Mijn kleuter van 4.5 jaar praat heel slecht. Veel dingen zijn onverstaanbaar, vreemde zinsopbouw, hele korte zinnen (maximaal 3 woorden) kan eigenlijk geen dingen navertellen, zegt vaak 'weet ik niet' enz. Dit hebben we al meerdere malen besproken met de juf en zij heeft geadviseerd om hem te laten onderzoeken door een logopediste omdat ze denkt dat er toch iets zou kunnen zijn op het gebied van zijn taalontwikkeling. De juf ziet ook weinig groei. Ik ben gaan zoeken naar een logopediste in de buurt en kwam op een site waar gesproken werd over TOS (Taalontwikkelingsstoornis) Ik zie heel veel overeenkomsten bij mijn zoontje. Wie heeft ervaring met TOS? Hoe ging het traject bij jullie? Welke kenmerken zagen jullie? Hoe ben je begeleid?
Ik vind deze bevinding wel heel erg laat merkte je al eerder niks oo ? En bij het cb hebben ze nooit iets gezegd ? Mijn oudste nu bijna 10 kwam ik er achter toen die zo 2 jaar was hij sprak onverstaanbaar en uiteindelijk na veel zeuren pas met 3,5 doorverwezen na gehoortesten en alles naar kentalis En vanaf toen ging die met springen voorruit hij heeft toen half jaar psz gedaan op een locatie van kentalis Erna toch gekozen voor regulier onderwijs was echt niet ging toen toch. Naar cluster 2ondereijs en binnen een jaar sprak die zo goed dat die terug mocht naar zijn oude school Ik zou echt een logopediste een doorverwijzen g vragen naar een audiologisch centrum en daar alles uitsluiten gehoortesten etc En echt een indicatie krijgen voor een cluster 2 school
Ik vind ool dat day erg laat is opgemerkt. Heeft hij niet op een spz gezeten? Of hebben die nooit wat gezegd? En waarom wacht de juf er een half jaar mee, ze kan die conclusie toch al naar een paarnweken trekken? En jullie? Bedoel het echt niet verwijtend maar hoe eerder een kind geholpen wordt hoe betrr dus snap het niet zo goed. Ik zou nu niet alleen logopedie inzetten maar kijken of hij ergens uitgenreid kan worden getest en zsm.
Hij was vrij laat met praten, dat heb ik aangegeven op het cb. We maakten ons verder geen zorgen, omdat het er op leek dat hij gewoon met alles wat later was. In onze woonplaats zijn geen psz meer, dus daar is hij niet heen geweest. Ook is het niet m'n eerste, dus dan ga je er misschien wat makkelijker mee om. Zo van, het komt wel. Laat het hem maar op z'n eigen tempo doen. Natuurlijk zeiden mijn man en ik wel eens tegen elkaar dat hij anders was als de andere 4. Maar dan denk je nog steeds dat het een achterstand is die hij wel gaat inhalen. Nu lijkt het eigenlijk stil te staan en zien we opmerkelijke dingen. Of die constatering laat is, weet ik niet.
Geen ervaring met tos! Wel soort van kentalist maar alleen er testen gehad ZL had ook achterstand nu al in 1.5 jaar via logopedie hoop ingehaald nu is het kwestie van verstaanbaarheid heeft ze het al lang? Want dan snap ik ergesb niet waar cb niet heb ingegrepen voor logopedie oid? Hier was buisjes ook een redding en verademing en begin Succes
Hier geen ervaring met TOS, maar wel met het traject dat je in gaat voor onderzoek. Hier bij de jongste, nu 2,5, zitten we daar nog in. Ze heeft gedurende haar eerste twee jaar waarschijnlijk veel last gehad van lijmoortjes waardoor ze erg bedompt hoorde en haar taal-/spraakontwikkeling achter liep. Ik vind het heel positief allemaal; ze plannen bv een onderzoek in gedurende 1 ochtend, alles heel spelenderwijs, daarna meteen een gesprek over de eerste bevindingen. Zo alles op 1 ochtend is veel fijner dan verdeeld over 3 afspraken + nog een afspraak voor de 'uitslag' etc. Hier kijken ze echt heel goed naar het kind, tijdens de onderzoekjes ligt er totaal geen druk op. Het zijn echt gewoon allemaal leuke spelletjes en als dochter er genoeg van heeft, proberen ze iets heel anders. Ging prima! Hier liep de doorverwijzing via het cb, we konden een week of vier later terecht voor onderzoek. Ik zou even contact opnemen met je huisarts en vragen of zij nu al kunnen doorverwijzen op basis van wat de juf heeft gezegd, of dat dat via een logopedist moet. (Hier juist logopedie ná de onderzoeken, dus geen ervaring met andersom.)
Ga naar je huisarts met je kind, neem hem mee en vraag voor een verwijzing voor een uitgebreid onderzoek bij Kentalis. Ik denk dat het zaak is dat je heel snel verschillende instrumenten in zet om je kind te helpen. Er komt bijna altijd een wachttijd bij kijken, hou daar rekening mee. Als je toch bij de huisarts bent, vraag dan gelijk om een verwijzing naar een logopedist en zoek er eentje uit die ervaring heeft met kinderen die slecht praten. Dit kun je dan gelijk opstarten. Bevindingen van een logopedist kunnen tzt bij Kentalis ook nog van pas komen. Mijn dochter van 3 kan geen woord en ik ben al meer dan een jaar bezig met onderzoeken en dergelijke dus ik denk dat ik wel uit ervaring kan spreken.