TOS/ taal en ontwikkelingsachterstand.

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by els1, Jan 31, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. els1

els1 Actief lid

Jan 23, 2013
    293
    0
    16
    Ik weet niet of dit onderwerp onder het juiste topic staat...
    Maar ben erg benieuwd of er nog meer meer kinderen zijn met een tos? Mijn zoontje van bijna 4 heeft een taal en ontwikkelingsachterstand en zit sinds 2 maanden bij Kentalis..hier gaat hij een traject van 9 maanden in..
    We hopen natuurlijk dat hij in die tijd een inhaalslag zal gaan maken..maar dat is nog de vraag...
    Zijn er mensen die kinderen hebben die hetzelfde traject doorlopen? en zoja, hoe gaat het met ze?

2. Bailief

Bailief Niet meer actief

Mijn dochter van net 3 jaar kan niet praten. Ze gaat al geruime tijd naar een mkd en we hopen dat ze binnenkort toegelaten zal worden bij Kentalis. Dit is nog de vraag omdat ze op verschillende punten in haar ontwikkeling wat achterloopt. Maar niet zo erg als haar achterstand mbt het praten.

Begrijp ik goed dat jouw zoon bij Kentalis is toegelaten met een taalachterstand en een ontwikkelingsachterstand? (Je derde zin)

Succes! Hopelijk doet dit je zoon goed. En anders heeft Kentalis ook een basisschool :)

3. Pleak

Pleak Fanatiek lid

May 30, 2011
    3,620
    218
    63
    zuid-holland
    Mijn zoontje heeft een tos.
    Ik wil eerst wel even meegeven dat een tos (taal ontwikkelingsstoornis) niet hetzelfde is als een taal ontwikkelingsachterstand.

Maar goed, mijn zoontje heeft op een groep bij Auris gelopen ivm met zijn tos. Van net 3 tot ruim 4 jaar oud.
    Hij is inmiddels 5 en zit op het reguliere onderwijs. Hij loopt cognitief juist erg voor, wat erg lastig is voor hem in combinatie met zijn taal (mensen onderschatten hem daardoor soms erg en hij kan niet altijd zo goed vertellen wat er allemaal in zijn hoofdje omgaat), maar het gaat wel erg goed op school.

Het traject bij Auris heeft hem enorm goed gedaan. Hij is daar enorm gaan ontwikkelen en zat al snel veel beter in zijn velletje. Wij zijn nog steeds erg blij dat hij daar is geweest en dat hij daar zoveel heeft geleerd!
    Hij heeft nog wel heel lang logopedie gehad, naast school. Inmiddels wordt hij alleen nog gevolgd. Bij vragen kan ik altijd contact opnemen.

4. els1

els1 Actief lid

Jan 23, 2013
    293
    0
    16
    Sorry, inderdaad stoornis...mijn zoontje praat redelijk, maar kan zich niet goed uitdrukken, en is erg in zichzelf gekeerd...hij lijkt soms heel ver weg te zijn...hij wordt ook op alle fronten (ook zijn intelligentie), nog een keer zijn gehoor...etc. onderzocht...ben benieuwd wat daar uit gaat komen...
    Ja, mijn zoon had een algehele achterstand...met name ook zijn begrip, daar loopt hij ook in achter..

5. Mellebel

Mellebel Bekend lid

Jan 20, 2013
    536
    6
    18
    Mijn zoon van 3,3 jaar heeft een spraak/taalontwikkelingsachterstand..en we hebben de onderzoeken bij Kentalis doorlopen en staan nu op de wachtlijst voor een psz van Kentalis.. daar zal hij dan ook een traject van 9 maanden gaan volgen. Hij zegt losse woorden..begint nu net een beetje met 2woord zinnen maar hij loopt behoorlijk achter. Hij lijkt vooralsnog geen taalbegrip achterstand te hebben maar daar kunnen ze straks in dat traject bij de psz van Kentalis meer over zeggen..

Verder hebben we al bijna een jaar logopedie en sinds vorige week fysiotherapie (ivm houterige grove motoriek wat ook zijn spraak wat kan belemmeren)

6. Bailief

Bailief Niet meer actief

Wat rot dat het niet vanzelf op gang is gekomen bij hem maar wat fijn dat hij nu op de wachtlijst staat. Hopelijk gaat dit hem helpen! :)

7. els1

els1 Actief lid

Jan 23, 2013
    293
    0
    16
    wij moesten ook even wachten, maar uiteindelijk na een maand of 6 konden we eindelijk terecht bij Kentalis...Ik ben er erg blij mee, de groep bestaat uit 8 jongens (het schijnt vaker voor te komen bij jongens) en de zorg en begeleiding is echt subliem...hij zit er nu ongeveer 2 maanden en ik zie hem wel vooruit gaan...nog steeds langzaam...maar het gaat beter..binnenkort nog een keer zijn gehoor getest en ook een fysiotherapeut gaat naar hem kijken...hij is ook nog niet zindelijk en is al bijna 4.

8. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Ik ken 3 kinderen die bij Kentalis zijn begonnen ipv een reguliere basisschool.. De ene is halverwege groep 2 overgegaan naar een reguliere groep 2 en dat ging prima.
    Eentje is er gebleven, omdat de spraak achter bleef liggen, wel vooruit, maar toch net te laag voor de overstap.
    En eentje heeft na groep 4 de overstap gemaakt. Na die overstap bleek dat er ook meer aan de hand was qua gedrag en dat hij bij kentalis naast de hulp bij taal ook veel had aan de kleinere groepen. Hij handhaaft zich wel op de basisschool, maar het is moeilijk in periodes. Maar dat is dus door de extra bagage..

Ze zijn wel allemaal heel erg veel vooruit gegaan in hun spraak, ik hoor geen slechte verhalen van ouders..

9. jumphola

jumphola Fanatiek lid

Jan 3, 2014
    2,188
    488
    83
    Zuid Holland
    Onze zoon is 2,5 en gaat aankomende maandag starten bij Kentalis. Hij zegt vrijwel niets Terwijl zijn begrip erg goed is. We hebben de mazzel gehad dat we erg snel terecht konden. We gaan maandag ook starten met een traject van 9 maanden en hij komt met 4 andere kindjes in de klas.

10. anitake

anitake Lid

Feb 16, 2014
    39
    1
    8
    NULL
    NULL
    Ook mijn zoon heeft een TOS.
    Hij gaat nu sinds vier weken naar het MOD. Ook zoiets als Kentalis. Zijn begrip is goed. Praten doet hij niet. Nu net begint hij met een paar woorden.
    Ze willen PRT-training gaan inzetten om het imiteren te stimuleren.
    Ben heel benieuwd naar de toekomst

11. jumphola

jumphola Fanatiek lid

Jan 3, 2014
    2,188
    488
    83
    Zuid Holland
    Jason zit nu in zijn tweede week. We merken dat hij er echt op zijn plek zit. Geen drama bij het weggaan en de juffen nemen alle tijd voor hem.
    Wat ik ook erg leuk vind is dat er een soort Facebook wat alleen voor ons en de school is. Daar worden verhalen en foto's wat hij die dag beleeft heeft opgezet. Wij zetten er op onze beurt weer foto's op wat Jason thuis allemaal beleeft , en dat gebruiken ze dan weer in de klas.

12. Miracle1

Miracle1 Fanatiek lid

Apr 29, 2012
    1,235
    180
    63
    Een TOS is pas vanaf 7 jaar vast te stellen, het spreekt alleen makkelijker uit vandaar dat het erg veel wordt gebruikt maar de kinderen die ook echt TOS hebben, blijven daar na hun 7e jaar last van houden. De meesten groeien er gelukkig met goede hulp en begeleiding overheen en hebben een spraak-taalachterstand/probleem die met de juiste hulp en begeleiding verbeter wordt.

Er zijn hier meer topics over geopend, wel interessant om te lezen.

Mijn zoon heeft ook een spraaktaalprobleem, hij heeft op de taaltrein gezeten voor ongeveer 7 maanden en zit nu op de basisschool van Kentalis. Sociaal-emotioneel of motorische achterstand past helemaal bij een spraaktaalachterstand. Vaak verbetert dit aanzienlijk wanneer de spraaktaal beter wordt.

Ik ben erg tevreden over Kentalis en raad het iedereen aan die een kind heeft dat een spraaktaalprobleem heeft.

13. Kache

Kache VIP lid

Jan 11, 2012
    6,257
    1,165
    113
    Mijn zoon is met 3,5 jaar naar vroegbehandelgroep van Kentalis gegaan, ivm taal/ontwikkelingsachterstand. We waren toen al door een molen geweest (audiologisch centrum), waar een vermoeden van autisme met moeilijk lerend IQ uitgekomen was.

Hij heeft daar 2 jaar gezeten (dat kon vroeger nog ;)...) en is daarna doorgestroomd naar speciaal onderwijs. Wij hebben heel goede ervaringen met Kentalis, goede begeleiding. Wij en hij hebben hier veel aan gehad.

M.b.t. taal had hij de 'bekende' autistische problemen (langere tijd echolalie, geen wederkerigheid e.d.), hij scoorde bij de meeste logopedische testen quotienten van 60-80, wat geduid werd als een taalachterstand. Toen hij ouder werd is het steeds duidelijker geworden dat hij geen taalontwikkelingsstoornis heeft, maar dat zijn prestaties volledig passen bij zijn verstandelijke beperking. Voor de capaciteiten die hij heeft is zijn spraak/taal op niveau. Sterker nog, taal is nu zijn sterkste 'vak' op school ;)...

14. Miracle1

Miracle1 Fanatiek lid

Apr 29, 2012
    1,235
    180
    63
    Zou taal ook niet zijn sterkste vak zijn geworden omdat hij daar zoveel begeleiding en hulp bij kreeg Kache?

15. rums

rums Niet meer actief

Onze zoon heeft net deze week het traject van 9 maanden afgesloten. Hij is zo enorm vooruit gegaan. We zijn echt enorm blij met de Taaltrein hele lieve juffen die hun vak verstaan.
    Ons zoontje stroomt nu door naar regulier onderwijs, vind dit wel heel spannend.

16. Kache

Kache VIP lid

Jan 11, 2012
    6,257
    1,165
    113
    Dat kan, je weet natuurlijk nooit ;)... Misschien zou hij wel een achterstand hebben gehad zonder al die aandacht. Hij is er zeker niet slechter van geworden :p.

Ik weet wel dat hij altijd veel gepraat heeft (een van de dingen waar ik meeste moeite mee heb, dat eindeloze tetteren de hele dag) en dat het op Kentalis vooral voor hem om de communicatie/wederkerigheid (en gedragsproblemen) ging. Het was niet zozeer dat hij te weinig sprak, maar dat hij niet adequaat kon communiceren met anderen. Hij heeft dan ook in vermoeden-van-ASS-groepje gezeten.

Hij heeft 4 jaar individuele logopedie gehad, zonder dat scores ooit verbeterden en bij de laatste IQ test bleek zijn niveau een stuk lager dan gedacht (waarbij zijn verbale/talige score het hoogst was) en is conclusie getrokken dat logopedie geen enkele toegevoegde waarde had en hij terugkijkend dus altijd op zijn eigen niveau gepresteerd had.

Daarnaast heeft hij zo lang als ik me kan herinneren regelmatig fascinaties/obsessies voor talige dingen (alfabet, woordjes e.d.), waarbij hij eindeloos herhaalt en dus zo zijn eigen leerprestaties een boost geeft :p. Dat komt echt uit hemzelf.

We hebben ook vaak het probleem dat hij overschat wordt omdat hij zichzelf zo goed kan uitdrukken. Als je hem hoort praten lijkt het al snel heel wat... terwijl hij op meeste andere niveau's een stuk lager functioneert.

Share This Page