knikkerbanen van haba die ik hier met een link aangaf zijn met zo 80stukken enzo. dat is geen -niet creatief- bouwen hoor. je zoon maakt dingen na, statische construkties meestal. hij bouwt om alleen bouwen. met zo een knikker baan bedenkt het kindje hoe n knikker in die constructie zich gaan bewegen. zich de beweging erbij voorstellen tijdens het bouwen.
mja.. toch ben ik het er niet mee eens dat een knikkerbaan niet creatief is.. juist creatief zijn betekent dat je dingen kunt bedenken met voorwerpen die van zichzelf niet superuitdagend of creatief zijn tenslotte maar dat is op zich nogal off topic.. ik vind die knikkerbaan er cool uit zien maar wel beetje prijzig zag laatst een filmpje over een stel kinderen die hun eigenlijk knikkerbaan maakten met behulp van stukken karton en wc-rolletjes.. gewoon over 2 stoelen heen (met open ruimte ertussen dus) beperkt materiaal.. dus verplicht nadenken hoe het lukt. zag er erg leuk uit.. gaan we zeker ook zelf eens doen deze zomer
Gevonden: LEGO GBC Marble Run - YouTube vooral helemaal uitkijken Met knex kan ook The Most Epic Marble Run Ever (Full Version) - YouTube
Onze zoon heeft een enorme set aan knikkerbaan-bouwmateriaal van Cuboro. Prachtig spul: naturel houten blokken, met allerlei gootjes en gangetjes, en ook nog wat specials (zoals een valhamer die een knikker weer 4 verdiepingen omhoog kan brengen). Hij vindt het enig om mee te spelen, en papa en mama ook Het vraagt wel een hoop precisie, want als de blokken een beetje scheef staan is de baan al gauw onderbroken. Ik zeg: superleuk speelgoed voor een jongen met interesse in 'hoe werkt dat'. Je kunt er misschien niet fantasierijk mee spelen (geen rollenspel of zo, je kunt er niemand in laten wonen. HOewel: een van de eerste bouwwerken van zoonlief was volgens hem een open haard, waar hij met z'n sintmaarten lampion een vuurtje in maakte, hoezo niet fantasierijk?), maar het is ook superuitdagend om de baan steeds ingewikkelder te maken, en te kijken wat de grenzen zijn van hoe een knikker er nog wel doorheen komt, en wanneer hij stilvalt. Kun je gelijk wat basisbeginselen van mechanica uitleggen. Daar is nog geen mens slechter van geworden
hahaahha.. grappig hoe je kan discussieren over speelgoed. Speelgoed moet vooral gewoon leuk zijn voor het kind! En het ene kind gebruikt graag zijn fantasie, de volgende is meer van de geëffende paden. Het ene is niet beter dan het andere. Ik ben ook dol op Lego omdat het niets is maar ik ben een redelijke creatieve geest. Ik geloof dat mijn zoontje dat minder is. Hij wil vooral weten hoe iets werkt.. De knikkerbaan blijft een knikkerbaan maar door de route te verleggen krijg je een ander effect, een ander resultaat. Zoon is geïnteresseerd in het proces, niet in het bouwen. Technisch lego is niets voor K. Hij weet amper wat hij met duplo zelf aan moet (hij komt niet verder dan het bouwen van een lift...)
@cygnet: toch feit dat hij dan precies een lift maakt... dat me vermoeden dat technisch lego hem wellicht meer ligt dan duplo ik word er zelf ook beetje inspiratieloos van.. van duplo dus. maar wat doet dochterlief.. die speelt graag rollenspellen in alle soorten, vormen en maten.. en bij duplo zitten heel veel diertjes.. dus bouwt ze een stal, een hek, een circustrein... het gaat niet om het bouwen.. het gaat om wat je er daarna mee kunt doen. zo ook thuis.. lego is alleen om huisjes te bouwen voor de playmobil... vervolgens gaan ze met de ikea-trein naar de speeltuin en gaan daar samen met de my little ponys op de trampoline (een kussen). zo is de hele kamer verbouwt en overal ligt wel wat.. maar evengoed.. het bouwen zelf is bijzaak.
Mijn zoontje bouwt niet alleen om het bouwen. Dan zou hij wel een simpele nietszeggende stapel bouwen. De manier waarop mijn zoontje bouwt, vergt behoorlijk wat cognitieve vaardigheden. Hij bouwt niet iets na, hij bedenkt iets en voert dat vervolgens uit. Echte 3D-bouwwerken, geen stapeltje blokjes dat toevallig ergens op lijkt. En bemoei je er niet mee door her en der een blokje te plaatsen, want zo zat het niet in zijn hoofd! Hij is dus de architect en de uitvoerder en kan er ook nog lang rollenspelen mee doen. Het prikkelt zijn fantasie en hij is heel creatief, dat zit in zijn genen. Maar sommige kinderen kunnen weer heel goed hard rennen en hoog klimmen en al fietsen enzo, dat kan mijn zoontje dan weer minder goed. Het één is niet beter dan het ander hoor. Ook al is Cuboro prachtig; wij denken, ons kind uiteraard het beste kennende, dat dat hem onvoldoende zal boeien. Er is een vaststaand idee: knikkerbaan bouwen. Ik denk dat hij dat gepuzzel wel heel leuk zou vinden, maar daarna is het dus af en dan kan je er wat knikkers doorheen gooien. Dat zal hem echt niet boeien. Dan kan je die baan dus weer kapot maken en opnieuw opbouwen tot weer een ... knikkerbaan, meer kan je niet met die mooie houten blokken. Ik denk echt dat technisch Lego ook heel leuk is voor een kind dat wil weten hoe de dingen werken. Als je de stukjes niet goed plaatst, werkt het niet; net als zo'n knikkerbaan.