kun je bij Avi aardig raden wat er staat door woorden in de juiste context te plaatsen.
    Overigens gaan dyslexie en concentratiestoornissen vaak samen.

4. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    OF ze heeft een slecht onderwijzer die de moeite niet neemt om spellingsregels goed en duidelijk uit te leggen omdat ze bezig is met andere kinderen die veel meer moeite hebben en aandacht moeten krijgen. kijk, tot e4 kun je spellen en lezen zonder die regels OK doen echt snappen wat je doet is niet nodig. maar gr5-6 zijn de regels zeer belangrijk om die op tempo te kunnen doen. als je de regels niet snapt, niet zo goed naar de juf luistert, of geluisterd hebt dan weet je gewoon onvoldoende om goed en stabiel te kunnen scoren. als het kind ineens de regel, snapt ipv alle woorden proberen te onthouden zie je dat de scores omhoog gaan. of dus juist omlaag, als het kind met woordherkenning zo ver gekomen is maar techniek nagelaten is bij lezen en spellen.

5. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    @belize ze heeft geen slechte leerkracht. Vorig jaar was dit namelijk ook al een probleem, dit jaar een andere juf en de regels nog herhaald. Het beklijft gewoon heel moeilijk.

6. Lisanne1811

Lisanne1811 Fanatiek lid

2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Dat wist ik helemaal niet, dat het ook alleen spellen kan zijn. Dan heeft die van ons misschien inderdaad wel add én dyslexie. Pff hoop het niet!

7. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    maar snapt zij die wel?de regels leren ze in meerdere jaren(dus alle regels herhalen zou niet zomaar lukken). zoontje dacht bijvrbeeld een paar weken geleden dat hij met leesregels(die je op gr4 leert) ook de spelling kon doen van gr6. zo maakte hij een paar fouten(hij zit dus op gr6) en hij kreeg meteen een uitleg. en hij snapt het weer. een goede juf neemt het kind even apart en legt het uit. Als de juf de tijd zou hebben. ze weten heel vaak wat het kind nodig heeft maar er is geen tijd om dat soort zaken goed uit te leggen aan individuele kinderen. zo krijgt je 100 soorten van leeshandicap. maar er is dus 1,5 jaar tijd voordat een onderzoek plaats mag vinden als een kind toont dat hij/zij moeite mee heeft, er dus vermoedens zijn. Binnen die tijd,dus 1,5 jaar lang moet de juf het kind helpen. dat gebeurt dus niet omdat er geen tijd tijd is.na 1,5 jaar tijd is het natuurlijk uit de hand gelopen en je krijgt onderzoek en verklaring en dan is er geplande tijd voor dat kindje. anders dus niet echt.

8. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    @belize ; geen idee eigenlijk of dat het een kwestie van niet snappen is of niet kunnen onthouden......
    Ik denk inderdaad dat de juf geen extra tijd heeft om het uit te leggen. Da's een goeie vraag voor de ouderavond binnenkort. Er komt een stagiaire in de klas die de les volledig overneemt. De juf is op loopafstand en heeft dan mijns inziens wel tijd om kinderen extra te begeleiden.

9. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ze hebben ook dingentjes om de kinderen te helpen die regels te onthouden en juist die dingen waren verwarrend voor mijn zoon. nu heeft hij daar geen last meer van, omdat hij nu ouder is. maar op gr4 leerde hij steeds die dingentjes, omdat hij die belangrijker vond te onthouden dan echt snappen wat je met die regels moet. ik heb hem verteld dat hij, als hij de regel snapt en onthoudt die hulp dingentjes niet hoefte te onthouden. wat een opluchting was dat voor hem. jonge kinderen snappen niet wat nou te leren is te onthouden en te begrijpen en te gebruiken.een juf die gewend is om les aan oudere kinderen te geven kan best slecht les geven als ze ineens met jongere kinderen zit. of andersom. bij gr5 had zoon een juf die jarenlang gr4 doet. en ze was echt heel slecht voor gr5. taalniveau van de kinderen dus hoe die praten enzo was heel slecht op een gegeven moment. omdat de juf nog veel te gr4-achtig les gaf. Wat ben ik blij dat ik zoontje daar weg haalde voordat het te laat werd.zijn ontwikkeling mag nu op de nieuwe school gewoon door gaan. en je merkt het gewoon als je ziet hoe de juf met je kind praat.

10. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Vandaag de oogtest gehad. Haar ogen zijn in orde, dus dat kunnen we afstrepen. Na de vakantie oudergesprek, dus ben benieuwd waar zij mee aankomen. Spelling was van een E naar D gegaan, Dmt bleef wel een E. Dyslexieonderzoek zal dus weer op zich laten wachten ben ik bang.

Deel Deze Pagina