Ik heb de Brother innovis 20 en is een naalden- en garenslet doet t op alles. Zeil ging prima, jeans heb ik nog nooit gedaan. Al die siersteken gebruik ik eerlijk gezegd nooit..maar wie weet als ik meer tijd heb om meer te naaien.
Ik heb een tweedehands Janome gekocht bij een naaimachine winkel. Een lichtgewicht omdat ik hem mee nam naar naailes. Erg tevreden mee. Ik naai alleen ‘simpel’ geen spijkerbroeken of colberts of dikke jassen, daar lijkt deze machine me niet zo fijn voor maar dat vind ik geen probleem. Voor jurkjes, rokjes, shirtjes enz is het een fijne machine.
Ik heb een brother instapmodel. Niet de allergoedkoopste gekozen, maar ik dacht 150 euro. Ik gebruik hem alleen om even iets te maken, zoompje in te leggen of een broek korter te maken. Ik zou toch gewoon naar een speciaalzaak gaan en je daar goed laten adviseren. Ik kwam toen met hun eerlijke advies ook gewoon op deze machine uit. Als je meer wilt heb je echt betere opties. Evt. Ook tweedehands wel bij zo'n zaak en dan zijn ze helemaal nagekeken. Bij de winkel waar ik mijn machine heb gekocht kon je zelfs nog een keer les komen nemen zodat je de machine leert kennen en alle trucjes weet.
Ik zou kijken of de naaimachinewinkel een goede tweedehandse kan bieden voor je budget. Dan heb je meer mogelijkheden en kun je je vaak ook een wat "zwaardere" machine veroorloven. * Je machine moet in ieder geval zo'n 20-30 verschillende steken hebben, inclusief knoopsgatensteken; (dan ben je niet direct aan een nieuwe/andere toe wanneer je wat meer ervaring hebt gekregen) * vraag of je mag proefnaaien met de machine(s) die ze hebben; Ik woon in Duitsland, hier is iedereen lyrisch van de "W6", hebben veel verschillende prijsklassen, ook voor jouw budget. Weet alleen niet of die ook in NL verkrijgbaar zijn. Ik ben vroegâh ooit begonnen op de Husqvarna van mijn moeder, een oerdegelijk apparaat met een ijzeren behuizing, jaja hij is inmiddels bijna 50 jaar oud (verlovingskado geloof ik). Daarna een Toyota gekregen, van toentertijd 400 gulden. Er zaten ongeveer 20 steken, inclusief de 3 verschillende standen voor de knoopsgatensteken. Uiteindelijk vond ik hem "te licht" worden. Hij had bijv moeite met meerdere lagen fleece of jeans, dan moest ik hem echt helpen door met de hand het "wiel" te draaien. Gewone katoentjes of tricootjes meerlagig was geen probleem. Nu sinds een jaar of 5 een Pfaff Quilt Ambition 2.0, zitten megaveel steken op, ik gebruik ze lang niet allemaal, maar er zitten echt wel een aantal favorietjes in momenteel voor de shirts en jurken die ik voor mijn dochters naai. Jammer genoeg valt deze ook buiten je budget qua prijs.