De knoop is doorgehakt, onze woning gaat de verkoop in. Spannende tijd! Gister een makelaar hier over de vloer gehad en daar hadden wij totaal geen goed gevoel bij. Dus wij zijn verder gaan kijken en zien dat hier in de omgeving de woningen van makelaarsland relatief snel verkocht worden. Ook de prijs lijkt een mooie bijkomstigheid, ruim 2.000 lager dan de plaatselijke makelaars hier. Mede daardoor ben ik erg benieuwd naar mensen die ervaring met hun hebben. Heb onze fotograaf al een berichtje gestuurd of zei eventueel de foto's zou willen maken. Zag dat, dat er niet bij inbegrepen zit. Ook de rondleiding verzorg je zelf, vinden wij alleen maar fijn. Kennen de buurt, woning en omgeving goed dus dat zal allemaal wel goed komen.
Wij hebben ons appartement nu 2 maanden te koop staan via Makelaarsland. Ik ben hartstikke tevreden over de gang van zaken. Alles was zo geregeld. Taxateur en fotograaf kwam op 1 dag. Fotograaf heeft hele mooie foto's gemaakt. Voordeeltje dat wij ook zelf de verkoopprijs mochten bepalen. Wat bij andere "echte" makelaars dus niet het geval was. Ons verkoopbord was laatst van het balkon gewaaid en kregen kosteloos een nieuw bord opgestuurd. Ook mogen wij de totale kosten in termijnen betalen. Zonder bijkomende rente. Al met al, ben ik erg tevreden.
Bij ons staan huizen met een internetmakelaar véél langer te koop, maar de meesten maken dan ook zelf de foto's ipv een fotograaf. Je kunt ze er op funda zo uitpikken. Ik zou echt een fotograaf laten komen en goed over de vraagprijs nadenken, want soms hebben digi makelaars echt bizarre vraagprijzen. Wij wilden eerst ook Makelaarsland maar uiteindelijk koos ik een full service. Want rondleiden als ik bijv de kinderen naar school moet brengen ofzo zou al niet kunnen. We stonden maar een week te koop maar onze acht kijkers kwamen allemaal in de ochtend, de eerste om 8.30 en de laatste om 12 uur. Niet savonds zoals ik had verwacht (dat kon met onze makelaar wel) Dus denk over het praktische stuk heel goed na. Daarnaast moet je ertegen kunnen dat kijkers negatief zullen zijn. Ik had daar, achteraf gezien niet tegen gekunt terwijl ik dacht van wel. Als dat allemaal kan, dan waarom niet?
Voordeel dat jezelf de verkoopprijs mag bepalen? Dat mag in goed overleg bij de meeste gewone makelaars ook hoor. En of dat nu echt een voordeel is? Hoop dat jullie wel een reële vraagprijs hanteren dan en jezelf niet uit de markt prijzen. Sommige verkopers menen namelijk dat ze een "gouden" huis hebben ofzo en zetten een vraagprijs neer welke niet reëel is. Vervolgens staat hun huis lang te koop en snappen ze niet waarom er nauwelijks kijkers komen. En bord van balkon gewaaid en gratis een nieuwe? Wat bijzonder. Bij veel gewone makelaars krijg je ook gratis en voor de nop een nieuw bord in je tuin of voor aan je raam als ie gestolen is ofzo. Bij ons in de straat stond met tussenpozen tot 2x toe hetzelfde huis enorm lang te koop via Makelaarsland. Uiteindelijk zijn ze toch maar over gestapt naar een gewone makelaar en was hun huis vervolgens binnen 2 maanden verkocht. Het is toch iets wat jezelf zou moeten uitproberen denk ik. Ik denk dat je zowel positieve als negatieve ervaringen te lezen krijgt hier.
Mijn man heeft paar jaar geleden zijn appartement verkocht via makelaarsland. Heeft wel enorm lang geduurd maar daar speelden veel factoren bij waar wij geen invloed op hadden. Zijn ex woonde (en rookte) bijvoorveeld toen nog in het huis en haar ouders deden de rondleidingen. Al met al waren we wel tevreden over makelaarsland. Maar zij hadden ook een fotograaf langs laten komen maar die was heel slecht. Ik heb er zelf ook aardig kijk op en heb alle foto's nog helemaal moeten bewerken (snoeren en rommel weggeshopt enzo). Ik zou dan ook een eigen fotograaf gebruiken waar jullie tevreden over zijn en daar zou ik niet op besparen. Wat het verder is met de vraagprijs: makelaarsland heeft er geen belang bij om het huis snel verkocht te hebben. Een lokale makelaar heeft liever wel een huis zsm verkocht omdat dat een mooi visitekaartje voor ze is en ze er pas echt iets op verdienen als het huis verkocht is. Daardoor stellen lokale makelaars wel eens een vrij lage vraagprijs voor waarvan ze weten dat het huis dan snel verkocht zal zijn.
Dat weet ik niet hoor.. onze lokale makelaar had hele uitdraaien meegenomen met wat onze buurt deed qua prijs per m2, markt analyse etc.. daar baseerden we SAMEN de vraagprijs op. Maar we hadden ook meerdere makekaars uitgenodigd en de beste en prettigste gekozen.
Dankjewel dames, Het lijkt natuurlijk allemaal leuk z'n internetmakelaar. Maar geen idee of dat werkelijk zo is. Paar straten verderop staan er 3 op een rij te koop, 2 van plaatselijke makelaars en dus 1 van makelaarsland.. Binnen 2 weken is hij verkocht. Zo hoor ik dus meer goede verhalen hier in de omgeving. Volgende week hebben we afspraak met de fotograaf om te bespreken of het wat is en wat zei voor ons kan betekenen. Verder laten wij ook nog een lokale makelaar komen van een ander bedrijf. Die hier was maandag hadden wij gewoon geen goed gevoel bij. En in het ergste geval, stel je haal hem uit de verkoop bij makelaarsland. Welke kosten moet je dan sowieso betalen? Neem aan dat je niet die 1249 volledig kwijt bent
Ik zou ook even op funda kijken. Dan kun je de foto's bekijken bij makelaarsland maar vooral ook de looptijden. Onze makelaar was 3500 all in maar onze tussenpersoon heeft haar bij de notaris op de eindafrekening laten zetten en uiteindelijk is dat bij de nieuwe hypotheek erin gekomen.. dit was 5 maanden terug. We hebben haar dus niet rechtstreeks betaald.
De kosten van de makelaar komen volgens mij sowieso op de eindafrekening van de notaris. Alleen de opstartkosten (foto's/plattegronden maken, opvragen kadaster, plaatsing op funda, brochure maken e.d.) moeten meestal wel betaald worden zodra de woning op funda staat.
Wij hebben ons eerste huis via Makelaarsland verkocht. Dat was in de crisis, en in 3 maanden verkocht. Dat was voor toen snel. We betaalden 1000 euro, er waren verder geen kosten. Foto's maakten we gewoon zelf, tekst voor de brochure ook. Alleen als koper zou ik het minder fijn vinden, om een huis te bezichtigen met de bewoners erbij. Maar er zijn vast genoeg mensen die dat prima vinden. Ons tweede huis ging wel via de plaatselijke makelaar, toen waren we 4000 kwijt ofzo. Maar dat was een hogere prijsklasse dan ons eerste huis, en we hoopten dat de makelaar al mensen in portefuille had. Dat was ook zo, die mensen bezichtigden al voor het te koop stond, maar haakten af, toen het te koop kwam was het in 2 weken verkocht. Achteraf hadden we net zo goed Makelaarsland kunnen nemen, want deze mensen kwamen gewoon via Funda, maar dat wisten we natuurlijk niet.
Ik zie in onze omgeving dat huizen met "doe het zelf-makelaars " langer te koop staan. Als je haast hebt zou ik er niet voor kiezen. Zelf hebben we een makelaar uit de regio genomen met 1 vast persoon die onze aan- en verkoop deed. Er waren allerlei problemen: hypotheken niet op tijd rond, problemen uit de bouwkundige keuring, een echtscheiding die niet goed in het kadaster was doorgevoerd... Ik vond het heel prettig om iedere keer bij mijn vaste contactpersoon "uit te huilen" en ze heeft ook alles goed opgelost. Ik vraag me toch af hoe het gelopen was bij een internetmakelaar. Ik denk dat het toch een beetje een gok blijft: als alles goed loopt bespaar je een hoop geld ermee, maar gaan er dingen mis lijkt me dat ze minder adequaat kunnen reageren.
Wij hebben ons huis via een makelaar verkocht en ben blij dat ik de mensen niet zelf hoefde rond te leiden. De vraagprijs mochten wij gewoon zelf bepalen. De makelaar gaf een indicatie, maar wij wilden iets hoger zodat we wat meer onderhandelingsruimte hadden en dat was geen enkel probleem. (Hebben hem uiteindelijk verkocht voor de advies vraagprijs van de makelaar dus maar goed dat we onze prijs hebben aangehouden) Ons huis heeft 2,5weken te koop gestaan en als het aan de koper had gelegen was hij nog sneller verkocht maar dat kwam omdat hij bij de open huizen dag direct een bod wilde doen en wij alles via de makelaar deden.
Wij hebben ons huis bij makelaarsland verkocht en ben zeer tevreden. Wij hadden eerst lokale makelaars over de vloer gehad, maar totaal geen goed gevoel bij. Een was ook erg dreigend dat we gelijk moesten tekenen en kreeg helemaal geen vertrouwen in zijn verkoop technieken. De makelaar van Makelaarsland die bij ons over de vloer kwam heeft ons ook goede tips gegeven om het huis zo snel mogelijk te verkopen. We hebben een fotograaf in handen genomen en de bezichtigingen zelf doen is helemaal niet moeilijk. Bij openhuizen dagen moet je het tenslotte ook zelf doen. Ons huis was dan ook relatief snel verkocht (in nog het lastige 2014) en iig veel sneller dan andere huizen in die straat. We hebben zelf ook veel aan promotie gedaan dmv flyers en social media.
dankje voor de info Zelf promoten is ook ons plan, zit er aan te denken om hem eerdaags al op fb te plaatsen. Volgende week hebben wij 4 huizen die wij gaan bezichtigen en adhv onze enthousiastme voor een woning gaan we bepalen wat de vp/bieden vanaf prijs gaat worden voor onze woning. Zit DE woning erbij dan komt deze scherp op de markt en anders iets hoger zodat we zelf ook nog even tijd hebben om rond te kijken.
Wij hebben ons huis begin dit jaar verkocht met Makelaarsland en zijn tevreden. Een paar jaar geleden heeft het ook te koop gestaan via een plaatselijke makelaar. Toen heeft het 1,5 jaar te koop gestaan, de makelaar heeft 15 bezichtigingen gedaan maar meestal kwam er geen enkele reactie. Begin dit jaar hebben we het huis opnieuw in de verkoop gedaan, nu via makelaarsland. Dat is erg goed bevallen. Wij vinden het erg fijn om zelf contact te hebben met de kijkers. Vaak gaan de afspraken via de mail en dan kan je na de bezichtiging een woningreview versturen. Dat vonden we ook een groot voordeel. Dan heb je tenminste een reactie vd kijkers. We hebben in 2 maanden 10 bezichtigingen gehad (incl open huis) en toen was het verkocht
Ik kan uit ervaring vertellen dat je het volledige bedrag kwijt bent als je je huis uit de verkoop haalt bij makelaarsland. Ze doen er ook erg laconiek over, ik had niet het idee dat ik de enige afmelding was van die week... Wij zijn ontevreden. Het duurde veel langer dan beloofd voordat de taxateur kwam. Die nam vervolgens het bord niet mee, dus zo duurde het nog langer. Acht maanden te koop gestaan. Ze nemen tussendoor nooit contact op. Ook niet om te vragen hoe een bezichtiging ging. Of om de strategie te spreken als er al maanden geen kijkers meer zijn geweest. Uiteindelijk waren wij er wel klaar mee. Toch overgestapt naar een lokale makelaar. Geld van makelaarsland kwijt, dus dan is het uiteindelijk nog duur! Bij de nieuwe makelaar zouden we veel minder kwijt zijn als we het huis niet via hem verkochten. Maar dat was niet nodig, het was binnen 2 weken aan de 2e kijkers verkocht. En deze makelaar heeft ons geweldig geholpen bij de aankoop van onze nieuwe woning.
maar dat je minder tot geen begeleiding gekrijgt vanuit hun kant vindt ik eigenlijk logische. Het is een internetmakelaar en de bedoeling is dat je er zelf natuurlijk ook moeite voor doet tenminste ik verwacht niet van iemand die minder dan de helft van de kosten vraagt er net zoveel energie jn gaat steken als iemand die het dubbele vraagt. Ja nadeel is indd dat je dan die 1249 kwijt bent, heb ze net gesproken. Wel iets om overna te denken. Hij kom in ieder geval vandaag of morgen al op fb, doen we zelf. Momenteel zijn we bijna klaar met de bijkeuken, dat was schuurtje. Als dat helemaal klaar is komt hij officieel in de verkoop.