Wat is het nu? Honger of wat anders? Ik weet het niet meer

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door BVS, 11 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. BVS

BVS Bekend lid

28 nov 2014
    797
    0
    0
    V
    Hallo dames,

Ik weet het even niet meer. Onze dochter is bijna 15weken oud, maar slaapt nog niet door. Nu weet ik dat het met 15weken nog niet altijd is dat ze doorslaapt, maar mijn dochter heeft wel erg veel honger....of het is wat anders.
    Toen ze 3weken oud was is er verborgen reflux bij haar vastgesteld. Wij zijn met haar in het zkh geweest en daar hebben ze ons geadviseerd om te beginnen met jbpm. Vanaf dat we dit gingen gebruiken is het super gegaan, ze sliep ineens door van 22.30/23.00 tot 7.00 ook de reflux werd minder. Soms kwam ze nog weleens om 4u maar dan de nachten erop sliep ze weer lekker door. Tot ineens ze weer elke nacht kwam...soms wel 2x per nacht. De eerste keer konden we het dan even oplossen met d'r fiep maar na 1.5uur werd ze dan weer wakker en gaf ik de fles omdat ze niet stil te krijgen is. Erna gaat ze dan ook weer lekker slapen. Nu ben ik al een paar keer omhoog gegaan met de voedingen en dit krijgt ze nu;
    7.00 180cc+6
    11.00 180cc+6
    15.00 180cc+6
    19.00 180cc+6
    22.30/23.00 210+7 2scheppen rijstebloem 1.5schep nutriton
    Soms word ze ook weleens om 5u wakker en dan geef ik de eerste fles pas weer om 10u en dan 14.00, 18.30, 22.30/23.00u.
    Soms dan krijgt ze de laatste fles om 23u en dan is ze om 2.30 alweer wakker. Dan geef ik haar 90cc en dan slaapt ze weer verder tot soms 5,6,7uur. Het is heel verschillende wanneer ze dan weer wakker word.
    Ik heb ondertussen al vanalles geprobeerd..90cc met 2scheppen, word ze na 2uurtjes weer wakker. Geprobeerd om savonds de fles om 22.00 te geven zodat we haar niet uit haar diepe slaap halen. Laatste fles om 19.00 geven en dan laten liggen komt ze snachts ook nog. Laten huilen heb ik al geprobeerd maar daar worden mijn man en ik ook niet vrolijker van en daarbij vind ik het zielig om haar te laten huilen.
    Het cb heeft in alle dingen met me meegezocht naar oplossingen maar niks blijkt te helpen. Ze heeft alleen doorgeslapen toen ik net begon met 1.5schep rijstebloem toen ging t 2nachten goed.
    Nu wil ik het volgende doen om de laatste fles rond 20.00/20.30 te geven en dan te laten liggen. Zo valt er 1 fles weg en kan ik haar overdag wat meer aanbieden. Tevens mocht ik van het cb met groenten en fruit beginnen. Ze is een flinke dame die nu 6870 gram weegt n 62.5cm. Ook sabbelt ze heel veel op haar handjes..maar of dat met honger te maken heeft of ontdekken van t lichaam?

Zijn er mensen die hetzelfde hebben meegemaakt of die nog tips hebben? Ik begin morgen weer met werken en als ik er nog 1 of 2x uit moet is dit wel zwaar.
    Ze slaapt verder overdag wel prima.
    Rond 11.00 bedje tot 13.30
    Dan rond 15.30/16.00 tot 17.30/18.00
    En dan tussen 19.00 en 20.00 weer.
    Sochtens is ze vaak tussen 8.30/9.30 wakker. Ze is wel steeds moe als ik haar naar bedje breng.

Sorry als het verhaalden beetje lang is geworden..ik kreeg het niet kleiner 😬

2. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Oef.

Bij reflux worden juist kleine flessen aangeraden van max 150/5. Hoe groter de fles hoe meer druk op de maag en dus meer last.

En daarbij wordt in principe altijd afgeraden om voor 4 maanden (= 17 weken) met bijvoeding te starten. Grote van een baby heeft hier absoluut niets mee te maken, het gaat om de rijping van de darmen. Dit gaat niet sneller of beter bij een groter kind van bij een kleiner kind.
    Handjes sabbelen heeft niets met toe zijn aan bijvoeding te maken, maar met de algemene ontwikkeling.

Bijvoeding is tot 9 maanden echt bijvoeding en mag het tot 6 maanden geen fles vervangen. Dus kan je denken aan proeven, maar geeft geen vulling.

Wat je kunt doen is flessen maken van 150/5 (evt 10 a 20cc water extra) en daarbij zorgen dat deze langer duren dan dat nu is. Dus duurt het nu 20 minuten, laat het dan 25 minuten duren.
    Door minder schepjes per keer te geven kan je een fles extra geven. Door langer te laten duren kan je zorgen voor meer verzadiging. Dus 2 vliegen in 1 klap.

Ik haal niet uit je verhaal wat je geeft, misschien is forte voeding ook nog een optie?

3. BVS

BVS Bekend lid

28 nov 2014
    797
    0
    0
    V
    Ze heeft die 180 wel echt nodig want 150 is gewoon te weinig voor haar. Dit gad ik eerst en toen groeide ze niet goed. Ze krijgt al voeding voor hongerige baby

4. Nihal

Nihal Actief lid

1 feb 2015
    118
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik denk persoonlijk dat als je begint met groente en fruit dat ze wel door zal slapen,althans dat hoop ik dan voor je. Uiteraard af en toe water aanbieden. En alleen de fles aanbieden wnr ze erom vraagt dus niet uit jezelf geven wnr je wakker bent snachts.

Ik heb ook alles gedaan om ervoor te zorgen dat ze doorsliep maar helaas. Ze sliep pas door toen ze 10 maanden was. Ik had me er bij neegelegd, geen keus. Ik werk ook, het was zwaar maar er is hier niets aan te doen. Als het uiteindelijk niet gaat. Moet je je er gwn bij neerleggen en meegaan met je kind. Het houdt echt een keer op :) we deden het om en om met mijn man zodat ik ook mijn rust kon nemen. Vooral nadat ik begon met werken.

5. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.806
    5.942
    113
    Vrouw
    #5 Zoe123, 11 dec 2015
    Laatst bewerkt: 11 dec 2015
    Nu al beginnen met bijvoeding is gewoon te vroeg aangezien baby nog geen 4 maanden is. En 4 maanden is dan niet met 16 weken maar inderdaad 17 weken
    Bovendien is het zo vroeg nog echt bijvoeding, een paar theelepeltjes.
    Dat vult de maag nog niet.

Goede tips van Averlhach

6. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Wat is het verschil tussen 5x 180/6 en 6x 150/5?

Behalve dat 150/5 beter is voor de maag en reflux klachten...

7. BVS

BVS Bekend lid

28 nov 2014
    797
    0
    0
    V
    Geen idee..maar ze was toen maar 40gr aangekomen in 9dagen tijd dus moest naar 5x 180. Mar of het echt nog reflux is denk t niet..ze heeft die klachten allang niet meer en ze is stukken vrolijker en spuugt nooit meer. Ook bedje staat allang niet meer hoog.

En toen ze nog 150+5 kreeg sliep ze ook zo..

Ik denk dat ik me er gewoon bij neer moet leggen dat ze niet doorslaapt..ooit komt er een dag denk ik dan maar 😁

8. stephanie86

stephanie86 Fanatiek lid

11 jun 2012
    1.140
    0
    36
    zuid holland
    gaf je toen ook 6 x 150 of 5 x 150?
    mijn dochtertje is 10 maanden en krijgt borstvoeding maar komt gewoon nog 3x per nacht om te drinken

9. MamavanTroy

15 okt 2015
    96
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hi.

Ik ben zelf gestopt met nachtvoeding. Zl groeide prima. In de nachten vaak op zelfde tijdstip wkkr en dan gelijk fles. Vond t met 10 wk mooi geweest. Heeft 3 nachten geduurd en toen sliep hij door... zal er wel veeeeel commentaar over krijgen maar het was echt niet nodig maar puur gewenning.... ik zou zeggen... probeer het eens.. enne... als jij een beetje Bambix is echt geen ramp hoor

10. Billy60

Billy60 Niet meer actief

Oh jemig zeg. Baby is 10 weken op de wereld en was blijkbaar al strontverwend met die nachtfles. Mond valt serieus open. :(

Ik zou zeggen, ts, probeer het niet. Baby's hebben dag én nacht voeding nodig om goed te ontwikkelen. Niets gewenning, noodzakelijk. Ja, slapen zonder onderbreking is fijn. Maar dit hoort erbij. En verder, 6 keer 150 of 5 keer 180 is evenveel hè. Daar zal je baby niet minder van groeien, maar is wel fijner voor het maagje. Ook zonder reflux heb ik nooit meer gegeven dan 180 en dat was pas na 6 maanden. Die grote flessen passen helemaal niet goed bij een baby'tje, liever wat meer flessen met wat minder inhoud.

11. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.806
    5.942
    113
    Vrouw
    De medische wereld raad het sterk af om eerder dan 17 weken te beginnen met bijvoeding....dus nee, dit advies gaat inderdaad nergens over.
    Verder is ook bekend dat nachtvoedingen heel normaal zijn op deze leeftijd.
    Geen gewenning.
    3 nachten laten huilen...:(

12. Celika

Celika Fanatiek lid

15 jul 2013
    1.893
    381
    83
    Vrouw
    Dicht bij de zee
    Zou zeker de nachtvoeding blijven geven als je dochtertje daarom vraagt en gewenning is het absoluut niet op deze leeftijd!
    Idd misschien 6x150+5 te proberen? En zou met bijvoeding wachten totdat ze 17 weken is ivm haar maagje.

13. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Mijn zoontje slaapt alleen door bij bijzondere omstandigheden (vreselijk hoge temperaturen, opeens een nacht op vakantie, logeren bij mijn ouders voor het eerst, verandering van voedingsschema 2 nachten). Hij is nu 8 maanden en we proberen af en toe 's nachts geen voeding te geven, maar als hij niet te kalmeren is heeft hij honger en dan krijgt hij een half flesje. Je merkt aan de ochtendvoeding of het 'nodig' was of niet. Merk je niets, dan was het nodig. Drinkt je kindje niet meer, dan kan je een beetje gaan knutselen met de nachtvoeding.

Ik werk ook (weliswaar parttime) en ik ga er altijd uit. Het is zwaar, zeker als je er vaker uit moet, maar het is nog veel zwaarder als je denkt dat je er invloed op kunt uitoefenen en het steeds 'mislukt'. De enige manier om je kindje vanuit jouw initiatief van de nachtvoeding af te krijgen is laten huilen en je kindje te laten merken dat je niet komt. Ik wil dat niet. Misschien jij wel.

14. Elmo

Elmo Niet meer actief

:x

:x

15. BVS

BVS Bekend lid

28 nov 2014
    797
    0
    0
    V
    Nee ik beschreef ook dat ik niet van het laten huilen ben..ze slaapt bij ons op de kamer maar laten huilen onndig krijg ik niet over mijn hart. Wat andere mama's daarmee doen is aan hun..

Ze drinkt elke fles die wij haar aanbieden helemaal leeg dus inderdaad ze zal het nodig hebben 😊

16. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier gaf ik op die leeftijd ook gewoon nog een nachtvoeding als hij dat nodig had. Op die leeftijd kan het nog niet snel wennen. Er zijn gewoon periodes dat ze wat meer voeding nodig hebben.
    Hier gaf ik in de nacht vaak een klein flesje (90+3) en dan overdag gewoon 5x 180+6 of ik deed alleen de eerste en laatste fles 180+6 en dan de andere 3 150+5, maar hier nam hij niet altijd genoegen mee.
    Je zou inderdaad ook tijdelijk weer terug kunnen gaan naar 6 flessen van 150+5, maar als ik hier eenmaal had opgehoogd werkte het niet om nog weer terug te gaan in hoeveelheid voeding, dan had ik een krijsende baby die meer wilde.

Echt stoppen met nachtvoeding vanwege gewenning hebben wij hier pas veel later gedaan, zoontje was toen al ruim 1 jaar geweest. Op deze leeftijden zijn nachtvoedingen inderdaad nog heel normaal.

17. Noelle85

Noelle85 Fanatiek lid

8 jul 2013
    1.789
    491
    83
    Heeft ze ooit medicijnen gehad voor de reflux? Want het kan zijn, dat ze alsnog erg last heeft van maagzuur hoor.

Onze zoon heeft wel ranitidine gehad, en op een gegeven moment dachten we dat we het af konden bouwen. Ging een week of 2 goed, en toen kreeg hij toch weer last. Ook met het starten met bijvoeding met 4 maanden, kreeg hij weer even extra last.

Overigens gaven wij ook zulke grote flessen, omdat zoon anders echt niet verzadigd was. Van de grote van de flessen heeft hij nooit meer last gehad naar mijn idee, en ook niet van de rijstebloem (hier gestart met 2.5 maand op advies van cb, omdat hij al de max aan flesvoeding kreeg en nog steeds honger had).

18. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Opzich snap ik je advies. Er komt een moment en dan is nachtvoeding meer gewenning dan noodzakelijk.
    Maar niet voor de 6 maanden.
    Ik ben ook gestopt met de nachtvoedingen na 7,5 maand. Overigens slaapt hij er niet van door.
    Mijn dochter stopte ik met de nachtvoedingen toen ze 8 maanden was en zij sliep toen wel door na een week of 2.

Ik denk dat het doorslapen niet te sturen is. Het is ook afhankelijk per kind. Medische oorzaken spelen daarin ook een belangrijke rol. Al mankeert mijn dochter meer dan onze zoon. Maar onze zoon heeft ontzettend veel troost nodig. Vooral van z'n moeder trouwens :D

19. elliepellie

elliepellie Fanatiek lid

28 jun 2014
    1.887
    1.011
    113
    Vrouw
    Pedagogisch medewerkster
    Venlo
    Ik snap je frustratie maar met 15 weken is doorslapen echt een uitzondering. Rond die leeftijd gaan kindjes vaak slechter slapen dus dat past ook in dat beeld....

Zl is 11 maanden.... een goede nacht is 2x eruit... een slechte, tja, iig veel vaker. Het is k*t, zeker omdat hij lang van 19:00 tot 7:00 sliep en ik ook gewoon moet werken maar het hoort erbij en ik heb me erbij neergelegd. Je zal merken dat je grenzen steeds meer zullen worden verlegd want er is geen snelle oplossing! Niet voor niets zijn dit "tropenjaren".... ;)

Tevens is het niet bewezen dat kinderen beter slapen door rijstebloem en vice versa, maar zoals met alles werkt het voor de ene wel en voor de ander niet. Hier werkte het iig niet.....

Succes iig :) komt goed zeg ik altijd maar. Voordat ze de deur uit zijn zullen ze heus wel doorslapen :p

20. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.849
    1.060
    113
    Ik denk ook dat het even een fase is. Doorslapende kindjes op jonge leeftijd komen daar vaak nog wel op terug als ze wat ouder worden. En daar is niet iedereen altijd open over! ;)
    Mijn mening is dat een baby wordt geboren met hele pure behoeftes. Nabijheid en voeding zijn daarin heel belangrijk natuurlijk. Nachtvoedingen zijn heel normaal en zeker als ze daar om vragen noodzakelijk voor het welzijn van de baby. Daarom heb ik er niet voor gekozen om dat abrupt om te gooien, omdat mij dat beter uit zou komen. Tuurlijk, nachtvoedingen zijn berezwaar. Maar wees blij als ze daarna weer lekker gaan slapen. En het is voorbij voordat je het weet.

Maak het jezelf gemakkelijk. Een warme badjas aanschieten, een heel klein lichtje aan, je bed goed dicht slaan en de fles maken met thermosfles heet water, aanvullen met koud water en babyvoeding in voedingstorentje. Ogen dicht terwijl je aan het voeden bent. Zo deed ik het en zo kon ik het snelst weer in slapen.

En ja, troost hebben ze de komende jaren nog wel vaker nodig 's nachts, althans de meeste kinderen. Maar troost jezelf met de gedachte dat het soort van 'went'. Ik kwam mijn werkdagen in die periode verrassend goed door na een rotnacht van 10 keer wakker worden bijvoorbeeld. En dat terwijl ik voor babylief er was eigenlijk pas fatsoenlijk functioneerde op 9 uur slaap.

Oh en nog 1 ding: bijvoeden voor 4 maanden is zoals meerderen schreven sterk af te raden. Ik denk zelfs dat het niet lang meer kan duren voordat men weer vanaf 6 maanden gaat adviseren. Die darmpjes zijn zo ontzettend kwetsbaar. Dat heeft tijd nodig. Tijd om weerstand op te kunnen bouwen en dat gaat niet als de darmen juist te vroeg worden geprikkeld met andere voedingsstoffen dan de moedermelk of babymelk.
    Rijstebloem, pyamapapje, johannesbroodpitmeel zijn dus eigenlijk ook vormen van bijvoeding. Begrijp me niet verkeerd, wij hebben ook de jbpm gebruikt omdat zl zoveel last van reflux had. Bij ons werkte het niet, zl kreeg er eerder meer krampen van. Maar zijn darmflora heeft een knauw gehad (ook door laat geconstateerde kma) en het kost veel moeite om dat te herstellen.

Zo. Voldoende info. Ik wens je veel succes met deze pittige periode.

Deel Deze Pagina