dagschema baby bijna 7 maanden

Discussie in 'Voeding' gestart door Debor, 4 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Debor

Debor Lid

4 dec 2015
    62
    12
    8
    Vrouw
    Hallo allemaal,

Ik heb even een vraagje , mijn zoontje is nu bijna 7 maanden en ik wilde graag jullie dag- /eetschema weten . Het is mijn eerste en ik vind het best lastig . Hij krijgt momenteel al een fruithapje (half potje ) , groentehapje (ook half potje , niet altijd echt een potje , uiteraard ook vers , maar dan wel een half potje portie.) en hij krijg een broodkorst. En uiteraard melk. Nu nog 5 flessen (180 met 6 schepjes )
    Maar nu krijg ik van iedereen andere "adviezen" . Over diksap en liga's en lange vingers en al boterhammen met smeerkaas/smeerworst. En er staan honderden schema's op Internet , alleen zijn ze veel van langer geleden en er veranderd ,geloof ik, bijna ieder jaar wel wat met de voedingsadviezen ...

Dus graag jullie hulp en advies , zodat ik er misschien wat mee kan. Kan nl niet wachten om hem allemaal lekkere dingen te geven , maar wil het wel goed doen.....

2. Rainbow88

Rainbow88 Fanatiek lid

13 jan 2014
    3.648
    305
    83
    Hier dochter 9 maand.. Drinkt enkel melk (Poeder) en afentoe water.. En ben sinds een maand begonnen met na haar ochtendfles een boterham met wat boter te geven.. En heel afentoe krijgt ze eens een klein babykoekje

Niks van al die adviezen die jij hebt gehoord dus :D

3. Nemo2

Nemo2 Niet meer actief

08:30 fles 150+5
    10:00 1,5 stuks fruit
    13:00 1 boterham met boter
    13:30 fles 150+5
    15:00 water en maisboogie
    17;00 potje groente 200 gram
    19:30 fles 150+5

Tussen door krijgt hij water of thee

Pap lust hij niet :)

4. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.147
    23.230
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    #4 Liekje81, 4 dec 2015
    Laatst bewerkt: 4 dec 2015
    Hier geen diksap, geen liga, geen lange vingers. Kom op, dat is toch helemaal niet nodig? Boter op brood, met op kdv smeerkaas of appelstroop. Ook allebei niet mijn ding, maar ja. Soms kipfilet op brood. Eet geen potjes, maar in elk geval 1 stuk fruit en rond 7 maanden ong 100 gram avondeten. Alleen geprakt, bijna niks gepureerd. Brood ook pas met 7 maanden. Sinds kort pas wat erop. Hoe langer ik snoep, koek en andere zooi ik kan vermijden, hoe beter. Ze dronk met 7 maanden nog 4 flessen, niet allemaal leeg. Ochtend vanaf 6 maanden Bambix granenpap, als ontbijt van een bordje. Drinkt verder ook water en thee. En als tussendoortje rijstewafel.

5. mama201

mama201 Bekend lid

25 feb 2015
    973
    1
    16
    Nou hier zoontje 8 maanden

Drinkt voornamelijk water uit een beker
    Krijgt bv opverzoe
    Fruit zo knijp zakje biologisch met appel en pompoen of wortel en pompoen of een vers geprakte banaan

Avond eten gaat er niet echt in meestal paar hapjes maak vers of een potje

Brood is geen favorite

Pap ook niet hij heeft kma dus moet aanmaken met Prodi

En als wij eten geef ik hen een hapje van ons eten vandaag toevallig stukje pizza beetje fijn gebouwd door mezelf hahaha

Al mijn kids waren geen broodeters tot ze naar school gingen dan moest ze wel tussen middag. Ochtend ontbijten ze nog met honey loops en melk

6. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Op die leeftijd waren wij op vakantie, dus ons schema was 'makkelijk', haha. We hebben veel 'cow and gate', de Britse Olvarit, gegeven.
    'Smorgens melk
    Na haar ochtendslaapje fruit (uit een potje, maar vooral die met yoghurt en biscuit deden het goed. Onze dochter heeft liever vers fruit. Potjes zijn te 'glad' en die met biscuit en yoghurt waren dat wat minder) en thee.
    'S middags waren we vaak onderweg, dus kreeg ze tussendoor melk en in de kinderwagen broodkorsten om te knabbelen. Als we zelf gingen lunchen probeerden we dat rond haar fles/broodkorst te plannen.
    Tussendoor nog een fles melk en einde van de dag een potje 7mnd+ (hier is dat de 8mnd+). Daarna nog melk voor de nacht.

Thuis kreeg ze gepureerd/geprakt fruit (inmiddels gewoon stukjes) en afwisselend een potje of zelfgemaakte voeding, afhankelijk van hoeveel tijd we hadden en wat er in de vriezer lag.
    We hebben in Groot Brittannie rijstewafels met appel gehaald als snack. Ook hier weer 8+ en daar 7+. Verder kreeg ze op die leeftijd soepstengels.

Mijn schoonmoeder (oppas) wilde ook graag diksap etc gegeven en ze mocht toch wel leverworst? Ik heb haar uitgelegd dat diksap wel heel suiker bevat. Ze mag rooibos thee zonder honing. Leverworst wil ik niet, vanwege het hoge vitamine a gehalte. Vooralsnog krijgt ze daar alleen boter op brood. Thuis zijn we deze week begonnen met 15+ smeerkaas (eru balans)

7. Dufel

Dufel VIP lid

10 sep 2014
    5.833
    1.469
    113
    Hier baby van 6.5 maand.

Ongeveer:
    Snachts fles met 3 schepjes melk en 150 water

7.00 wakker
    9.00 fles 180cc
    11.30 fruit ongeveer 100-150 gram
    14.00 fles 180cc
    16.00 broodkorst/soepstengel
    17.30 avondeten ongeveer 100 gram
    19.00 fles 180cc met rijstebloem

Hij krijgt soms wat stukjes brood met beetje boter en wat yoghurt. Maar dat is niet elke dag zo

8. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier kreeg hij met 7 maanden

Ontbijt: fles 180 + 6
    Tussendoor: Fruit, 2 stuks gepureerd/ geprakt
    Lunch: fles 180+6 en een half uurtje later een hele boterham met evt. een laagje boter erop.
    Tussendoor: Rijstwafel of cracotte cracker
    Avondeten: groente met aardappel geprakt, ongeveer 200-250 gram
    Voor het slapen gaan: 180+6

Hier waren we echt al naar een 'normaal' schema aan het werken, maar zoontje was daar ook aan toe. At alles wat hem aangeboden werd en kreeg steeds minder interesse in zijn flesvoeding.
    Tussendoor kreeg hij water (met een drupje roosvicee soms) of thee. Vanaf 8 maanden dronk hij dit uit een rietjesbeker

Ik denk dat je langzaam aan wel op kan gaan bouwen met de bijvoeding en dan de flessen wat af gaan bouwen.
    Evt. kan je binnenkort ook beginnen met brood, dat mag in principe vanaf 6 maanden, hier hoeft natuurlijk helemaal (nog) geen beleg op, alleen een beetje boter is voldoende.

9. Pillow

Pillow Bekend lid

13 apr 2014
    565
    71
    28
    ts, sorry dat ik 'inbreek' met een vraag..

Maar geven jullie dan de soepstengel/broodkorst zo in de hand en sabbelen maar? Want ik ben namelijk toch bang dat ze bv de soepstengel te ver in haar keel steekt of dat ze er gewoon een stuk vanaf bijt en het in haar keel schiet...

10. mavi derya

mavi derya Fanatiek lid

4 dec 2011
    3.414
    0
    36
    Vrouw
    zuid holland
    Jeetje mijn dochter is 6 mnd geweest en eet eigenlijk niks behalve bv op verzoek. Ik bied haar wel aan ala rapley 1x per dag maar er gaat echt nog niks in ofzo..

11. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Ja, gewoon in de hand. Uiteraard moet je er wel altijd bij blijven. De kans dat het niet goed gaat is heel klein hoor, maar ook jij of ik kan zich verslikken. Bij verslikking (verstikking) kun je het beste je kindje naar voren laten buigen (bijv over je been) en met een opwaartse beweging (niet te hard bij een baby natuurlijk) tussen de schouderbladen kloppen. Eten ook altijd rechtop laten doen. Maar nogmaals, de kans dat dat gebeurt is heel erg klein

12. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.147
    23.230
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik begon ook heel enthousiast met 6 maanden a la Rapley, maar was gewoon nog te vroeg. Heb maar heel kort gepureerd, meestal gewoon prakken met een vork. Ze houdt totaal niet van te dun. Rapley ging vanaf 8 maanden een stuk beter.

13. Floor8

Floor8 Lid

6 sep 2014
    10
    0
    1
    NULL
    NULL
    Ons meisje is vandaag 7 maanden. Alle tijden zijn ongeveer aangezien ze heel wisselend slaapt en haar ritme nogal eens veranderd. Ook de Borstvoeding probeer ik wat te sturen, maar blijft lastig ;)

8:00 BV
    11:00 fruithapje(zelf gemaakt ongeveer 1 stuk fruit gepureerd en wat stukjes los van bv peer)
    12:00 BV
    14:00 ongeveer sinds kort 1/3 a een halve boterham met korstje met boter of appel/peer stroop van de kleine keuken (korstje krijgt ze in der hand terwijl ik haar en mijn boterham smeer)
    15:00 BV
    17:30 hapje groente met aardappel, rijst of pasta. (aardapppel geprakt met zachte groente, anders pureer ik alleen de groente)
    19:00 BV en naar bed
    23:00 BV

Bij de eetmomenten krijgt ze geregeld 'iets' van ons bord aangereikt om te proberen. Zoals een wortel, komkommer, fruit, brood. Als het maar zacht is. Ze eet graag mee als wij ook iets eten.

Verder geen suiker(behalve de appelpeer stroop) of diksap. Ik geeft er sinds kort af en toe wat water of thee, omdat ze alles wil wat ik eet/drink. Ze eet zelfs spruitjes :D.

14. woman1988

woman1988 Fanatiek lid

30 jul 2014
    1.241
    78
    48
    7.30 fles 180 + 6
    10.15 half potje fruit
    12.00 kwart boterham met boter plus fles 180+6
    15.15 soepstengel en thee, soms ipv thee diksap
    17.30 groente, heel potje of vers
    19.15 fles 190 + 6 plus 3 melkschepjes fijne granen pap
    We proberen hem ook zo veel mogelijk van zoetigheid af te houden.
    Laatst bij Kdv heeft hij Liga papje gehad omdat hij onverwachts langer moest blijven, maar ze weten nu dat ik liever soepstengel heb.

15. woman1988

woman1988 Fanatiek lid

30 jul 2014
    1.241
    78
    48
    Zoonlief bijt van de soepstengel inderdaad te groot stuk af.. Ik geef hem stukjes die iets langer zijn dan zijn vuistje. Geef hem zo dat het iets boven vuistje uitkomt en dan sabbelt hij het eigenlijk zo uit z'n vuist. Af en toe beetje helpen met dat het weer boven zijn vuist uitkomt :)

16. Pillow

Pillow Bekend lid

13 apr 2014
    565
    71
    28
    Bedankt voor de tips! Women1988, dat was dus echt niet in mij opgekomen. Logisch eigenlijk. Ik ga het morgen eens proberen!

17. Debor

Debor Lid

4 dec 2015
    62
    12
    8
    Vrouw
    Allemaal hartstikke bedankt . Ik ben in ieder geval wel weer wat wijzer geworden :) ben dus wel op de goede weg en blij dat ik nog niet met alle zoetigheid ed ben begonnen . Zat me nl toch ook niet lekker , kan altijd nog .
    Verder wilde ik graag nog weten hoe en wanneer jullie van een broodkorst naar een boterham gingen .. . En geven jullie thee ? Zoja , welke ?
    Sorry dat er alweer vragen bij zitten , maar heb blijkbaar toch wel een hoop vraagtekens ........

18. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Ik denk dat bij ons de overgang naar brood rond de 8 maanden was.
    Wij zijn begonnen met lady earl grey omdat we in Groot Brittannie zaten. Nu krijgt ze rooibos, want daar zit geen theïne in. Wel hebben we gekozen voor de normale (biologische) rooibos variant, zonder extra dingen als bijv. honing.

19. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.147
    23.230
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Hier nooit met broodkorstje begonnen. Met 7 maanden gewoon stukjes brood, eet ze met korst.

20. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier ook gelijk begonnen met een hele boterham in stukjes. Een korst propte hij in 1x in zn mond, dus hij kreeg gewoon een stukje brood aan een vorkje vanaf 6 maanden. Eerst zonder korst maar denk nog geen maand later ook met korst.

Deel Deze Pagina