Kraamzorg 2015 - petitie!

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Joiedevivre, 22 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Joiedevivre

Joiedevivre Bekend lid

1 aug 2014
    717
    0
    0
  2. lies276

lies276 Niet meer actief

3. Iris86

Iris86 Fanatiek lid

21 apr 2014
    2.083
    295
    83
    Emmeloord
    Ik ook!

4. Me26

Me26 Fanatiek lid

29 sep 2012
    4.746
    719
    113
    Gedaan!

5. Teske1987

Teske1987 Fanatiek lid

7 aug 2013
    2.294
    0
    0
  6. steenbokje

steenbokje Fanatiek lid

24 sep 2012
    2.256
    261
    83
    apothekersassistent
    limburg
    Gedaan

7. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Ik teken hem niet omdat ik het er opzich ergens mee eens ben.

Mijn eigen visie hier op in eigenlijk dat de moeder en kind zorg van 3 uur per dag in de basis moet zitten. Wil je toch die 8 uur per dag dan zou je je extra kunnen verzekeren voor die uren. Dat is een middenweg eigenlijk.

8. marievs

marievs Fanatiek lid

16 sep 2013
    2.118
    293
    83
    me to. hoop het ooit nog eens nodig te hebben.

9. Logan

Logan Niet meer actief

Eens.

10. MamaBenjamin

MamaBenjamin Niet meer actief

Mee eens. Persoonlijk vind ik 8 uur erg veel. Boodschappen, koken, stofzuigen etc kunnen anderen ook.
    Belangrijk is dat de moeder/kind controles gedaan worden, en dat je bed/toilet/eventueel badkamer gedaan is.
    Dat moet in 3 uur echt wel kunnen.

11. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    helemaal mee eens. ik vind zoveel uren in de basis echt belachelijk. wil je wel zoveel uren? dan betaal je dat maar zelf of je verzeker je hiervoor in de aanvullende verzekering. manlief, familie of vrienden kunnen het huis best wel een weekje aan kant houden en anders maar niet.
    ik heb alleen moeder en kind zorg gehad (eigen keus) en dat was meeeer dan voldoende. kraam deed de hoognodige controles en tips en had nog tijd voor (voor haar) hoognodige huishoudelijke klussen. ze gooide er een was in, stofzuigde alles en deed de badkamer en wc. en dat in 3 uur tijd. vaak nog sneller. ik vind niet dat al die extra uren vergoed hoeven te worden. ik hoor vaak dat mensen lekker verwend worden met ontbijtje, huis helemaal gepoetst, vader ontzien want die heeft het o zo zwaar met zijn nieuw papa zijn, andere kinderen worden bezig gehouden en dan denk ik WAAROM:(
    het zijn vaak jonge gezinnen met vrienden, kennissen of familie die ook best wel wat kunnen doen. zo niet, dan huur je maar iemand in.
    ik ben alleen met 2 kids en bij beide korte kraam gehad en heb dit prima gered. de ouderen worden ook gekort op huishoudelijke zorg en moeten maar vrienden of familie zoeken die het doen, zo ook met deze extra uren in de kraam. let op: ik heb het dus over de niet complexe gevallen.
    ik teken dus niet.

12. lies276

lies276 Niet meer actief

Jammer dat er zoveel mensen zijn die aan de hand van hun eigen situatie beslissen dat volledige kraamzorg ( en dat is zeker geen 8 uur per dag!) onzin is.
    Het feit dat jij het onnodig/ teveel vond, wil niet zeggen dat het dus voor iedereen zo is.
    Integendeel!
    Voornamelijk de mensen die geen knaken hebben om zich aanvullend te verzekeren, hebben vaak een klein sociaal netwerk.
    Als het bijv. gaat om een stukje vroegsignalering is 3 uur per dag ws te weinig om te constateren dat extra/ andere zorg nodig is.
    Ik hoop van harte dat de kraamzorg in de basisverzekering blijft en dat mensen de keus houden om, als ze het zelf niet nodig vinden, 3 uur zorg per dag te krijgen.

Ik heb gelukkig geen vruchtbaarheidsbehandelingen nodig gehad, maar zou het voor mensen die het wel nodig hebben, vreselijk vinden als dit uit de basisverzekering zou gaan! En zo zijn er wel meer voorbeelden te noemen.........

13. Logan

Logan Niet meer actief

Vruchtbaarheidsbehandelingen hoeven niet in de basis, daar kun je je voor verzekeren. Net als voor kraamzorg... Je weet van allebei van te voren dat je ze nodig hebt.
    De basis is wat mij betreft echt basis.

14. lies276

lies276 Niet meer actief

8 uur zorg krijg je zomaar niet hoor. De basiszorg is bij borstvoeding 6 uur per dag, bij flesvoeding 5,5 uur.
    In die tijd heeft de kv echt geen tijd om boodschappen te doen en te koken hoor! dat zijn ook niet echt taken voor een kv.
    Als 3 uur zorg straks de standaard zou zijn, zullen er zeer waarschijnlijk heel veel vrouwen afhaken wat betreft de borstvoeding.
    Als de kv nl maar 3 uur per dag komt, is ze van de 7 tot 12 voedingen per 24 uur, maar 1 voeding aanwezig om dit te begeleiden.
    Dat is veel te weinig!
    Natuurlijk doet de kv nu huishoudelijke taken, maar in de tussentijd is zij constant paraat om mee te helpen bij de voeding, badje, als de baby zich verslikt of misselijk is, enz. Enz.

15. lies276

lies276 Niet meer actief

Dat zou betekenen dat kinderen krijgen straks alleen is weggelegd voor mensen die veel geld hebben. dat zou ik een heeeeel slecht idee vinden!

16. Logan

Logan Niet meer actief

Waarom? Zo heel veel meer is mijn verzekering niet hoor. Vergeet niet dat kinderen ook geld kosten. Hoe wil je dat betalen dan?

17. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Sluit me als kraamverzorgende volledig bij Lies aan.
    Ik zit nu in een zorg en juist omdat ik er een lange dag kon zijn, is de bv nu geslaagd. Doordat nu goed loopt, hoef ik er minder lang te zijn. Dat heet zorg op maat ;)

18. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    Ach ja, sommige mensen kunnen alleen in hun eigen straatje kijken.
    Onder het mom van "wij hadden het ook niet nodig" ben je blijkbaar in staat om te beoordelen dat dit daarom maar iets algemeens moet zijn.
    Behoorlijk eenzijdig.

Voor bepaalde groepen mensen is die extra hulp juist zo nodig.
    En laten dat nu juist vaak mensen zijn die géén aanvullende verzekering hebben.
    Vroeg bepaalde zaken signaleren is zo belangrijk!

19. Sneeuwvlokjes

Sneeuwvlokjes Fanatiek lid

12 mrt 2014
    2.131
    1.210
    113
    Ik heb getekend hoor! Mijn kraamhulp was hier 4 dagen geleden voor het laatst. Bij mij liep alles op rolletjes; makkelijke baby, goedlopende borstvoeding, goed herstel van mij. Maar wat was ik blij dat ze er 6 uur per dag was! En zeker bij vrouwen waar niet alles zo vlekkeloos verloopt is goede kraamhulp een basisbehoefte! En dat prop je niet in 3 uur per dag....

20. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    zowel ik als mijn zusje hadden toch echt bij de 1e, 8 uur per dag;)
    om 8uur kwam ze en om 16.00 uur ging ze. en voornamelijk huishoudelijk werk wat ze deden. en DAT is onzin en niet iets voor de basis. vroegsignalering kan prima in 3 uur tijd. een goede kraam zal dit icm een verloskundige echt wel goed kunnen doen.
    ik werk in de thuiszorg en hier hebben we dagelijks vaak maar een half uur om dingen te signaleren. dat redden we ook. daar heb je namelijk voor geleerd ;)

Deel Deze Pagina