Hallo allemaal, Sinds 28 weken zwangerschap maak ik mij eigenlijk al zorgen om een stuitligging. Uiteraard werd vaak gezegd door de vk dat de baby nog alle kanten op kan draaien en ik mij geen zorgen hoefde te maken. Vorige week had ik weer controle, de vk (en de stagiaire) zeiden beide dat hoofdje mooi beneden lag maar nog niet echt ingedaald. Ik was helemaal gerustgesteld, eindelijk lag hij goed. Sinds gistermiddag ben ik toch weer aan het twijfelen of hij niet weer in stuitligging is gedraaid (wat ik dan overigens niet gevoeld heb). Ik ben slank van postuur en heb echt een ronde ei voorop mijn buik. Ook ligt mijn placenta achter dus ik kan de baby behoorlijk goed voelen. Ik weet alleen echt niet meer wat wat nu is in mijn buik. Heb veel harde hobbels en bobbels, kan nog redelijk goed opmaken aan welke kant het ruggetje ligt. Maarja, waar ligt het hoofd en waar de kont? Hik heb ik eigenlijk altijd wel onderin gevoeld en (wij hebben een toeter) hartslag hoort man ook meer onderin dan bovenin de buik. Meestal zitten de voetjes aan de linker- of rechterkant te trappelen. Maar hoe voelt het kontje nou? Vk vertelde dat je een hoofdje kan 'ping pongen' tussen je vingers en een kont niet. Maar ergens anders las ik dat je juist een kontje makkelijker kan bewegen dan een hoofd. Soms voel ik ook wat gekriebel of een druk/steek onderin, zijn dit dan de handjes en het hoofdje dat tegen mijn blaas/baarmoedermond aan drukt? Als ik in mijn bekken probeer te voelen heb ik ook niet echt het idee dat ik daar een hoofd voel. Ik maak mij hier veel te druk over, ben bang voor een keizersnede (wil zo graag weer thuis bevallen) en de uitwerking daarvan. Herstel ik wel snel genoeg zodat ik zelf mijn baby kan tillen en zal de borstvoeding dan wel aanslaan? En mankeert mijn baby niet toch iets waardoor hij steeds voor de stuit kiest (20 weken echo was hij overigens helemaal goedgekeurd). Wie kan mij geruststellen? Ik heb de vk al gebeld maar die zegt dat ze tot 36 weken nog in stuit mogen liggen (wat laat nog!). Volgende week pas weer controle, als ze dan bij voelen niet zeker weet of hoofdje beneden ligt dan krijg ik een liggingsecho. Tot die tijd afwachten pff. Wordt een lange week zo.
Ik zou me niet te druk maken. Allebei mn kindjes hebben tot 37.5 in stuit gelegen. Daarna nog spontaan gedraaid (een dag voor de draaipoging). Dus dat kan zeker nog! Ik zou sowieso een draaipoging proberen voordat je een ks besluit maar dat is mij mening. Beide kindjes hebben aan de stuitligging niks over gehouden. Je krijgt wel met 3mnd het advies om fotos van het bekken te maken van je kindje. In sommige gevallen is een spreidbroekje nodig maar hier dus 2x niet. Gekriebel onderin lijkt mij meer op handjrs dan voetjes. Toen mn kindjes stuit lagen voelde ik behoorlijk harde gemene trappen vd voetjes onderin. Dus hoop voor je dat ie goed ligt Succes!
Bedankt voor je reactie schoentje! Je bericht geeft in ieder geval hoop. Een draaipoging wil ik idd wel proberen, maar dat geeft zo te lezen ook niet altijd garantie dat hij blijft liggen. Laten we hopen dat hij gewoon een hard kontje heeft en dat dat de bobbel is die ik bovenin voel Ik vergat nog in mijn bericht toe te voegen dat ik met 28 weken een laatste echo had en dat hij toen in stuit lag waardoor ik me daar heel erg op ben gaan focussen vanaf dat termijn.
ik heb ook heel lang het idee gehad dan mijn zoon in stuit lag. Met een controle in het ziekenhuis met 39 weken werd gezegd dat hij toch echt in stuit lag door de arts. Echo er bij gehaald maar hij lag heel netjes met zijn hoofd naar beneden.
Oke, dus artsen weten het niet eens altijd precies! Ik hoop echt dat de harde bol bovenin zn kontje is. Voel nu in mn bekken ook weer iets hards zitten dus misschien daar toch wel weer zn koppie. En bovenin en aan de zijkant steekt vaak iets hards uit, dus hopelijk is dat dan een knie of een voet ofzo haha. Het blijft gissen wat dat betreft.
Ik ben er vrij zeker van (99,9%) dat ons kindje met d'r hoofdje naar beneden ligt en ik heb ook vaak links bovenin een harde bult. Dit zouden haar billen moeten zijn. Dus ook vrij hard!!
Hmm dat geeft weer hoop! Gek genoeg heb ik nu ook heel duidelijk links zijn ruggetje liggen en die loopt vrijwel in een keer door naar die harde bult.. dus dan zou je zeggen dat het billetjes zijn toch? Hey wij zijn even ver wat grappig!
Haha nu je het zegt.. grappig! Ik heb verder niet zoveel verstand van hoe je zoiets zou moeten voelen. Vind t altijd al zo knap dat de verloskundige het zo snel voelt. Kan alleen uitgaan van mijn eigen ervaring en dat is dus die harde kont die ik soms bovenin voel!
Mijn zoontje heeft alleen maar in stuit gelegen, hij lag met z'n hoofd rechtsboven. Inderdaad keihard en af en toe gewoon ook voor anderen te voelen vanaf de buitenkant.. Hoe een kontje voelt, weet ik niet. Een geruststelling voor jou zou kunnen zijn dat ik dat gekriebel bovenin voelde, met z'n handjes bij z'n gezichtje (grappig trouwens, hij kriebelt me nu nog weleens met z'n handjes, zo vertederend!). Maarja, ze kunnen echt nog zelf draaien, dus het zegt weinig denk ik..
Onze baby ligt al sinds 20 weken in een stuit. Ben ook heel benieuwd of ze nog gaat draaien. De gyn. Zei gisteren dat dat dan niet waarschijnlijk is. Wel balen als je je zinnen op een thuisbevalling had gezet
Dat vind ik ook best vreemd dat de gyn met jouw termijn nu al zegt dat de baby wrs niet meer zal draaien. Heel veel zeggen juist dat ze iig tot 36 weken nog alle tijd hebben om te draaien. Ik wil ook graag thuis bevallen dus als baby niet goed ligt is dat dubbel balen.
Nou dames ff een succesverhaal dan Eerste zwangerschap baby de gehele zwangerschap in dwarsligging niet een keer in hoofdligging gelegen. Met precies 38 weken draaide ze naar hoofdligging en ben ik meteen ingeleid en is ze geboren. Tweede zwangerschap baby ook de gehele zwangerschap in dwarsligging gelegen. Afspraak voor een keizersnede gemaakt en de dag voor de geplande keizersnede draaide ze naar hoofdligging en ben ik ingeleid en is ze geboren. Met 38 weken Derde zwangerschap baby in dwarsligging en daarna in stuitligging. Met ruim 37 weken is ze gedraaid naar hoofdligging en met 38 weken geboren.
Ik heb een braaf ukje die al de hele zwangerschap netjes met zijn hoofd naar beneden ligt. Ik voel bovenin ook een harde bol van de billetjes en die gaan de hele tijd heen en weer. Aan de kant van de billen voel ik dan ook het ruggetje. Gekriebel van handjes onderin. Placenta ligt ook achter dus het is heel duidelijk te voelen.
In ieder geval genoeg positieve verhalen over een stuit en over harde bobbels bovenin haha. Op dit moment voel ik hik links onder, rechts voeten, bovenin harde bobbel en verder moeilijk te voelen waar rug is dus misschien naar mijn rug gedraaid. Nog een paar dagen wachten tot vk gaat voelen. Hopelijk ligt hij toch nog steeds met hoofd naar beneden ook al twijfel ik nog steeds.
De mijne lag met 34.5 weken in stuit...en morgen op controle of hij al goed ligt. Zelf heb ik het vermoeden van wel en volgens mij is al sinds vorige week....zeker weten doe ik het niet. Ik heb een angelsound nog van mijn 1e zwangerschap en daarmee hoor ik het hartje onderin kloppen..duslijkt t mij dat die niet meer in stuit ligt....maar morgen weet ik het zeker want op een draaipoging in t ziekenhuis zit ik niet te wachten en op een keizersnede al helemaal niet...
En weet je al meer? Hopelijk niet meer in stuit! Morgen als ik 36 weken ben zal ik gecontroleerd worden, ik ben benieuwd... Ik heb het idee dat mijn ukje gistermiddag is gedraaid. Ik had sinds ik dit bericht heb geplaatst steeds het gevoel gehad dat hij (weer) in stuit lag want grote harde bol bovenin onder mijn ribben die ik tussen mijn vingers kon pingpongen. Gistermiddag was ik met mijn handen aan het voelen en lichtjes masserend naar beneden toen hij volgens mij ineens besloot z'n hoofdje naar rechts te draaien en zn kontje omhoog. Ik heb hem verder naar beneden gemasseerd en 'gelokt' met mijn muziekster van Baby's Only die ik wel eens vaker bij mijn bekken neerleg. Toen ging mijn buik heen en weer en vond er duidelijk een verschuiving plaats. En sindsdien heb ik wat meer lucht, geen harde bol meer bovenin en duidelijk iets in mijn bekken zitten. Er zit nog wel een hard rondje bovenin maar die is wat zachter en kleiner dus ik denk zijn billetjes. Ik hoop het zo en ik hoop ook dat hij dan nu besloten heeft zo te blijven liggen! We zullen het morgen wel horen..
Ja ben net terug... En helaas ligt die nog in stuit maar ik wil geen versie... Ik wil een stuit bevalling maar stiekem hoop ik natuurlijk dat die zelf nog gaat draaien. Het is mijn 3e zwangerschap en heb ook aardig wat ruimte in de baarmoeder... Ik moet morgen naar de gynaecoloog en denk dat zij gaan kijken in welke stuit jij ligt en zij zullen me verder adviseren....
Als je je hand bovenop je buik legt en je voelt iets hards dat naar je toe komt, dan zijn dat de billen. Baby's zoeken contact door hun billetjes naar je hand te draaien, met hun hoofdje doen ze dat vrijwel nooit. Ik zou me ook geen zorgen maken, als hij met 35 goed ligt, dan is dat toch perfect, zo is dat bij de meeste mensen (en hij/zij kan best nog draaien daarna en weer terug draaien). Met 37 ga je toch weer naar de vk en dan checkt ze toch weer?