Mijn man en ik hebben een huis op het oog dat we graag zouden kopen. Maar... De keuken is klein en zit op een onhandige plek. Nu hebben we het hersenspinsel om de (al geïsoleerde) garage tot keuken om te bouwen. De garagedeur moet dan buitenmuur worden met raam. En in één dragende binnenmuur moet een deuropening komen. Is er iemand die al eens een garage heeft omgebouwd tot leefruimte die een beetje een idee kan gaven hoeveel zoiets ongeveer zou kosten? De andere kosten (afvoer oude keuken, nieuwe keuken plaatsen, nieuwe vloer enzo) kan ik zelf wel een ruwe schatting van maken. Maar ik heb geen idee wat het zou kosten om van die garagedeur een voorgevel te maken.
Ik weet ook niet wat het kost, maar misschien verkijk je je ook nog op de andere kosten. Bij ons huis zit in de garage een woonpui (was een optie bij de bouw, helft van de huizen in de straat heeft dat). Wij gebruiken hem als bijkeuken. Bij het maken van de wasmachine-aansluiting is het installatiebedrijf erg lang bezig geweest, aangezien de kruipruimte niet doorloopt onder de garage en er voor de leidingen door de fundering heengeboord moest worden. Wij hadden al een prijs afgesproken, dus dat was verder geen punt, maar anders was het een duur grapje geworden...
Oké, bedankt voor de tip. Wij kunnen dit niet nagaan. We willen een beetje een idee van wat het zo kosten vanwege hypotheek / wat we voor het huis zouden willen betalen.
Wij hebben dan niet van een garage een keuken gemaakt, wij hebben een loos stuk woning groter gemaakt (muur stuk verplaatst en de schuifpui, deur en raam verplaatst) en daar hebben we een nieuwe keuken geplaatst. De aansluitingen zijn ook verplaatst. Dit alles hebben we grotendeels door een aannemer laten doen (muv electra en aansluitingen water, dat kon man zelf). Dit alles heeft ons 6 jaar terug 40.000 euro gekost. Hier zat een nieuwe, zelf ontworpen keuken bij. Deze was al bijna de helft van de kosten. Heb je hier iets aan?
Op wat voor grond staat de garage en ligt er een fundering onder? Mijn oude buren hadden geld geïnvesteerd in het maken van een studeerkamer in hun garage, zonde, want de boeken stonden in de kast te verschimmelen.
Heel goede vragen, alleen weet ik het antwoord er niet op, haha. De garage is wel goed geïsoleerd (volledig spouwmuren) en absoluut niet vochtig. Ik denk dus eigenlijk dat het met de fundering ook wel goed zit.
Ons huis stond te koop, 1 van de geïnteresseerden is met een aannemer langs geweest. Misschien dat je dat kan doen..? Weet je meteen waar je echt aan toe bent en kun je er rekening mee houden tijdens het bieden.
Als het zover komt dat we een bod willen gaan uitbrengen op dit huis, zullen we dat ook wel doen. Maar ik denk dat er dan nog flink wat van de prijs af moet (voor de verbouwing die wij willen) en het huis staat nog niet zo heel lang te koop.
Als de fundering gewoon goed is, dan is het opmetselen/ isoleren van een muur en het plaatsen van een kozijn toch ook zo duur niet. Het kozijn plaatsen kan je een dag voor rekenen, het metselwerk ook( 1 muur), Bakstenen kosten geloof ik 15 tot 20 cent per stuk Het ligt er ook net aan hoe je het zelf wilt, bij sloopbedrijven bijv. die weer 2e hands bouwmaterialen verkopen staan ook mooie (kunststof) kozijnen met glas en heb je voor een koopje een kozijn met raam.