Ervaring gezocht! Novasure of baarmoeder verwijderen??

Discussie in 'De lounge' gestart door maartje84, 31 okt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. maartje84

    maartje84 VIP lid

    8 okt 2008
    12.734
    4.229
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Wie heeft er ervaring mee?

    Ik heb ernstige menstruatieklachten. Ik heb cyclussen wisselend tussen de 9 (!) en 24 dagen. Het bloedverlies is ook nog eens zo hevig dat ik er ijzertekorten van krijg.

    Ik heb AC pillen geprobeerd (verschillende soorten), Mirenaspiraal en gebruik nu losse hormonen (oestrogenen en progesteron). De eerste maanden werkte de hormonen goed: ik voel me er evenwichtig mee en mijn cyclus kon ik iets beter reguleren. De laatste jaren slik ik deze zooi nog steeds, maar ik bloed me weer suf. Ik kan ook niet m’n menstruatie uitstellen: het komt er gewoon tussendoor. Ook is er sprake van veel tussentijds bloedverlies. Dagje niets, dagje wel, dagje niets, twee dagen wel. Dat soort geouwehoer.

    Toen ik trouwens een Mirena had vloeide ik er ook steeds gewoon tussendoor. Boehoe. Dat terwijl ik zoveel goede verhalen had gehoord.

    Mijn gyn heeft een paar jaar terug een novasure behandeling voorgesteld, maar ik twijfelde toen nog of mijn kinderwens al wel volledig vervuld is.

    Inmiddels denk ik steeds vaker dat ik ‘klaar’ ben. Ik heb nog een hele kleine twijfel maar mijn man is nogal overtuigd dat hij echt geen kinderen meer wil. De Novasure klinkt dus best logisch?

    Ik ben bang voor de Novasure methode. Ik ben bang voor de pijn tijdens de behandeling en ik ben ook heel bang dat ik tot de categorie behoor die daarna nog steeds blijft bloeden. Echt alles wat op gynaecologisch gebied mis kan gaan gáát bij mij altijd mis. Niets kan normaal gaan.

    Ook heb ik begrepen dat een BM niet groter mag zijn dan 10 cm ofzo. Ik heb twee zwangerschappen uitgedragen, waarvan 1 x van een meerling. Ik ben bang dat ze tijdens die horrorbehandeling er achter gaan komen dat het toch niet bij mij kan.

    Ik denk steeds vaker over een BM verwijdering na. Het voelt het meest veilig: dat ding bezorgt me nu elke paar weken zoveel hinder. Vorig jaar ben ik nog op de huisartsenpost beland omdat het bloed maar uit mij bleef gutsen en ik bijna out ging.

    Wanneer is het genoeg? Ik denk dat ik nu op dat punt ben aangekomen.
    Ik denk dat ik voor een BM verwijdering wil gaan. Als ik het doe, doe het dan maar in 1 keer goed.


    Wie heeft hier ervaring mee? Of heb je nog een geniaal idee wat ik nog zou kunnen proberen als tussenoplossing?
    En mocht je je BM hebben laten verwijderen… Is er op seksueel vlak wat veranderd? Ik lees namelijk dat als ze ook je BM mond verwijderen dat je vagina dan minder diep wordt. Kan iemand daar haar ervaring over vertellen?
     
  2. Prjbt

    Prjbt Bekend lid

    28 jun 2022
    960
    1.046
    93
    Vrouw
    Ik heb met beide ervaring.
    De novasure haalde helaas niets uit bij mij. Daarom is een aantal maanden later mijn baarmoeder vaginaal verwijderd.

    De operatie en herstel zijn me reuze meegevallen en ik prijs me elke dag zo gelukkig met deze ingreep. Nooit meer bloedverlies. Op seksueel vlak merk ik er eigenlijk ook niets van. Ik weet nog toen ik op de ok tafel lag en de gyn vroeg of ik het zeker wist. Ik was van niets zekerder dan dat op dat moment. Ik had gewoon tranen van blijdschap dat dat ding er eindelijk uit ging.

    Overigens had ik de novasure onder een roesje en daar heb ik helemaal geen last van gehad. Maar ook geen baat natuurlijk ;)
     
  3. ellalovescoffee

    ellalovescoffee Niet meer actief

    Hier ook met beide ervaring. Novasure heeft het bij mij verergerd. Ik was wel van de heftige bloedingen af, maar bloedde na de Novasure 3 weken wel (licht) en 1 week niet. Ook steeds meer buikpijn en toen bleek dat de Novasure permanente wondjes en verklevingen veroorzaakt had. Ik behoorde tot de 3% bij wie de Novasure niet gewerkt had, integendeel: waardoor ik er dus nog een erger probleem bij had.
    Zes maanden na de Novasure daarom een baarmoederverwijdering gehad en dat was een zegen. Is uitgevoerd met vNotes (Google maar eens). Voelde me na vijf dagen weer prima en na een week of vier was ik ook echt van alle ongemakken af. Op seksueel vlak is er niets veranderd of voelt er niets anders, het is alleen maar beter nu ik niet meer continu vloei ;)

    Persoonlijk, uit eigen ervaring, zou ik een Novasure dus niet aanraden, maar ergens heb ik wel het gevoel dat als ze mij gelijk een baarmoederverwijdering hadden aangeboden, dat ik dat toen te drastisch gevonden had. Veel gynaecologen willen daar ook niet gelijk aan.

    Maar blijf er zeker niet mee tobben, er is hoe dan ook een oplossing. Ik ben er zeker drie jaar mee bezig geweest en ik ben nu 3 maanden na mijn baarmoederverwijdering en het is echt zoooo fijn om je leven weer terug te hebben :thumup:
     
  4. mama2bengeltjes

    mama2bengeltjes Fanatiek lid

    28 jan 2015
    1.181
    518
    113
    Ik heb ook ervaring met beide, de novasure heeft niet geholpen en bleef veel bloedverlies houden. Afgelopen juni is daarom mijn baarmoeder verwijderd en wat fijn is dat, nooit geen menstruatie meer.
     
  5. maartje84

    maartje84 VIP lid

    8 okt 2008
    12.734
    4.229
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    @Prjbt @ellalovescoffee @mama2bengeltjes

    Bedankt voor jullie reacties. Wat onwijs vervelend om te horen dat de eerste poging, de Novasure, niet het gewenste effect heeft gehad. Het bevestigt mijn gevoel dat het niet zo raar is om te denken dat dat naw geen verbetering in mijn situatie zal zijn. Wel prettig om te horen dat het blijkbaar wel onder een roesje kan. Mocht m’n gyn er op staan dat ik eerst een Novasure behandeling moet proberen dan zal ik er op staan dat ze mij sederen. Ik vind dat ik al genoeg geleden heb en dat ook nog eens pijn bij zo’n operatie lijden lijkt me zo onwijs zinloos…

    @op seksueel vlak niets merken: hebben jullie de baarmoedermond nog? Ik wil die het liefst ook kwijt: als ik het doe, doe het dan goed ;)
    Maar als mijn vagina dan minder diep wordt lijkt seks mij pijnlijk worden als je bedpartner groot geschapen is :|:|:|


    Vnotes heb ik gegoogled. Dat klinkt wel vriendelijk voor het lichaam. Mij spreekt dat meer aan dat nog meer littekentjes te krijgen. Ik heb al laparoscopische operaties gehad en een bwc dus inwendig lijkt me ideaal. Ik heb wel een paar vraagjes:

    Heb je na vnotes geen ‘dove’ plekken nu in je vagina? Geen littekenvorming?? (Rondom waar ik geopereerd ben op m’n buik heb ik wat dove plekken qua gevoel). En heb je je baarmoedermond nog? Ik snap wel wat je bedoeld dat je eerst de novasure wilde proberen. Zelf heb ik dat niet. Onbruikbaar maken of verwijderen maakt voor mij niets uit qua verschil in gevoel. In beide gevallen is het niet meer te gebruiken. Met als verschil dat je als ‘ie er eenmaal uit is je geen kans meer loopt op kanker op die plekken ;)

    Niet meer vloeien lijkt me echt geweldig!! Wat fijn dat jullie er zo blij mee zijn!!
     
  6. Prjbt

    Prjbt Bekend lid

    28 jun 2022
    960
    1.046
    93
    Vrouw
    Als de baarmoeder vaginaal wordt verwijderd (en dat geniet momenteel wel de voorkeur bij gynaecologen omdat dat de minste impact heeft) wordt automatisch ook de baarmoedermond verwijderd.

    Ik heb niet het gevoel dat de vagina daardoor minder diep is geworden.

    Ik wilde ook ergens gelijk verwijderen ipv novasure. Ik had daar toen al een beter gevoel bij. Toch eerst voor de novasure gegaan.

    Achteraf heel blij mee want nu heb ik voor mezelf echt het gevoel dat ik alle opties geprobeerd heb en hoef ik me nooit af te vragen of het toch niet te rigoreus was.
     
  7. mama2bengeltjes

    mama2bengeltjes Fanatiek lid

    28 jan 2015
    1.181
    518
    113
    Bij mij is de novasure onder narcose gedaan, doen ze altijd vertelden ze mij, ben dus verbaasd dat dat niet overal zo is.

    Bij mij is de baarmoeder met 1 eierstok en baarmoedermond verwijderd en merk helemaal geen verschil.
     
  8. ClaireDeLune

    ClaireDeLune Fanatiek lid

    12 okt 2021
    1.015
    1.750
    113
    Nederland
    Hoe zit het hormonaal na het verwijderen van je baarmoeder? Ik weet dat dit oa vanuit je eierstokken wordt geregeld maar je bm speelt natuurlijk ook een rol.
    Merken jullie verschil? Moeten jullie iets bij slikken?
     
  9. Prjbt

    Prjbt Bekend lid

    28 jun 2022
    960
    1.046
    93
    Vrouw
    Als je eierstokken blijven zitten verandert er niets qua hormonen dat is wat mij verteld is. Ik merk er ook niets van.

    Ik ben zo dankbaar dat ik van dat kreng af ben!
     
    ellalovescoffee vindt dit leuk.
  10. mama2bengeltjes

    mama2bengeltjes Fanatiek lid

    28 jan 2015
    1.181
    518
    113
    Ik heb nog 1 eierstok en die regeld de hormoonhuishouding, weet elke maand wel wanneer mijn menstruatie ongeveer zou zijn ivm acne en hoofdpijn maar geen bloedverlies meer.
     
  11. dina88

    dina88 Fanatiek lid

    7 nov 2008
    2.359
    235
    63
    Vrouw
    Arnhem
    Ik heb vorige jaar, novasure gehad in combinatie met sterilisatie (eierstokken verwijderd) en daarna bijna geen menstruaties meer gehad, hooguit 2/3 dagen en dan ook nog heel weinig
     
  12. ellalovescoffee

    ellalovescoffee Niet meer actief

    Hier ook baarmoeder vaginaal verwijderd (vNotes) en dan moet ook je baarmoedermond mee. Ik heb daar nog wel vragen over gesteld aan de gynaecoloog, want ik had dezelfde zorgen als jij. Hij kon me helemaal gerust stellen, dus vraag anders ook echt even een gesprek van te voren aan als je dat niet al sowieso krijgt.
    Geen ander of doof gevoel in m'n vagina en het is echt niet korter. In het begin, in de hersteltijd, wel een wat trekkerig gevoel. Er zit dan bovenin een hechtingenknoop. Maar ze houden er echt rekening mee dat er zo min mogelijk veranderd. Had na de operatie beetje gevoel alsof ik vaginaal bevallen was, maar dat trok na twee dagen weg.
    Na zes weken op controle en tot die tijd mag je ook geen seks hebben of zwemmen of zo. Netjes aan gehouden en bij de controle zag alles er perfect uit.

    Eierstokken hebben ze laten zitten, dus hormonaal niets veranderd. Alleen dus die bloedingen nooit meer, zalig :)
     
    Prjbt vindt dit leuk.
  13. Zuul

    Zuul Fanatiek lid

    19 aug 2020
    2.539
    3.233
    113
    Vrouw
    Hebben ze je eierstokken of je eileiders verwijderd? Want zonder eierstokken kom je in de overgang en daarom verwijderen ze die liever niet.
     
  14. Krulpeterselie

    Krulpeterselie Fanatiek lid

    27 apr 2015
    2.492
    1.096
    113
    Ik heb ervaring met de novasure. Ik had dezelfde opties als jij. Novasure of BM verwijdering. Ik vloeide vaak 10 dagen, 3 dagen niet en weer 10 dagen. Spiraal 9 maanden continue gevloeid. En veel meer ellende.
    Na de novasure nog 6 weken gevloeid door de ingreep en toen was het klaar! 8 jaar niet ongesteld geweest. Ik moet zeggen na de corona vaccinatie ben ik af en toe ‘plasongesteld’. Ik kan het met een inlegkruisje af en met het plassen komt er wat meer uit. Maar dat maakt me niet uit dat is een verademing met wat het was!
     
  15. Kraanvogel

    Kraanvogel Bekend lid

    29 apr 2017
    711
    1.043
    93
    Maartje, we ‘kennen’ elkaar nog van de IVF in Duesseldorf topics. Deze heftige menstruaties kunnen heel goed verband houden met de overgang waar je versneld inkomt.

    Ik zou zelf advies inwinnen bij de Vrouwenpoli in Boxmeer die veel ervaring hebben met vervroegde menopauze en haar klachten plus een stukje opvolging
     
  16. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    54.028
    15.244
    113
    Nabij Utrecht
    #16 RoGiJuLi, 2 nov 2022
    Laatst bewerkt: 2 nov 2022
    Ik heb de novasure gehad, welke helaas niet geholpen heeft, maar juist gezorgd heeft voir nog meer ongemak en 4 maanden daarna mijn bm laten verwijderen.

    Mocht je nog vragen hebben laat maar weten (ik zag dat er al een aantal dames gereageerd hadden).

    Kan alleen maar verder meegeven, zorg dat je bekkenbodemspieren sterk zijn.
    Die van mij zijn zwak en hierdoor is na de bm verwijdering mijn endeldarm gaan zakken en ben ik nu herstellend van een achterwandplastiek operatie.
    Rectocele (endeldarmverzakking) komt vaker voor bij vrouwen na een baarmoederverwijdering.
     
  17. dina88

    dina88 Fanatiek lid

    7 nov 2008
    2.359
    235
    63
    Vrouw
    Arnhem
    Ooh haha, nee de eileiders
     
  18. Paris91

    Paris91 Fanatiek lid

    22 jul 2017
    1.356
    1.259
    113
    Vrouw
    oeh dat vind ik wel spannend.. Ik krijg ook een baarmoederverwijdering, maar heb echt slecht controle over mn bekkenbodemspieren. Die oefeningen zijn ook zo zwaar!
     
  19. Paris91

    Paris91 Fanatiek lid

    22 jul 2017
    1.356
    1.259
    113
    Vrouw
    Heb je wel inwendige echo of mri gehad om uit te zoeken waar het van komt?

    Ik heb namelijk ook zulke lange pijnlijke menstruaties en blijk adenomyose te hebben (endometriose maar dan in de spierlaag van de baarmoeder). De baarmoeder moet er bij mij daarom sowieso uit.
     
    maartje84 vindt dit leuk.
  20. Beheer

    Beheer Administrator
    Medewerker

    11 feb 2005
    16.158
    2.864
    113
    maartje84 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina