Hallo Mijn zoontje is bijna 5 maanden. Tot 4 maande heeft hij volledige bv gehad. Toen heb ik bijna een maand netjes afgebouwd, 1 voeding per week. Sinds woensdag heeft hij niet meer bij mij gedronken. Ik gaf alleen nog s avonds de laatste voeding van de borst. Hij wilde gewoon niet meer eraan. Donderdagochtend en avond heb ik iets gekolfd, dat was bijna doorzichtig. Nu dus helemaal gestopt. Ik heb alleen mega borsten. Qua pijn is het nog goed vol te houden, maar wat moet ik nu doen? Gewoon zo door blijven lopen en hopen dat het over een paar dagen weg is??? Hoe hebben jullie dat gedaan?? Alle tips zijn welkom. xAnja
Ten eerste goed in de gaten houden of je rode en harde plekken krijgt. Zodra dat het geval is moet je erg goed opletten want op een borstontsteking zit je (en niemand denk ik zo) te wachten. verder kan het helpen om een strakkere bh aan te doen, je borsten goed te masseren eventueel onder een warme douche en als je het gevoel hebt op ploffen te staan toch misschien een heel klein beetje de druk eraf kolven. Maar dat moet je niet té vaak doen anders hou je je productie op gang.
Het beste kun je gewoon aanleggen om de spanning weg te drinken. Het laatste waar je nu op zit te wachten is een borstontsteking: je borsten moeten echt LEEG hoor! Voor je kindje is het ook goed: in je borsten zit nu afbouwmelk. Dat heeft een heel hoge concentratie aan antistoffen en andere beschermende stoffen. Overigens, 1 voeding per week afbouwen is wel aan de snelle kant hoor! Beter is het om 10 a 14 dagen per voeding te besteden. Dan heb je minder kans op stuwing en andere problemen zoals ontstekingen.
sorry hoor maar aanleggen is nu juist het stomste wat je kunt doen,je hersenen krijgen dan het signaal om weer melk te produceren en zo lblijf je in de spiraal. idd goed masseren onder de douche event natte washandjes of inlegkruisjes invriezen en op je borsten leggen,gekneusde kooplbladeren in je bh schijnt t ook te helpen :S
Idd als je erge stuwing hebt is het verstandig om de druk iets te verlagen. Of je dat nu doet door aan te leggen te kolven, of met de hand er uit te masseren. Doe je dat niet heb je en grote kans op een borstontsteking. Evt. nog een poosje hier mee door gaan en steeds de tijd die je er tussen laat langer. Bijv. eerst na 24 uur de "legen" dan na 36 uur, dan 48 uur en zo langzaam afbouwen. Als je gaat afbouwen maak je minder melk. Die melk bevat wel het zelfde aantal antistoffen als wanneer je volledig zou voeden. De melk word dus "geconcentreerder" met betrekking tot het aantal antistoffen in ml's melk.
@Allwoman:Even opgezocht. Gekopieerd: Bij de start met borstvoeding en bij het afbouwen van de borstvoeding komen antistoffen in zeer grote getale voor in de melk. Bron: Borstvoedingorganisatie LLL - Anatomie van de werkende borst
Nee, aanleggen is juist heel slim in dit geval. Die borsten moeten namelijk LEEG!!! En aanleggen is de makkelijkste en snelste manier om dat te doen. Voor het kind is het ook beter, omdat het dan nog een flinke boost met antistoffen krijgt. Met een keer aanleggen om te zorgen dat je borsten leeg raken kom je absoluut NIET in een spiraal terecht, maar je voorkomt er wel erger mee.
Okeeej,sorry..ik weet niet beter dan dat de druk eraf heel verlossend kan zijn maar helèmaal leeg juist averechts werkt.
Ik dacht juist dat je beter 1 keer helemaal leeg kon kolven/laten drinken. Liever eenmaal goed leeg, dan steeds kleine beetjes om de druk eraf te halen. Dan wordt de borst vaker gestimuleerd, en verlaagd de productie niet zo snel.
Maar zijn de borsten niet leeg gedronken bij de laatste voeding al dan? als ze eenmaal leeg zijn zullen ze na die vraag ook weer vollopen en ben je dus weer terug op dit punt?na een aantal dagen gaat je lichama d emelk afbreken maar niet als je blijft stimuleren?
Ik ben het met Dirksmama eens.. gewoon aanleggen of kolven om problemen te voorkomen. Wanneer je dat 1 keer per dag doet, kun je het niet echt stimuleren noemen. Je productie zal zo snel teruglopen dat je snel een of meerdere dagen over kunt slaan en uiteindelijk helemaal niet meer hoeft. Tot die tijd heeft je kindje er alleen maar voordeel van, toch?
Ik ben in 1 week afgebouwd. Elke keer een beetje gekolfd, de druk er dus af. Dat beetje gaf ik dan aan Madelief. Uiteindelijk na een week was er geen druk meer en heb ik nadien ook nooit meer gekolfd. Ditzelfde heb ik toen ook gedaan met mijn oudste dochtertje. Hoe is het nu met jou? Geen last van stuwing? Succes er anders nog mee!