wij hadden als oplossing een duim opsteken en dat was vaak dan genoeg. wij liepen ook tegen dat 'probleem' aan dat mensen het maar aso vonden als hij zo weg liep en niks zei. en toen kwamen we op dit idee, veel leuke reacties gehad dat we er een oplossing voor hadden. mijn zoon is ook erg verlegen dus praat zeer slecht naar vreemden toe. en duim opsteken schijnt toch minder eng te zijn. misschien een idee?
Hier ook een kleine meid die wel woordjes zegt, maar vooral in haar eigen taaltje praat. Dierengeluiden kent ze heel goed, stuk of 13. Woorden zoals Papa, bal, ei, baby, vissie, tettie(eendje), pupa(bumba), tehteh(nijntje), hoppa(hopla), die, bah, deze, hap en tegenwoordig ook poepoe(poepen ) komen vaak voor bij. En dan zijn er nog verstaanbare woorden die ze wel eens heeft gezegd een paar keer, maar nu gewoon niet zo veel meer.. Ook zegt ze veel: tijte(als in kijken) en lezen en zitten lijken daar ook veel op. Maar goed als je iets aan haar vraagt of zegt, weet ze precies wat je bedoeld. Je zegt een keer koekje, en ze staat in de keuken Of flesje en ze zoekt m gelijk op. Ze kan wel bijna alle lichaamsdelen aan wijzen, en bij de neus zegt ze, eusje. Voor de rest is het bijna altijd ''hessie'' Dus hier ook een die t allemaal wel weet en doet, maar t niet wil? of kan zeggen. Ach, komt vanzelf wel, we proberen zoveel mogelijk te zeggen tegen haar zodat ze weet wat het is en sommige woorden neemt ze wel over, en sommige gewoon niet.
Ik ben een tante van een mannetje die laat sprak. Zijn taalbegrip was goed, hij sprak ook in zijn eigen taal. Zijn gehoor bleek prima, dus doorgestuurd naar de logopedie. Die constateerde dat hij inderdaad alles goed hoorde en begreep, maar dat hij in zijn hoofd andere woorden formuleerde en de verkeerde klanken aan letters plakte. Ook kon hij bepaalde klanken nog niet uitspreken. Bijvoorbeeld de "ei" klank kon hij pas met 3,5 jaar uitspreken. Eigenlijk kwam het er bij mijn neefje op neer dat hij opnieuw heeft leren spreken. Hij begon met de logopedie toen hij 2,5 was en hij stopte op zijn 4e. Geweldig vooruit gegaan, op school gaat het ook prima.
Een crechevriendje van mijn dochter is met indicatie naar de voorschool gegaan toen ze bijna 3 waren en maakte daar snel meer vooruitgang. Kan ook toeval of de leeftijd zijn geweest natuurlijk. Maar er wordt daar wel wat intensiever "gewerkt" aan en met taal, en de kindjes zijn minimaal 2 en praten dus meer dan in een crechegroep met ook babies. Een indicatie (voor taalachterstand dus) krijg je via het cb. Je betaalt dan ook een stuk minder voor de voorschool.
Mijn zoon heeft tot en met zijn 4de amper wat gezegd, hij had een woordenschat van maar een paar woordjes. Hij is op den duur wel naar logopedie gegaan, hij had een taalachterstand van 1jaar. Ik heb mijn er hoe gek het ook klinkt, er niet zo druk over gemaakt. Mede omdat hij alles wel degelijk begreep wat ik zei. Ik heb het vaak voor hem moeten opnemen in de buitenwereld. De grootste gros had hun mening er wel over. Het CB etc... Hij moet hier aan voldoen en aan dit etc..... Mijn zoon is een Slow starter die op gang moet komen zoals een diesel haha. Zoals ik al zei, doordat hij mij wel begreep heb ik mij er niet echt druk over gemaakt. Zelfs een leidster van de crèche heeft gesuggereerd dat hij een geestelijke beperking moest hebben:x. Dit heb ik achteraf gehoord van zijn oude school. Die hebben haar er ook op aangesproken, creche zelf ook blijkt achteraf en stonden ook niet achter de uitspraken van haar. Hij is nu 7 jaar, en ligt voor in zijn woordenschat en doet het met taal heel goed op school en ligt dan ook voor met lezen.
Wij gaan ook met ons zoontje van 3,5 jaar naar audiologisch centrum en logopedie omdat hij ook bijna nog niet praat. Volgende week gehooronderzoek en psychologisch onderzoek.
Mijn zoontje is ook een late prater. Toen hij 2,5 was zijn we begonnen met logopedie. Een jaar later had hij nog steeds dezelfde achterstand. Hij praatte ook veel in zijn eigen taal (doet hij nog steeds af en toe). Kon wel praten, maar gebruikte zijn taal niet. Flapte er soms best moeilijke en lange woorden uit, maar vaak maar eenmalig of gebruikte ze lange tijd niet weer. Zijn gehoor is prima. Inmiddels is hij ruim 4 en nu zou ik moeten zeggen dat alles goed gekomen is, maar helaas. Zijn praten is nog steeds ver achter bij leeftijdsgenoten. Hij is door de tijd heen wel meer gaan praten, maar het ontbreekt hem nog steeds aan functioneel taalgebruik. Hij kan heel veel dingen op cognitief gebied, maar hij kan het geen woorden geven. Beginnend rekenen kan hij aan de tekens zien wat hij moet doen maar hij kan niet zeggen of het plus of min is. Hij lijkt het gewoon te doen. Mijn zoontje heeft een spraak-/taalstoornis. We zijn nu bezig met een indicatie voor cluster 2 onderwijs.
Mijn zoontje heeft ook een taal / ontwikkelings achterstand .. Cb zag daar nooit een probleem in . Nu gaat hij al vanaf zijn 2e jaar naar PSZ . En daar vonden ze het wel een probleem . Nu krijgt mijn zoontje . Dinsdag gehoortest etc . en Donderdag logopedisch onderzoeken. En op donderdag een psygolochise onderzoek of hoe ik dat schrijven/typen moet ivb dat we geen contact met hem krijgen Alhoewel dat wel al beterde word . Net als met de taal IK doe vaak van die boekjes van mijn eerste woordjes . En dan laat ik hem zelf proberen te zeggen wat het plaatje is lukt hem dat niet dan vertel ik hem wat dat is . Werkt best goed . xxx.
Mijn zoon wordt volgende week 2 jaar en praat ook bijna nog niet. Hij zegt Papa, Mama, IJs, LjaLja (met tong naar buiten probeert hij Sarah te zeggen), Nijna (Nijntje), oef oef (woef woef). En als hij trek heeft zegt hij: njam njam Het is vooral nog Èh, op alles eigenlijk. Als hij dingen aanwijst: Èh! Hij begrijpt wel alles. Eigenlijk moest ik in november naar de inloopspreekuur van het CB, maar niet gedaan. Ik wacht gewoon de afspraak in April af en hoor het dan wel. Ik ga er gewoon van uit dat hij vanzelf meer gaat praten.
Hier begint mijn zoon ook nu pas te praten, en maakt ook nog geen zinnen. Ze hebben zijn oren getest en daar was niks mis mee. Hij leert 2 talen dus daar zou het wel is door kunnen komen. Ik heb het advies gekregen om te oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Liedjes zingen met gebaren, en vooral geduld te hebben en er geen machtstrijd van te maken. Als hij wel een woord/zin goed zegt of het probeerd het herhalen samen met hem, er een feestje van maken, laten zien dat hij het goed doet. Dat zeiden ze tegen mij.