Slaapje en op pad met peuter en kleuter: hoe doen jullie dat?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Lindangel, May 11, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

Dec 27, 2007
    3,742
    1
    0
    Mijn oudste heeft tot en met morgen meivakantie, en ik merk dat ik ergens tegenaan loop.

De jongste slaapt namelijk nog van ongeveer 13 tot 15, en daardoor heb ik het gevoel dat we bijna nooit iets kunnen doen. Voor mij is vakantie namelijk ook een beetje lummelen 's ochtends, waardoor we nooit echt voor tienen de deur uit zijn, meestal pas tegen elven. De kinderen eten niet later dan 12 uur, want dat zijn ze gewend, dus dan hebben ze enorme honger. Daarna gaat de jongste naar bed, en die komt er niet uit voor 15 uur, soms zelfs later. En om half zes 's avonds hebben ze weer honger.

Gevolg: van die leuke dingen als fietsen langs de bloembollen, of uitwaaien op het strand komt helemaal niets. Als we wat doen, moet het binnen 2 uur zijn, en met reistijd erbij blijft er dan weinig over. Vaak denk ik dan om 16 uur: laat maar, het heeft nu geen zin meer.

Hoe doen jullie dat? Ik zou zo graag eens lekker een dag wat doen. Eropuit. Of gewoon eens een halve dag in de speeltuin hangen ofzo.

Of ben ik te rigide? Moet ik gewoon gaan en het ritme een keer laten varen?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen... :cool:

2. mommy1983

mommy1983 VIP lid

Mar 30, 2009
    12,507
    5
    38
    ja wat doen we hier.

Het ritme voor een dagje laten varen. Vaak slaapt ze wel effe in de wagen.

3. palmie37

palmie37 VIP lid

Jun 8, 2009
    5,294
    40
    48
    administratief medewerkster
    overijsel
    Wij hielden altijd veel rekening met haar middagslaapje want die had ze echt nodig en inde auto of wandelwagen sliep ze jammer genoeg niet en als ze danerg moe werd werd ze strontvervelend!
    We hebben dus in die periode weinig dagjes uit gehad maar die halen we nu wel weer in;):D

4. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

Mar 10, 2009
    4,320
    238
    63
    Ik zou het ritme een keer laten varen.
    Hier is het middagdutje ook tussen 13 en 15 uur. Als we een dagje weg zijn, dan valt ze uiteindelijk wel in slaap in de wandelwagen.

Van de week wezen picknicken en naar de speeltuin. Toen is ze op mijn schoot in slaap gevallen en heeft zo dan een dutje gedaan. Ze slaapt dan korter dan thuis, maar dan gaat ze 's avonds gewoon wat vroeger naar bed.

5. mommy1983

mommy1983 VIP lid

Mar 30, 2009
    12,507
    5
    38
    wij hebben wel een onwijs makkelijke dochter hoor dat scheelt ook wel. Ze vind het altijd leuk als we ergens zijn enz

6. Eylem

Eylem Niet meer actief

Hier slaapt de jongste ook altijd wel 2 uur, soms langer. Ik weet niet wat bij jou rustig aan doen is 's ochtends maar hier zijn ze nooit na 7 uur wakker dus boodschappen etc doe ik gewoon 's ochtends. Als we 's middags weggaan, dan zorg ik dat de jongste wat vroeger op bed leg, bijvoorbeeld door al om 11.30 te lunchen en dan kan ze om 12.00 uur naar bed. Als ze dan na 2 uur slaap nog niet wakker is maak ik haar gewoon wakker en dan is het dus pas 14 uur en hebben we nog een hele middag. Als hetgeen waar we naartoe willen meer dan een uur rijden is dan gaan we meteen na het middageten weg en doet de jongste haar slaapje in de auto.

7. miepje

miepje Actief lid

Oct 24, 2010
    380
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier hetzelfde, maar wij doen de jongste dan ook wat vroeger naar bed, zodat ze ook wat eerder wakker is. Zorgen dat we alles klaar hebben en dan meteen weg als ze wakker wordt. Met Hemelvaartsdag bijvoorbeeld op tijd naar een speeltuin met terras gegaan en daar ook patatjes gegeten. Uiteindelijk van 15.00 tot 19.00u in de speeltuin geweest. In de auto is ze wel in slaap gevallen, maar daarna kom ze meteen door naar bed.

8. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

Dec 27, 2007
    3,742
    1
    0
    Ik denk dan inderdaad dat vroeg naar bed een goede oplossing is. Onderweg gaat hij waarschijnlijk niet slapen. Hij is echt op zo'n leeftijd dat hij alles mee wil maken...

9. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

Oct 5, 2008
    4,473
    1
    38
    Female
    Thuis
    Wij zijn gisteren uit geweest. Mijn jongste slaapt overdag maar een uurtje, maar heeft die wél nodig. We zijn rond 10.00 weggegaan. Het was een half uur rijden, jongste heeft een powernap gedaan. Net genoeg om het tot 14.30 vol te houden in het pretpark. Bij thuiskomst om 15.00 is hij gaan slapen tot 16.30.
    Echt lang kun je niet gaan, maar lang genoeg om enorm te genieten!

10. Merlijn1983

Merlijn1983 Bekend lid

Mar 4, 2013
    999
    0
    16
    Ik laat het middagslaapje dan varen, kan zijn dat hij tussendoor nog even in de wandelwagen slaapt en anders s'avonds gewoon wat vroeger te bed.

11. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,270
    6,801
    113
    Gewoon weg gaan en meestal slapen ze wel in de auto en in de wandelwagen

12. maja82

maja82 VIP lid

Jan 30, 2007
    15,508
    1
    0
    Hier net zo.
    De jongste houdt zo'n dagje vaak net vol en crasht in de auto op de terugweg. De oudste meestal ook. Lekker rustig joh:D

13. Mickys

Mickys Actief lid

Oct 30, 2005
    339
    0
    0
    Wij vertrekken op die uitstapjesdagen altijd heel vroeg, zo rond 09:30. Vervolgens kijken we aan hoe lang de jongste het volhoudt. Normaal naar bed rond 13:00. Met de nodige gezellige afleiding kunnen we dit wel rekken tot 14:00 of 14:30. Daarna slapen in de auto. Dus al gauw 5 uurtjes pret!!

14. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,238
    7,282
    113
    Female
    Brabant
    Gewoon eens erop uit gaan en kijken wat de jongste doet. In het ergste geval gaat hij niet slapen en wordt hij chagrijnig en ga je eerder naar huis. Als je het niet probeert weet je niet hoe het zal gaan. Wij zijn toen Lisa 1,5 jaar was een midweek naar Efteling Bosrijk geweest en ik had gedacht dat we haar dan 's middags op bed zouden leggen en dat ze dat nodig had. Maar ze heeft 5 dagen een dutje variërend van een half uur tot 1,5 uur in de buggy gedaan en dat ging prima! Voordeel was dat ze de hele nacht knock out was, normaal werd ze 's nachts een paar keer wakker, maar die week helemaal niet :)

15. mimi83

mimi83 Niet meer actief

hier gaan we gewoon en we zien wel wanneer en hoe zij/hij sliep.
    Vaak hier in de auto ( nog steeds trouwens) of in de kinder wagen even slapen.

16. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

Nov 24, 2008
    4,050
    1
    0
    Onze dochter slaapt echt alleen thuis en wordt heel erg lastig als ze te moet is. (zucht wat was ze toch ooit makkelijk).
    Ik ga altijd 's ochtends dingen doen met de kinderen, van te voren plannen zodat we ook echt op tijd weg kunnen zonder 's ochtends nog al te veel te haasten. Het is even niet anders, ik probeer het wel eens beetje te pushen af en toe, maar tot nog toe loopt het dan steeds niet lekker of al tijdens of de hele avond wordt een drama. Dan voorlopig maar liever even zo.

Share This Page