Allereerst wil ik zeggen dat ik zielsveel hou van mijn zoontje.. Is echt de liefde van mijn leven en zou niet zonder hem kunnen... Maar ik irriteer me zo ontzettend aan hem de laatste tijd... Hij is zo lastig... Altijd het laatste woord willen hebben, grote mond... Zit volop in de piemel, poep, plasfase... Ik ben de hele dag door tegen hem aan het mopperen, en hij blijft maar doorgaan... Nu merk ik dat meerdere moeders er over klagen op het schoolplein... en ik wil hem ook niet als onhandelbaar bestempelen... Maar het lukt me gewoon niet me niet aan hem te ergeren waardoor ik overal op aan het zeuren ben en hij nog lastigere wordt... Voel me een vreselijke zeur moeder! Waarom lukt het me niet om het te negeren....
Ik weet niet hoe oud hij is maar ik denk dat het ook best een lastige leeftijd is. Hij klinkt als een echt kleuter namelijk en daar heb ik er ook 1 van, heel herkenbaar
hij is net 6 jaar geworden... een echte kleuter inderdaad! is ook mijn oudste... en dan beleef je die fase ook voor het eerst... heel vermoeiend...
Die van mij is ook de oudste en ik vind haar vermoeiender dan mijn peuterpuber Als mijn oudste (bijna 5) een dag weg is dan heb ik echt het gevoel dat ik "ineens" de handen vrij heb.
o, zo herkenbaar. Het kon mijn verhaal bijna zijn. Ik begon al aan mezelf te twijfelen. Onze zoon is sinds januari begonnen op de basisschool en gaat naar een gastouder en ik heb een nieuwe baan en tja jou verhaal kan ik zo hieronder weer neerplakken. Onze zoon is ook dwars, nee is een standaard-woord, weinig geduld, .... ook hier ergenis. En als ik alleen met hem ben. Heb ik een heel ander kind. Ik hoop dat hier snel verandering in komt. Dit is niet leuk !!
Ik hoop ook echt dat het snel over is... Hij vindt zichzelf ook zo grappig met al zijn "grapjes" en rijmpjes over piemels en poep en plas... Pff... En dan die grote mond... Ben er zo klaar mee... Maar nu ligt hij te slapen, en dan is hij zo schattig... Probeer daar maar aan te denken als hij weer vervelend is denk ik...
Dat herken ik maar al te goed! Ik ben meer uitgeput van de oudste dan van de jongste hahah maar ooit gaat het over Alleen wanneer
Argh hier ook Grote mond, vooral niet luisteren, alles doen wat niet mag... Vreselijk gewoon Ik merk dat hij me nu ook aan het testen is. Nee zeggen als ik iets vraag oid. Z'n broertje vreselijk dwars zitten...Alles is inderdaad een poepvriend, poepgat en weet ik veel wat, pffff... Hopelijk is deze fase snel voorbij!
Onze meid wordt over twee weken zes. Ze heeft overal een weerwoord op, gaat over alles de discussie aan, als iets niet mag is dat al snel oneerlijk of stom. Poep is zo nu en dan een favoriet woord, er worden woorden of liedjes mee bedacht. Hier helpt het om duidelijke regels te hebben, op sommige vlakken streng te zijn en vooral consequent. Ik heb het gevoel dat onze meid een beetje kleuter-af is en toe is aan groep 3. Ze is een van de oudste kinderen van de klas, ze scheelt met het jongste klasgenootje bijna driekwart jaar. Als ze zich verveelt en te weinig uitdaging heeft, heeft dat vaak een negatief effect op haar gedrag.
Hier heeft de oudste deze fase ook wel gehad. Wat voor mij werkte, was gewoon even terug gaan naar de basis. Streng, consequent zijn en geen tegenspraak dulden. Duidelijke afspraken maken. Dus, 'als jij dit zegt, krijg je die straf'. Het is een stukje grenzen zoeken voor zijn eigen veilige gevoel, en begrijpbaar. Maar niet alles is acceptabel. Maar ook belonen als hij zich een dag goed gedraagt. Aan het einde van de dag die dag even doornemen, benoemen wat er nou zo leuk was en wat goed ging.
Hier met onze net 6 jarige dochter ook weer in de fase van de basisopvoeding. Ik erger me er ook aan, met name omdat ik van haar verwacht dat zij inmiddels wel moet begrijpen wat wel en niet kan. Niet dus.. Ligt niet aan haar maar aan mijn verwachtingen. Dus verwachtingen bijstellen Maakt deze fase overigens niet minder pittig.. Om de dag goed af te sluiten klets ik altijd nog even met haar als ze in bed ligt over welke dingen er die dag leuk waren en wat goed ging. Ze mag dan 3 dingen noemen die leuk waren en 1 of 2 dingen die goed gingen (vindt ze lastiger).
Bij mijn broer werkte dit heel goed, de kinderen mochten na het eten 3 minuten alle vieze woorden zeggen die ze konden en de rest van de dag niet. In het begin grote hilariteit ! Maar 3 minuten is best lang....dus waren ze na 2 minuten al klaar na een week was het spannende van die vieze woorden ervan af en werd het niet meer gezegd. Misschien werkt het bij jou ook?
Bedankt voor de tips, ga er mee aan de gang! Denk ook dat mijn zoontje zich verveelt... is ook een van de oudste en echt toe aan groep 3...
haha dat is een goeie yellowsun, dan haal je de wind uit hun zeilen vandaan Hier ook zo een. En onze dochter scheelt soms bijna 2 jaar met klasgenoten omdat het een combi 1/2 groep is. Dus kinderen die net 4 zijn en kinderen die al 6 zijn en alles er tussen. Dus ja dat verschil is duidelijk merkbaar
Erg is dat he? Mijn dochter zit ook in een combigroep 1/2 en er zit 1 jongen in de klas (7 jaar) die groep 2 over moest doen, dat verschil is echt TE groot en vind ik ook heel sneu voor hem.
Onze jongste is ruim 4,5 jaar en heeft het op dit moment ook alleen maar over poep, piemels, plas. Ze vind het zoooo grappig en wordt om het geringste boos, praat de hele dag door en owee als je niet luistert. Zo vermoeiend. Ze zit midden in een sprong denk ik dan maar en hoop dat ie snel wordt genomen, pfff.
Herkenbaar En ja om moe van te worden pffffff Hier is ook alles poep, plas, piemels enzo enzo. Ik doe af en toe maar mee met het gekke liedje of gekke woorden want het werkt niet als ik zeg hou is op met die rare woorden. Zijn vriendjes doen het ook allemaal en de grootste lol hebben ze dan zeg. En overal een weerwoord op en die brutale mond en dat bijdehandte gedrag. Poehhhhh ja het is weleens pittig hoor!! Ik denk ook wel dat het bij mijn zoontje beter zal worden straks in groep 3 want hij heeft wel wat meer uitdaging nodig en het mag net allemaal wat serieuzer voor hem worden op school.
Zo hebben we het bij ons neefje ook gedaan. Die kwam niet alleen met deze woorden maar ook het k woord kwam voorbij. Wij hadden de regel om twee minuten alles te roepen maar dat werd naar twee dagen al behoorlijk minder, toen moest ie alleen van ons doorgaan tot de twee minuten. Na een week was hij er volledig klaar mee en hebben we hem niet meer gehoord. We hebben nog even gevraagd of hij er nog behoefte aan had om te schelden maar daar riep hij meteen nee op