Ervaring gezocht slechthorend/doof peutertje

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Rrianne, Dec 14, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Rrianne

Rrianne Fanatiek lid

Nov 5, 2010
    2,614
    0
    36
    We zitten in het begin van de molen; maar sinds een week of twee weten we dat onze zoon van 22 maand erg slechthorend is. In welke mate is nog niet bekend, wel is ons verteld dat hij ons niet hoort praten.

Oef, flinke tegenvaller! Dan heeft onze lieve schat mijn stem dus nog nooit gehoord (dat was geloof ik een van de dingen die me het meest aangreep).

As woensdag moeten we weer heen om de laatste testen nogmaals opnieuw te doen en hopelijk krijgen we dan wat meer duidelijkheid.

Ik zou het heel fijn vinden om met andere mensen te praten die ook een kindje hebben die slechthorend is, of andere ervaringen. Met name het stukje communicatie ben ik heel benieuwd hoe jullie dit doen? En of hier ook zoveel frustratie bij kwam kijken? D. Is nu bijna twee, is enorm ondernemend en heerlijk eigenwijs. Nu die ouder wordt merk ik dat het hem gwn heel erg frustreerd, wij snappen hem vaak niet, maar hij ons ook niet. Kan hem nu in die zin zo weinig uitleg geven...

2. Eruanna

Eruanna Fanatiek lid

May 13, 2013
    1,084
    1,075
    113
    Zou je niet iets kunnen doen met plaatjes / foto's? Als je bijv. een foto maakt van de fiets, auto, speeltuintje, supermarkt, opa en oma... dan kan je aanwijzen wat je gaat doen als je de deur uit gaat.
    Na een poosje heeft hij waarschijnlijk het systeem wel door van aanwijzen --> doen, en dan zou hij zelf ook een beetje kunnen "praten" op deze manier. Misschien kan je foto's ophangen van herkenbare dingen als een beker melk, een boterham, speelgoed et cetera, zodat hij kan aanwijzen wat hij graag wil?
    Veel sterkte, het lijkt me heel akelig als je kind je niet kan horen! (en op den duur waarschijnlijk ook moeite heeft met praten)

3. boekjelezen

Jul 2, 2015
    59
    0
    0
    NULL
    NULL
    Laat je goed voorlichten over het gebruik van picto's/foto's.
    Verdiep je in Nederlands met gebaren, deze word ook veel gebruikt bij 'gewone' kindjes.
    Er zijn zo veel meer manieren om te kunnen communiceren dan alleen geluid.

Er komt nu vast veel op je af, laat het rustig bezinken.

4. jongenmeisje

jongenmeisje Bekend lid

Jan 2, 2012
    838
    0
    0
    Ik neem aan dat er zo snel mogelijk begeleiding opgestart wordt vanuit een audiologisch centrum?
    Je zou alvast de dvd's kunnen kopen van Lotte en Max deze zijn met gebaren.
    Zoontje is wel wat slechthorend maar niet in die mate als bij jullie. Toch kunnen wij altijd met vragen terecht bij het audiologisch centrum en wordt er nu ook schoolbegeleiding opgestart.

5. Emm27

Emm27 Fanatiek lid

Mar 24, 2013
    1,909
    387
    83
    Mijn nichtje is slechthorend, is nu 2 jaar. Ze heeft al sinds baby gehoor apparaatjes en gebaren geleerd. Ze communiceert in gebaren en het praten gaat wel veel trager, maar als je ziet hoeveel ze kan gebaren dan is dat ontzettend knap!

Share This Page